Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون وزیر نیروی اسبق با بیان اینکه خالی شدن سفره آب‌های زیرزمینی مرگ خاموش است، گفت: ما متوجه عمق فاجعه نیستیم، همچنان به فکر گذران روزمرگی هستیم به این امید که شاید سال بعد اوضاع بهتر شود.

رحیم میدانی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره تبعات تداوم خشکسالی در کشور اظهار داشت: تغییرات اقلیمی جزء طبیعت کشور ما بوده و آمارها هم این را نشان می‌دهد، ایران همیشه با نوسان‌های کم‌بارشی و پربارشی مواجه بوده است، یعنی چند سالی است که در تحلیل آمارها متوجه تغییر اقلیم شده‌ایم، اتفاقاتی که در آمارهای تاریخی نمونه‌ای نداشته‌ایم، یعنی هیدرولوژیست‌ها اعتقاد دارند که واقعا اتفاق جدیدی افتاده که تغییر اقلیم نام دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مدیریت خشکسالی ضعیفیم

وی افزود: ما آمار روان‌آب را برای مدت 50 سال داریم خیلی از متخصصین دنیا تغییر اقلیم را پذیرفته‌اند که به عوامل انسان‌ساز و عمدتا انتشار گازهای گلخانه‌ای در جو کره زمین برمی‌گردد، اکنون همه دنیا بسیج شده‌اند به نوعی اثر گاز CO2 و دی‌اکسیدکربن را با کاهش سوختی فسیلی و جایگزینی انرژی‌های تجدیدپذیر کم کنند، ما نیز چه تغییر اقلیم را قبول کنیم و یا خیر، عقل حکم می‌کند که موضوع را مدیریت کنیم، در دنیا بحثی بنام مدیریت خشکسالی و یا سازگاری با تغییر اقلیم وجود دارد، هر کشوری باید برای خود برنامه سازگاری با تغییر اقلیم و یا مدیریت خشکسالی داشته باشد که البته ما در این زمینه ضعیف هستیم.

معاون آب و آبفای وزیر نیروی اسبق تصریح کرد: مصوب شده بود که دستگاه‌های متولی برنامه سازگاری با تغییر اقلیم تهیه کنند که علیرغم پیگیری‌ها در دبیرخانه شورای عالی آب نتوانستیم به جایی برسانیم و دستگاه‌های متولی را صاحب برنامه سازگاری با تغییر اقلیم کنیم.

برداشت آب باید 20 میلیارد متر مکعب کاهش یابد

وی گفت: ما 130میلیارد متر مکعب منابع آب تجدیدپذیر داریم که باید حداقل 20 میلیارد متر مکعب از استخراج و استحصال آن کم کنیم تا اوضاع آبی تاحدی تعدیل شود، این عدد بسیار بزرگ و مدیریت آن بسیار سخت است.

زنگ خطر اصلی از زیرِ زمین به صدا در می‌آید

میدانی با بیان اینکه بحران آبی را بیشتر در سفره‌های زیرزمینی شاهد خواهیم بود، خاطرنشان کرد: در مورد آب‌های سطحی وقتی آب کمی پشت سد می‌آید مشهود است که مثلا متوجه می‌شویم باید به جای 100 میلیارد متر مکعب 40 میلیارد متر مکعب برداشت داشته باشیم، اما در مورد سفره‌های زیرزمینی اینگونه نیست چون ذخیره استاتیکی دارند، ممکن است حتی در سال‌های کم‌آبی هم به اندازه سال عادی از سفره آب خارج کنیم و این مسئله را خطرناک می‌کند، به طوری که اکنون روز به روز پدیده فرونشست زمین بیشتر مطرح می‌شود و ما علائم آن را غیر از گیلان در تمامی استان‌ها شاهدیم بنابراین شاید آن زنگ خطر بزرگی که در کمین کشور است در بخش آب زیرزمینی باشد.

به خشکی نخلستان‌های آبادان رسیدیم

وی یادآور شد: هرچند با آب سطحی هم رفتار خوبی نداشته‌ایم، هر زمان با کمبود مواجه می‌شویم، تنها جایی که حقش داده نمی‌شود محیط زیست است، یعنی حق اکوسیستم را مصرف می‌کنیم و به محیط زیست آسیب می‌زنیم به طوری که اکنون پدیده ریزگردها و کانون‌هایی که در عراق و عربستان ایجاد شده به این دلیل است که سهم محیط زیست را می‌خوریم، در دجله و فرات اجازه ندادیم آبی در اروندرود جاری شود تا به خشک شدن نخلستان‌های آبادان برسیم، در هر حال آب‌های سطحی هم آسیب خود را دارند اما بیشترین بحران را در آب‌های زیرزمینی خواهیم داشت چون نصف آب شرب را تامین می‌کنند و در حال حاضر نیز این موضوع که در کجا و با چه هزینه‌ای بتوانیم جایگزین پیدا کنیم مسئله مهمی است.

