Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس، لیلا زمانی مدیرکل دفتر اقتصاد و فناوری محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به انتشار شاخص عملکرد زیست محیطی(EPI) سال  2022  توسط دانشگاه ییل، اظهار کرد: در این نسخه از گزارش، 180 کشور در 11 طبقه موضوعی با استفاده از 40 شاخص عملکردی در سه حوزه تغییرات آب و هوا، سلامت محیط زیست و سرزندگی اکوسیستم رتبه بندی شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه  این شاخص ها در مقیاس ملی میزان نزدیکی کشورها به اهداف تعیین شده سیاست زیست محیطی را ارائه می دهند، افزود: شاخص های EPI راهی برای شناسایی چالش ها، تعیین اهداف، ردیابی روندها، درک نتایج و شناسایی بهترین اقدامات سیاستی کشورها را فراهم می کند.

مدیرکل دفتر اقتصاد و فناوری محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به پیشرفت های گزارش نسخه  2022 نسبت به نسخه های پیشین، گفت: این نسخه نسبت به 8 نسخه قبلی، بیشترین تعداد شاخص را ارائه کرده است و نسبت به نسخه 2020، در این گزارش 8 شاخص اضافه شده است.  در این نسخه یک شاخص جدید در موضوع تغییر اقلیم ارائه شده که پیشرفت کشورها  به سمت انتشار خالص صفر در سال  2050 را پیش بینی می کند.

همچنین از جمله پیشرفت‌های دیگر، چهار شاخص جدید در موضوع کیفیت هوا است که قرار گرفتن در معرض دی اکسید گوگرد، اکسیدهای نیتروژن، مونوکسید کربن و مواد آلی فرار را  نشان می دهد. سنجه های جدیدی که بازیافت و آلودگی پلاستیک اقیانوس‌ها را اندازه‌گیری می‌کنند به دسته موضوع مدیریت پسماند اضافه شده‌اند و تلاش‌های کشورها برای دستیابی به اقتصاد حلقه بسته را مشخص می‌کند. نظر به  نقش حیاتی کشاورزی در ارتقای جوامع سالم، نسخه 2022 شامل یک شاخص آزمایشی در مورد استفاده پایدار از آفت‌کش‌ها نیز  است.

زمانی از امتیاز 34.50  و رتبه 133 ایران در این نسخه از گزارش و با شاخص های جدید، خبر داد و تصریح کرد: این کاهش امتیاز و تغییر رتبه نشان می دهد که ایران در شاخص های جدیدی که در نسخه 2022 نسبت به نسخه 2020 اضافه شده، امتیاز خوبی نداشته است. لازم به ذکر است در نسخه 2020 امتیاز و رتبه ایران در وضعیت بهتری قرار داشت  ولی به دلیل تغییرات در شاخص ها و روش محاسبه این دو نسخه قابل قیاس نیستند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: تقریبا از سال 2006 که گزارش های شاخص عملکرد محیط زیست هر دو سال یکبار  منتشر شده اند، تقریبا در هر دوره تغییراتی در ساختار، شاخص ها، وزن شاخص ها، نحوه محاسبه و تعدادکشورها وجود داشته است. بنابراین تهیه کنندگان گزارش بارها اشاره کرده اند که نسخه های متوالی گزارش ها قابل مقایسه نیستند و در عوض از روش های برگشت به گذشته در برخی نسخه ها، روند 10 ساله را محاسبه نموده اند که در نسخه 2022  روند 10 ساله عملکرد محیط زیست ایران 6.90 است.

مدیرکل دفتر اقتصاد و فناوری محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست، افزود:  شاخص هایی که روند منفی قابل توجهی در طی 10 سال داشته اند عبارتند از شاخص از دست رفتن مرتع (39.60-) ،شاخص انتشار CO(20.80-) و روند شدت گازهای گلخانه ای(24.40-) و  شاخص ها با بهترین روند عملکرد مربوط به شاخص های نرخ رشد کربن سیاه(63) ، نرخ رشد دی اکسید نیتروژن (87.30)  در طبقه سیاست های اقلیمی، نرخ رشد ناکس(55)، نرخ رشد دی اکسید گوگرد(40.70)، اسیدی شدن دریا (47.90) و وضعیت ذخیره ماهی(20.60) در طبقه سرزندگی اکوسیستم.

 

زمانی، تاکید کرد:  با وجود اینکه تهیه کنندگان گزارش  پیشرفت های زیادی در مورد داده ها داشته اند ولی هنوز شکاف داده های شدید وجود دارد که دامنه تحلیلی رتبه بندی را محدود می کند. شکاف های موجود به ویژه در زمینه های کشاورزی، منابع آب و تهدیدات تنوع زیستی مشهود است. ناتوانی در گرفتن اثرات زیست محیطی فرامرزی به عنوان محدودیت چارچوب فعلی EPI باقی مانده است. در ضمن گزارش ها از اطلاعات چند سال اخیر استفاده می نمایند و اطلاعات صرفا مربوط به سالی که گزارش تهیه شده، نیست.

