Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@23:28:30 GMT

مصرف روزانه شیر در ایران فقط 190 گرم در روز است

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۳۶۳۱۹

خبرگزاری آریا- مصرف روزانه شیر در ایران فقط 190 گرم در روز است که با میزان پیشنهادی سبد غذایی مطلوب 250 گرم در روز فاصله زیادی دارد.

به گزارش خبرنگار آریا در نیشابور ،مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی نیشابور اظهار کرد:دسترسی به رژیم غذایی سالم و تغذیه مناسب برای رشد و نمو و ارتقاء سیستم ایمنی کودک، حفظ بدن و محافظت از بیماری های عفونی و غیر واگیر (NCDs) در زندگی بزرگسالان ضروری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


لیلا شورورزی گفت: تقاضا برای شیر و فراورده های لبنی در کشورهای در حال توسعه با افزایش درآمدها، رشد جمعیت، شهرنشینی و تغییر رژیم های غذایی رو به افزایش است. این روند در شرق و جنوب شرقی آسیا به ویژه در کشورهای پرجمعیت مانند چین، اندونزی و ویتنام روند صعودی تری داردالبته درکشور ما متاسفانه سرانه مصرف شیر طی سالهای گذشته به علل مختلف کاهش یافته و از استانداردهای جهانی بیش از پیش فاصله گرفته است.


وی افزود: مصرف شیر و لبنیات به میزان قابل توجهی تحت تأثیر طیفی از عوامل مختلف از جمله  دسترسی فیزیکی ، دسترسی اقتصادی ، فرهنگ و سواد تغذیه ای قرار می گیرد. لبنیات  جزو غذاهای سالم و غنی از مواد مغذی محسوب می شوند، زیرا منابع خوبی از کلسیم ،  پروتئین و سایر مواد مغذی ضروری مانند  فسفر، پتاسیم، منیزیم و ویتامین A، B12 و B2را فراهم می کنند.کلسیم در شیر، ماست و پنیر و کشک  قابل توجه است اما بیشتر مردم روزانه به اندازه کافی کلسیم  دریافت نمی کنند. مصرف سه واحد در روز  لبنیات  می تواند در ایجاد  توده استخوانی کمک کند و منجر به بهبود سلامت استخوان در سراسر دوره عمر شود.


شورورزی ادامه داد: شیر و لبنیات یکی از گروه های مهم در هرم غذایی است که همه افراد در گروههای سنی مختلف باید روزانه حداقل 2 واحد مصرف کنند و  نوجوانان در سنین بلوغ و مادران باردار و شیرده روزانه حداقل 3 واحد شیر یا جایگزین های آن باید مصرف کنند.


وی یک واحد از گروه شیر و لبنیات را این گونه برشمرد: یک لیوان شیر یا ماست کم چرب(کمتر از1.5درصد)، 45 تا 60 گرم پنیر معمولی معادل یک و نیم قوطی کبریت، یایک چهارم لیوان کشک، 2 لیوان دوغ یک و نیم لیوان بستنی پاستوریزه برابر با یک واحد گروه شیر و لبنیات می باشد.


مدیرگروه بهبود تغذیه جامعه دانشکده علوم پزشکی نیشابور با بیان یک مثال جهت مصرف روزانه شیر و لبنیات را اینگونه گفت: اگر در طول روز یک لیوان شیر، یک لیوان ماست و یك و نیم قوطی كبریت پنیر مصرف شود در واقع 3 واحد از گروه شیر و لبنیات خورده شده است ویا  اگر دو لیوان ماست و یك و نیم قوطی کبریت پنیر در طول روز مصرف شود، در این صورت 3 واحد از گروه شیر و لبنیات مصرف شده است.


شورورزی در پایان ضمن بیان اینکه  تغذیه مناسب و جمعیت مولد سالم به عنوان پیش نیاز مهمی برای کاهش فقر و توسعه اقتصادی و اجتماعی محسوب می‌شود بیان داشت: بیش از 6 میلیارد نفر در سراسر جهان شیر و فرآورده‌های لبنی مصرف می کنند و سرانه مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی در کشورهای توسعه یافته بیشتر است، اما فاصله  این سرانه با بسیاری از کشورهای در حال توسعه زیاد است بنابراین بهبود رژیم های غذایی خانواده و وضعیت تغذیه کودکان در سطح جهان ضروری است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: مصرف روزانه شیر در ایران فقط 190 گرم در روز است گروه شیر و لبنیات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۳۶۳۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در سه نوع برای تمام اقشار

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا جعفری مدیرعامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن، گفت: بخش مسکن کشور پیشران توسعه اقتصادی است و هیچ هدف‌گذاری این مهم‌تر از آن نیست که در مسیر جهش تولید برنامه‌ریزی کنیم و گام برداریم.

مدیرعامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن به هدف ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب سه گروه مجزا در کشور تولید خواهد شد، خبر داد.

وی تصریح کرد: گروه اول، مسکن اجتماعی ذیل طرح نهضت ملی مسکن برای دهک‌های یک الی ۴ ساخته خواهد شد. گروه دوم، مسکن استطاعتی برای دهک‌های هدف ۵ الی ۷ به منظور تنظیم بازار مسکن برنامه‌ریزی‌شده است و گروه سوم نیز مسکن اقتصادی ویژه دهک‌های ۸ تا ۱۰ است که می‌تواند در جهت محقق کردن انتظارات سهامداران ساخته شود.

وی افزود: باید فرصت‌های بالقوه تولید مسکن در ظرفیت عمران و آبادانی کشور را شناسایی و با همت کارشناسان خود آن‌ها را بالفعل کنیم تا با خدمت بیشتر بتوانیم فشار تأمین مسکن مردم را کاهش دهیم.

کد خبر 6089975 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • اولین اجلاسیه گروه کشوری علوم اجتماعی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس - 2
  • اولین اجلاسیه گروه کشوری علوم اجتماعی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس - 1
  • این میوه از افسردگی جلوگیری می‌کند
  • نخستین اجلاسیه گروه کشوری علوم اجتماعی آغاز به کار کرد
  • کشف و ضبط بیش از ۴ تن لبنیات سنتی غیربهداشتی در کرمانشاه
  • این پنیر چربی‌های شکم را آب می‌کند!
  • رشد سه برابری مسمومیت با قارچ وحشی
  • ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در سه نوع برای تمام اقشار
  • رکورد فروش روزانه سینما شکسته شد
  • این پنیر چربی‌های شکم را آب می‌کند! | تاثیر لبنیات در چربی سوزی شکم ؛ روزانه سه وعده لبنیات بخورید