Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@20:20:53 GMT

پنجره ملی خدمات دولت هوشمند؛ پایان ۲۰ سال انتظار مردم

تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۳۰۵۰۳

پنجره ملی خدمات دولت هوشمند؛ پایان ۲۰ سال انتظار مردم

با این‌که وزارت ارتباطات بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی هنوز هشت ماه دیگر تا رونمایی از پنجره ملی خدمات دولت هوشمند فرصت دارد اما از سوی «عیسی زارع‌پور» ۲۷ اردیبهشت‌ماه اعلام کرد: «این سامانه به آدرس   https:my.gov.ir به‌صورت آزمایشی راه‌اندازی شده و با خدمات ۱۰ دستگاه اکنون در اختیار مردم قرار گرفته است؛ اکنون پنج درصد از این کار انجام شده و تا شهریورماه، این پنجره با حضور همه دستگاه‌ها پیش از زمانی که قانون مصوب کرده، رونمایی می­‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امسال این آرزوی دیرینه که نزدیک به ۲ دهه است که قصد انجام آن را داریم، محقق می‌شود».

مصوبه مجلس چه بود؟
اشاره وزیر ارتباطات به قانون مجلس، مصوبه اسفندماه گذشته است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه ۱۴۰۱، تبصره ۷ را تصویب کردند.
براساس بند (و) تبصره ۷، به منظور تحقق اهداف دولت هوشمند و ارائه خدمات دولت الکترونیکی به آحاد جامعه و کاهش مراجعه‌های مردمی به دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی، سازمان اداری و استخدامی کشور مکلف است در مدت حداکثر سه‌ ماه پس از ابلاغ این قانون، فرآیندهای منجر به ارائه خدمات اختصاصی هر کدام از دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی را با اولویت خدمات پرکاربرد اختصاصی دستگاه و جهت الکترونیکی‌کردن، آنها را به دستگاه مربوط ابلاغ کند؛ آنگاه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است در مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ این قانون، معماری کلان و الزامات فنی ارائه خدمات هوشمند و شیوه راه‌اندازی پنجره واحد خدمات هوشمند دستگاه‌ها را تدوین و برای تصویب به شورای اجرایی فناوری اطلاعات ارائه دهد.
سپس دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی مکلفند «پنجره واحد خدمات هوشمند» خود را حداکثر تا شهریورماه ۱۴۰۱ راه‌اندازی کرده و حداقل یک­‌سوم از خدمات اختصاصی خود را با اولویت خدمات پرکاربرد از طریق این پنجره ارائه دهند؛ در نهایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است مرحله نخست «پنجره ملی خدمات هوشمند دولت» را تا پایان دی‌ماه ۱۴۰۱ راه‌اندازی کند.

به این ترتیب بر اساس اعلام زارع‌پور، ۶ دستگاه اجرایی دیگر نیز خدمات خود را به صورت آزمایشی روی سامانه دولت هوشمند ارائه کرده‌اند؛ اواخر فروردین ماه اعلام شده بود چهار سامانه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شده‌اند؛ از جمله سامانه «پنجره واحد مدیریت زمین»، «میز خدمات الکترونیکی» و «کارپوشه پیام ایران» که کارتابلی برای ارسال الکترونیکی بدون واسطه اعلان‌های رسمی دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی کشور به مردم است.

در دولت الکترونیک تنها استفاده از ابزارهای الکترونیکی برای تسریع در امور مورد نظر دولتمردان قرار می‌گیرد. در حالی که در یک دولت هوشمند تلاش می‌شود تا همه زیرساخت‌های اساسی از یک هوشمندی ذاتی برخوردار شوند.دولت هوشمند یا الکترونیک؟
دولت الکترونیک (Electronic government) به کاربرد فناوری اطلاعات برای تحقق سیاست‌های نظام اداری اطلاق می‌شود که برای تحقق آن دولت از فناوری اطلاعات برای جابجایی اطلاعات میان مردم، سازمان‌ها، بازار و ارکان دیگر دولتی استفاده می‌کند. البته عبارت «دولت الکترونیک» در معنای عام آن منحصر به قوه مجریه نیست و قوای مقننه، قضائیه و دیگر ارکان حکومتی و نهادهای عمومی (مانند شهرداری ها) را نیز شامل می­‌شود.

