Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از مرکز تحقیقات اسلامی مجلس،  عطاء الله رفیعی آتانی در نشست مشترک با رئیس و معاونان جامعه الزهرا (س) خاطرنشان کرد: دلیلی ندارد، ما در مورد بررسی موضوعات و رسیدگی به چالش ها و مسائل پیش روی نظام در حوزه اندیشه‌ای، تفکیک‌های مردانه و زنانه داشته باشیم، بلکه این قشر فرهیخته باید در همه موضوعات کشور حضور فعال و تعیین کننده ای داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس خاطرنشان کرد: سدهای محدودیتی که امروز مقابل بانوان فرهیخته و متخصص حوزوی ما ایجاد  شده، باید برداشته شود، البته این سدها را بیشتر خود ما اطراف خود ایجاد کردیم و مجموعه نظام آماده همکاری و استفاده از همه ظرفیت ها و توانمندی های این قشر ارزشمند و فرهیخته است.

رفیعی آتانی با اشاره به اینکه جامعه الزهرا (س) به عنوان یک مجموعه بزرگ علمی نباید انفعالی عمل کند، گفت: انتظار است که این مجموعه، حرف های آینده ساز، تحول بخش و امید آفرینی برای پیشرفت کشور در ابعاد گوناگون داشته باشد،  سرمایه انسانی بانوان حوزوی بویژه جامعه الزهرا (س) در عرصه های مختلف سیاستگذاری، قانونگذاری  باید خود را نشان داده و ظهور و بروز عملی پیدا کند، بنابراین باید به فکر مبدل هایی بود که بتوان این سرمایه بزرگ را به کمک نظام آورد.

وی با اشاره به اینکه به جای تمرکز بر نتیجه باید به فرآیندها اهمیت دهیم، گفت: طبق قانون باید، قوانین ما مطابق با موازین شرعی باشد، در حالی که در وظایف شورای نگهبان آمده است که قوانین نباید مخالف شرع باشد، اینجا موافقت با شرع از شورای نگهبان خواسته نشده است، بنابراین، ما باید ورود جدی به بحث فرآیندهای این کار یعنی تصویب قوانین مطابق با موازین شرعی داشته باشیم.

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس خاطرنشان کرد: برخی موضوعات مانند خانواده، جمعیت و حجاب و عفاف به صورت مستقیم به بانوان ارتباط دارد و باید حضور داشته باشند، ولی به این معنا نیست که بانوان متخصص و تحصیل کرده ما نسبت به اقتصاد، فرهنگ، مطالعات حکمرانی و سیاستگذاری و .... بی تفاوت باشند.

 رفیعی آتانی تصریح کرد: واقعیت این است که کشور ما امروز با مشکلات زیادی مواجه است، باید همه متوجه باشیم که در آینده چه اتفاق هایی خواهد افتاد و برای آن مسائل و مباحث، تحلیل های فکری، نظری و راهکارهای عملی داشته باشیم، نحوه حکمرانی دینی باید در متن جامعه  جریان داشته باشد، برای این کار، نباید سیل عظیم بانوان فرهیخته و تحصیل کرده در حوزه های علمیه، بی تفاوت باشند.

وی از آمادگی این مرکز برای استفاده حداکثری از ظرفیت جامعه الزهرا (س) خبر دادو گفت: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس هم در ارتباط با اظهار نظر دینی پیرامون طرح ها و لوایح، نظرات مشورتی به نمایندگان مجلس، انجام پژوهش های بنیادین مربوط به نحوه حکمرانی و گزارش های علمی مساله محور و موضوعات دیگر نیازمند استفاده از ظرفیت این مجموعه بزرگ علمی و پژوهشی است.

رفیعی آتانی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در حوزه های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، فقهی و حقوقی، تولیدی و زیربنایی، مدیریت و مطالعات حکمرانی فعالیت دارد،  زمینه برای همکاری با جامعه الزهرا بسیار زیاد است، البته خروجی های  مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و مراکز پژوهشی همکار آن باید برای فرایند تقنین مفید باشد.

