Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-05-01@00:51:07 GMT

چوب ارزان‌تر یعنی نابودی بیشتر جنگل‌های طبیعی

تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۷۲۹۸۲

چوب ارزان‌تر یعنی نابودی بیشتر جنگل‌های طبیعی

هرچه قیمت چوب پایین‌تر باشد مقدار برداشت چوب سالانه از جنگل بیشتر و هرچقدر قیمت چوب افزایش پیدا می‌کند به همان نسبت برداشت سالانه کمتر است تخریب جنگل‌ها به عنوان یکی از دلایل اصلی تصویب بند ف ماده ۳۸ قانون برنامه چهارم موسوم به تنفس یا استراحت جنگل یاد شده است. به موجب این قانون، سازمان منابع طبیعی موظف شده است طی مدت سه سال طرح جایگزین را به منظور احیای این منابع تهیه، تصویب و به اجرا گذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور علیرغم گذشت حدود شش سال از تصویب این طرح همچنان سر در گریبان و مردد است. یکی از دلایل مهم عدم تصمیم‌گیری در مورد احیای جنگل‌ها هزینه‌های سنگین عملیات احیایی است که در شرایط فعلی به صورت معضلی بزرگ پیش روی سازمان قرار گرفته است.

برای اجرای هرگونه طرح جنگلداری توجه به دو موضوع مهم ضروری است. اول اینکه هزینه‌های اجرایی طرح به حداقل ممکن تقلیل داده شوند؛ ثانیا درآمد‌های کوتاه و بلندمدت طرح به حداکثر ارتقا پیدا کنند. کارشناسان اجرایی معتقدند هزینه احیای یک هکتار از جنگل حدود ۵ برابر هزینه ساخت جاده مورد نیاز در هر هکتار است. مهمترین هزینه احیای یک طرح جنگلداری علاوه بر هزینه‌های جاری هزینه‌های تامین بذر، نهال، نهالستان، عملیات جنگل کاری، حصارکشی و دخالت‌های پرورشی است.
به طور کلی جنگل کاری امری انسانی و ساخته و پرداخته دست انسان‌ها است در حالی که طبیعت این کار را به طور طبیعی و بدون مصرف هزینه‌های اقتصادی انجام می‌دهد. در طبیعت امری به عنوان جنگل کاری وجود ندارد. جنگل‌ها منابع زنده و پویایی هستند که با قدمت بیش از میلیون‌ها سال به طور طبیعی تجدید حیات کرده و درختان آن‌ها مراحل مختلف نوجوانی، میانسالی و پیری را گذرانده و به تدریج مرگ را تجربه می‌کنند. سیکل رویشی آن‌ها بدون نیاز به کمک‌های انسان‌ها در گردش است.

