Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل تابناک: نود و نهمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

اولین واکنش مرکل به جنگ اوکراین ۱۴۰۱/۰۳/۱۲ - ۱۲:۵۷

سرانجام پس از چند ماه سکوت که جرقه انتقاد از سیاست آنگلا مرکل در قبال مسکو را زد، این صدراعظم پیشین آلمان در مراسم با اوکراین در آنچه "جنگ وحشیانه" دانست، ابراز همبستگی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از شرکت‌کنندگان در این مراسم به خبرگزاری رویترز گفت، «آنگلا مرکل» صدراعظم پیشین آلمان که به مدت ۱۶ سال تا دسامبر پیش در مسند قدرت بود، گفت که از بیرون گود توصیه‌ای ندارد اما از تلاش‌های دولت کی‌یف برای "پایان دادن به این جنگ وحشیانه" حمایت می‌کند.

این شرکت‌کننده به نقل از صحبت‌های مرکل در مراسم تودیع رئیس کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری آلمان (DGB) گفت: «همبستگی خودم را با اوکراین اعلام می‌کنم.»

مرکل که پس از بزرگ شدن در آلمان شرقی کمونیست سابق مسلط به زبان روسی بود، به دلیل حمایت از خط لوله گاز نورد استریم ۲ که برای انتقال مستقیم گاز روسیه به آلمان طراحی شده بود، مورد انتقاد ایالات متحده و دیگران قرار گرفت.

اولاف شولتس، جانشین مرکل، این پروژه را متوقف کرده است.

او همچنین بر لزوم ادامه گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه حتی پس از الحاق کریمه و درگیری در شرق اوکراین که به تحریم‌های غرب منجر شد، تاکید کرد. گرچه مرکل محافظه‌کار مدت کوتاهی پس از حمله روسیه در فوریه بیانیه‌ای کوتاه داد و گفت که هیچ توجیهی برای نقض آشکار قوانین بین‌الملل وجود ندارد، اما سکوت او از آن زمان تاکنون باعث شگفتی شده بود.

برخی دیگر از سیاستمداران آلمانی، از جمله زیگمار گابریل وزیر خارجه سابق او، اذعان کرده‌اند که سیاست آشتی با روسیه ممکن است بیش از حد خوش‌بینانه بوده باشد.

شولتس در مواجهه با انتقاداتی مبنی بر اینکه آلمان برای کمک به اوکراین خیلی کم‌کاری می‌کند، اوایل روز چهارشنبه گفت که آلمان سیستم دفاع هوایی IRIS-T را به اوکراین عرضه خواهد کرد. اواخر روز چهارشنبه، کمیته بودجه پارلمان آلمان راه را برای یک بودجه برنامه‌ریزی شده به میزان ۱۰۰ میلیارد یورویی (۱۰۶ میلیارد دلاری) برای تقویت ارتش آلمان به منظور تصویب در پارلمان در روز جمعه باز کرد.

لاوروف: جنگ غرب درها را برای همکاری بیشتر روسیه-چین باز کرد ۱۴۰۱/۰۳/۱۲ - ۱۲:۵۶

به گفته لاوروف، تغییرات ساختاری در چشم انداز ژئوپلیتیک مدرن به عنوان یک کاتالیزور برای تعمیق هماهنگی سیاست خارجی مشترک بین مسکو و پکن عمل می‌کند.

به گزارش تاس، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت: مسکو از حمایت پکن در تلاش‌هایش برای حمایت از رویکردهای اصلی روسیه در شکل‌گیری ساختار امنیتی اروپا و برای موضع چین در قبال وضعیت اوکراین قدردانی می‌کند.

لاوروف در یک سخنرانی ویدئویی خطاب به شرکت کنندگان در کنفرانس «روسیه و چین: همکاری در عصر جدید» گفت: «ما از موضع متعادل و بی‌طرفانه دوستان چینی خود در مورد وضعیت اوکراین و اطراف آن بسیار قدردانی می‌کنیم. پکن از تلاش‌های ما برای دفاع از رویکردهای اصلی روسیه در شکل‌گیری معماری امنیتی در اروپا حمایت می‌کند».

به گفته لاوروف، تغییرات ساختاری در چشم انداز ژئوپلیتیک مدرن به عنوان یک کاتالیزور برای تعمیق هماهنگی سیاست خارجی مشترک بین مسکو و پکن عمل می‌کند.