متوجه عمق فاجعه نیستیم

این کارشناس ارشد حوزه آب با بیان اینکه واقعیت اینکه خالی شدن سفره آب‌های زیرزمینی مرگ خاموش است، تاکید کرد: ما متوجه عمق فاجعه نیستیم، همچنان به فکر گذران روزمرگی هستیم به این امید که شاید سال بعد اوضاع بهتر شود، اما چاره‌ای نداریم جز مدیریت پایدار منابع آب زیرزمینی که اگر مورد غفلت شود جبران‌ناپذیر است.

روزمرگی و غفلت از سفره‌هایی که هر روز خالی‌تر می‌شوند

وی بیان داشت: ما تنها دنبال روزمرگی و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام هستیم و حاضر نیستیم برای مدیریت پایدار منابع آب زیرزمینی هزینه کنیم، حتی وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور متوجه مسئله نیستند، اطلاعات پایه منابع آبی جای کار و مطالعه دارد، هنوز سفره‌های آب زیرزمینی را بدرستی نمی‌شناسیم و به اندازه کافی داده‌ و شبکه پیزومتری در سفره‌های آب زیرزمینی نداریم، بنابراین نمی‌توانیم خوب مدیریت کنیم. در هر حال تا زمانی که در حاشیه بمانیم مشکلی رفع نمی‌شود.

به جای سدسازی به مطالعات پایه‌ای بودجه بدهید

میدانی گفت: اکنون دنده‌ها معکوس می‌چرخند ما به عنوان دست اندرکاران حوزه آب از مسئولین مربوطه می‌خواهیم که از بودجه سدسازی کم شود و به سمت مطالعه پایه‌ای منابع آبی برویم در حالی که تخصیص‌ها بالعکس است، وقتی به مطالعات اهمیت داده نمی‌شود مشخص است که گرفتار بحران می‌شویم، مثلا در پروژه احیای دریاچه ارومیه در بخش سازه‌ای موفق بودیم اما در حوزه آگاهی‌بخشی خوب عمل نکردیم، این حرکت‌های سینوسی نگران‌کننده و بلای حرکت‌های اصلاحی کشور شده است.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: سازگاری با تغییر اقلیم میلیارد متر مکعب آب زیرزمینی منابع آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۲۸۱۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغییر مدیریت در کار نیست؛ مدیران سرخابی حداقل تا پایان فصل در استقلال می‌مانند

به گزارش قدس آنلاین فوتبال ایران با یک اتفاق تاریخی روبرو شد،اتفاقی که هواداران فوتبال سال ها منتظر آن بودند اما هیچ وقت عملی نشد تا اینکه در سال ۱۴۰۳ سرخابی ها به بخش خصوصی واگذار شدند.

واگذاری سرخابی‌ها باعث خواهد شد تا مهم‌ترین و بزرگ‌ترین چالش نمایندگان ایران برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا برطرف شود و سرخابی‌ها بتوانند پس از سال‌ها به صورت همزمان در مهم‌ترین و بزرگ‌ترین جشنواره فوتبال باشگاهی قاره کهن شرکت کنند.

بلافاصله پس از واگذاری قطعی استقلال و پرسپولیس به هلدینگ خلیج فارس و کنسرسیوم بانکی، این روایت به گوش رسید که سازمان خصوصی سازی به نمایندگی از وزارت ورزش و وزارت اقتصاد از مالکان جدید سرخابی ها خواسته به این دلیل که هر دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در کورس قهرمانی هستند تا پایان فصل از هرگونه تغییر مدیریت در این دو تیم خودداری کنند.

مالکان جدید پرسپولیس هم رسما اعلام کردند درویش تا پایان فصل مدیرعامل سرخپوشان باقی می‌ماند و چنین اتفاقی برای علی خطیر هم رخ می‌دهد و او هم حداقل تا پایان فصل سمت مدیر عاملی باشگاه استقلال را بر عهده خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • نگاه متفاوت کارشناس اقتصادی بعد از حمله موشکی سپاه: معادلات تغییر کرد | فیلم
  • کشاورزان با تنظیم نوبت آبیاری به حفظ ذخایر آب های زیرزمینی کمک کنند
  • زمان یک مسابقه از هفته ۲۶ لیگ برتر تغییر کرد
  • تغییر زمان یک مسابقه از هفته ۲۶ لیگ برتر فوتبال
  • تغییر زمان یک مسابقه از هفته ۲۶ لیگ برتر
  • تغییر زمان دیدار صنعت نفت - مس رفسنجان
  • زمان دیدار صنعت نفت - مس تغییر کرد
  • بانک‌ها اعتبارات را به سمت تولید سوق دهند
  • رد پای لابی صهیونیستی در هیاهوی دوباره خارج نشینان | توماج، اسم رمز فراموشی فاجعه غزه
  • تغییر مدیریت در کار نیست؛ مدیران سرخابی حداقل تا پایان فصل در استقلال می‌مانند