Web Analytics Made Easy - Statcounter

هدف اتحادیه شهرداری‌ها، راهنمایی این سازمان‌ها در برقراری روش نوین اداره شهری و انطباق طرز کار آنها با اصول معمول در کشورهای مترقی جهان است.

به گزارش ایرنا، محمدجواد توحیدی‌راد، روز دوشنبه در اجلاس شوراهای اسلامی شهر و روستایی استان با اشاره به وضعیت نامناسب مالی شهرداری‌ها افزود: منابع مالی شهرداری‌ها نباید وابسته به دولت شود بلکه این منابع باید وابسته به قانون باشد و بصورت مستقیم نیز به حسابِ خودِ شهرداری‌ها واریز شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: وضعیت نامناسب شهرداری‌ها نمی‌تواند با روش جاری ادامه پیدا کند و تشکیل اتحادیه شهرداری‌ها و اصلاح قوانین مدیریت شهری و شهرداری‌ها و تامین مالی آنها از مجرای قانونی ضرورت دارد.
رییس شورای اسلامی استان اصفهان تصریح کرد: رکود ساخت و ساز در ایران و وابستگی بخش عظیمی از درآمد شهرداری‌ها به منابع ناپایدار ساختمانی موجب شده است تا درآمد آنها بشدت کاهش پیدا کند.

توحیدی‌راد تاکید کرد: بسیاری از شهرداری‌های کشور امروز رو به ورشکستگی بوده و آنها حتی در پرداخت حقوق کارکنان خود هم با مشکلات جدی روبه‌رو هستند. 
وی هشدار داد: اگر فکری به حال این نهادهای مدیریت شهری نشود آنها در عمل با خطر تعطیلی مواجه خواهند شد.

رییس شورای اسلامی استان اصفهان یادآور شد: این ملاحظات در حالیست که در قانون بودجه سال ۱۳۶۳ کشور، دولت مُکلف شده تا منابع درآمد پایدار شهرداری‌ها را ظرف مدت شش ماه ایجاد کند اما امروز بعد از ۳۳ سال هنوز این اقدام انجام نشده است.
توحیدی‌راد با طرح این سووال که چرا دولت به شهرداری‌ها توجه نمی‌کند، تصریح کرد: بعد از گذشت سال‌های مدید، دولت نمی‌تواند حافظ منافع شهرداری‌ها باشد که البته در هیچ کجای دنیا هم، دولت‌ها حامی منافع شهرداری‌ها نیستند.
وی تاکید کرد: دولتی شدن شهرداری‌ها، منافع آنها و بالطبع منافع مردم را به خطر می‌اندازد به همین دلیل دولت نمی‌تواند حامی خوبی برای منافع شهرداری‌ها باشد زیرا در تضاد بین منافع دولت و شهرداری‌ها، دولت‌ها مجبور می‌شوند منافع شهرداری‌ها را نادیده بگیرند.
توحیدی راد همچنین گفت: عوارض پرداختی که متعلق به شهرداری‌هاست، به حساب خزانه دولت می‌رود که البته درصد این عوارض که حق قانونی شهرداری هاست یا به آنها تخصیص داده نمی‌شود، رقم پایینی است.
وی ادامه داد: درواقع تجمیع عوارض شهرداری و واریز آن به حساب دولت موجب شده است تا دست شهرداری‌ها از حقوق قانونی‌شان کوتاه شود.
رییس شورای اسلامی استان اصفهان تاکید کرد: در زمینه ملاحظات پرسنلی باید به سمت تخصصی شدن و جذب افراد متخصصن مدیریت شهری حرکت کرد در حالی که اکنون سطح تحصیلات کارکنان شهرداری‌ها پایین است و آنها نیازمند نیروی متخصص هستند.
وی در باره شوراهای روستایی نیز بیان داشت: قانونگذار بخش عظیمی از وظایف روستاها را بر عهده شوراهای روستایی قرار داده است اما آنها تاکنون نتوانسته اند در تامین حداقل‌های مورد نیاز برای فعالیت یک عضو شورای روستا یعنی ایجاد امنیت، وسایل لازم را فراهم آورند.
توحیدی‌راد اضافه کرد: اگر ما می‌خواهیم روند مهاجرت به شهرها کُند شود باید زمینه مناسب توسعه روستاها را فراهم سازیم زیرا توسعه روستاها بدون توجه به شوراها و ایجاد زمینه برای انجام بهتر فعالیت آنها ممکن نیست. 
وی همچنین با اشاره به تورم افسار گسیخته و وضعیت نابسامان اقتصادی گفت: باید تاثیر تورم بر اداره شهرها و روستاها سنجیده شود و شورای استان اصفهان اعلام آمادگی می‌کند از طریق برگزاری همایش مشترک و نشست های تخصصی، راه‌کارهای مدیریت شهری و روستایی را در این زمینه بررسی کند. 

