Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@20:39:28 GMT

سفر وزیر بهداشت به اردبیل و مهمترین اخبار هفته گذشته

تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۵۱۸۲۸

سفر وزیر بهداشت به اردبیل و مهمترین اخبار هفته گذشته

به گزارش خبرنگار ایرنا وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به همراه معاونان توسعه مدیریت و منابع، فرهنگی و دانشجویی و رئیس سازمان غذا و دارو برای بررسی اقدامات در زمینه تنظیم بازار به عنوان نماینده هیات دولت اوایل هفته گذشته به استان اردبیل سفر کرد.

بهرام عین اللهی در نشست کمیته اقدام مشترک تنظیم بازار با اشاره به اینکه اردبیل از استان‌های موفق در اجرای طرح ملی مردمی‌سازی یارانه‌ها است، بیان کرد: دولت هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت دارو و نان ندارد؛ کمیسیون ویژه قیمت‌گذاری سازمان غذا و دارو، مرجع تعیین قیمت دارو است و افزایش قیمت‌ها خارج از این کمیسیون تخلف است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بازدید از پروژه‌های در دست اجرا، بررسی مشکلات حوزه بهداشت و درمان و شرکت در جلسه هیات امنای دانشگاه علوم پزشکی اردبیل و شورای سلامت استان از دیگر برنامه‌های وزیر بهداشت در آن سفر یک‌روزه بود.

از جمله دستاوردهای این سفر می‌توان به تصویب اختصاص منابع اعتباری جهت تسریع در احداث بیمارستان ۱۰۰۰ تخت‌خوابی و تجهیزات مورد نیاز بیمارستان نجف‌زاده، تعمیر بخش مهمی از بیمارستان امام خمینی(ره)، تکمیل کتابخانه و فضای آموزشی بال چهارم دانشگاه علوم پزشکی، تامین آمبولانس، راه‌اندازی دومین دستگاه رادیوتراپی و طب هسته‌ای در اردبیل اشاره داشت.

تجهیزات بیمارستانی نیازمند نوسازی است

هفته پیش استاندار اردبیل در جلسه بررسی مسائل حوزه سلامت با بیان اینکه استان اردبیل به لحاظ فضاهای آموزش، درمان و تجهیزات بیمارستانی نیازمند نوسازی است، بیان کرد: رقم‌های اعتباری که در گذشته به این حوزه در استان اختصاص یافته ‌است، برای تامین این تجهیزات و ارتقای استانداردهای درمانی و آموزشی این حوزه پاسخگو نیست.

سیدحامد عاملی وجود مشکلاتی چون فرسودگی تجهیزات بیمارستانی، عدم حضور پزشک متخصص در برخی شهرستان‌ها به دلیل نبود مسکن متخصصین و مشکلات ویژه بیماران صعب العلاج و هزینه‌های بالای درمانی این بیماران را یادآوری کرد و خواستار مساعدت‌های لازم در این بخش‌ها شد.

وی افزود: استان اردبیل در زمینه فضاهای آموزشی حوزه پزشکی نیز با مشکل روبه‌رو است و با وجود اینکه قطب برخی سرطان‌ها شده، ولی تجهیزات تشخیص و درمان این بخش جوابگوی تعداد بیماران نیست.

استاندار اردبیل به نبود طب هسته‌ای در استان اردبیل اشاره کرد و گفت: این استان نیازمند تجهیزاتی چون رادیوگرافی، سونوگرافی و ام‌آرآی بوده و لازم است در این راستا تمهیداتی برای اندیشیده شود.

۱۳ هزار میلیارد ریال به زیرساخت‌ها تزریق شد

همچنین استاندار اردبیل در جریان بازدید از دانشگاه فنی‌ و حرفه‌ای گفت: طی هشت ماه اخیر ۱۳ هزار میلیارد ریال به پروژه‌های مهم آب، راه و راه‌آهن در این استان تزریق شده است.

