Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد رعیت روز دوشنبه در یادمان چهلمین روز درگذشت شاعر ملی و آیینی گلستانی در تالار فخرالدین اسعد گرگانی مرکز گلستان اظهارداشت: این ذوق و قریحه سرمایه‌ای است که اگر در مسیر صحیح استفاده نشود، به ناکجا آباد خواهد رسید.

وی بیان کرد: اگر مسیر ذوق و قریحه به صورت مثبت و سازنده حرکت کند و در مسیر خود قرار گیرد به ارتقای فرهنگ، انسانیت و خوبی‌ها می‌انجامد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی خاطرنشان کرد: مرحوم محمدزمان گلدسته از شاعران ملی حماسی و آیینی بود که عمری در مسیر آرمان‌های نظام و انقلاب اشعار بسیاری سروده که در آموزه‌های دینی، تاریخی و فرهنگی ما جایگاه ویژه‌ای برای چنین شاعرانی در نظر گرفته شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان گفت: خداوند هنر و قریحه شعر و شاعری را که هنری بزرگ و ذوقی ملکوتی است در دل منتخبین خود می‌نهد و هنرمندان این عرصه باید در مسیر رضای حق‌ تعالی گام بردارند که مرحوم گلدسته به زیبایی در این مسیر حرکت کرد.

رعیت ادامه داد: مرحوم گلدسته با مسیری که بنیان کرده، در مراسم مختلف به ویژه یادواره‌های شهدا سَبک خاصی به یادگار گذاشت که جوانان و نوجوانان امروز از آن تاسی می‌کنند.

وی افزود: شاعران جوان و کسانی که سِر انسانیت را می‌پسندند و اخلاق، هویت و فرهنگ‌ ناب ایرانی و اسلامی را دوست دارند باید از مسیر چنین شاعران  بهره لازم را بدارند.

وی تصریح کرد: مقدمات طرح سوگواره سالانه شعر آیینی "زمان" در معاونت فرهنگی تکمیل و وزارت فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی جهت تایید نهایی ارسال شده که در آستانه تصویب است.

رعیت یادآور شد: ماه آینده فراخوان این سوگواره منتشر خواهد شد تا شعر آیینی زمان به عنوان یک اثر و برنامه ثابت فرهنگی و هنری در استان به یادگار بماند.

مادر مرحوم محمدزمان گلدسته در این مراسم گفت: ایران اسلامی با تاریخ و قدمتی که دارد با شعر شناخته می‌شود.

نرجس (نرگس) گلدسته  بیان کرد: ادبیات و شعر در واقع تاریخ تمدن ایران را ساخته‌اند.

وی اضافه کرد: مرحوم گلدسته پرچم اسلام و اهل بیت را بلند نگهداشت و شاعران جوان باید در این مسیر حرکت کنند.

در مراسم‌ اربعین درگذشت محمدزمان گلدسته جمعی از اهالی فرهنگ و هنر استان‌های گلستان، مازندران و خراسان شمالی به ویژه حوزه شعر و ادب فارسی و حماسی، جمعی از مسوولان استانی و شهرستانی، آحاد مختلف مردم از صنوف مختلف حضور داشتند.

صادق آهنگران که مرحوم محمدزمان گلدسته شاعر اشعار وی در بیش از ۲۰ سال گذشته بود، از مهمانان ویژه این‌ مراسم بود که به نوحه‌خوانی و مرثیه‌سرایی پرداخت.

همچنین تعدادی شاعران در این مراسم اشعاری را قرائت کردند.

مرحوم محمدزمان گلدسته ۳۱ شهریور ماه ۱۳۵۴ در یکی از محلات قدیم گرگان دیده به جهان گشود. این شاعر آیینی دوشنبه ۲۲ فروردین به علت تصادف و آتش‌سوزی ماشین در سن ۴۷ سالگی درگذشت و پیکرش به علت شدت سوختگی بعد از ۴۸ ساعت با پیگیری پلیس فتا شناسایی شد.

پیکر مرحوم محمدزمان گلدسته روز دوشنبه ۲۹ فروردین ماه با حضور اقشار و گروه‌های مختلف مردم و مسوولان در گرگان به خاک سپرده شد.

