Web Analytics Made Easy - Statcounter

آمریکا چهارمین صادرکننده بزرگ گندم در جهان است اما مشکلات اقلیمی در حالی به تولید گندم این کشور آسیب زده که جهان بر اثر جنگ اوکراین،در بحران غذایی قرار گرفته است.

پس از آغاز جنگ در اوکراین در فوریه سال جاری (۲۰۲۲)  که باعث توقف صادرات یک سوم گندم مورد نیاز جهان شد، قیمت گندم  در شاخص تجاری شیکاگو ۵۰ درصد افزایش یافت و به بیش از ۱۳.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۶۰ دلار در هر بوشل(ظرفی به قطر تقریبی ۴۶ سانتی متر و ارتفاع ۳۰ سانتی متر/واحد اندازه گیری محصولات کشاورزی خشک در آمریکا و انگلیس) رسید.

از سوی دیگر کاهش برداشت گندم در چین و بخش‌هایی از اروپا و به دنبال آن، ممنوعیت صادرات گندم توسط تولیدکننده بزرگ این محصول یعنی هند، باعث کاهش بیشتر ذخایر و تشدید نگرانی‌های جهانی برای عرضه غذا شده است.

سازمان ملل متحد هشدار داده است که تأثیر جنگ  اوکراین بر غلات، روغن، سوخت و کود می‌تواند میلیون‌ها نفر را به قحطی بکشاند و تاثیرات آن  تا سال‌ها ادامه داشته باشد.

واشنگتن از کشاورزان آمریکایی خواسته است که در پاییز امسال گندم زمستانه بیشتری بکارند. 

دولت آمریکا همچنین اعلام کرده است که از پاییز امسال اجازه کاشت گندم در برخی از زمین های حساس از نظر محیط زیست را خواهد داد. اما به گفته تحلیلگران غلات در آمریکا، خشکسالی و نهاده های پرهزینه مزرعه می تواند دستاوردهای تولید را محدود کند.

دو محصول گندم در آمریکا وجود دارد: گندم بهاره که اکنون کاشته می شود و گندم زمستانه  که در پاییز کاشته می شود و به زودی باید برداشت شود. امسال هر دو محصول با مشکل مواجه هستند.

 به گزارش خبرگزاری رویترز، دوایت گروتبرگ یک کشاورز در داکوتای شمالی قصد داشت در بهار امسال گندم بیشتری بکارد تا از افزایش قیمت‌ها  ناشی از جنگ در اوکراین و کاهش عرضه غلات و کمبود گندم در بازارهای جهانی استفاده کند.

اما باران شدید، گروتبرگ را از کاشت محصول گندم به میزان دلخواه خود باز داشته و کشاورزان در سراسر این ایالت که بزرگترین تولیدکننده گندم بهاره در آمریکا است را با مشکل مواجه کرده است.

مشکلات گندم بهاره که کشاورزانی مانند گروتبرگ با آن مواجه هستند، پس از خشکسالی در طول فصل زمستان در ایالت کانزاس ایجاد شده است. این ایالت بیشترین تولید گندم در آمریکا را به خود اختصاص داده است.

اما به دلیل خشکسالی شدید در این ایالت، ظرفیت برداشت گندم زمستانه آمریکا  در کانزاس  بیش از ۲۵ درصد کاهش یافته است.

 کشاورزان کانزاس ممکن است مجبور شوند به جای پرداخت هزینه های سنگین برداشت، هزاران هکتار محصول در زمین های خشکی زده را رها کنند.

اما در داکوتای شمالی، باران و برف زیادی مشکل ایجاد کرده است. در ماه آوریل یک طوفان شدید باعث بارش بیش از یک متر برف در برخی از مناطق این ایالت شد که  آب شدن برف ها، سیل و آب گرفتگی زمین های کشاورزی را به دنبال داشت.

کشاورزان آمریکایی  تنها ۴۹ درصد از هکتارهای گندم بهاره مورد نظر خود را تا ۲۲ مه کاشته اند.

در داکوتای شمالی، که حدود نیمی از گندم بهاره آمریکا را تولید می کند، کشاورزان تنها ۲۷ درصد محصول خود را کاشتند که کمترین سطح کاشت گندم در چهار دهه گذشته محسوب می شود.

بر اساس گزارش سازمان ملل، جنگ در اوکراین موجب شده است قیمت مواد غذایی در سراسر جهان به بالاترین سطح برسد. یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون نفر در جهان که یک سوم آن‌ها زیر خط فقر به سر می‌برند، بشدت در معرض کمبود و قطع مواد غذایی، انرژی و سیستم‌های مالی هستند که منجر به افزایش فقر و گرسنگی بیشتر می‌شود.

۳۶ کشور برای تأمین و واردات بیش از نیمی از گندم مورد نیاز خود بر روی روسیه و اوکراین حساب می‌کنند. این کشورها شامل برخی از فقیرترین و آسیب پذیرترین کشورهای جهان هستند. 