اما تفاوت بین دولت الکترونیک و دولت هوشمند بسیار ظریف است؛ در واقع نوع نگرش در این دو دولت متفاوت است. در دولت الکترونیک تنها استفاده از ابزارهای الکترونیکی برای تسریع در امور مورد نظر دولتمردان قرار می‌گیرد. در حالی که در یک دولت هوشمند تلاش می‌شود تا همه زیرساخت‌های اساسی از یک هوشمندی ذاتی برخوردار شوند. می‌توان گفت که یک دولت هوشمند، یک دولت الکترونیک است؛ دولتی که در آن همه خدمات از طریق ارتباطات دیجیتالی انجام می‌شود.

دولت هوشمند که با نظرداشت تفاوت بیان‌شده، همان نظام بسط­‌یافته و پیشرفته دولت الکترونیکی است، در اصل با هدف تعامل‌پذیری دستگاه‌ها و اتصال و تبادل اطلاعات را دنبال می­‌کند که طی آن، روند اتصال فرآیندهای بین‌­دستگاهی و امکان نظارت دستگاه‌ها بر یکدیگر محقق می­‌شود.

از آن مهم­تر، همراه داشتن انبوهی از اصل و کپی‌های مدارک شناسایی و هویتی مانند شناسنامه، کارت ملی، اساسنامه، آگهی تغییرات شرکت‌ها و وکالت‌نامه‌های اداری که همواره یکی از معضلات اصلی انجام کارهای اداری به شمار می‌رود، در دولت هوشمند منسوخ خواهد شد.

در سال‌های گذشته، استقرار پنجره واحد در حوزه‌های مختلف از جمله رویاهای مردم و مسئولان بوده است که گویا سرانجام در دولت سیزدهم به واقعیت خواهد پیوست. رویایی که از اوایل دهه ۸۰ و در ابتدای فراگیرشدن استفاده از اینترنت همواره مورد انتظار مردم بوده و برای اجرایی­ شدن آن، بیش از ۲ دهه اماواگر مسئولان را به­‌همراه داشت.

خدمات دولت اکترونیک و هوشمند
در ادبیات اداری و رایج جهان، درباره خدمات قابل ارئه از سوی دولت الکترونیک و هوشمند موارد متعددی برشمرده است؛ هر آن­ چیزی که باعث عدم مراجعه حضوری (یا به­‌حداقل رساندن آن) و شناسایی هویت در بستر مجازی و کسب انواع خدمات دولتی و عمومی است؛ از خدمات برداشت و پرداخت تا خدمات یک‌بار مصرف دولتی، خدمات مشاوره از راه دور، خدمات واسطه­‌ای، فرم‌های الکترونیکی، نظرخواهی، کاریابی، ارائه داده‌های آماری، خدمات بازار، خدمات پلیس الکترونیکی و دادگستری، خدمات سیاستگذاری الکترونیکی، رأی‌گیری، خدمات ثبت الکترونیکی و ... .

دولت هوشمند سبب می‌شود رفاه به­ صورت عادلانه در بین افراد مختلف توزیع شود و امکان فساد به حداقل برسد.این نوع زمام‌داری و «هوشمندی» متصل به آن، سبب می‌شود تا رفاه به­ صورت عادلانه در بین افراد مختلف توزیع شود و امکان فساد به حداقل برسد؛ عناصر و مزایایی که به عنوان مهم­ترین اجزا و پیامدهای مطرح در یک دولت هوشمند محسوب می‌شوند، به طور عمده شامل این موارد است:
برابری، کارآیی، اثربخشی، خلاقیت، نوآوری، کارآفرینی، مشارکت عمومی، انعطاف‌پذیری، پذیرش تغییرات، درک درست از فناوری، یکپارچگی، شهروندمداری، مبتنی بر شواهد عمل کردن و پایدار بودن در شرایط مختلف.