وی خطاب به مدیران جامعه الزهرا (س) پیشنهاد داد: برای مطالعات سیاستگذاری و حکمرانی، یک باب جدیدی باز  کنید و پژوهش های علمی خود را یک گام به جلوتر  ومتناسب با نیازمندی های حوزه سیاستگذاری تعریف نمایید، تولیدات علمی و پژوهشی ما، چنان باید به عرصه عمل نزدیک باشد که اگر هر کدام از مجموعه های نظام، دست نیاز به سمت ما دراز کرد، مجموعه منسجمی از پیشنهادها، راهکارها و حرف جدید برای آنها در اختیار داشته باشیم.

وی بیان داشت: کارویژه مرکز تحقیقات اسلامی مجلس به عنوان یک نهاد مرتبط با دستگاه  قانونگذاری، مساعدت فکری به تصمیم گیرندگان مطابق موازین شرعی و اسلامی است، انتظار داریم جامعه الزهرا (س) در این زمینه به کمک ما بیاید.

وی، از آمادگی این مرکز برای برگزاری مدرسه پارلمانی ویژه آشنایی بانوان طلبه با عرصه قانونگذاری  خبر داد و بیان داشت: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و جامعه الزهرا (س) دوره مدرسه حقوق پارلمانی را به صورت مشترک برگزار کنند.

سیده زهرا برقعی رئیس جامعه الزهرا (س) نیز طی سخنانی گفت: جامعه الزهرا دارای ظرفیت های علمی بالا و ناشناخته ای است و باید دولت و مجلس از این ظرفیت علمی استفاده کنند.

وی ادامه داد: پژوهشگران این مرکز هم در عرصه تنقیح و تدوین قوانین می‌توانند به مجلس شورای اسلامی کمک کنند.

وی اظهار داشت: بانوان طلبه به دلیل ارتباط خوبی که با بدنه اجتماع دارند، می توانند در کمیته ها و جلسات سیاستگذاری تاثیرگذار باشند ولی باید فرصت برای حضور آنها فراهم شود تا شاهد برخی آسیب های اجتماعی در سطح جامعه نباشیم.

برقعی خواهان تشکیل کمیته مشترک برای نهادینه ساختن ارتباط جامعه الزهرا و مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شد.

برخی دیگر از مدیران و معاونان جامعه الزهرا (س) نیز نسبت به نوع و شیوه همکاری اظهار نظر کردند.

برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی حوزه علميه بانوان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی حوزه علميه بانوان مجلس شورای اسلامی حوزه علميه بانوان مرکز تحقیقات اسلامی مجلس جامعه الزهرا رفیعی آتانی داشته باشیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۳۱۶۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصمیم مجلس برای فوق‌العاده پرستاری و حقوق کارکنان وزارت کشور

مجلس این هفته ۳ روز جلسه علنی داشت که در این جلسات بررسی بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳، ایرادات شورای نگهبان به لایحه برنامه و همچنین طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی بررسی شد که جزئیات این جلسات را در این گزارش می‌خوانیم. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، نمایندگان مجلس این هفته سه روز جلسه داشتند که در این جلسات بخش دوم لایحه بودجه سال 1403 (جداول) و همچنین موارد اعاده شده از شورای نگهبان درباره لایحه برنامه هفتم توسعه کل کشور و طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی را بررسی کردند.

موافقت مجلس و دولت با فوق‌العاده شغل پرستاران جلسه علنی روز یکشنبه مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد، در ابتدای این جلسه رئیس مجلس در نطق پیش از دستور خود با تاکید بر اینکه مجلس یازدهم با رویکرد انقلاب و بر اساس مصالح قطعی مردم و کشور و بدون توجه به فشارها و تهدیدها، قانون مهم اخذ مالیات بر سوداگری و سفته بازی را دنبال خواهد کرد، افزود: این قانون فقط یک درصد از افراد جامعه را شامل می‌شود آنها هم کسانی هستند که به قصد دلالی و سوداگری اقدام به خرید و احتمال حجم وسیعی از طلا، ارز، سکه، منزل مسکونی یا خودرو می‌کنند و خود عامل وارد آوردن فشار به زندگی عموم مردم هستند.