فقدان دانش پیشرفته جنگل‌شناسی توام با سایر دخالت‌های نابجای انسانی مانع از استقرار زادآوری طبیعی در عرصه‌های جنگلی می‌شوند و ظاهرا نیاز به جنگل کاری را اجتناب ناپذیر می‌سازند.
به کار گیری شیوه‌های صحیح جنگل‌شناسی زمینه‌های مساعد را به منظور استقرار زادآوری طبیعی فراهم می‌کنند. در به کارگیری از این شیوه‌ها عملا کار طبیعت به طبیعت واگذار می‌شود و از هر گونه هزینه‌های نابجا ممانعت به عمل می‌آید.
جنگل‌هایی که در جهان به شیوه کلاسیک اداره می‌شوند در اکثر موارد عملیات جنگل کاری در آن‌ها موضوعی الزامی است. اکثر این منابع جنگل‌های یک اشکوبه، هم سال و تک گونه‌ای ناپایداری هستند که با هزینه‌های سنگین اقتصادی سر پا نگه داشته می‌شوند. محصول به دست آمده این قبیل جنگل‌ها مخصوصا در سوزنی‌برگان درختانی هستند که تنه اکثر درختان آن‌ها از شاخه‌های جانبی پوشیده شده که باعث پایین آمدن کیفیت چوب است. برای از میان برداشتن این عیب معمولا عملیات شاخه‌زنی در آن‌ها موضوعی ضروری است که هزینه‌هایی با خود به همراه دارد. نمونه بارز این نوع جنگل کاری‌ها را می‌توان در شمال کشور مخصوصا با گونه‌های کاشته شده سوزنی برگان مشاهده کرد.
به طور کلی این قبیل جنگل کاری‌ها در مقابل تغییرات عوامل زنده و غیرزنده بسیار ناپایدار هستند و در اثر طوفان‌های شدید، برف‌های سنگین و یا تغییرات اقلیمی به آسانی درهم ریخته می‌شوند. جنگل‌هایی که از طریق استقرار زادآوری طبیعی لکه‌ای به شیوه جنگل‌های همگام با طبیعت احیا می‌شوند معمولا هزینه‌های جنگل کاری در آن‌ها وجود ندارد و تنوع گونه در آن‌ها به حداکثر ممکن ارتقا می‌یابد. نهال‌های مستقر شده دارای ریشه‌های عمیق هستند که امکان مقاومت آن‌ها را در مقابل کمبود آب و خشکسالی افزایش می‌دهند. اکثر درختان و درختچه‌های حاصل از این نوع زاداوری‌ها ناهمسال و حاصل رشد آن‌ها جنگلی چند اشکوبه است. عملیات شاخه افتادگی (شاخه‌زنی) در آن‌ها به طریقی کاملا طبیعی و بدون دخالت انسانی صورت می‌گیرد. این قبیل جنگل‌ها با توجه به ساختاری بودن از مقاومت بالایی در مقابل حوادث طبیعی و غیر طبیعی برخوردارند. در این نوع جنگل‌ها از برداشت درختان جوان ممانعت به عمل می‌آید و رویش جنگل به سمت و سوی تولید درختان قطور سوق داده می‌شود. این امر مخصوصا در جنگل‌های پهن برگ از اهمیت اقتصادی زیادی برخوردار است. قیمت گرده بینه در پهن برگان بر اساس قطر متوسط گرده بینه تعیین می‌شود، هرچه گرده بینه یک درخت پهن برگ قطورتر باشد به همان نسبت هم قیمت هر متر مکعب چوب آن بیشتر است.

از آن جایی که تولید چوب در افزایش درآمد‌ها و اقتصاد طرح‌های جنگلداری نقش عمده و اساسی را ایفا می‌کند لذا اساس طرح‌های جنگلداری بر اصل تولید بیشتر چوب یعنی افزایش رویش سالیانه درختان جنگل استوار است. تنها افزایش رشد کمی سالانه جنگل نیست که از اهمیت زیادی برخوردار است بلکه کیفیت رویش سالانه تعیین‌کننده درآمد‌ها است. هر افزایش کمی رشد به معنای افزایش کیفی رشد محسوب نمی‌شود. محصول یک جنگل می‌تواند چوب هیزمی باشد یا اینکه بهترین درختان تنومند صنعتی با بالاترین ارزش اقتصادی. این هنر و کاردانی یک جنگل‌شناس است که با توجه به علم جنگلداری روز بهترین گزینه‌ها را با توجه به علوم اکولوژی و اکونومی و حتی سوسیولوژی در عرصه جنگل‌ها انتخاب و به کار گیرد. هر چقدر ارزش اقتصادی یک متر مکعب چوب تولید شده در جنگل (اعم از جنگل‌های دست کاشت و یا غیر دست کاشت) بیشتر و هم زمان مقدار هزینه تولید و برداشت آن‌ها کمتر باشد به همان نسبت درآمدزایی اقتصادی جنگل نیز بیشتر است.