وی افزود: ما به همراه دوستانمان از چین، رویکرد سازنده‌ای را در ایجاد روابط با کشورهای ثالث حفظ می‌کنیم. در عین حال، مواضع ما در مورد اکثریت قریب به اتفاق موضوعات کلیدی در دستور کار جهانی و منطقه‌ای یا منطبق یا بسیار نزدیک است.

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که مسکو و پکن مشترکاً از تقویت نقش هماهنگ‌کننده سازمان ملل متحد در امور جهانی و پایبندی به اصل اساسی امنیت برابر و غیرقابل تقسیم حمایت می‌کنند که به معنای عدم تقویت امنیت خود به هزینه‌ دیگران است. ما با دوستان چینی خود با حرکت به سمت دموکراتیک کردن زندگی بین‌المللی متحد شده‌ایم تا صدای همه کشورها - چه بزرگ و چه کوچک - شنیده شود و گروه محدودی از کشورهای غربی به رهبری ایالات متحده دیگر نتوانند قوانین بازی خود را به جهان دیکته کنند. ما همه تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه را به‌عنوان ابزار ناجوانمردانه دیکته سیاسی رد می‌کنیم.

لاوروف همچنین تاکید کرد که "فلسفه گفتگو و همکاری متقابل مشترک بین روسیه و چین در قلب "ابتکار امنیت جهانی" است که توسط شی جین پینگ، رهبر چین در افتتاحیه مجمع بوآئو برای کنفرانس سالانه آسیا بیان شد.

دیپلمات ارشد روسیه تصریح کرد: ما براساس راه حل سیاسی و دیپلماتیک برای مسائل مهم جهانی مانند برنامه هسته‌ای ایران، وضعیت شبه جزیره کره و حل و فصل مناقشه در سوریه و افغانستان سخت کار می‌کنیم.

لاوروف همچنین بر اهمیت حفظ موفقیت آمیز همکاری بین مسکو و پکن در قالب‌های مختلف چندجانبه تاکید کرد و گفت: کشورهای ما از نزدیک مواضع خود را در سازمان ملل متحد، گروه ۲۰ ، سازمان همکاری شانگهای، بریکس [برزیل، روسیه، هند، چین، آفریقای جنوبی]، اپک [همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه] و سایر موارد هماهنگ می کنند.

او گفت: در پلتفرم های بین المللی توجه ویژه‌ای به تقویت فرآیندهای یکپارچگی منطقه ای، به ویژه در چارچوب EAEU [اتحادیه اقتصادی اوراسیا] و ابتکار «کمربند و جاده» چین شده است.

به گفته وی، همه اینها برای تقویت تعامل در مناطق آسیا-اقیانوسیه و اوراسیا، شکل گیری مشارکت بزرگ اوراسیا به نفع توسعه بیشتر زیرساخت‌های منطقه و رشد اقتصادی پایدار در قاره مشترک فراهم می شود.

جنگ ترکیبی غرب علیه روسیه درها را برای گسترش روابط چین باز کرد

وزیر خارجه روسیه همچنین تصریح کرد: جنگ ترکیبی که توسط غرب علیه روسیه به راه انداخته شد، فرصت‌های جدیدی را برای گسترش همکاری‌ها بین مسکو و پکن باز می‌کند: همکاری در عصر جدید.

وی افزود: این یک واقعیت شناخته شده است که کلمه "بحران" در زبان چینی ترکیبی از دو کاراکتر است: "خطر" و "فرصت". من مطمئن هستم که جنگ ترکیبی آغاز شده توسط غرب دسته علیه روسیه فرصت‌های جدیدی را برای گسترش همکاری‌های عملی روسیه و چین از جمله در سرمایه گذاری و جنبه مالی باز می‌کند. لاوروف با یادآوری این موضوع که روسیه و چین قصد دارند استفاده از روبل و یوان را در تبادلات مالی متقابل افزایش دهند، گفت: در زمانی که ایالات متحده و اتحادیه اروپا ارزهای خود را به ابزاری برای باج خواهی تبدیل کرده‌اند، ما قصد داریم یک زیرساخت مالی مستقل ایجاد کنیم و استفاده از روبل و یوان را به میزان قابل توجهی در تبادلات مالی خود افزایش دهیم.

