Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@20:39:37 GMT

نشست «ائتلاف رهبران آب و اقلیم» در «دوشنبه»+تصاویر

تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۵۷۸۶۰

نشست «ائتلاف رهبران آب و اقلیم» در «دوشنبه»+تصاویر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، سومین نشست «ائتلاف رهبران آب و اقلیم» با حضور «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان و نمایندگان کشرهای مختلف جهان و سازمان های بین المللی در شهر «دوشنبه» برگزار شد.

در ابتدای این نشست «پتری تالاس» دبیرکل سازمان جهانی هواشناسی در خصوص وضعیت فعلی جهان در رابطه به تغییرات اقلیمی و مسائل مربوط به کمبود آب و پیامدهای آن اطلاع داد و سپس امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان سخنرانی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس جمهور تاجیکستان برگزاری این نشست در آستانه دومین همایش بین المللی سطح عالی «آب برای توسعه پایدار 2018-2028» را که در 6-9 جون (16-19 خرداد) در شهر «دوشنبه» دایر خواهد شد، اقدامی مهم خواند که هدف آن تسریع در روند اجرای تعهدات کشورها و سازمان های مربوطه بین المللی و منطقه ای می باشد.

رحمان گفت: بر اساس تحلیل های انجام شده، علیرغم تلاش های متعدد از دستیابی به اهداف توسعه پایدار، به ویژه در حوزه آب بسیار عقب هستیم و برای تحقق این اهداف نیاز به مسئولیت و اقدامات جدید داریم. جای خوشحالی است که رهبران ائتلاف آب و اقلیم نسبت به توسعه و اجرای اقدامات جدید توجه نشان می دهند و مطمئنم که در نشست امروز «برنامه عمل» تصویب خواهد شد و تحقق آن نتایج قابل توجهی در حل مشکلات آب و هوایی به همراه خواهد داشت.

وی دومین همایش بین المللی آب دوشنبه را به عنوان اقدام کلیدی در جهت آمادگی به کنفرانس آب سازمان ملل در سال 2023 (نیو یورک) دانست که به موضوع تعامل در زمینه منابع آب و تغییرات اقلیمی اختصاص خواهد یافت.

رئیس جمهور تاجیکستان تصریح کرد: کنفرانس آب سازمان ملل در سال آینده با ریاست مشترک تاجیکستان و هلند برگزار خواهد شد که ضمن آن به طور خاص روی وابستگی متقابل مسائل آب و اقلیم تمرکز خواهد شد.

رحمان یادآور شد کشورش بارها از تریبون های بلند مجامع جهانی درباره روند ذوب سریع یخچال ها و پیامدهای منفی آن صحبت کرده است که این موضوع در واقع بسیار مهم می باشد، زیرا یخچال ها منبع اصلی آب شیرین بوده و تحت تاثیر گرمایش جهانی به سرعت در حال کاهش قرار گرفته اند.

وی اظهار داشت: منابع آب در توسعه پایدار تاجیکستان نقشی کلیدی دارند و 98 درصد برق کشور در نیروگاه های برق آبی تولید می شود که تجدیدپذیر و به لحاظ اکولوژی پاک می باشد. طبق نظر کارشناسان، سه تا پنج سال اخیر گرم ترین فاصله در کل دوره رصدهای هواشناسی در جهان بوده است. بدیهی است که با توجه به افزایش سریع تقاضای آب بنابر رشد جمعیت و توسعه اقتصادی، ادامه این روند پیامدهای منفی در پی خواهد داشت. به این دلیل لازم است حل و فصل این مسئله مهم در مرکز توجه جامعه جهانی قرار گیرد.

رئیس جمهور تاجیکستان با اشاره به گزارش های نهادهای بین المللی در مورد وضعیت اقیانوس ها و کرایوسفر (آب های یخ زده روی زمین) که احتمال از بین رفتن یک سوم یخچال های جهان را پیش بینی می کند، تصریح کرد: در تاجیکستان تنها طی چند دهه اخیر بیش از یک هزار یخچال ذوب شده است که تقریبا یک سوم یخچال های کشور را تشکیل می دهد. این موضوع با وضع تامین آب در کشورهای آسیای مرکزی مرتبط می باشد. چنانچه در دهه 1960 قرن گذشته تامین سرانه آب در منطقه سالانه بیش از هشت هزار متر مکعب بود، پس امروز این رقم بیش از چهار برابر کاهش یافته است.

به گفته وی، افزایش سریع جمعیت منطقه که به حدود 90 میلیون نفر رسیده است، از دیگر عوامل تاثیرگذار در این زمینه می بشد. با توجه به اهمیت موضوع، اینجانب در نخستین نشست رهبران ائتلاف آب و اقلیم در ماه مارس سال گذشته پیشنهاد کرده بودم تا سال 2025 سال بین المللی حفظ یخچال ها اعلام شود. به این منظور ما در تمام سطوح این موضوع را در دست پیگیری قرار داده ایم.

رحمان افزود: اعلام «روز جهانی یخچال‌ها»، تأسیس «صندوق بین‌المللی یخچال‌های طبیعی»، ایجاد «سیستم اطلاعات یکپارچه جهانی کرایوسفر و مکانیسم بین‌المللی» که دسترسی به اطلاعات دقیق و به موقع در زمینه کرایوسفر را تسهیل می‌کند، گام مهمی در اجرای این طرح خواهد بود.