سید حامد عاملی تشریح کرد: با توجه به اولویت‌های استان اردبیل به پروژه‌های مهم حوزه آب، راه و راه‌آهن ۱۳ هزار میلیارد ریال اعتبار تزریق شده و راه‌آهن اردبیل هم پس از نزدیک به ۲ ده، سال‌جاری به بهره‌برداری می‌رسد و البته هدف بعدی ریلی استان، احداث راه‌آهن اردبیل-پارس‌آباد و در نهایت اتصال به خط ریلی جمهوری آذربایجان است.

وی اضافه کرد:  در این مدت ۵۲ کیلومتر به بزرگراه‌های استان اردبیل افزوده و ۲ سد مهم آبگیری شده است؛ پروژه‌های مهم دیگری همچون یک خط انتقال گاز و پست برق ۶۳ کیلوولت نیز در دستور کار است و احیای واحدهای راکد هم پیگیری می‌شود.

استاندار اردبیل در ادامه از تخصیص اعتبار برای رفع مشکل خوابگاه دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای خبر داد و گفت: بر اساس آمار رسمی ۸۰ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه فنی ‌و ‌حرفه‌ای استان اردبیل اشتغال‌زایی کرده و یا در واحدهای صنعتی جذب می‌شوند که با توسعه این دانشگاه می‌توان در رفع معضل اشتغال اقدامات مناسبی انجام داد.

به گفته وی، مشکل اصلی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای استان اردبیل کمبود فضای خوابگاه است که با تخصیص ۱۰۰ میلیارد ریال به‌زودی ساخت خوابگاه این مجموعه آغاز خواهد شد.

۱۰ هزار تن انواع آبزیان تولید شد

سرپرست شیلات استان اردبیل نیز در جلسه بررسی مسائل و مشکلات شیلات شهرستان مشگین‌شهر گفت: بیش از ۱۰ هزار تن انواع آبزیان سال گذشته در این استان تولید شده است.

محمد الله‌بخش اظهار کرد: اردبیل از استان‌های غیرساحلی موفق در زمینه تولید آبزیان است و امسال بر اساس برنامه تدوین شده تولید آبزیان ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اهمیت پرورش ماهیان زینتی و نقش این صنعت در ایجاد اشتغال و بهره‌وری بیان کرد: شیلات استان اردبیل با هدف حمایت از فعالان این بخش تسهیلات کم‌بهره تا سقف ۲ میلیارد ریال پرداخت می‌کند و مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) در دریافت این تسهیلات در اولویت هستند.

موزه عشایر شاهسون آماده بهره‌برداری شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل اواسط هفته گذشته از تکمیل پروژه احداث موزه عشایر شاهسون در شهرستان گرمی خبر داد.

نادر فلاحی در این زمینه گفت: تمامی مولفه‌های مربوط به آداب، آیین، رسوم، سبک زندگی و نقش جامعه عشایری در فرهنگ و اقتصاد منطقه و نیز معرفی نقش آنها در مرزبانی و حراست از کشور در این موزه ارائه می‌شود تا علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان در این زمینه آگاهی لازم را کسب کنند.

این موزه و نمایشگاه دایمی با هدف ایجاد فضایی برای معرفی جاذبه‌ها، سبک زندگی، آیین‌ها و فرهنگ زندگی جامعه عشایر شاهسون راه‌اندازی شده و معرفی شهدای عشایر، آیین‌ها و رسومی همچون عروسی و عزاداری، طایفه‌ها و تیره‌های عشایر از جمله بخش‌های این موزه است.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل، این موزه نقش اساسی در معرفی جامعه عشایر استان به ویژه برای گردشگران به منطقه خواهد داشت و می‌تواند زمینه‌ساز احیای آداب و رسوم و نیز رونق تولیدات عشایر شود.

۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تجهیز هنرستان‌ها اختصاص یافت

در خبری دیگر مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل از اختصاص ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تجهیز امکانات آموزشی هنرستان‌های این استان در راستای توسعه کمی و کیفی آموزش‌های فنی خبر داد و گفت: تاکنون در ۶ مرحله تجهیزات مورد نیاز به هنرستان‌ها تهیه و ارسال شده است و این روند تا آغاز سال تحصیلی جدید ادامه خواهد یافت.

کلام‌الله صفری با اشاره به اهمیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و نقش آن در توسعه اشتغال‌زایی و کارآفرینی جوانان بیان کرد: توسعه مهارت‌آموزی و هنرستان‌ها در کاهش آسیب‌های اجتماعی، کاهش بیکاری، افزایش شاخص‌های اقتصادی و در رشد و  توسعه استان اردبیل نقش اساسی دارد.

وی تاکید کرد: برای تحقق شعار سال اعلامی از سوی مقام معظم رهبری با عنوان "تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین"، فعالیت‌های آموزشی و تولید حاصل از آموزش در هنرستان‌های استان اردبیل با رویکرد دانش‌بنیان دنبال خواهد شد.

بیش از ۳۰ درصد مدارس توسط خیرین ساخته می‌شود

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اردبیل نیز هفته گذشته در جمع خبرنگاران گفت: بیش از ۳۰ درصد مدارس موجود و در حال احداث در این استان توسط خیرین ساخته می‌شود.

حسن محمدی ادیب افزود: خیرین تاکنون بیش از ۴۰۰ مدرسه در قالب یک هزار و ۷۰۰ کلاس درس در مناطق مختلف استان اردبیل ساخته و تحویل آموزش و پرورش داده‌اند.

وی اظهار کرد: ۱۱۰ مدرسه دیگر نیز در قالب ۳۴۰ کلاس درس در نقاط مختلف استان اردبیل احداث و در آینده نزدیک تحویل آموزش و پرورش خواهد شد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اردبیل با اشاره به نقش خیرین در توسعه علم و دانش در جامعه و اعتلای نسل آینده، بیان کرد: تلاش می‌شود با تامین اعتبار ۵۰ درصدی در این زمینه خیرین مدرسه‌ساز را در تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام واحدهای آموزشی یاری کنیم.

ناپایداری و تلفات شبکه برق کاهش می‌یابد

همچنین در هفته گذشته مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل به ایرنا گفت: این شرکت برای افزایش سطح پایداری برق و پایان دادن به سرقت سیم‌های مسی شبکه برق‌رسانی ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال هزینه می‌کند.

حسین قدیمی اظهار کرد: اولویت اول شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل جایگزینی کابل‌ها و سیم‌های مسی با کابل‌های خودنگهدار در مناطقی است که احتمال وقوع سرقت سیم‌های برق مسی در این مناطق زیاد بوده و یا سرقت سیم رخ داده است.

وی دومین اولویت شرکت توزیع نیروی برق اردبیل را مسیرهایی ذکر کرد که دارای ضعف برق هستند که با تعویض سیم در این مناطق هم ضعف برق از بین رفته و هم تلفات شبکه در این مناطق کاهش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل افزود: با توجه به این که در نقاطی از استان در تابستان با ضعف برق مواجه هستیم، با تبدیل سیم مسی به کابل خودنگهدار به دلیل افزایش سطح مقطع قسمت عمده‌ای از ضعف برق حل شده و شاهد کاهش تلفات شبکه خواهیم بود.

خلع ید از اراضی راکد در شهرک‌های صنعتی تسریع می‌شود

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل نیز در جلسه بررسی اراضی راکد شهرک‌های صنعتی اردبیل گفت: قراردادهای راکد و غیرفعال در این شهرک‌ها از طریق مراجع قضایی خلع ید و تعیین تکلیف می‌شوند.