لاوروف افزود: در این برهه سخت و سرنوشت‌ساز جهان، توسعه همه جانبه مشارکت راهبردی با جمهوری خلق چین در اولویت‌های سیاست خارجی روسیه باقی مانده است. رئیس جمهور ولادیمیر پوتین روابط بین مسکو و پکن را "الگویی از کارایی، مسئولیت و آرزو برای آینده" توصیف کرده است. تجربه کار مشترک در شرایط جدید نشان می دهد که روابط ما دارای یک پتانسیل قدرتمند و واقعاً پایان ناپذیر است که با اطمینان آزمون قدرت را پشت سر گذاشته است. علیرغم فشار و جنگ اطلاعاتی از سوی ایالات متحده و ماهواره‌های آن، ما نه تنها توانستیم طیف وسیعی از همکاری‌های دوجانبه را حفظ کنیم، بلکه آن را با یک دستور کار اساسی مرتبط اشباع کنیم. قالب ها و زمینه‌های جدیدی از تلاش‌های مشترک در حال ایجاد است. مقیاس و شدت چنین همکاری افزایش خواهد یافت.

لاوروف ابراز اطمینان کرد که رفاه آینده مردم روسیه و چین به این بستگی دارد که دو ملت تا چه حد می توانند به طور مؤثر به اهداف خود دست یابند.

دیپلمات ارشد روسیه خاطرنشان کرد که بردار راهبردی تلاش‌های مشترک بین دو کشور در درجه اول در نتیجه گفت وگوی همراه با اعتماد در بالاترین سطح شکل می‌گیرد.

وی بار دیگر تاکید کرد که رئیس جمهور روسیه در ۴ فوریه یک سفر تاریخی به پکن داشت و در آنجا اولین گفتگوی رو در رو با همتای چینی خود شی جین پینگ از زمان شیوع این بیماری همه گیر را انجام داد و یک سند سیاسی مهم و وزین را تصویب کرد: بیانیه مشترک در مورد روابط بین‌الملل در عصر جدید و توسعه پایدار جهانی.

او تاکید کرد: این مواضع مشترک در مورد مسائل امنیت بین المللی، روند دموکراتیک، حقوق بشر و توسعه پایدار را تضمین می کند. من می خواهم بر مفاد آن تاکید کنم، که قبلا توسط همکار محترم و دوست من وزیر امور خارجه چین وانگ یی با موفقیت انجام شد: برای همکاری ما هیچ محدودیتی و ممنوعیتی وجود ندارد.

وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد که چین از دیرباز شریک اصلی تجارت خارجی روسیه بوده است. وی خاطرنشان کرد: "اقتصادهای ما با موفقیت یکدیگر را تکمیل می کنند. سال گذشته گردش مالی تجاری دوجانبه یک سوم رشد کرد و به حداکثر تاریخی رسید و از ۱۴۰ میلیارد دلار گذشت. امروز نیز پویایی مثبت جدی مشاهده می شود." "روسیه و چین به طور سیستماتیک همه برنامه‌های همکاری را اجرا می کنند. مشارکت انرژی یک ویژگی استراتژیک پیدا کرده است. پروژه‌های بزرگی در صنعت، کشاورزی و حمل و نقل در حال اجرا هستند. ساخت پل‌های جاده‌ای و راه‌آهن بر روی رودخانه آمور تکمیل شده است. تردد به زودی آغاز خواهد شد.

سازمان ملل: روزانه بیش از ۶ کودک در جنگ اوکراین کشته و مجروح می‌شوند ۱۴۰۱/۰۳/۱۲ - ۱۲:۵۵

سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد روزانه به طور متوسط بیش از دو کودک در درگیری های اوکراین کشته و بیش از چهار کودک دیگر مجروح می شوند.

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل روز چهارشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران اعلام کرد: که بر اساس گزارش های تایید شده توسط دفتر حقوق بشر سازمان ملل، روزانه به طور متوسط بیش از دو کودک در درگیری های اوکراین کشته و بیش از چهار کودک دیگر مجروح می شوند.

وی تصریح کرد: زیرساخت‌های غیرنظامی که کودکان به آن وابسته هستند همچنان آسیب دیده یا تخریب می‌شوند.

