Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس، در برنامه روز دوشنبه جهان آرا به موضوع تغییرات اقلیمی و بحران‌های زیست محیطی پرداخته شد و با دعوت از روح‌الله نقدی‌پور، مشاور رییس سازمان محیط زیست، این موضوع زیر ذره بین برنامه جهان آرا قرار گرفت.
روح‌الله نقدی‌پور مشاور رییس سازمان محیط زیست ضمن اشاره به داشتن دیپلماسی در این حوزه گفت: تقویت دیپلماسی در مقوله محیط زیست به ویژه ریزگردها، در دولت سیزدهم در اولویت قرار گرفته زیرا می‌دانیم بخشی از این مشکل دارای منشأ خارجی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به منابع وجود ریزگرد در منطقه خاطرنشان کرد: از سوریه تا عربستان در غرب و پاکستان و ترکمنستان از شرق، کانون‌های ریزگرد وجود دارند که ۲۳ استان ایران را هم درگیر خود کرده‌اند البته در داخل هم کانون‌هایی داریم. فقط ۷ استان از جمله مناطق شمال غرب، درگیر ریزگردها نیستند.
نقدی‌پور ضمن تاکید بر راهکارهای خروج از بحران ریزگردها تاکید کرد: برای احیای هورالعظیم، باید دیپلماسی را فعال و کشورهایی را که در این زمینه درگیر هستند، برای احیای تالاب وارد میدان کنیم، کاری که سال‌هاست مورد غفلت قرار گرفته است.کاری که در عراق انجام شد، موجب از دست رفتن رطوبت هورالعظیم شد.
وی در ادامه افزود: گرد و غبار هفته گذشته، ناشی از کانون ریزگردها در سوریه و عربستان و بخشی هم از عراق بوده است. تغییرات اقلیمی و عدم حمکرانی در حوزه دیپلماسی آب، از جمله دلایل این امر هستند.
مشاور رییس سازمان محیط زیست ضمن اشاره به شیطنت دشمنان ایران در ایجاد مشکلات آبی در کشور یادآور شد: رژیم صهیونیستی در قالب سیاست از دجله تا فرات، از ۷۰ سال قبل همکاری‌هایی را با کشورهای منطقه از جمله ترکیه شروع کرد و در دوره جدید هم شاهد سیاست‌های توسعه‌ای ترکیه مانند ساخت ۳۰۰ سد روی دجله هستیم.
وی افزود: سدهای ساخته شده یک دوره بعد از انقلاب هم موجب از دست رفتن حوزه‌های آبخیزداری و جوامع محلی شد.ترکیه هماز این وضعیت استفاده کرد و اقداماتی انجام داد که اثرات آن در آینده بیشتر دیده خواهد شد.
نقدی‌پور در ادامه گفت: وزارتخانه و سازمان، درگیر ستاد مقابله با گرد و غبار هستند. ظرفیت مهمی در سازمان محیط زیست ایجاد شده تا به سمت مدیریت یکپارچه و بهره‌گیری از همه پتانسیل‌ها برویم و در این بین، وزارت نیرو باید حق آبه‌ تالاب‌ها را بدهد.
وی ضمن اشاره به رویکردهای علمی در مقوله محیط زیست تاکید کرد: بعد از چهار دهه، یک رویکرد علمی شامل تحول در تقویت دیپلماسی، پیوست‌انگاری در حوزه‌های مختلف و ارزش‌گذاری به تنوع زیستی، در سازمان محیط زیست روی کار آمده و دغدغه عمومی هم نسبت به محیط زیست بیشتر شده و سازمان هم پاسخگو باشد. مشاور رییس سازمان محیط زیست با اشاره برنامه‌های این سازمان خاطرنشان کرد: برنامه کوتاه مدت تا پایان امسال، میان مدت تا پایان ۱۴۰۲ و بلندمدت تا پایان این دولت داریم. ۶ دستگاه به طور مستقیم و چند دستگاه به طور غیر مستقیم در سند تحول محیط زیست درگیر هستند.
وی در پایان تاکید کرد: از تجربه کشورهای مختلف از جمله چین و همچنین از ظرفیت کنوانسیون‌ها و پتانسیل‌های بین‌المللی برای حفاظت از محیط زیست استفاده می‌کنیم. تحقق حق آبه‌ها در داخل هم راهکار دیگری است که برای ساختارمند شدن مدیریت یکپارچه محیط زیست دنبال می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: جهان آرا شبکه افق ریزگردها مشاور رییس سازمان محیط زیست نقدی پور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۳۹۰۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی در بوشهر/برداشت بارناکل غیرقانونی است