محمد اهلی هدف از فسخ قراردادهای راکد را تامین و واگذاری زمین مورد نیاز سرمایه گذاران واقعی عنوان کرد و گفت: واگذاری زمین در شهرک‌های صنعتی به صورت حق بهره‌برداری است و مالکیت زمین از آن دولت است و حق بهره‌برداری از این اراضی پس از آماده سازی و تکمیل زیرساخت‌های مورد نیاز در اختیار سرمایه گذاران برای اجرای طرح‌های تولیدی و صنعتی قرار داده می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم تسریع در فسخ و خلع ید اراضی راکد در شهرک‌های صنعتی اظهار کرد: تسریع در روند بررسی پرونده‌های راکد و صدور خلع ید از طریق محاکم قضایی، علاوه بر آزادسازی این اراضی سبب تامین زمین مورد نیاز سرمایه‌گذاران جدید خواهد شد.

بیش از یک‌هزار کیلومتر راه روستایی نیاز به بازسازی دارد

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی نیز هفته گذشته در نشستی با مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل اعلام کرد: بیش از یک‌هزار کیلومتر راه روستایی این استان عمر بالای ۲۰ سال دارد و نیازمند بازسازی اساسی است.

صدیف بدری  خواستار رفع مشکلات زیرساختی استان اردبیل به ویژه بهسازی راه‌های روستایی شد و گفت: باید از فرصت موجود در بودجه‌بندی و از ردیف‌های اعتباری ویژه استفاده شود.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس، اختصاص ردیف مستقل بودجه در سطح ملی برای توسعه راه‌های روستایی استان اردبیل را از نیازهای اساسی این بخش عنوان کرد و در برای پیگیری رفع مشکلات مطرح شده، قول مساعد داد.

وی بیان کرد: استان اردبیل در بخش ماشین‌آلات سنگین راهداری و همچنین حمل و نقل بار و کالا نیز با مشکلات جدی مواجه بوده و سعی نمایندگان بر این است که در بودجه سال آینده این بخش حمایت و تقویت شود.

۲۶ درصد جمعیت در محلات دارای بافت فرسوده سکونت دارند

همچنین معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل در جلسه بازآفرینی پایدار با بیان اینکه ۲۶ درصد جمعیت استان در محلات دارای بافت فرسوده سکونت دارند، بر لزوم اقدامات پیشگیرانه از ساخت و سازهای غیرقانونی و غیراصولی در محلات به ویژه مناطق حاشیه‌ای تاکید کرد.

سیدکمال الدین میرجعفریان با اشاره به لزوم توجه به بازآفرینی در شهرها و نوسازی بافت‌های فرسوده روستایی، بازآفرینی را اقدام مشترک دستگاه‌های مرتبط و نیازمند همکاری حوزه‌های مختلف دانست.

وی اظهار کرد: لازم است کمیته‌ای متشکل از دستگاه‌های متولی برای استخراج شاخص‌های فنی و ایمنی در روند اجرای نوسازی و بازآفرینی تدوین و نکات لازم برای کاهش مخاطرات احتمالی اعمال شود.

محمدزارع حسین‌زاده، معاون بازآفرینی شهری اداره‌کل راه و شهرسازی استان اردبیل نیز در این جلسه از وجود ۶۷ محله دارای سکونتگاه غیررسمی به مساحت یک هزار و ۹۳۰ هکتار و با اسکان ۱۷ درصد از جمعیت در این استان خبر داد و گفت: یک هزار و ۳۰۶ هکتار از مناطق مسکونی با اسکان ۹ درصد از جمعیت هم جزو بافت فرسوده است.