وی افزود: صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) هشدار داده است که نزدیک به ۱۰۰ روز جنگ در اوکراین عواقب ویرانگری را برای کودکان داشته است به گونه ای که مقیاس و سرعت آن از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون دیده نشده است.

دوجاریک تصریح کرد: بر اساس گزارش یونیسف، سه میلیون کودک در داخل اوکراین و بیش از ۲.۲ میلیون کودک در کشورهای میزبان پناهندگان اوکراینی به کمک های بشردوستانه نیاز دارند.

کشته شدن روزانه 100 سرباز اوکراینی 

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در مصاحبه با یک رسانه آمریکایی اعلام کرد که روزانه بین ۶۰ تا ۱۰۰ سرباز اوکراینی در جنگ کشته می‌شوند.

به گزارش الجزیره، رئیس جمهور اوکراین همچنین گفت که روزانه ۵۰۰ سرباز اوکراینی در درگیری‌های مختلف مجروح می‌شوند.

زلنسکی در ادامه به نبردهای جاری در شرق اوکراین اشاره کرد و با بیان اینکه وضعیت در شرق بسیار دشوار است، افزود: دشوارترین وضعیت در شرق اوکراین یعنی در شهرهای سورودونتسک و لیسیچانسک است. اینها نام‌های دو شهر در شرق اوکراین است که وضعیت در آن‌ها بسیار دشوار است.

رئیس جمهور اوکراین ادعا کرد که نیروهای اوکراینی یک عملیات موفقیت آمیز علیه روسیه در خارکیف انجام داده‌اند و توانسته‌اند به ۲۰ کیلومتری مرز روسیه برسند.

اوکراین تاکنون آمار دقیقی از تلفات نیروهای خود در جنگ با روسیه ارائه نکرده است اما سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا تخمین می‌زنند که بین ۵ هزار و ۵۰۰ تا ۱۱ هزار نیروی اوکراینی در جنگ کشته شده‌اند.

انگلیس سامانه موشکی با برد ۸۰ کیلومتر به اوکراین می‌دهد

بن والاس وزیر دفاع انگلیس اعلام کرد، لندن سامانه موشکی چند گانه با برد ۸۰ کیلومتر را برای دفاع اوکراین از خود در مقابل روسیه به کی‌یف تحویل خواهد داد.

به گزارش "سی ان ان" با توجه به بیانیه وزارت خارجه انگلیس، این کشور سامانه‌های موشکی‌ ام ۲۷۰ که بردی معادل ۸۰ کیلومتر دارند را در اختیار اوکراین قرار خواهد داد و این تسلیحات "توانمندی نیروهای اوکراین را به شکل قابل توجهی افزایش خواهد داد. "

وزارت خارجه انگلیس همچنین اعلام کرد، تحویل این سامانه‌ها در هماهنگی نزدیک با آمریکا که قصد دارد سامانه موشکی "هیمارس (HIMARS) در اختیار اوکراین قرار دهد، انجام می‌شود.

این بیانیه افزود، انگلیس نحوه کار با این سامانه را به نیروهای اوکراین آموزش خواهد داد.

اعلام ترس آمریکا از کمک چین به روسیه

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که کشورش نگران کمک احتمالی چین به روسیه برای دور زدن تحریم های واشنگتن علیه مسکو به بهانه جنگ اوکراین است.

وزیر امور خارجه آمریکا عصر چهارشنبه به وقت محلی در گفتگو با نشریه فارین افرز اظهار داشت که واشنگتن نگران تلاش‌های احتمالی چین برای ارائه کمک نظامی یا اقتصادی به روسیه برای دور زدن تحریم‌ ها است.

بلینکن در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا نگران حمایت چین از اقتصاد روسیه در میان تحریم های بین المللی علیه مسکو است؟ پاسخ داد: بله ما نگران این امر هستیم.

وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد: باید بگویم که تاکنون هیچ تلاش سیستماتیکی از سوی چین برای کمک به روسیه در دور زدن تحریم ها و همچنین هیچ گونه حمایت نظامی قابل توجهی از سوی چین از روسیه ندیده ایم. از سوی دیگر، جنبه هایی از همکاری موسوم به "بدون محدودیت" که شی جین پینگ رئیس جمهوری چین و ولادیمیر پوتین همتای روس وی چند هفته قبل از حمله روسیه اعلام کردند، همچنان تداوم دارد به ویژه چین که از تلاش های روسیه از نظر سیاسی و دیپلماتیک حمایت می کند و تبلیغات روسیه را تکرار می کند.

