Web Analytics Made Easy - Statcounter

کشف یک ستاره نوترونی که سیگنال‌های رادیویی نامعمولی ساطع می‌کند، می‌تواند سرآغازی را برای تحول در شناخت ستاره‌شناس‌ها از این سامانه‌های ستاره‌ای منحصربه فرد رقم بزند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایران اکونومیست از پایگاه خبری بین المللی کانزرویشین the conversation، ستاره‌شناس‌ها هنگام مشاهده و رصد منطقه موسوم به Vela-X۱ در کهکشان «راه شیری» در فاصله حدود یک هزار و ۳۰۰ سال نوری از زمین با استفاده از «رادیو تلسکوپ» (تلسکوپ رادیویی) MeerKAT در آفریقای جنوبی، موفق به این کشف شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ستاره‌شناسان در این کشف یک «پالس» یا تپش عجیب را مشاهده‌ کردند که در حدود ۳۰۰ هزارم ثانیه طول کشید.

این درخشش برخی خصوصیات مربوط به ستاره نوترونی ساطع‌کننده امواج رادیویی را دارا بوده اما شبیه هیچکدام از مشاهدات قبلی نبوده است. ستاره‌شناس‌های کنجکاو شده، سپس به بررسی داده‌های قدیمی‌تر مربوط به همان محدوده کهکشان پرداختند و تحلیل سریع پالس‌های دریافتی گذشته نشان داد که آنها حدودا هر ۷۶ ثانیه تکرار شده‌اند در حالی که بیشتر پالس‌های نوترونی چرخه‌ای در حدود چند ثانیه یا حتی چند هزارم ثانیه دارند.

مشاهدات ستاره‌شناس‌ها نشان داد که ستاره موسوم به PSRJ۰۹۴۱-۴۰۴۶ برخی از ویژگی‌های یک ستاره تپنده (تپ‌اختر یا pulsar) یا حتی یک ستاره مغناطیسی (magnetar –  ستاره نوترونی با میدان‌های مغناطیسی بسیار نیرومند) را دارد. ستاره‌های تپنده در واقع بقایای به شدت متراکم ستاره‌های بزرگ متلاشی شده هستند که معمولا از قطب‌های خود امواج رادیویی بیرون می‌دهند. این ستاره‌ها همانطور که چرخش می‌کنند این پالس‌های رادیویی از روی زمین قابل سنجش هستند؛ چیزی شبیه دیدن متناوب نور فانوس دریایی از فاصله دور در دریا.

اما تا پیش از این، طولانی‌ترین مدت زمان چرخش شناخته شده برای یک ستاره تپنده ۲۳.۵ ثانیه بود و مشاهدات جدید می‌تواند علامتی از کشف نوع کاملا جدیدی از اجرام آسمانی ساطع‌کننده امواج رادیویی باشد. ستاره‌شناس‌ها با بررسی داده‌های موجود، موقعیت مکانی این جرم کهکشانی را با دقت بالایی مشخص کرده و سپس مشاهدات دقیق‌تری برای بررسی منشاء پالس‌ها انجام دادند.

این جرم کهکشانی تازه‌کشف شده که به نام PSRJ۰۹۴۱-۴۰۴۶ نام‌گذاری شده است یک ستاره نوترونی خاص و عجیب است که نسبت به سایر تپ‌اخترها آهسته‌تر می‌چرخد.

این جرم آسمانی علاوه‌ بر داشتن میزان غیرمنتظره تپشی که دارد، همچنین از این لحاظ منحصر به فرد است که در محدوده ستاره نوترونی موسوم به «گورستان» (graveyard) واقع شده؛ جایی که ستاره‌شناسان انتظار وجود و انتشار هیچ موج رادیویی را ندارند زیرا طبق نظریه موجود، ستاره‌های نوترونی این مکان کهکشانی در پایان چرخه عمر خود هستند و خیلی فعال نیستند. با این اوصاف، کشف این جرم آسمانی جدید دانسته‌های قبلی درباره تولد و تکامل ستاره‌های نوترونی را به چالش کشیده است.