برچسب‌ها آبزیان دریایی انرژی برق استان اردبیل کمبود تخت بیمارستانی عشاير شاهسون توسعه روستایی موزه خیرین مدرسه ساز وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آبزیان دریایی انرژی برق استان اردبیل آبزیان دریایی انرژی برق استان اردبیل کمبود تخت بیمارستانی عشاير شاهسون توسعه روستایی موزه خیرین مدرسه ساز وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی شرکت توزیع نیروی برق استاندار اردبیل برق استان اردبیل استان اردبیل نیز استان اردبیل استان اردبیل شهرک های صنعتی میلیارد ریال بهره برداری دانشگاه فنی وزیر بهداشت هنرستان ها هفته گذشته مورد نیاز خواهد شد ضعف برق شهرک ها راه آهن یک هزار خلع ید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۵۱۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش وزیر بهداشت به مسمومیت الکلی پزشکان

وزیر بهداشت در واکنش به مسمومیت الکلی جمعی از پزشکان در شیراز گفت: انتظارمان این است وقتی دانشمندان و عالمانی داریم که خودشان عوارض را می‌بینند خودشان به آن عوامل استناد کنند، به آن عمل هم کنند.

به گزارش مشرق، بهرام عین‌الهی درباره مسمومیت الکلی اخیر برای جمعی از پزشکان در شیراز گفت: در علم پزشکی مصرف ۲ دو چیز را همه عالمان پزشکی انکار می‌کنند و من هم جدا از مسائل شرعی صحبت می‌کنم. امروزه می‌گویند بسیاری از بیماری‌ها ناشی از مصرف سیگار است و می‌گویند تقریبا تمام اعضای بدن می‌تواند از مصرف سیگار دچار عارضه شود و متاسفانه می‌بینیم بعضی‌ها سیگار می‌کشند و بعضی‌ها خودشان ممکن است جزو پزشکان باشند، الکل هم همین طور است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: الکل هم جدا از مسائل شرعی از نظر پزشکی یکی از عواملی است که بسیاری از بیماری ها را ایجاد می‌کند، به خصوص می‌تواند در کبد عوارض بسیار زیادی داشته باشد. در رشته خود ما که چشم پزشکی هستیم؛ الکل‌هایی که استاندارد نیستند و ناخالص هستند موجب کوری می‌شوند که به آن الکل متانول می‌گویند در واقع الکل چوب این کار را انجام می دهد.

وی با بیان این که ما انتظارمان این است وقتی دانشمندان و عالمانی داریم که خودشان عوارض را می‌بینند خودشان به آن عوامل استناد کنند، عنوان کرد: وقتی می‌گویند عالم بدون عمل همین است. بنابراین نه تنها در مورد جامعه پزشکی بلکه درباره مردم هم استفاده از الکل می‌تواند عوارض بسیار زیادی ایجاد کند، عمر افراد را کوتاه می‌کند و می‌تواند بیماری‌هایی را در درازمدت داشته باشد، به خصوص بیماری کبدی را می‌تواند به وجود بیاورد که آینده بدی را رقم بزند.

عین‌الهی با اشاره به این‌که وزارت بهداشت وظیفه‌اش این است که اطلاع‌رسانی کند، گفت: وزارت بهداشت می‌تواند بگوید این عوارض وجود دارد، ولی حالا اگر کسی سیگار می‌کشد ما عوارضش را می‌گوییم، انتخاب خودش است، الکل هم همین است و ما حتما می‌گوییم مردم عزیزمان استفاده نکنند برای این‌که عوارض درازمدتی دارد.

دیگر خبرها

  • اجرای دو پویش ملی سلامت در برنامه وزارت بهداشت
  • فیلم| اسرائیل دست به دامان فرانسه شد
  • واکنش وزیر بهداشت به مسمومیت الکلی پزشکان
  • طی ۲۱۱ روز جنگ، چند فلسطینی در غزه شهید یا زخمی شدند؟
  • احیا ۱۶ واحد تولیدی و صنعتی در استان اردبیل
  • تشریح دستاوردهای نیروهای روسی از زبان شویگو
  • ۱۶ واحد تولیدی و صنعتی در استان اردبیل احیا شد
  • احیای ۱۶ واحد تولیدی و صنعتی در استان اردبیل
  • جزییات درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال/ کدام هزینه‌ها سهم دولت است
  • جزییات درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال/ کدام هزینه ها سهم دولت است؟