در واقع یک دولت هوشمند را می‌توان دولتی خدمت­‌محور، پیشرفته، مسئولیت‌پذیر، پاسخگو و شفاف دانست.

رده بندی کشورهای جهان
سازمان ملل متحد در گزارش دوسالانه خود شاخص توسعه دولت الکترونیک (EGDI) را در کشورهای مختلف بررسی کرده که در گزارش سال ۲۰۲۰، ایران در جایگاه ۸۹ در میان ۱۹۳ کشور قرار دارد.
گزارش سازمان ملل متحد در رده­‌بندی ۱۹۳ کشور عضو این سازمان در زمینه توسعه دولت الکترونیک، بخش‌های مختلفی از جمله سرویس‌های آنلاین، وضعیت زیرساخت‌های ارتباطی و ... را پوشش داده و سه کشور برتر را دانمارک، کره‌جنوبی و استونی اعلام کرده است؛ همچنین کشورهای فنلاند، استرالیا، سوئد، بریتانیا، نیوزیلند، آمریکا، هلند، سنگاپور، ایسلند، نروژ و ژاپن در رده‌های بعدی قرار دارند.

پژوهشگران کشورمان وارد مبحث مدل­‌های دولت الکترونیک (هوشمند)شده و ضمن پژوهش، احصاء و شناسایی اجزاء و ابعاد دولت هوشمند و طبقه‌بندی آن­ها، تلاش کرده‌اند با روش­‌های متعدد علمی و ریاضی، مدل مناسب جامعه ما را طراحی کنند.انواع مدل­‌های دولت الکترونیک و هوشمند
در کنار مزایایی که برای استقرار دولت­‌های هوشمند بیان می­‌شود، البته نباید از برخی معایب آن همچون خطر امنیت داده­‌ها و دسترسی­‌ناپذیری برخی افراد در مناطق محروم به آن گذشت؛ اما یکی از چالش­‌های مهم این نوع حکمرانی، مدل­‌های متنوع و لزوم بومی­‌سازی آن بر اساس شرایط و بسترهای متفاوت کشورهاست. همین موضوع است که در کنار هزینه بالای اجرای پروژه­‌های خدمات الکترونیکی در سطح کلان، دولت‌ها را به مدل­‌سازی اولیه دولت الکترونیکی و کنترل هزینه­‌ها وامی­‌دارد.

در این حوزه بیش از یک دهه است که مدل­‌های مختلف توسعه، ارائه خدمات، ارزیابی و دیگر ابعاد دولت الکترونیکی مطرح و بحث شده است. خوشبختانه پژوهشگران کشورمان وارد مبحث مدل­‌های دولت الکترونیک (هوشمند)شده و ضمن پژوهش، احصاء و شناسایی اجزاء و ابعاد دولت هوشمند و طبقه‌بندی آن­ها، تلاش کرده‌اند با روش­‌های متعدد علمی و ریاضی، مدل مناسب جامعه ما را طراحی کنند. از جمله نتیجه پژوهشی که در مجله «مطالعات مدیریت کسب‌وکار هوشمند»، با عنوان «مدلی برای دولت هوشمند: تبیین ابعاد دولت هوشمند با استفاده از روش فراترکیب» منتشر شده است.

به این ترتیب با فراهم بودن زمینه قانونی، عزم دولت سیزدهم و ظرفیت بالای علمی کشور، به نظر می­‌رسد تا پیش از دی‌ماه ۱۴۰۱ می­‌توان انتظار ۲۰ساله را پایان داد و حداقل بخش مهمی از خدمات دستگاه­‌های اجرایی و عمومی کشور در بستری امن و ذیل یک سامانه واحد (پنجره واحد) ارائه شود؛ تا به قول وزیر ارتباطات «به‌واسطه این پروژه، نام کاربری و رمز عبورهای متعدد در سامانه‌های مختلف، به خاطره تبدیل ‌شوند».