                                  Playback Rates   0.5x1x1.25x1.5x2x             Rewind 10 Seconds Next Up           Live 00:00 00:00 01:30   Chromecast Closed Captions Settings Fullscreen  

                              (بررسی چند نوع ستاره نوترونی و مشاهده آنها از روی زمین - زبان انگلیسی)  

مشخص نیست که این جرم آسمانی چه مدتی فعال بوده و مشغول ساطع کردن امواج در طیف رادیویی بوده و همچنین ستاره‌شناسان نمی‌دانند که چه تعدادی از این قبیل اجرام ممکن است در کهکشان وجود داشته باشد.

ردیابی منابع مشابه کار دشوار و چالشی است و ممکن است شمار بیشتری در انتظار کشف شدن باشند. این کشف جدید احتمال وجود یک طبقه‌بندی جدید از رادیو ناپایدارها را تقویت می‌کند: ستاره نوترونی با مدت چرخش بسیار طولانی مدت.  کاوش‌های آینده برای یافتن اجرام مشابه نقش مهمی در شناخت ما از جمعیت ستاره‌های نوترونی خواهد داشت.  

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: ستاره نوترونی ، پژوهش ، فضا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: ستاره نوترونی پژوهش فضا ستاره نوترونی ستاره شناس ها یک ستاره ستاره ها پالس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۴۲۸۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روشن: استقلال ستاره ندارد، دونده دارد

به گزارش ورزش سه و به نقل از اعتماد، در يكي از مهم‌ترين بازي‌هاي اين فصل ليگ برتر دو تيم استقلال و تراكتور به مصاف يكديگر مي‌روند. تراكتور با مربي جديد به فكر روزهاي خوب در آينده است و استقلال با مالكان جديد مي‌خواهد صدرنشيني را حفظ كند. نكو و شاگردانش با از پيش رو برداشتن تيم قرمزپوش تبريزي مي‌توانند گام بلندي به سوي قهرماني بردارند. به بهانه واگذاري استقلال به پتروشيمي و اين بازي حساس با حسن روشن يكي از پيشكسوتان پرافتخار استقلال تماس گرفتيم كه صحبت‌هاي‌مان به ديگر مسائل پيرامون اين باشگاه و حواشي چند وقت گذشته كشيده شد كه خواندن آن خالي از لطف نيست!
مي شود گفت استقلال در صورت پيروزي  برابر تراكتور قهرمان ليگ مي‌شود؟

نه! در اينكه يكي از دو تا تيم پرسپوليس و استقلال قهرمان مي‌شوند كه بحثي نيست. اما الان تراكتور تيم خيلي خطرناكي براي استقلال است. خدا رحمت كند. فوت همسر آقای زنوزي و رايگان كردن تماشاي بازي هم مي‌تواند براي تراكتور باعث ايجاد انگيزه مضاعف شود. اينها همه كار مي‌كنند تا بگويند ما براي تيم همه كار كرديم حالا اگر نتيجه نگيرند، مقصر نيستند. اين بازي براي استقلال خيلي خطرناك است حالا چه تدبيري براي بازي دارند به خودشان مربوط است، اما اگر بازي را ببرند شانس‌شان براي قهرماني بيشتر مي‌شود و اگر نبرند از كورس قهرماني عقب خواهند بود. تراكتوري‌ها انگيزه خيلي بالايي دارند.

استقلال مقابل شمس آذر از همان ابتدا هجومي بازي كرد. فكر مي‌كنيد مقابل تراكتور هم بايد هجومي بازي كند؟

با اينكه دارد ليگ تمام مي‌شود، اما استقلال هنوز ثبات ندارد. يك بازي دفاعي كار مي‌كند و يك بازي هجومي و يك بازي معمولي. واقعا نمي‌شود روي اين تيم حساب كرد. خوشبختانه ستاره ندارند كه روي آن حساب كنند و بچه‌ها خيلي دونده هستند. من دلواپس اين قضيه هستم كه چند تا بازيكن پاي خودشان را مي‌گيرند و به نظر مي‌رسد به لحاظ بدني هم نياز به كار اضافه دارند تا پاي‌شان نگيرد. اواخر ليگ شده و به نظر مي‌رسد به لحاظ بدني مشكل دارند.

