Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، کارشناسان ترکمنستان و ازبکستان به صورت ویدئو کنفرانس در مورد تعامل دو کشور در راستا توسعه صلح پایدار در افغانستان بحث و گفت و گو کردند.

این بحث کارشناسی با حضور روسا و نمایندگان مؤسسه مطالعات راهبردی و بین منطقه‌ای تحت ریاست جمهوری ازبکستان، مرکز استراتژی و توسعه و همچنین دانشگاه اقتصاد جهانی و دیپلماسی وزارت امور خارجه و مرکز مطالعات استراتژیک وزارت امور خارجه ترکمنستان و سفرای هر دو کشور برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هدف از برگزاری این کنفرانس در زمان حاضر تاییدی بر لزوم تشدید همکاری بین کشورهای آسیای مرکزی و به ویژه ترکمنستان و ازبکستان برای گسترش گفت‌وگوهای دوستی و حسن همجواری، تقویت امنیت، ثبات و پیشرفت پایدار در منطقه که بخش مهمی از قاره از نظر ژئواستراتژیک و ژئواکونومیک است.

کارشناسان و متخصصین در مورد توسعه رویکردهای مشترک برای مقابله با چالش‌ها و تهدیدهای جدید که ماهیت جهانی دارند، مانند تروریسم بین المللی، افراط گرایی ملی و تعصب، مواد مخدر، خطر فزاینده سایبری و غیره بحث و تبادل نظر کردند.

در این زمینه خاطرنشان شد که سیاست بی طرفی ترکمنستان یک عامل تثبیت کننده مهم در منطقه آسیای مرکزی است و به اثربخشی همکاری‌های سرمایه گذاری، اجرای پروژه‌های بزرگ، همکاری در زمینه تجارت، صنعت، انرژی، حمل و نقل، کشاورزی و سایر بخش‌های اقتصادی کمک می‌کند.

همچنین تاکید شد که یکی از مهمترین کارکردهای سیاست بی طرفی ترکمنستان، دیپلماسی پیشگیرانه است که  شامل اقداماتی با هدف جلوگیری از بروز اختلافات و همچنین جلوگیری از توسعه اختلافات در مقیاس بزرگ است. بنابراین، کاملا طبیعی است که در عشق آباد در سال 2007، برای اولین بار در جهان، مرکز منطقه‌ای سازمان ملل متحد برای دیپلماسی پیشگیرانه برای آسیای مرکزی افتتاح شد.

شرکت کنندگان تاکید کردند که اقدامات هماهنگ جامعه جهانی از جمله ترکمنستان و ازبکستان با هدف حل و فصل درگیری و به حداقل رساندن پیامدهای منفی فرآیندهای پیچیده دوقطبی که در بخش‌های مختلف جهان مشاهده می‌شود، امروز حیاتی است.

از آنجایی که ثبات، توسعه و امنیت در منطقه آسیای مرکزی تا حد زیادی به وضعیت همسایه جنوبی افغانستان بستگی دارد، ترکمنستان و ازبکستان موضع صریحی ابراز کردند که منحصراً روند مذاکرات باید در خط مقدم و اولویت قرار گیرد.

همچنین کارشناسان دیدگاه یکسانی داشتند که اکنون همکاری مشترک در تقویت یکپارچگی اقتصادی افغانستان از طریق اجرای پروژه‌های زیربنایی بزرگ در جهات مختلف بسیار مهم است. تطبیق پروژه‌های انرژی و حمل و نقل و ارتباطات در خاک افغانستان می‌تواند در این امر نقش بزرگی داشته باشد.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، در حال حاضر تقریبا نیمی از جمعیت افغانستان 19.7 میلیون نفر در آستانه گرسنگی حاد هستند. حجم بی سابقه کمک‌های بشردوستانه قادر به معکوس کردن روند منفی نیست. برای انجام این کار، احیای کشاورزی، ایجاد پیوند بین کشاورزان و جوامع روستایی که در اثر جنگ با بازارهای شهری آمده‌اند و اعطای وام ضروری است.

به طور غیرمنتظره تهدیداتی نظیر امنیت منطقه و شیوع بیماری‌های همه گیر که قبلاً تا حدی تمام شده تلقی می‌شدند به گوش می‌رسد.

انتهای پیام/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: ترکمن ازبک کنفرانس ترکمنستان و ازبکستان آسیای مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۲۹۱۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افغانستان ظرفیت پیشبرد روندهای توسعه‌ای با همسایگان را دارد

نماینده ویژه رئیس‌جمهور و سفیر ایران در کابل تصریح کرد افغانستان مستقل ظرفیت پیشبرد روندهای توسعه‌ای با همسایگان را دارد. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «حسن کاظمی قمی» نماینده ویژه رئیس‌جمهور و سفیر ایران در حساب رسمی خود در «ایکس» نوشت: هفته جاری کابل پُرمشغله، پُربار و سراسر مسئله بود. گفتگوهای بسیار با مقامات عالی حکومت سرپرست افغانستان، ریاست دفتر یوناما، نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه، جمعی از دیپلمات‌های مقیم و صاحب‌نظران و سیاستمدارانی داشتم که به یک موضوع توجه نشان می‌دادند: ابتکار کمیته تماس منطقه‌ای.

وی افزود: ابتکار کمیته تماس منطقه‌ای خود زمینه تولد نخستین کنفرانس همکاری‌های منطقه‌ای افغانستان را رقم زد تا آشکار سازد افغانستان مستقل، ظرفیت پیشبرد روندهای توسعه‌ای را در بستر ایجاد یک سلسله توافقات جمعی با همسایگان دارد.

کاظمی قمی تصریح کرد: توافقاتی که براساس احترام به حاکمیت کشورها، تضمین و اجرای معاهدات دوجانبه و بین‌المللی، رعایت حسن همجواری و ترسیم منافع مشترک اثربخش خواهد بود.

نماینده ویژه ایران ادامه داد: بنابراین باید توجه داشت:

الف. قطار پیشرفت روندی که آغاز شده، متوقف نمی‌ماند.

ب. اراده عالی در مسیر نیل به مطلوب و گشایش دروازه‌های افغانستان به جهان برای ایفای یک نقش مسئولانه و مثبت خدشه‌ناپذیر است.

ج. سیاست‌گذاری‌ها در موضوعاتی چنین مهم را نباید متاثر از بیانات و اعلامات خبری تفسیر کرد.

رایزنی معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان با کاظمی قمیکاظمی قمی: کشورهای منطقه برابر تروریسم متحدانه عمل کنند

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • تور منطقه‌ای «جان بس» برای رایزنی درباره افغانستان
  • پانزدهمین صعود ایران به فینال فوتسال آسیا با حذف ازبک‌های سمج / تایلندِ میزبان؛ آخرین مانع فتح جام سیزدهم
  • پانزدهمین صعود ایران به فینال فوتسال آسیا با حذف ازبک‌های سمج / تایلند میزبان آخرین مانع تا فتح جام سیزدهم
  • رئیس سازمان برنامه و بودجه: آمادگی تأمین انرژی پایدار مورد نیاز کشور‌های منطقه و اروپا را داریم
  • منظور: با وجود تحریم‌ها آمادگی تامین انرژی پایدار منطقه و اروپا را داریم
  • نشست دوجانبه طالبان و هیأت ترکمنستانی
  • افغانستان ظرفیت پیشبرد روندهای توسعه‌ای با همسایگان را دارد
  • رایزنی معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان با هیات دیپلماتیک ایران
  • رایزنی معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان با کاظمی قمی
  • ایجاد مسیر ریلی جدید؛ محور دیدار مقامات افغانستان و قزاقستان