مرحوم گلدسته از سیزده سالگی به صورت جدی سرودن شعر را آغاز کرد و در سال ۱۳۶۶ به صورت رسمی وارد انجمن شعر گرگان شد و تا زمان اخذ مدرک دیپلم صدها بیت شعر سرود که ابیات حماسی و نوحه سرایی هم در کارهایش مشاهده می‌شود.

این شاعر گرگانی در ۲۳ سالگی به صورت رسمی در زمره سرایندگان نوحه قرار گرفت و پس از آشنایی با مرحوم محمدرضا آقاسی و قرار گرفتن در زمره شاگردان وی، ضمن وارد شدن به دوره جدیدی از زندگی، با ارائه شعر و ترانه‌های خود وارد دنیای شاعری شد که سرودن اشعار آئینی و حماسی در اولویت کارهایش قرار گرفت.

او در جشنواره‌‏های مختلفی از جمله جایزه ادبی محتشم کاشانی و جشنواره سراسری شعر عاشورایی دانشجویان به عنوان نفر برگزیده انتخاب شد و از سال ١٣٨١ به عضویت هسته تصمیم‌‏گیری مجمع شاعران اهل بیت درآمد.

محمد زمان پس از فوت آقاسی استادی بزرگ را از دست داد، اما علاقه‌اش به مداحان و شاعران مذهبی سبب شد تا بتواند ارتباطاتی با حاج‌صادق آهنگران برقرار کند که آن دیدارها سبب برقراری پیوند عمیق بین آن ۲ شد، به طوری که بسیاری از نوحه‌های سال‌های اخیر آهنگران با اشعار مرحوم گلدسته اجرا شد.

از این شاعر گرگانی که در قالب کلاسیک کار می‌‏کرد و اغلب مثنوی و غزل می‏‌سرود ۲ مجموعه شعر با عناوین "گل صد برگ"، "روح و ریحان" و مجموعه سی‌دی تصویری "چاووش" منتشر شده است.

وی که از پیشگامان شاعران جوان در حوزه سرودن اشعار مذهبی بود در کنار خلق آثار ماندگار برای مداحان برحسته کشور و نیز با تلفیق شعر و موسیقی، سبک جدیدی را در اجراهای سنتی تجربه کرد که توانست اولین آلبوم موسیقی عاشورایی‌اش با نام "شاه و گدا" را خلق کند.

برچسب‌ها گرگان شعر گلستان صادق آهنگران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گرگان شعر گلستان گرگان شعر گلستان صادق آهنگران مرحوم محمدزمان گلدسته مرحوم گلدسته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۲۴۳۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیاست‌گذاری صحیح برای گسترش روابط با همسایگان در حوزه تقویت جایگاه گازی چگونه باید باشد؟

محمدعلی قدیری، کارشناس انرژی در خصوص اقداماتی که دولت سیزدهم و وزارت نفت در خصوص افزایش تعاملات با کشورهای منطقه در حوزه انرژی به اجرا گذاشته اند، به خبرنگار قدس تصریح کرد: دیپلماسی انرژی یکی از نقاط قوت کشور ما محسوب می شود. وابسته کردن کشورهای همسایه به لحاظ انرژی به خودمان، از ابعاد مختلفی برایمان نفع دارد.

وی ادامه داد: افزایش تعاملات با کشورهای منطقه در حوزه انرژی و به اجرا گذاشتن دیپلماسی فعال انرژی در منطقه باعث بالا رفتن سطح درآمدهای ارزی کشورها، وابستگی دیگران به ما و تقویت جایگاه مان در منطقه می شود. از آنجائیکه گاز خاصیت تحریم پذیری کمتری دارد، گسترش روابط گازی کشور با همسایگان می تواند بسیار موثر باشد.

استفاده از گاز وارداتی از ترکمنستان برای رفع ناترازی گازی کشور  برایمان مزیت بالایی دارد

این کارشناس انرژی توضیح داد: افزایش تعاملات در منطقه در حوزه گازی به درستی در دستور کار قرار گرفته است. از آنجائیکه ما خودمان با موضوع ناترازی گاز روبرو هستیم، دولت باید به فکر واردات گاز نیز باشد. گفته می شود که خط لوله گازی ایران و ترکمنستان از ظرفیت 40 میلیون متر مکعبی در روز برخوردار است. باید گزینه های جذابی پیش روی عشق آباد قرار دهیم که به جای صادرات گاز به چین، بخشی از آن را در حد ظرفیت خط لوله موجود در اختیار ما قرار دهد.