غيبت حسيني مي‌تواند به ضرر استقلال تمام شود؟

به هرحال دروازه‌بان ذخيره بايد يك جاهايي مثل اين مواقع به درد بخورد.حالا اين بازي اجبار است. من دروازه‌بان دوم تيم را نمي‌شناسم، اما بايد او را از نظر روحي بسازند. يعني نبايد فقط تمرين فيزيكي داشته باشد. غلامپور كارش سخت است، چون هم بايد او را تمرين بدهد و هم روحيه‌اش را بالا ببرد بقيه و‌ جواد نكونام هم بايد روي ‌مسائل روحي اين دروازه‌بان كار كنند. انگليسي‌ها يك‌ مثالي دارند كه به بازيكن مي‌گويند خودت باش و سعي نكن بخواهي خودت را بهتر نشان بدهي. همان كه به عنوان رزرو استقلال از اين دروازه‌بان انتظار داشتند و او را جذب كردند، باشد. ‌يكي كه مي‌خواهد تست بدهد يك كار فراتر از خودش انجام مي‌دهد تا به چشم بيايد، اما اين بازيكنان مورد توجه بودند كه قرارداد امضا كردند.

درباره واگذاري باشگاه استقلال چه صحبتي داريد؟

فكر مي‌كنم پرسپوليس را بانك شهر خريداري كرده اما استقلال را نمي‌دانم! ولي اگر مديريتش به مسائل آگاه باشد كه به نفع استقلال است. منظور من اين است اينها بايد يك هيات مديره براي خودشان انتخاب كنند و روي عملكرد مدير و هيات مديره و حتي مربي نظارت داشته باشند يا در اعضاي هيات مديره نقش داشته باشند تا بعدها كه تيم‌ نتيجه نگرفت، نگويند اينها را ما انتخاب نكرديم! يك هيات مديره و مدير درست و حسابي بگذارند و جز اينها يك كميته فني قوي انتخاب كنند و قرارداد ببندند تا تيم را جمع و جور كنند.

سهم پيشكسوتان هم ‌۵ درصد است؛ به شما ابلاغ شده؟

خير، هنوز به ما كه چيزي ابلاغ نكرده‌اند.

با اين تغيير و تحولات و حضور افراد سياسي فكر مي‌كنيد پيشكسوتان از باشگاه مورد علاقه خود دور خواهند شد؟

دور كه هستند، اما اگر آدم باشند بايد دو تا تفكر داشته باشند، چون تمام باشگاه‌ها روي اين دو محور مي‌چرخد: يكي احترام و رسيدگي به پيشكسوت و ديگر توجه به آكادمي. يعني بچه‌هاي مردم‌ كه ‌الان پول ‌ندارند، بيايند در اين تيم‌ها. بايد سرمايه‌گذاري كنند؛ تبليغات هم براي‌شان مي‌شود و رضايت مردم ‌هم‌ هست. اگر به اين دو مساله اهميت ‌بدهند يعني انتخاب خوبي است.

دیگر خبرها

  • پیشگویی ترسناک نوستراداموس زنده جهان؛ منتظر تاریکی مطلق باشیـد!
  • چرا ۲ ستاره پرسپولیس تعویض شدند؟
  • جدایی ستاره عراقی از مس رفسنجان
  • لیست رئال مادرید برای سفر به مونیخ؛ حضور کورتوا، آلابا و کارواخال! + عکس
  • رادیو یعنی گرما صمیمیت و درک هستی
  • خیزش های دانشجویی دنیا سرآغاز تحولات جهانی
  • روشن: استقلال ستاره ندارد، دونده دارد
  • سیاره مشتری به شکل‌گیری قمر زمین کمک کرده است
  • پای «توقف اتانازی» به رادیو نمایش باز شد
  • پای «توقف اتانازی» به رادیونمایش باز شد