نکته جالب توجه در این مطلب نهفته است که هرچه قیمت چوب پایین‌تر باشد مقدار برداشت چوب سالانه از جنگل بیشتر و هرچقدر قیمت چوب افزایش پیدا می‌کند به همان نسبت برداشت سالانه کمتر است. در مواقعی که ارزش اقتصادی چوب در بازار مصرف بالاست تولید کننده با مقدار برداشت کمتر چوب قادر به تامین هزینه‌های جاری خود است و نیازی به برداشت بیشتر از منابع زنده ندارد.
اینکه جنگلبان چگونه جنگلی را اداره کند که از یک طرف نیازی به جنگل کاری نداشته باشد و از طرف دیگر با کم کردن مقدار برداشت سالانه ضمن کم کردن هزینه‌های برداشت، قیمت چوب را نیز در حد مناسب نگه دارد (تعادل عرضه و تقاضا) لازم است به نکات اساسی شیوه جنگل‌شناسی دقت کافی داشته باشد.
به طور کلی محصول جنگل‌های طبیعی دست نخورده بیشتر درختان قطور با تاج‌های گسترده هستند. هرچه گردبینه‌های حاصل از بهره‌برداری قطورتر باشند به همان نسبت هزینه خارج کردن آن‌ها از عرصه کمتر و قیمت هر مترمکعب آن‌ها در بازار فروش بیشتر است. در جنگل‌شناسی کلاسیک با توجه به فلسفه تولید و برداشت انبوه و امر راسیونالیزاسیون، قطر هدف (سوزنی برگان) رقمی حدود ۳۰ تا ۴۰ سانتی‌متر است. قیمت هر متر مکعب این قبیل گردبینه‌ها در بازار جهانی رقم چشمگیری را به خود اختصاص نمی‌دهند. اجرای صحیح یک شیوه جنگل‌شناسی هم جنگل را از اقدامات جنگل‌کاری و عملیات پرورشی بی‌نیاز می‌کند هم زمان مانع برداشت درختان جوان و کم قطر می‌شود و تولید چوب را به سمت و سوی درختان قطور با ارزش اقتصادی زیاد سوق می‌دهد اتفاقی که همیشه در جنگل‌های طبیعی دست نخورده رخ می‌دهد.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: تخریب جنگل ها تصویب بند قانون برنامه چهارم استراحت جنگل سازمان منابع طبیعی مقدار برداشت ارزش اقتصادی همان نسبت جنگل شناسی جنگل کاری قیمت چوب جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۷۲۹۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارسال ارزان و سریع بار با شرکت پست بین‌المللی اسپیدکس

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، شرکت‌های پست بین المللی که به‌اختصار به IPC شهرت دارند، در حوزه حمل و نقل بین کشورها و حتی قاره‌های مختلف فعالیت می‌کنند. وجود این شرکت‌ها برای افراد معمولی، تاجران، صاحبان کسب‌وکارها و… بسیار اهمیت دارد.

این شرکت‌ها در حوزه ارائه خدمات پستی در جهان پیشرو هستند و به همین دلیل هم خدمات آن‌ها در سراسر جهان متقاضیان زیادی دارد. شرکت‌های پست بین‌المللی می‌توانند بسته‌های مختلف، محموله‌ها، بسته‌های ارزشمند، مدارک و… را برای شما به هر نقطه‌ای از دنیا ارسال کنند. شرکت پست بین‌المللی اسپیدکس هم در زمینه حمل و نقل در سطح جهانی فعالیت دارد و بنابراین می‌تواند به شما در ارسال بسته‌های پستی کمک کند. اگر متقاضی چنین خدماتی هستید، در ادامه با ما همراه باشید تا شرکت اسپیدکس را بیشتر به شما معرفی کنیم.

عملکرد شرکت‌های پست بین‌المللی چگونه است؟

شرکت‌های پست بین‌المللی باید به‌گونه‌ای کار کنند که بتوانند جواب‌گوی خواسته‌های متقاضیان خود باشند. این شرکت‌ها معمولاً یا خودشان وسایل حمل و نقل دارند، یا اینکه با شرکت‌های هواپیمایی، ریلی، کشتیرانی و پایانه‌های مسافربری قرارداد می‌بندند تا بتوانند در اسرع وقت، محموله‌های شما را به مقصد برسانند و بهترین خدمات حمل و نقل و جابه‌جایی را به شما ارائه دهند.