به گفته وی، شاخص عملکرد محیط زیست EPI داده های خود را از منابع شخص ثالث قابل اعتماد مانند نهادهای حاکم بین المللی ، سازمان های غیردولتی و مراکز تحقیقاتی آکادمیک ( مقالات دانشگاهی) تهیه نموده است.

مدیرکل دفتر اقتصاد و فناوری محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه اشتباهاتی در داده های این گزارش ها در نسخه های مختلف وجود داشته که رتبه و نمره عملکرد را تحت تاثیر قرار داده است، گفت: با در نظر گرفتن اشکالات موجود و همچنین توجه به این نکته که انتخاب شاخص ها بر اساس اولویت های جهانی است، نتایج این گزارش در کشور مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای تهیه گزارش شاخص های پایداری ملی بر اساس میزان تحقق سیاست های کلی محیط زیست و اولویت های ملی، اقداماتی در حال انجام است که نتایج آن به زودی منتشر خواهد شد.   

در جدول ذیل وضعیت رتبه ، روند، امتیاز ایران، همچنین تغییرات تعداد شاخص ها در نسخه های متوالی گزارش عملکرد محیط زیستEPI قابل مشاهده است.

 

 انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: عملکرد زیست محیطی ایران دانشگاه ییل تهدیدات تنوع زیستی عملکرد محیط زیست شاخص عملکرد گزارش ها داده ها نسخه ها نرخ رشد شاخص ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۵۰۹۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جایزه ملی محیط زیست برای دانشجوی دانشگاه صنعتی بهبهان

ایسنا/خوزستان معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه صنعتی خاتم الانبیای بهبهان از کسب رتبه نخست جایزه ملی محیط زیست کشور توسط دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه خبر داد.

مجید مرادی زیرکوهی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در هشتمین دوره اعطای جایزه ملی محیط زیست کشور، دانشجو مهران سهرابی‌نیک با ارائه طرح نوآورانه «طراحی رآکتور نوری زیستی برای تصفیه همزمان آب و هوا» با همکاری مرکز نوآوری و خلاقیت دانشگاه صنعتی خاتم الانبیای بهبهان، موفق به کسب مقام نخست و عنوان برگزیده در بخش اختراعات و طرح‌های نوآورانه این جشنواره شد.

وی ادامه داد: این جشنواره در استان اصفهان و با شرکت ۷۰ دانشجو، در پنج محور «رساله برتر»، «پایان‌نامه برتر»، «ابداع، اختراع و طرح نوآورانه»، «دانشجوی فعال در زمینه حفاظت از گونه‌های در معرض خطر انقراض» و «فرهنگ‌سازی در زمینه حفظ محیط‌ زیست» برگزار شد.

معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه صنعتی خاتم الانبیای بهبهان عنوان کرد: هدف از برگزاری هشتمین دوره اعطای جایزه ملی محیط‌زیست کشور، تجلیل از برگزیدگان  و فعالان در زمینه حفاظت از محیط‌ زیست و ارج‌ نهادن به فعالیت‌های برجسته علمی و ترویجی بوده است.

وی عنوان کرد: سهرابی‌نیک طراح و مجری طرح، از دانشجویان کارشناسی ارشد رشته شیمی دانشگاه است. این طرح با همکاری امیر زیدی، سعید خدادوست و مجتبی مکاری، از اعضای هیات علمی دانشگاه اجرا شد. 

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • تقویت همکاری ایران و عراق برای مقابله با پدیده گرد و غبار
  • جایزه ملی محیط زیست برای دانشجوی دانشگاه صنعتی بهبهان
  • ضرورت تدوین دستورالعمل واحد فعالیت محیط زیستی در سطح محلات
  • هنرمندان برای حل مشکلات زیست‌محیطی پای کار آمدند
  • افت ۴ پله‌ای رتبه علمی ایران
  • ملاک‌های افزایش شهریه مدارس غیردولتی با رتبه‌بندی آنها
  • «اشتغال تخصصی و گردش مالی» نوع تقسیم‌بندی دانش‌بنیان‌ها و حمایت‌ها را مشخص می‌کند/ سازوکار‌های حمایتی متناسب‌تر شدند + فیلم
  • توقیف ۲۰ خودرو متخلف تخلیه غیرمجاز نخاله‌های ساختمانی در پردیس
  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
  • منطقه آزاد ارس در ارزیابی مناطق آزاد کشور در رتبه نخست ایستاد