امین طلاب در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: اخیراً شاهد انتشار فیلم‌هایی در فضای مجازی مبنی بر برداشت غیر اصولی بارناکل از لاک‌پشت‌های دریایی در استان بودیم که این اقدام غیرقانونی و مغایر با اصول حفاظت از محیط زیست است و با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.

وی با بیان اینکه بارناکل‌ها موجوداتی سخت‌پوست هستند که به طور طبیعی به سطوح سخت مانند صخره‌ها، کشتی‌ها، اسکله‌ها و حتی لاک لاک‌پشت‌های دریایی می‌چسبند، اظهار داشت: این موجودات بخش طبیعی از اکوسیستم دریایی هستند و می‌توانند فواید متعددی برای میزبان خود داشته باشند.

رئیس محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر افزود: برداشتن بارناکل‌ها از لاک لاک‌پشت‌های دریایی در اکثر موارد ضرورتی ندارد و این موجودات به ندرت به سلامتی لاک‌پشت‌ها آسیب می‌رسانند.

طلاب با تاکید بر اینکه برداشت غیر اصولی بارناکل‌ها می‌تواند برای لاک‌پشت‌ها استرس‌زا و آزاردهنده باشد و به پوسته آنها آسیب برساند و آنها را در معرض عفونت قرار دهد، تصریح کرد: برداشت بارناکل‌ها فقط در موارد خاص و توسط متخصصان مجرب و با مجوز سازمان حفاظت محیط زیست باید انجام شود.

رئیس اداره محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر از مردم خواست در صورت مشاهده چنین اقداماتی، مراتب را به اداره کل حفاظت محیط زیست استان یا پاسگاه‌های ساحلی اطلاع دهند.

وی خاطرنشان کرد: حفاظت از محیط زیست دریایی و جانوران ارزشمند آن وظیفه‌ای همگانی است و همه باید در این راستا تلاش کنیم.

بارناکل، گروهی از بندپایان زیرشاخه سخت پوستان، رده ماگزیلوپودا یا آرواره پایان و خرچنگ‌های دریایی محسوب می‌شود.

این جانور سخت پوست، معمولاً به سطوح مختلف آب از جمله صخره‌ها، اجسام غرق شده در آب، سازه‌های آبی و حتی بدنه کشتی‌ها و قایق‌ها می چسبد.

بارناکل‌ها همچنین رابطه همزیستی با برخی جانوران دریایی مانند خرچنگ، لاک پشت، وال و مارماهی دارند. این سخت پوستان دارای صفحاتی هستند که آنها را در برابر جانوران شکارچی محافظت می‌کند.

کد خبر 6089606

دیگر خبرها

  • درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • پاکسازی ساحل رودخانه کارون از پسماند‌های پلاستیکی
  • پاکسازی ساحل رودخانه کارون از پسماند‌ها پلاستیکی
  • برگزاری مسابقه نقاشی و جمع آوری زباله در شهر همدان
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی در بوشهر/برداشت بارناکل غیرقانونی است
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله | مقاومت محیط‌ بانی در برابر اقدام غیر قانونی میراث فرهنگی | توضیحات فرمانده یگان محافت محیط زیست
  • معضلات از دست دادن اکوسیستم خاک/ حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس: تنها ۲۰ حکم قانون هوای پاک اجرا شده است