Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-08@02:25:33 GMT

«باخلوت خویشتن»، اثر امیرحسین رئوفی، منتشر شد

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۴۱۷۰۰

«باخلوت خویشتن»، اثر امیرحسین رئوفی، منتشر شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «باخلوت خویشتن»، اثر امیرحسین رئوفی با مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط نشر موسیقی درنگ، منتشر شد.

این اثر، نواختی مترآزاد در دستگاه نواست که به صورت بداهه و بر مبنای ردیف موسیقی دستگاهی ایران نغمه‌پردازی و اجرا شده است.

پشنگ کامکار، درباره این اثر نوشته است: «سنتور، سازی زهی‌کوبه‌ای است، اجرای آواز با این ساز آسان نیست، با امکانات محدودِ ساز سنتور اجرای انواع تحریرها و همچنین غلت، مالش و ظرایف دیگر موسیقیِ آوازی کاری پیچیده‌ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با دو مضراب و بدون استفاده از حس لامسه بر روی سیم‌های ساز نمی‌توان به راحتی، امکاناتی که دیگر سازهای زهی‌زخمه‌ای و زهی-آرشه‌ای دارند را اجرا کرد همچنین اجرای ویبراسیون به شکل صحیح در توالی مضراب‌ها امکان پذیر نیست.
از دیگر پیچیدگی‌های اجرای موسیقی مترآزاد (آوازی) با ساز سنتور، محدودیت کوک را می‌توان نام برد که معمولاً بعد از اجرای چند گوشه اصلی باید از دیگر گوشه‌ها صرف نظر کرد.
به دلایل ذکر شده، نوازندگان سنتور باید بیشتر از نوازندگان دیگر سازها و حتی آوازخوان‌ها، تبحر در بسط و گسترشِ یک گوشه را به‌دست آورند، به صورتی که بتوانند با اجرای دو یا سه گوشه، بداهه‌نوازی‌ِ متنوعی با زمان کافی داشته باشند.
امیرحسین رئوفی نوازنده توانمند سنتور، در این بداهه‌نوازی، با سنتور دوازده خرک (که در گذشته بیشتر معمول بوده است)، با استفاده مناسب از خرک‌های دهم، یازدهم و دوازدهم و همچنین پوزیسیون چهارم سنتور (پشت خرک‌های زرد) اجرای بسیار خوبی ارائه داده است.
وی در این تکنوازیِ نوا، گوشه‌های اصلی و گوشه‌های دارای مقام متفاوت را با جمله‌بندی و تحریرهای متنوع و منطقی در نواختی متعّهد به ردیف، بسیار خوب اجرا و ارائه کرده است.»

این قطعه، در یک نشست و بدون ویرایش‌های دیجیتال در خرداد ۱۳۹۴ توسط مؤلف، ضبط خصوصی شده‌است که اکنون پس از گذشت هفت سال، به صورت دیجیتال منتشر شده است.

۵۷۵۷

کد خبر 1637247

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: موسیقی نوازنده و آهنگساز سنتور سازهای ایرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۴۱۷۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جست‌وجو برای یافتن دختربچه غرق شده در گاماسیاب ادامه دارد | این شهر غواص ندارد؟

به گزارش همشهری آنلاین،صدها نفر در جستجوی کودک ۶ ساله نهاوندی که در رودخانه گاماسیاب غرق شده است، مشغول هستند اما متاسفانه با وجود تلاش‌های هلال احمر و آتش نشانی باید غواص وارد رودخانه شود ولی در نهاوند غواص و یا لباس غواصی وجود ندارد.

به گزارش تسنیم، از هلال احمر و آتش نشانی کاری بر نمی‌آید، اهالی روستاهای فیازمان، توکه و مردم اطراف در گوشه گوشه رودخانه در حال جست‌وجو هستند.

با وجود گذشت ۴ ساعت از این اتفاق هنوز خبری از امداد و نجات استان و حضور غواص‌ها از همدان نیست.

کد خبر 850242 منبع: تسنیم برچسب‌ها استان همدان خبر مهم حوادث ایران

دیگر خبرها

  • مراسم بزرگداشت آیت الله رئوفی در بندرعباس برگزار شد
  • جست‌وجو برای یافتن دختربچه غرق شده در گاماسیاب ادامه دارد | این شهر غواص ندارد؟
  • حضور مسعود کیمیایی در اجرای نمایش «مرگ با طعم نسکافه»
  • آلبوم «عشق ناباور» به زودی منتشر می‌شود
  • رونالدو؛ یک گوشه در حال رکوردزنی!
  • (ویدئو) نظر محمدرضا طالقانی درباره‌ دوقطبی دبیر - خادم: رسول همیشه خویشتن‌داری کرده
  • بزرگداشت نیمای آواز ایرانی در چهل و ششمین نشست «آیین آواز»
  • برگزاری مراسم بزرگداشت آیت الله رئوفی
  • دوقلوهای اصفهانی آهنگ شیرازی منتشر کردند/داستان به روز رسانی شدن!
  • «روایت اول» از ردیف یک موسیقی‌دان مهم منتشر شد/خواندن یک قصه جالب