در ابتدای این جلسه، نمایندگان ایرادات شورای نگهبان در مواد 14 و 15 طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی را رفع و سازوکار و شروطی را برای معافیت از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه برای نقل و انتقال املاک با کاربری غیرمسکونی تعیین کردند.

علاوه بر این با اصلاح مواد 16 الی 18 این طرح نیز موعد پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه تعیین شد. همچنین با تصویب مجلس، سازمان امور مالیاتی موظف شد مجموع درآمدهای متعلق به هر شخص غیرتجاری را برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال کند.

سپس نمایندگان با اصلاح مفاد 23 و 24 این طرح، سازوکاری برای مواعد مربوط به مالیات اشخاص غیرتجاری تعیین کردند.

در ادامه نیز وکلای ملت جهت تامین نظر شورای نگهبان مفادی را تصویب کردند که به موجب آن افراد غیرتجاری مشمول معافیت مالیات بر عایدی سرمایه می‌شوند.

همچنین در مصوبه‌ای دیگر وکلای ملت شروطی را برای اخذ مالیات بر عایدی سرمایه حاصل از انتقال دارایی‌ها در مناطق آزاد تجاری - صنعتی تعیین کردند.

علاوه بر این  با تصویب ماده 27 این طرح، وزارت راه و شهرسازی موظف به تکمیل سامانه‌های ملی املاک و اسکان کشور و ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور شد.

در بخش دیگری از جلسه روز یکشنبه، وکلای ملت با کلیات و جزییات لایحه ارجاع اختلاف شرکت مهندسی و ‌توسعه گاز ایران با شرکت بازرگانی دولتی هند (اس.تی.سی) به داوری موافقت کردند.

رسیدگی به طرح افزایش تعداد نمایندگان و اصلاح حوزه‌های انتخابیه دستورکار بعدی بهارستان‌نشینان بود که نمایندگان در این جلسه با اکثریت آرا با این طرح مخالفت کردند.

همچنین در پایان این نشست ، گزارش کمیسیون اجتماعی درباره جزییات لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار در دستور کار قرار گرفت و در جریان بررسی ماده 1 این لایحه، تعدادی از نمایندگان مجلس پیشنهاداتی را مطرح کردند که به تصویب نرسید. ادامه بررسی این ماده و جزییات لایحه به جلسات بعدی مجلس موکول شد.

عضو هیئت رئیسه مجلس نیز پیش از به صدا در آمدن زنگ پایان جلسه بیانیه قدردانی 160 نماینده برای حمایت مجلس از فرماندهی فراجا و مردم در همراهی با اجرای طرح عفاف و حجاب را قرائت و طرح توسعه سواحل مکران را اعلام وصول کرد.

روز دوشنبه|رسیدگی به بخش دوم لایحه بودجه 1403

 جلسه روز دوشنبه نیز به ریاست قالیباف آغاز شد که رسیدگی به بخش دوم بودجه 1403 (جداول) در دستورکار نمایندگان بود.  لازم به ذکر است که این برای اولین بار بود که جداول در صحن مجلس شورای اسلامی بررسی شد و قبل از این و در سال‌ها و مجالس گذشته، تنها احکام و سقف منابع و مصارف لایحه بودجه در صحن مجلس مورد رسیدگی قرار می‌گرفت.

در ابتدای این جلسه نمایندگان جدول شماره 5 لایحه بودجه سال 1403 مربوط به درآمدها، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و واگذاری دارایی‌های مالی» را بررسی و با اکثریت آرا به تصویب رساندند.