وی ادامه داد: به گفته انجمن جهانی برق آبی، تقویت این بخش (تولید برق آبی) ضمن کمک به توسعه اقتصادی همچنین می تواند در سازگاری با اثرات تغییرات آب و هوایی نیز نقش اساسی داشته باشد. این گزارش خاطرنشان می کند که برای جلوگیری از گرمایش جهانی تا سال 2050 تا دمای 2 درجه سانتیگراد، تقریبا به طور اضافی به حدود 850 گیگاوات برق آبی نیاز است. برای محدود کردن افزایش دما تا 1.5 درجه سانتیگراد تولید بیش از 1200 گیگاوات برق آبی لازم است. حالا در سطح دنیا تهیه و احداث نیروگاه های برق آبی با ظرفیت 600 گیگاوات ادامه داشته و بیش از 600 گیگاوات دیگر هم مورد نیاز است.

رحمان یادآور شد: تاجیکستان دارای منابع غنی برق آبی بوده و ساخت نیروگاه برق آبی «راغون» با ظرفیت 3600 میگاوات در حال اجرا است. این نیروگاه در کنار تولید انرژی «سبز» و قابل دسترسی، همچنین در مدیریت پایدار ذخایر آب، کاهش خطرات طبیعی مربوط به آب، نظیر سیل، خشکسالی و کاهش پرتاب گازهای گلخانه ای سهم مناسب خواهد داشت. بر اساس بررسی کارشناسان اگر 17 میلیارد کلووات ساعت برق نیروگاه «راغون» توسط سایر نیروگاه های ذغال سنگی تولید کرده شود، پس انتشار دی اکسید کربن به هوا به بیش از 13.5 میلیون تن خواهد رسید. این رقم در صورت استفاده از مواد نفتی به حدود 10 میلیون تن و در صورت استفاده از گاز طبیعی به بیش از 6.5 میلیون تن خواهد رسید. از این نظر نیروگاه برق آبی «راغون» سهم قابل توجهی در کاهش انتشار گاز کربن خواهد داشت. خوشبختانه امروز در سطح دنیا تاجیکستان از نظر تولید برق به لحاظ اکولوژیک پاک در جایگاه ششم قرار دارد.

رحمان با اشاره به قرار داشتن بیش از 60 درصد منابع آبی آسیای مرکزی در قلمرو تاجیکستان، گفت که کشورش فقط پنج درصد از این منابع را مورد استفاده قرار می دهد.

وی تاکید کرد که «دوشنبه» علاقه مند بهره برداری از منابع سرشار آبی کشور به نفع همه ملت های منطقه می باشد، زیرا بهره برداری مطلوب در این زمینه می تواند فرصت های بسیار زیاد اشتغالی را فراهم کند و مشکل کمبود آب در سطح منطقه را کاهش دهد.

رئیس جمهور تاجیکستان به آن اشاره کرد که طی سفر رسمی یک روز پیش خود به ازبکستان در مورد احداث مشترک 2 نیروگاه برق آبی بر روی رودخانه «زرافشان» در استان «سغد» با ظرفیت 320 میگاوات توافقنامه به امضا رساندند که این تصمیم حاکی از نگاه مثبت رهبران کشورهای منطقه به موضوع بهره برداری مناسب از منابع آبی تاجیکستان می باشد.

شایان ذکر است که در این نشست نمایندگان کشورهای مختلف و همچنین سازمان های بین المللی و منطقه ای سخنرانی و بر ضرورت اتخاذ اقدامات مشترک در زمینه کاهش پیامدهای نامطلوب اقلیمی و آب و هوایی تاکید کردند.

انتهای پیام/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: تاجیکستان دوشنبه رئیس جمهور تاجیکستان مسائل آب و هوایی رئیس جمهور تاجیکستان بین المللی آب و اقلیم خواهد شد یخچال ها منابع آب برق آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۵۷۸۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویری از نشست خبری همایش بین المللی اندیشه های قرآنی آیت الله العظمی خامنه ای

دیگر خبرها

  • بلینکن: ناتو طرحی برای حمله به روسیه نداشته و نخواهد داشت
  • نشست خبری اولین جشنواره بین المللی فیلم دینی رضوان
  • نشست «اقلیم، طبیعت، بیان هنری» برگزار شد/ نگاه فلسفی به زیبایی
  • نشست رهبران گروه‌های مقاومت فلسطین در پرتو تحولات پر شتاب میدانی و سیاسی
  • تشکیل ائتلاف جهانی نخبگان دانشگاهی برای کمک به احقاق حق مردم فلسطین
  • نشست مهم رهبران گروه‌های مقاومت فلسطین در پرتو تحولات پر شتاب میدانی و سیاسی برگزار شد
  • تشکیل ائتلاف جهانی نخبگان دانشگاهی برای کمک به احقاق حق مردم فلسطین
  • آغاز همکاری حمل ونقل بین المللی ایران و تاجیکستان از بندر چابهار کلید خورد
  • تصاویری از نشست خبری همایش بین المللی اندیشه های قرآنی آیت الله العظمی خامنه ای
  • آغاز همکاری‌ های حمل‌ ونقل بین‌ المللی و ترانزیتی ایران و تاجیکستان از بندر چابهار