شرکت پست اسپیدکس هم شرکتی پیشرو و باسابقه در زمینه حمل و نقل است که انواع روش‌های حمل و نقل محموله و بسته‌های پستی را به مشتریان ارائه می‌دهد. این شرکت ویژگی‌های درخور توجهی دارد و همین موضوع باعث شده تا خدمات این شرکت متقاضیان بیشتری داشته باشد و درصد بالایی از مشتریان هم از خدمات راضی باشند. در ادامه درمورد مزایای شرکت‌های پستی و همچنین ویژگی‌های شرکت اسپیدکس با شما صحبت می‌کنیم.

مزایای شرکت‌های پست بین‌المللی چیست؟

این روزها تقاضای حمل و نقل بار در جهان افزایش یافته است و مهم‌ترین موضوعی که وجود دارد، نیاز افراد مختلف به شرکت‌های پست بین‌المللی است. این شرکت‌ها می‌توانند کار افراد را برای جابه‌جایی بسته‌های کوچک و بزرگ راحت کنند. شرکت‌های پست بین‌المللی مزیت‌های زیادی را ارائه می‌دهند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

افزایش سرعت و کارایی در ارسال بسته‌ها؛

دسترسی به شبکه‌های حمل و نقل منحصربه‌فرد؛

بهبود روش‌های پیگیری بسته‌ها و خدمات پس از ارسال بسته؛

هزینه‌های مقرون‌به‌صرفه.

۱) افزایش سرعت و کارایی در ارسال بسته‌ها

شرکت‌های پست بین‌المللی می‌توانند باعث افزایش سرعت ارسال محموله‌ها و بسته‌های پستی شوند. این شرکت‌ها با هدف ارسال بسته در سطح بین‌المللی ایجاد شده‌اند و می‌توانند بهترین خدمات را در این زمینه به شما ارائه دهند. اگر در ارسال بسته‌های پستی خود عجله داشته باشید، بهترین روش این است که از همین شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی کمک بگیرید.

۲) دسترسی به شبکه‌های حمل و نقل منحصربه‌فرد

دومین مزیت استفاده از شرکت پست بین‌المللی این است که شما می‌توانید به شبکه‌های حمل و نقل گسترده و منحصربه‌فرد دسترسی داشته باشید. این شرکت‌ها با توجه به نوع بار، از روش‌های حمل و نقل متفاوتی استفاده می‌کنند و بنابراین تنوع در روش‌های آن‌ها زیاد است. همین تنوع باعث می‌شود تا بتوانید بهترین روش را با توجه به محدودیت زمانی و بودجه خود انتخاب کنید و خیالتان هم از رسیدن بسته‌ها به مقصد راحت باشد.

۳) بهبود روش‌های پیگیری بسته‌ها و خدمات پس از ارسال بسته

یکی از مهم‌ترین نکات در ارسال بسته‌های پستی، پیگیری آن‌هاست. وقتی از یک شرکت حمل و نقل بین‌المللی برای ارسال بسته‌های خود کمک می‌گیرید، خیلی راحت می‌توانید بسته‌های خود را پیگیری کنید و ببینید که در چه مرحله‌ای از ارسال هستند. این شرکت‌ها همچنین خدمات پس از ارسال بسته را به شما ارائه می‌دهند تا خیالتان از بابت سالم و به‌موقع‌رسیدن بسته‌ها راحت باشد.

۴) هزینه‌های مقرون‌به‌صرفه

شرکت‌های حمل و نقل گزینه‌های مختلفی را به متقاضیان ارسال بار و بسته ارائه می‌دهند. شما می‌توانید با توجه به میزان بودجه خود، ارسال بسته را انجام دهید. البته اگر در ارسال عجله داشته باشید، می‌توانید از روش حمل و نقل هوایی استفاده کنید که هزینه آن بالاتر از سایر روش‌هاست. روش‌های دیگر مانند حمل و نقل زمینی هزینه بسیار کمتری دارند.