اما نمایندگان با تصویب جدول شماره 7 لایحه بودجه سال 1403 با عنوان «اعتبارات دستگاه‌های اجرایی ذیل دستگاه‌های سیاستگذار در سال 1403» مخالفت کردند و به این دلیل، صحن مجلس وارد بررسی پیشنهادات نمایندگان در خصوص مفاد این جدول شد.

همچنین در این جلسه نمایندگان با پیشنهاد حسن لطفی نماینده رزن برای الحاق به جدول 7 موافقت کردند و مقرر شد که 1500 میلیارد تومان در سال جاری برای ترمیم حقوق کارکنان وزارت کشور اختصاص پیدا می‌کند.

در نهایت نمایندگان پس از اعمال اصلاحاتی با تصویب، جدول شماره 7 لایحه بودجه سال 1403 کل کشور با عنوان «اعتبارات دستگاه‌های اجرایی ذیل دستگاه‌های سیاستگذار در سال 1403»، موافقت کردند.

پس از رسیدگی به جدول شماره 9 لایحه بودجه 1403 ، با عنوان «برآورد اعتبارات ردیف های متفرقه سال 1403» هم نمایندگان با تصویب این جدول موافقت کردند.

همچنین در پایان جلسه علنی روز دوشنبه، وکلای‌ملت جهت تامین نظر شورای نگهبان، طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی و طرح دوفوریتی شفافیت قوای سه گانه، دستگاه های اجرایی و سایر نهادها را اصلاح کردند.

جلسه علنی روز سه‌شنبه

ادامه رسیدگی به بخش دوم لایحه بودجه سال 1403 (جداول) در دستورکار نمایندگان در جلسه علنی این روز قرار داشت که وکلای ملت پس از استماع نقطه نظرات برخی از همکارانشان با جداول مربوط به یارانه نان، دارو و شیرخشک، تخصیص اعتبارات برای دستگاه‌های فرهنگی، اختصاص 10 همت برای فوق العاده مشاغل پرستاران، توزیع اعتبارات نیروهای مسلح، شفافیت درآمدهای نفتی و مصارف این حوزه، اعتبار شرکت‌های دولتی در بودجه 1403 موافقت کردند.

بنابراین گزارش، در ادامه این جلسه رسیدگی به ایرادات شورای نگهبان به لایحه برنامه هفتم توسعه کل کشور در دستورکار بود که وکلای ملت پس از استماع نظرات موافقان و مخالفان ایرادات را جهت تامین نظر این شورا بر طرف کردند که در ادامه مصوبات نمایندگان را اینجا می‌خوانیم.

در پایان این جلسه نیز دهنوی عضو هیئت رئیسه مجلس نامه قدردانی سردار رادان فرمانده فراجا درباره حمایت مجلس از اجرای طرح عفاف و حجاب (نور) را قرائت کرد.

لازم به ذکر است که مجلس هفته آینده به دلیل سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه جلسه علنی ندارد و جلسه بعدی مجلس روز (یکشنبه 23 اردیبهشت ماه) برگزار می شود.

انتهای‌پیام/

دیگر خبرها

  • بازی پرسپولیس-نساجی، بدون حضور بانوان!
  • چند دامنه فارسی به ثبت رسیده است؟
  • آخرین آمار از تعداد دامنه‌های فارسی ثبت در کشور
  • فعال کردن مراکز اقتصادی وداشتن مرکز هوشمند
  • مالکیت کامل اردوگاه الزهرا باید به البرز بازگردد
  • مرکز عملیات هوشمند و فعال اقتصادی در کشور تشکیل شود
  • ۲۱ درصد بیمه‌شدگان تامین اجتماعی، بانوان هستند/ حضور فعال زنان در بازار کار
  • پیش بینی ۲۸۷ شعبه برای دور دوم انتخابات
  • مهم ترین عامل توسعه یك جامعه نظام آموزشی است
  • تصمیم مجلس برای فوق‌العاده پرستاری و حقوق کارکنان وزارت کشور