این مقام دولت آمریکا پیش از این نیز درباره سیاست های دولت بایدن درباره چین در دانشگاه جورج واشنگتن اعلام کرد به رغم جنگ اوکراین، چین همچنان بزرگترین چالش برای نظم جهانی است.

بلینکن تصریح کرد: ما به دنبال درگیری یا جنگ سرد جدید نیستیم. برعکس، ما مصمم هستیم که از هر دو اجتناب کنیم. رقابت نیازی به درگیری ندارد. ما به دنبال آن نیستیم. ما برای جلوگیری از آن تلاش خواهیم کرد.

وی گفت: چین تنها کشوری است که هم قصد دارد نظم بین المللی را تغییر دهد و هم قدرت اقتصادی، دیپلماتیک، نظامی و فناوری را برای انجام آن دارد.

وزیر خارجه دولت بایدن با بیان اینکه چالش های چین، دیپلماسی آمریکا را در معرض آزمون قرار می دهد، اضافه کرد: ما نمی توانیم انتظار داشته باشیم پکن مسیر خود را تغییر دهد. بنابراین ما محیط استراتژیک اطراف پکن را شکل خواهیم داد تا دیدگاه خود را برای یک سیستم بین المللی باز و فراگیر پیش ببریم.

هشدار اینترپل درباره حجم گسترده سلاح ارسالی به اوکراین

پلیس بین‌الملل (اینترپل) نسبت به تحویل سلاح سبک و سنگین به اوکراین ابراز نگرانی کرده و گفت، این سلاح‌ها ممکن است در اروپا به دست تبهکاران برسد.

به گزارش الجزیره، یورگن استاک رئیس اینترپل چهارشنبه‌ شب، از کشورهایی که تجهیزات نظامی به اوکراین می‌دهند خواست تا بر مکانیسم‌های ردیابی این تسلیحات تمرکز کنند.

وی به خبرنگاران در پاریس گفت: در دسترس بودن گسترده تسلیحات در درگیری اوکراین منجر به افزایش سلاح‌های غیرقانونی در مرحله پس از جنگ خواهد شد.

استاک از انتقال اسلحه و تسلیحات توسط جنایتکاران به بازار سیاه اتحادیه اروپا ابراز نگرانی کرد و گفت اسلحه در بازار سیاه اروپا از قیمت بالاتری برخوردار است.

چندین کشور اروپایی، از جمله فرانسه، آلمان و انگلیس به همراه آمریکا از آغاز جنگ در اوکراین، تجهیزات دفاعی پیشرفته، مهمات توپخانه و اسلحه به این کشور تحویل داده‌اند.

برنامه آمریکا برای تحویل پهپادهای موشک انداز به اوکراین

مقامات آگاه اعلام کردند، آمریکا قصد دارد پهپادهایی به اوکراین تحویل دهد که می‌توانند به موشک‌های موسوم به "هل فایر" مسلح شوند و علیه نیروهای روسیه مورد استفاده قرار گیرند.

به گزارش رویترز، به گفته این مقامات آمریکایی، پهپادهای در نظر گرفته شده برای اوکراین از نوع‌ ام کیو-۱سی هستند.

دان گتینگر یک کارشناس در شرکت "ورتیکال فلایت سوسایتی" گفت: پهپادهای‌ ام کیو- ۱سی معمولا بسیار بزرگ‌تر از پهپادهای بایراکتار-تی بی‌۲ بوده و دارای ظرفیت، برد و پایداری بیشتری هستند.

با این حال گزارش رویترز می‌افزاید، کنگره می‌تواند فروش این پهپادهای ساخت شرکت "جنرال اتومیکس" به اوکراین را متوقف کند.

تحویل این‌گونه پهپادها به اوکراین دارای اهمیت است زیرا با این تصمیم تسلیحات نظامی پیشرفته قابل استفاده مجدد ساخت آمریکا برای اولین بار در میدان نبرد علیه روسیه قرار می‌گیرد.

