Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@20:30:56 GMT

آلایندگی مجموعه نیشکر خوزستان قابل پذیرش نیست

تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۷۷۲۴۳

آلایندگی مجموعه نیشکر خوزستان قابل پذیرش نیست

به گزارش ایرنا علی سلاجقه در نشستی با مسئولان استانی در حاشیه مراسم افتتاحیه تصفیه‌خانه پساب کارخانه الکل‌سازی رازی، با بیان اینکه شرایط محیط زیست دنیا در حال تغییر است، افزود: در کشور نیز در حوزه آب و پوشش گیاهی و جانوری در آستانه‌ها قرار گرفتیم و پسماندهای انسان‌ساز را باید خودمان مدیریت کنیم.

وی با تاکید بر جایگاه نظارتی سازمان حفاظت محیط زیست، تصریح کرد: ما دیگر نمیپذیریم که مجموعه نیشکر خوزستان معضل محیط زیستی برای مردم ایجاد کند؛ نه در بحث بوی نامطبوع، نه در زمینه تخلیه فاضلاب‌ها و نه در مورد آتش‌سوزی نیزارهای مزارع که قابلیت تبدیل و استفاده دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سلاجقه با اشاره به لزوم سرمایه گذاری شرکت نیشکر برای حل مشکلات محیط زیستی، اضافه کرد: ۱۰۰ هزار هکتار زمین که برای احداث مزارع نیشکر تغییر کاربری داده شده، از سرمایه‌های تنوع‌زیستی بوده بنابراین مجموعه نیشکر هم باید مسئولیت اجتماعی خود را به نحو احسن انجام دهد.

وی راه‌اندازی تصفیه‌خانه پساب الکل‌سازی را یک گام در راستای حل مشکلات محیط زیستی دانست و خواستار حل مشکل آتش سوزی در بیش از ۶۰ درصد مزارع نیشکر شد و افزود: گزارش‌هایی از مردم شهرستان کارون دریافت کردیم که از آلودگی ناشی از این آتش‌سوزی‌ها اظهار نارضایتی کرده بودند.

سلاجقه همچنین حادثه متروپل آبادان را تسلیت گفت و آن را ناشی از روابط ناصحیح دانست و اضافه کرد: خوزستان با همه سرمایه‌های زیرزمینی و روزمینی و انسانی و افتخارات و سمبل‌ها از معضلات متعدد محیط زیستی رنج می‌برد.

پساب الکل‌سازی برای مهار ریزگردها

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان همچنین در این نشست گفت: پروژه تصفیه و تغلیظ پساب الکل‌سازی، ۵۰ درصد از پساب تولیدی آن را پوشش می‌دهد.

محمدجواد اشرفی حجم پساب الکل‌سازی و خمیرمایه را دو هزار و ۵۰۰ مترمکعب در شبانه روز عنوان کرد و افزود: این پساب با COD حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار در حوضچه‌های اطراف تخلیه می‌شد در حالیکه استاندارد تخلیه پساب در اراضی کشاورزی ۲۰۰ است.

وی اضافه کرد: این پساب تهدیدی برای آب‌های زیرزمینی و سرایت به آب‌های جاری به شمار می‌رود و در برخی روزها به ویژه در ایام شرجی با ایجاد بوی نامطبوع برای ساکنان اطراف و حتی شهر اهواز، نارضایتی زیادی ایجاد می‌کرد.

اشرفی با اشاره به پیگیری‌های چند ساله اداره کل حفاظت محیط زیست برای حل مشکل پساب این کارخانه، ادامه داد: در این زمینه پرونده قضایی تشکیل و حکم بازداشت مدیرعامل سابق کارخانه الکل‌سازی نیز صادر شده بود.