برچسب‌ها عیسی زارع پور دولت هوشمند دولت الکترونیک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: عیسی زارع پور دولت هوشمند دولت الکترونیک عیسی زارع پور دولت هوشمند دولت الکترونیک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دستگاه های اجرایی و نهادهای عمومی دولت الکترونیک دولت الکترونیکی پنجره ملی خدمات فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات یک دولت هوشمند خدمات هوشمند ارائه خدمات ابعاد دولت خدمات دولت پنجره واحد راه اندازی دستگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۳۰۵۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۳۳ درصدی خدمات پستی البرز در خرید و فروش اینترنتی

رضا حمیدپور گفت: طی این مدت ۲۶۸هزار و ۶۹۷ مورد خدمات خرید و فروش اینترنتی در این استان انجام شد.

وی با اشاره به انعقاد قرارداد فعالیت الکترونیکی با ۶۷۰ شرکت، فروشگاه و مشاغل خانگی اضافه کرد: اداره کل پست البرز برای توسعه اشتغال و کارآفرینی در بخش خدمات الکترونیکی پست مسیر جدیدی تعریف و هدفگذاری کرده است.

حمیدپور گفت: در دولت سیزدهم شرکت پست جمهوری اسلامی ایران در بخش توسعه تجارت الکترونیک و خرید و فروش اینترنتی کالا وارد مرحله جدیدی از فعالیت‌ها شده که در استان البرز با ۶۷۰ شرکت، فروشگاه، مشاغل خانگی به منظور صیانت از اشتغال و کارآفرینی قرار داد منعقد شده است.

مدیرکل پست البرز اضافه کرد: میزان مرسولات تجارت الکترونیک البرز طی سال گذشته ۲۰ درصد افزایش یافته و ۲۶۸ هزارو ۶۹۷ مرسوله تجارت الکترونیک جابه جا شده است.

وی بیان کرد: بیش از پنج میلیون و ۷۱۹ هزار و ۶۷۰ مرسوله طی سال گذشته در شعب پستی این استان جابه جا شد.

حمید پور گفت: طی این مدت ترافیک پست پیشتاز چهار میلیون و ۷۹۰ هزارو ۷۹۶ مورد، پست سفارشی ۳۵ هزارو ۵۵۰ مورد و پست ویژه ۶۱۶ هزارو ۹۲۳ مورد بوده است.

وی بیان کرد: ترافیک مرسولات وارده طی این مدت ۶ میلیون و ۳۶۰ هزار مورد و مرسولات صادره پنج میلیون و ۴۴۳ هزار و ۲۳۴ مورد بوده است.

مدیرکل پست استان البرز یادآورشد: استقبال مشتریان از خرید‌های اینترنتی و روند رو به افزایش فروشگاه‌های عرضه کننده، موجب تقویت تجارت الکترونیکی در استان البرز شده است.

وی گفت: امسال بیش از هفت هزار گذرنامه زیارتی به ویژه در ایام محرم و صفر توزیع شده است.

وی افزود: اکنون ۱۶۱ واحد پستی در استان البرز فعالیت می‌کنند که ۱۵۶فقره آن شهری و بقیه روستایی است.

باشگاه خبرنگاران جوان البرز کرج

دیگر خبرها

  • انتظار ۱۰ ساله مردم ۳۰ روستا برای تکمیل پل سوخته سرا پایان رسید
  • هوشمند شدن خدمات دولت برای کسب وکار واحد‌های صنفی در اردبیل
  • افزایش ۳۳ درصدی خدمات پستی البرز در خرید و فروش اینترنتی
  • خدمات هوشمند دولت برای واحد‌های صنفی با صدور مجوز‌های الکترونیکی
  • بورل: چندین کشور اروپایی دولت فلسطینی را به رسمیت می‌شناسند
  • وزیر کار: طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک همچنان اجرا خواهد شد
  • ورود اولین دستگاه رادیوتراپی به کهگیلویه و بویراحمد بعد از سال‌ها انتظار
  • مزیت خرید کتاب الکترونیک چیست؟
  • طرح کالابرگ ادامه می یابد؟
  • مسدود شدن مسیر‌های انحراف در تسهیلات تولید با برات الکترونیکی