یک مقام آمریکایی گفت که دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا قصد دارد در روزهای آینده کنگره را از فروش احتمالی این پهپادها به اوکراین مطلع سازد و سپس به صورت عمومی تحویل این پهپادها را اعلام کند.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: آبله میمونی متروپل آبادان پارچین روز دختر سامانه یکپارچه فروش خودرو جنگ اوکراین روسیه اروپا آمریکا چین ناتو آبله میمونی متروپل آبادان پارچین روز دختر سامانه یکپارچه فروش خودرو سرباز اوکراینی ولادیمیر پوتین شرق اوکراین بین مسکو و پکن مجروح می شوند ایالات متحده خارجه روسیه جنگ اوکراین روسیه و چین وزیر خارجه سازمان ملل علیه روسیه رئیس جمهور بین المللی مشترک بین بین الملل تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۴۴۷۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه به کانادا هشدار داد

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از تاس، اولگ استپانوف سفیر روسیه در کانادا جمعه گفت: ترجیح می‌دهم که در مورد اقدامات بعدی کانادا پیشگویی نکنم. اما ما برای هر سناریویی اقدامات تلافی‌جویانه داریم.

وی در مورد واکنش احتمالی مسکو به مصادره دارایی‌هایی روسیه در کانادا اظهار کرد: در حوزه کیفیت و سطح روابط دیپلماتیک هیچ چیزی را نمی‌توان رد کرد. همه گزینه‌ها روی میز است.

در همین حال، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با روزنامه ریانووستی در رابطه با اقدامات احتمالی کشورهای گروه هفت برای مصادره دارایی‌های روسیه گفت که واکنش مسکو به مصادره دارایی‌هایش توسط کشورهای گروه هفت، می‌تواند شامل اقدامات متقابل اقتصادی و دیپلماتیک باشد.

به نوشته ریانووستی، ایالات متحده و متحدانش حدود ۳۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی روسیه را به عنوان بخشی از تحریم‌های مرتبط با اوکراین مسدود کرده‌اند که بیشتر آنها در اتحادیه اروپا نگهداری می‌شوند.

واشنگتن مدت‌هاست که از مصادره دارایی‌های روسیه حمایت می‌کند تا این پول در حمایت از رویارویی نظامی اوکراین با روسیه، به کی‌یف تحویل داده شود.

قانون موسوم به REPO که قانونگذاران واشنگتن آن را به تازگی همراه با بسته کمک نظامی ۶۱ میلیارد دلاری برای اوکراین تصویب کردند، به جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده اجازه داد تا وجوه روسیه که در بانک‌های آمریکایی نگهداری می‌شد را مصادره کرده و به کی‌یف تحویل دهد.

بیش از ۶ میلیارد دلار از ۳۰۰ میلیارد دلار دارایی مسدود شده روسیه در بانک‌های ایالات متحده است. سناتور آمریکایی رند پل که نسبت به این پیشنهاد بدبین است، اوایل سال جاری هشدار داد که این اقدام، آغاز یک جنگ اقتصادی خواهد بود.

مقام‌های چندین کشور غربی به‌ویژه ایالات متحده و بریتانیا، بر مصادره کامل دارایی‌های روسیه با وجود نگرانی‌های گسترده مبنی بر اینکه این امر مبنای قانونی ندارد، اصرار دارند.

دیگر خبرها

  • حمله گسترده روسیه به زیرساخت‌های انرژی اوکراین در سه منطقه/ اعزام خلبانان اوکراینی به فرانسه برای آموزش جنگنده اف-۱۶
  • حمله گسترده روسیه به زیرساخت های انرژی اوکراین در سه منطقه
  • کمبود شدید سرباز در اوکراین/ ارسال مهمات غربی چاره کار نیست
  • نبردی که تکلیف پیروز جنگ در شرق اوکراین را مشخص می‌کند/ چاسیویار؛ شهری که کلید دونباس را به کرملین تقدیم می‌کند +نقشه و تصاویر
  • علی‌اف: آذربایجان هرگز به اوکراین سلاح نمی‌دهد
  • روسیه به کانادا هشدار داد
  • تحولات اوکراین|واکنش مسکو به ارسال موشک‌های دوربرد به کی‌یف
  • زاخارووا: آمریکایی‌ها حملات تروریستی اوکراینی‌ها را هماهنگ می‌کنند
  • هشدار روسیه به آمریکا درباره استقرار سلاح هسته‌ای در لهستان
  • سلاح‌ های جدید کلاشینکف، آسمان را تسخیر می‌کنند (+عکس)