به گفته وی، با توجه به اینکه مدیریت پساب الکل‌سازی و خمیرمایه پیچیده بوده و شرکت نیشکر اطمینانی از عملکرد طرح نداشته، در فاز نخست برای مدیریت ۵۰ درصد از پساب به میزان یک هزار تا یک هزار و ۲۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز برنامه‌ریزی شده و در صورت مطلوب بودن، فاز دوم نیز اجرایی می‌شود.

وی اظهار داشت: تفاهم نامه اولیه‌ای با کارخانه الکل‌سازی برای استفاده از پساب در راستای تثبیت کانون‌های گرد و غبار امضا شده که با توجه به خاصیت تثبیت‌گری و مغذی بودن این پساب در برخی عرصه‌ها استفاده شود.

اشرفی همچنین با اشاره به مشکلات آتش زدن نیزارهای مزارع نیشکر برای ساکنان اطراف آن، گفت: در حال حاضر ۸۰ تا ۱۰۰ هزار هکتار مزرعه نیشکر در حال بهره‌برداری است که حدود ۳۵ درصد از آن بصورت برداشت سبز انجام می‌شود.

وی با تاکید بر افزایش سطح برداشت سبز و عدم آتش زدن مزارع نیشکر، افزود: قرار بود برداشت سبز مزارع در بازه پنج ساله، به بالای ۶۰ درصد برسد که به دلیل مسائل تحریم امکان واردات ماشین‌آلات (دروگر) کمتر بود.

لزوم شفاف‌سازی درباره اعتبار ریزگرد

نماینده اهواز، باوی، حمیدیه و کارون همچنین در ادامه این نشست، خواستار تسریع در اجرای طرح مقابله با گرد و غبار در خوزستان شد.

مجتبی یوسفی مشکلات محیط زیستی را مورد اعتراض و گله جدی استان‌های غربی به ویژه خوزستان دانست و گفت: این اعتراضات در زمینه آلودگی‌های صنعتی و گرد و غبار است.

وی با اشاره به اقداماتی که در زمینه کانون‌های ریزگرد خارجی و مذاکره با کشورهای همسایه انجام شده، افزود: انتظار ما این است که اقدامات در زمینه کانون‌های داخلی نیز تسریع شود.

یوسفی خواستار شاف‌سازی درباره اعتبارات ریزگردها شد و اضافه کرد: ظرف سه سال گذشته ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برای تثبیت کانون‌های ریزگرد برداشت شده که یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان از آن سهم خوزستان بوده است، باید برای ما توضیح دهید که این اعتبارات چگونه هزینه شده است، چرا که نمایندگان از ابزار نظارتی خود استفاده و به مردم گزارش می‌دهند.

وی تصریح کرد: با سومدیریت و بخشی‌نگری بلایی که بر شرق کشور اتفاق افتاد، باعث شد بومی‌های منطقه مهاجرت کنند و اکنون ما باید هزاران میلیارد تومان برای امنیت پایدار مرزهای شرقی هزینه کنیم، اگر شرایط به همین شکل پیش برود در غرب کشور نیز همین اتفاق تکرار می‌شود اما تفاوتش این است که خوزستان ۱۷.۵ میلیون تن محصولات باغی و زراعی تولید می‌کند که با این اتفاق امنیت غذایی کشور نیز به خطر می‌افتد.

یوسفی افزود: اگر چه نیشکر ۲۳ هزار شغل ایجاد کرده اما باید بحث آلودگی‌ها و سوزاندن مزارع را که برای مردم اهواز، کوت‌عبدالله و شیرین‌شهر مشکل‌ساز شده، حل کند.

بر اساس این گزارش، پروژه تصفیه‌خانه پساب صنعتی کارخانه الکل‌سازی رازی از زیرمجموعه‌های شرکت توسعه نیشکر امروز (سه شنبه) با حضور سلاجقه رییس سازمان حفاظت محیط زیست به بهره‌برداری رسید.