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد می گوید: در سراسر جهان، ۴۹ میلیون نفر در ۴۳ کشور در سطح اضطراری گرسنگی هستند و جنگ در اوکراین اکنون جنبه وحشتناک جدیدی به گرسنگی جهانی داده است.

دبیرکل سازمان ملل در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره امنیت غذایی که به ریاست آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا که کشورش ریاست دوره ای شورای امنیت را در ماه جاری میلادی بر عهده دارد، تشکیل شد،  گفت: حمله روسیه به همسایه خود (اوکراین) عملاً به صادرات مواد غذایی این کشور پایان داده است.

گوترش تصریح کرد: افزایش تا ۳۰ درصدی قیمت مواد غذایی اصلی، مردم را در کشورهای آفریقا و خاورمیانه از جمله کامرون، لیبی، سومالی، سودان و یمن تهدید می کند.

به گفته وی، سطح گرسنگی در جهان به بالاترین حد خود رسیده است.  تنها در دو سال، تعداد افرادی که به شدت با ناامنی غذایی مواجه هستند  دو برابر شده و از ۱۳۵ میلیون نفر قبل از همه‌گیری کرونا به ۲۷۶ میلیون نفر در سال جاری رسیده است.

واسیلی نبنزیا سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در پی بحران غذایی در جهان بر اثر جنگ اوکراین که وارد چهارمین ماه شده، اعلام کرده است که یک مقام ارشد سازمان ملل در روزهای آینده به روسیه سفر خواهد کرد تا درباره صادرات کود شیمیایی مذاکره شود.

"ربکا گرینسپن" رئیس کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد و هماهنگ کننده گروه جهانی واکنش به بحران غذا، انرژی و امور مالی سازمان ملل قرار است به مسکو سفر کند؛ این گروه برای کمک به کشورهایی که با شوک های اقتصادی ناشی از جنگ در اوکراین  مواجه هستند، تشکیل شده است.

 

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: امنیت غذایی ، تحولات اوکراین ، ایالات متحده آمریکا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: امنیت غذایی تحولات اوکراین ایالات متحده آمریکا جنگ در اوکراین سازمان ملل مواجه هستند گندم بهاره مواد غذایی میلیون نفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۳۳۲۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت گندم از مزارع کرمانشاه آغاز شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از آغاز برداشت گندم از گندمزارهای مناطق گرمسیری استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، علی چاله چاله امروز _ سه شنبه یازدهم اردیبهشت _ در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امسال ۴۲۹ هزار هکتار گندم در استان کرمانشاه کشت شده، گفت: پیش‌بینی می‌شود حدود ۱.۱ میلیون تن گندم در استان تولید و بیش از ۸۰۰ هزار تن آن تحویل مراکز خرید تضمینی گندم در استان شود.

وی افزود: امسال ۴۰ هزار هکتار از گندم کشت شده در مزارع استان، گندم دوروم بوده که پیش‌بینی می‌شود ۱۳۵ هزار تن از محصول تولیدی استان گندم دوروم که گندم مورد نیاز کارخانجات ماکارونی است، باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به فعال‌شدن ۷۰ مرکز خرید تضمینی گندم در استان کرمانشاه، گفت: کار برداشت گندم در استان توسط ۱۵۰۰ دستگاه کمباین انجام خواهد شد که ۸۰۰ کمباین آن بومی استان است.

وی گفت: تا این لحظه قیمت خرید تضمینی گندم به ازای هر کیلوگرم محصول ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده و نرخ خرید تضمینی گندم دوروم هم ۱۸ هزار تومان است.

چاله چاله افزود: برداشت گندم از گندمزارهای استان کرمانشاه از امروز (یازدهم اردیبهشت) در مناطق گرمسیر استان در شهرستان قصرشیرین شروع شده و تا حدود شهریور ماه در مناطق سردسیر استان در شهرستان سنقروکلیایی ادامه خواهد داشت.

کد خبر 749512

دیگر خبرها

  • بیش از ۲۱ هزار گندم در سیستان و بلوچستان خریداری شد
  • طراوات باران بهاری در نصف جهان
  • کشاورزان خوزستانی گندم را به مراکز سرپوشیده تحویل دهند
  • امنیت غذایی جهان تهدید می شود
  • پیش‌بینی برداشت بالغ بر ۵۷۵ هزار تن‌ گندم آبی در خراسان رضوی
  • برای خلاص شدن از آلرژی‌های بهاری چه کنیم؟
  • تولید بیش از ۶۰ هزار تن گندم در کنگاور
  • خرید گندم کشاورزان سیستان و بلوچستان از مرز ۲۱ هزار تن فراتر رفت
  • خرید بیش از ۲۱ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان
  • برداشت گندم از مزارع کرمانشاه آغاز شد