قدیری گفت: استفاده از گاز وارداتی از ترکمنستان برای رفع ناترازی گازی کشور و همچنین ارائه این گاز به نیروگاه ها و جلوگیری از سوزاندن گازوئیل برایمان مزیت بالایی دارد.

دریافت نفت کوره به جای وجوهات صادرات گاز به عراق روشی است که باید ادامه پیدا کند

وی ادامه داد: در ارتباط با عراق نیز سیاست های خوبی در زمینه انرژی به اجرا گذاشته شد. به ویژه دریافت نفت کوره به جای وجوهات مربوط به صادرات گاز به این کشور روش مناسبی است که باید ادامه پیدا کند. این ماده کاملاً نقد شونده است و قابل تحریم نیست. به طور کلی، تهاتر چاره اندیشی مناسبی است که در دستور کار قرار دادیم.

این کارشناس انرژی توضیح داد: دیپلماسی انرژی دولت فعلی نسبت به دولت قبل بهبود یافته است. به ویژه اقداماتی که در ارتباط با ترکیه، عراق، پاکستان و ترکمنستان به منظور گسترش روابط در حوزه انرژی انجام داده ایم، قابل قبول است. اما این حد از اقدامات هنوز کافی نیست و نیاز است بر فعالیت های خودمان در این حوزه ها اضافه کنیم.

گفتنی است، وزارت نفت طی سال های اخیر و به ویژه بعد از اعمال تحریم های همه جانبه علیه صنایع نفت و گاز کشور، نقش مهم و موثری در حوزه خنثی سازی تحریم ها برعهده داشته است. افزایش تعاملات با کشورهای همسایه و رایزنی برای برقراری روابط گسترده تر در حوزه انرژی نیز از جمله راهکارهای پیش رو برای بی اثر کردن تحریم هاست.

دولت فعلی به جای چشم دوختن به نتیجه مذاکرات و امید داشتن به رفع تحریم ها، درصدد خنثی سازی تحریم ها برآمد. در این راستا، سیاست هایی به اجرا گذاشته شد. استفاده حداکثری از توان دانش بنیانی کشور، توسعه زنجیره ارزش محصولات، عرضه نفت به پالایشگاه های کوچک در شرق آسیا، سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی و صدور خدمات فنی و مهندسی از جمله این سیاست ها هستند.

در ادامه سیاست های اعمالی به منظور خنثی سازی تحریم ها، وزارت نفت دیپلماسی فعال انرژی را در پیش گرفته است. در این چارچوب، افزایش تعاملات با کشورهای منطقه در دستور کار قرار دارد.به زعم کارشناسان، افزایش روابط با کشورهای همسایه نه تنها به لحاظ اقتصادی برای طرف های درگیر رابطه سودمند است، بلکه به لحاظ تأمین امنیت منطقه نیز به نفع تمامی کشورهای منطقه است. از سوی دیگر، وابسته کردن کشورهای دیگر به خودمان، در راستای تأمین منافع ملی ماست.

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • سیاست‌گذاری صحیح برای گسترش روابط با همسایگان در حوزه تقویت جایگاه گازی چگونه باید باشد؟
  • شاعران در استقبال از غزل رهبری سرودند
  • همدان خاستگاه شاعران حوزه کودک و نوجوان است
  • ممنوعیت تردد در بزرگراه خرازی غرب تهران
  • ناشنوایان با آموزش صحیح و شناخت صحنه در فعالیت‌های جهادی مشارکت کنند
  • عزت و اقتدار یک کشور در گرو هدایت صحیح نوجوانان وجوانان است
  • پایان جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی در همدان + تصویر
  • انتقاد امام جمعه همدان از توجه به ارزش‌های مادی در مدارس
  • جذب به‌موقع و صحیح اعتبارات و تسهیلات تکلیفی لرستان
  • برگزاری محفل شعر گویشی شاعران بختیاری در دزفول