اهوازی‌ها از حدود سال ۹۰ با معضل بوی نامطبوع روبه رو بودند که در تابستان شدت می‌گیرد. این پروژه برای تغلیظ پساب صنعتی واحد الکل‌سازی در راستای کاهش آلایندگی، کاهش مصرف و بازچرخانی آب و عدم انتشار بوی نامطبوع در هواست که ساخت آن از سال ۹۹ با اعتبار ۵۰۰ میلیارد ریال آغاز شده است.

کارخانه الکل سازی رازی در سال ۸۶ و واحد خمیرمایه نیز در سال ۹۰ به بهره‌برداری رسید. این کارخانه در شهرستان کارون در ۲۵ کیلومتری جنوب شهر اهواز، قرار دارد.

سلاجقه رییس سازمان حفاظت محیط زیست امروز در یک سفر یک روزه به خوزستان، در پانزدهمین همایش ملی علوم و فنون دریایی ایران با محوریت محیط زیست دریایی و حفاظت تالاب‌ها، همزمان با هفته محیط زیست، در ماهشهر شرکت کرد. وی همچنین در مراسم افتتاحیه تصفیه‌خانه پساب صنعتی کارخانه الکل‌سازی رازی (از زیرمجموعه‌های شرکت توسعه نیشکر) حضور یافت.

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست علی سلاجقه اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان خوزستان اهواز

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست علی سلاجقه اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان سازمان حفاظت محیط زیست علی سلاجقه اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان خوزستان اهواز سازمان حفاظت محیط زیست تصفیه خانه پساب پساب الکل سازی بوی نامطبوع مزارع نیشکر محیط زیستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۷۷۲۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وصول عوارض و معوقات آلایندگی محیط زیستی در استان سمنان پیگیری شود

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان ،حجت الاسلام و المسلمین اکبری در دیدار با مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گفت: ورود دستگاه قضایی استان به مسائلی که نیاز مردم را رفع می کند جنبه عمومی دارد و در جهت تقویت زیر ساخت ها تاثیر گذار خواهد بود و حل مشکلات معوقات آلایندگی نیاز به پیگیری جدی در چارچوب قانون دارد.

وی تاکید کرد: از جمله تاکیدات ریاست قوه قضائیه « پیگیری عوارض آلایندگی » است و دستگاه ها و بنگاه های اقتصادی که آلایندگی دارند باید وفق مقررات عوارض آلایندگی را پرداخت و این عوارض در راستای ارتقاء امور محیط زیستی استان سمنان صرف شود.

رئیس کل دادگستری استان سمنان با اشاره به اینکه ورود دستگاه قضایی استان در موضوعات محیط زیستی همچنان دارد افزود: حوزه حقوق عامه بستر وسیعی در پیگیری نیازها و مطالبات قانونی مردم دارد و دستگاه قضایی استان توسعه عدالت در جامعه را دنبال می کند تا در نتیجه هم افزایی و همراهی تمامی مسئولان استانی اهتمام به اجرای قانون صورت پذیرد.

بهرامعلی ظاهری مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: ورود دستگاه قضایی استان سمنان در موضوعات محیط زیستی موجبات توفیقات بیشتر این سازمان در مسیر پیگیری قانونی تکالیف این سازمان را فراهم آورده است.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900229

دیگر خبرها

  • وصول عوارض و معوقات آلایندگی محیط زیستی در استان سمنان پیگیری شود
  • وصول عوارض آلایندگی محیط‌زیست در استان سمنان پیگیری شود
  • بهره برداری از ۲۱ تصفیه خانه در واحد‌های تولیدی استان همدان
  • میانگین بهره مندی مازندران از فاضلاب بهداشتی ۲۱ درصد است
  • اهمیت فرهنگ‌سازی در کاهش آسیب‌های زیست‌محیطی
  • حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم/ معضلات از دست دادن اکوسیستم خاک
  • الگوسازی دانشگاه آزاد کهنوج در راستای حفاظت از محیط زیست
  • زمین توان پذیرش رفاه مصنوعی را ندارد
  • پسماند و پساب مشکل اصلی شهرهای ساحلی