وی در پایان در باره ضرورت توجه به بحران‌های مبتلابه زیست محیطی استان اصفهان از جمله مساله آب، آلودگی هوا و فرونشست زمین و سوء‌مدیریت‌های چند ساله گذشته در این زمینه سخن گفت.

به گزارش ایرنا، در نشست امروز شوراهای اسلامی شهر و روستای استان اصفهان، خالی شدن روستاها از سکنه، نداشتن سند زمین‌های کشاورزی و مشکلات تفکیکی و حقوقی آنها، استفاده از دهیاران باتجربه برای اداره امور روستاها، ضرورت افزایش بودجه ناچیز دهیاری‌ها، ایجاد کارگاه‌های زودبازده، توجه به توسعه صنایع معدنی و آسیب های اجتماعی و زیست محیطی مطرح شد.

کاهش بودجه حاصل از ارزش افزوده بعنوان یک منبع درآمد، نخریدن دام از دامداران روستایی و هزینه‌بَر بودن تامین علوفه، تخلفات ساختمانی در روستاها، مشکلات حمایتی و سختگیری بانکی در اعطای وام روستایی، افزایش قیمت آرد و نان و مشکلات معیشتی زنان روستایی و افزایش شمار اتباع بیگانه در روستاها از دیگر مسائلی بود که توسط نمایندگان شوراهای روستایی استان در این نشست مطرح شد.

استان اصفهان با ۱۰۷ شهرداری، رُتبه نخست کشور از نظر جمعیت شهری و تعداد شهر را دارد.

برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی شورای شهر توسعه روستایی اصفهان سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی شورای شهر توسعه روستایی مجلس شورای اسلامی شورای شهر توسعه روستایی اصفهان سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور رییس شورای اسلامی استان اصفهان منافع شهرداری ها شهرداری ها مدیریت شهری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۲۳۲۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بودجه فعلی ساری جوابگوی جمعیت شناور آن نیست

رئیس شورای اسلامی شهر ساری گفت: تخصیص بودجه و اعتبار ساری با توجه به جمعیت شناوری در ایام سال جوابگو نیست و برای گرفتن حقش نیاز به توجه ویژه‌ای دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، پرویز شعبانی شامگاه _شنبه هشتم اردیبهشت_ در همایش بزرگداشت روز ملی شوراها به مناسبت نهم اردیبهشت روز شورا که در تالار مرکزی ساری برگزار شد، با اشاره به تلاش امور عمرانی استانداری برای رسیدن به اهداف مدیریت شهری اظهار کرد: امیدواریم با روی کار آمدن استاندار جدید مازندران توجه بیشتری به پروژه‌های عمرانی و حوزه شهری مرکز استان شود.

وی با بیان اینکه ساری با توجه به جمعیت شناوری که در ایام سال دارد، باید در بحث تخصیص بودجه و اعتبار مورد توجه ویژه‌ای قرار گیرد تا به حق خود برسد، افزود: تشکیل شورای اسلامی شهرها و روستاها سبب تحکیم انقلاب و افزایش نقش نظارتی مردم بر شهرداری‌ها شده است.

رئیس شورای شهر ساری با تاکید بر اینکه شوراها بعد از گذشت ۲۵ سال به دوران بلوغ خود رسیده و ثمرات خوبی داشته است، اظهار داشت: البته کاستی‌ها و ضعف‌هایی هم دارند که باید بعد از بررسی‌های دقیق مرتفع شود.

شعبانی ادامه داد: امسال به عنوان سال جهش تولید با مشارکت مردم از طرف مقام معظم رهبری معرفی شده که شورای اسلامی شهرها و روستاها با توجه به اینکه با مردم به صورت مستقیم ارتباط دارند، برای تحقق این امر می‌توانند نقش به‌سزایی ایفا کنند.

کد خبر 748546

دیگر خبرها

  • تحقق مدیریت هماهنگ شهری در شرکت توسعه شهرداری اصفهان/ شوراها مصداق بارز مردم سالاری است
  • منافع شخصی دلیل عدم عمل به قانون در شهرداری ها / استمرار کاهش کیفیت زندگی در کلانشهرها و شهرها /نتایج وخیم عدم مشارکت در انتخابات شوراها
  • پیگیر اصلاح قانون شوراها در کشور هستیم
  • روستاها آغازگر جهش تولید با مشارکت مردم هستند
  • ون‌های تاکسی تهران در اختیار یک شرکت شهرداری/ قرارداد‌های اتوبوسرانی خارجی به کجا رسید؟ 
  • تصویب قانون مدیریت واحد شهری بزرگ‌ترین خدمت به مردم و شورا/ قطار شهری، پروژه ملی است
  • بودجه فعلی ساری جوابگوی جمعیت شناور آن نیست
  • دو قانون مصوب مجلس از سوی قالیباف به دولت ابلاغ شد
  • مستاجران بخوانند؛ پیش‌بینی تازه از قیمت اجاره در سال ۱۴۰۳
  • پیش‌بینی رییس اتحادیه املاک از قیمت اجاره در سال ۱۴۰۳