ویژگی‌های شرکت پست اسپیدکس

امروزه جهان در حال پیشرفت است و همین موضوع سبب شده تا روش‌های ارسال و دریافت بسته‌ها اهمیت پیدا کنند. در این بین، این شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی هستند که می‌توانند کار افراد را در جابه‌جایی محموله‌ها راحت‌تر کنند.

شرکت‌های حمل و نقلی مانند اسپیدکس در این زمینه بسیار کارآمد هستند و می‌توانند به شما در ارسال بسته‌های پستی کمک کنند. در ادامه به تعدادی از ویژگی‌های این شرکت اشاره می‌کنیم:

امنیت: شرکت اسپیدکس برای امنیت بسته‌ها اهمیت ویژه‌ای قائل است و بنابراین شما می‌توانید از سلامت بسته‌های خود، از لحظه تحویل تا زمان رسیدن به مقصد، اطمینان داشته باشید.

وقت‌شناسی: شرکت حمل و نقل اسپیدکس زمان ارسال بسته‌های شما را تضمین می‌کند. با استفاده از این شرکت خیلی راحت می‌توانید برای ارسال بسته‌های خود برنامه‌ریزی کنید و آن‌ها را به‌موقع به مقصد برسانید.

صرفه‌جویی در هزینه: شرکت پست اسپیدکس برای ارسال بسته هزینه‌های مختلفی دارد. این هزینه‌ها با توجه به فاصله مبدأ و مقصد، نوع بسته، وزن و… تعیین می‌شوند، اما شرکت پستی اسپیدکس بهترین خدمات را با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه به شما ارائه می‌دهد؛ پس درمورد هزینه نگرانی نداشته باشید.

مراحل ارسال بسته پستی با شرکت اسپیدکس

برای اینکه بسته‌ای را به مقصد موردنظرتان ارسال کنید، باید چند مرحله را پشت سر بگذارید. شرکت اسپیدکس از بهترین کارشناسان بهره می‌برد تا این مراحل را برای شما آسان‌تر کنند. در ادامه به این مراحل اشاره می‌کنیم:

۱) در مرحله اول باید نوع بسته خود را مشخص کنید.

۲) در مرحله بعد باید با شرکت تماس بگیرید و درمورد هزینه‌ها با هم به توافق برسید.

۳) در ادامه باید به شرکت مراجعه کنید و مدارک و بسته خود را ارائه دهید.

۴) اگر مرسوله موردنظر را بسته‌بندی نکرده باشید، کارشناسان بسته‌بندی شرکت این کار را برای شما انجام می‌دهند، که البته هزینه آن جداگانه دریافت می‌شود.

۵) سپس باید بسته خود را بیمه کنید.

۶) در مرحله بعد، شرکت روش ارسال بسته را با توجه به زمان و بودجه شما مشخص می‌کند.

۷) در ادامه باید هزینه ارسال را پرداخت کنید و رسید بگیرید.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 6091899

دیگر خبرها

  • نابودی طبیعت اهالی روستای چنار رودخان را رنجیده خاطر کرد + فیلم و تصاویر
  • احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد
  • زخمِ کاری «قطع درختان» مرثیه‌ای بر پیکر سبز سنندج
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • اجرای طرح سرشاخه کاری درختان گردو در زارچ
  • ارسال ارزان و سریع بار با شرکت پست بین‌المللی اسپیدکس
  • ایجاد ۱۰۴ بوستان در پایتخت/ اکوپارک فرحزاد خرداد افتتاح می‌شود
  • ضرورت استفاده از هوش مصنوعی و پهپاد‌ها برای حفاظت از جنگل‌ها
  • نجات زاگرس با الگوی ۳ کشور اروپایی | مرگ یک پنجم مساحت جنگل‌های زاگرس | جنگلداری اجتماعی چگونه زاگرس را احیا می کند؟
  • طرح جنگل‌داری چندمنظوره با رویکرد حفاظتی و توسعه توریسم بررسی شد