Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@02:32:42 GMT

پیری بحران جدی گیلان/ مشکلات جوانان ریشه‌ای حل شود

تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۷۸۵۹۴

پیری بحران جدی گیلان/ مشکلات جوانان ریشه‌ای حل شود

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- بهرام قربانپور: ازدواج و جوانی جمعیت دو موضوع مهم و به هم وابسته هستند که امروزه نه تنها به عنوان دغدغه ملی بلکه می‌توان از آن به عنوان مسئله و چالش جدی بین المللی یاد کرد و اکثر کشورها با این مسئله دست و پنجه نرم می‌کنند.

اما این موضوع در کشور ما و بویژه استان گیلان به شکل قابل تأملی به بحران جدی تبدیل شده و مسئولان کشوری و استانی بارها و بارها نسبت به پیری جمعیت گیلان هشدار داده و بدون هیچ بسته حمایتی خاص، مردم را به فرزندآوری تشویق می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خلوت‌های تنهایی که با حیوانات خانگی پر کنند

کارشناسان و صاحب نظران اجتماعی و خانواده معتقدند عمده ترین دلایل و علل پیری جمعیت و همچنین عدم رغبت جوانان به ازدواج و در نتیجه فرزندآوری، نبود بسترهای لازم در بخش اشتغال، اقتصاد و معیشت است اما برخی عقیده دارند که این مسئله ریشه در تغییر سبک زندگی افراد دارد چرا که بسیاری از زوجین علیرغم داشتن شرایط مالی و اقتصادی خوب، هیچ رغبتی به فرزندآوری نداشته و حاضرند خلوت‌های تنهایی شأن را با حیوانات خانگی نظیر سگ و گربه پر کنند.

متولیان در حالی مردم را به فرزندآوری و جوانان را به ازدواج دعوت می‌کنند که زمینه‌های بسترسازی برای این امور، سست و لرزان است و هیچ پشتوانه مؤثر و محکمی برای پاسخگویی به نیازهای اولیه افراد دیده نشده است.

یک جوان دم بخت برای ازدواج و تشکیل خانواده و در نتیجه فرزندآوری، به یک سلسله نیازهای اولیه نظیر اشتغال، اقتصاد پایدار و مسکن (حداقل اجاره‌ای) نیازمند است و عدم بسترسازی این نیازها سبب شده تا رغبت‌ها برای ازدواج کاهش پیدا کند و سن ازدواج پا به سن بگذارد. روز گذشته ستاد ساماندهی امور جوانان با حضور «وحید یامین پور» معاون امور جوانان وزیر ورزش برگزار شد که جای خالی جوانان در این جلسه حس می‌شد.

پیری جمعیت بحران جدی در گیلان

مدیرکل صدا و سیمای گیلان در این جلسه با تاکید بر تسهیل بخشی ازدواج و ترویج فرهنگ ازدواج آسان در جامعه، اظهار کرد: ترویج فرهنگ ازدواج آسان باید مورد توجه همه دستگاه‌ها قرار گیرد و فقط متوجه یک دستگاه و نهاد نمی‌شود.

محمدباقر باقرزاده با بیان اینکه خانواده‌ها نقش مهم و محوری در تسهیل بخشی ازدواج دارند، گفت: برخی از سخت گیری های غیر معقولانه خانواده‌ها در خصوص ازدواج منجر به دلسردی افراد می‌شود از این قبیل سخت گیری ها باید کاسته شود.

وی در حالی «توسعه و ترویج ازدواج آسان و پرهیز جدی از مادی گرایی» را یکی از اهداف مهم صدا و سیما دانسته که در اکثر پیام‌های تبلیغاتی و حتی بیشتر سریال‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی، اشاعه فرهنگ اشرافی گری و مادی گرایی در آن موج می‌زند.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز گیلان، اقدامات این سازمان در راستای ترویج فرهنگ ازدواج آسان و فرزندآوری را مثبت ارزیابی کرد و گفت: صدا و سیما مرکز گیلان در سال‌های اخیر تلاش کرده با ساخت مجموعه‌های تلویزیونی و برنامه‌های کارشناس محور، در ترویج فرهنگ ازدواج آسان در استان مؤثر باشد.

باقر زاده نقش رسانه‌ها و خبرنگاران را در ترویج ازدواج آسان بسیار با اهمیت خواند و تصریح کرد: ترویج فرهنگ ازدواج آسان و فرزندآوری با استفاده از تولید محتوای غنی، تقویت مطالبه‌رسانه‌ای در خصوص ازدواج آسان، حمایت رسانه‌ای از تولید ملی و کارآفرینان با هدف ایجاد اشتغال و ترویج امر ازدواج و همچنین و نقش ازدواج آسان در موفقیت ازدواج باید در اولویت رسانه‌ها و خبرنگاران قرار گیرد.

وی، پیری جمعیت را بحران جدی در گیلان برشمرد و اضافه کرد: باید سازوکارهای جدی، اثربخش و مستمری در راستای تقویت جوانی جمعیت در استان اتخاذ شود.

برگزاری اولین جشن ازدواج دانشجویی

رئیس دانشگاه گیلان که جامعه هدف قابل توجهی از افراد واجد شرایط ازدواج، در سیطره این دانشگاه هستند نیز مدعی است؛ دانشگاه گیلان به عنوان یکی از بهترین دانشگاه‌های کشور نقش مهمی در ترویج ازدواج آسان با برپایی کارگاه‌های مختلف آموزشی ایفا کرده است.

فرید نجفی، از برگزاری اولین جشن ازدواج دانشجویی در دانشگاه گیلان خبر داد و اضافه کرد: استمرار این برنامه‌ها می‌تواند در ترغیب جوانان به امر مهم ازدواج کارساز باشد اگر چه زیرساخت‌های بعد از ازدواج هم باید برای افراد فراهم شود.

وی همچنین یادآور شد: با تلاش‌های صورت گرفته اولین سری خوابگاه دانشجویان متأهل شامل ۱۸ واحد آپارتمان در حال احداث است.

احیای مشاور جوانان در دستگاه‌های اجرایی

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران گیلان هم می‌گوید: جوانان نقش محوری در هشت سال دفاع مقدس و پیروزی انقلاب داشتند و ۹۰ درصد شهدا و رزمندگان ما قشر جوان و نوجوان بودند و می‌طلبد که در عرصه‌های اجرایی و مدیریتی از ظرفیت جوانان استفاده کنیم.

محمدرضا داوطلب، احیای مشاور جوانان در دستگاه‌های اجرایی را مورد تاکید قرار داد و اضافه کرد: کارها و امورات باید به جوانان سپرده شود و هر زمانی به جوانان اعتماد کردیم نتیجه مطلوب گرفتیم و این موضوع بارها ثابت شده است.

وی گریزی هم به ضعف محتوای رسانه‌ای پیرامون ازدواج موفق و شیوه همسریابی و شناخت اولیه زوجین در رسانه ملی و فضای مجازی زد و افزود: برگزاری دوره‌های آموزشی در خصوص چگونگی و ثمرات ازدواج آسان و چگونگی انتخاب همسر مناسب و همچنین تولید محتوای فاخر با موضوعیت ازدواج موفق می‌تواند راهکار مناسب برای پررنگ کردن فرهنگ ازدواج در جامعه باشد.

لزوم نگاه پژوهش محور برای حل مسئله پیری جمعیت

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی با ابراز گلایه از عملکرد ضعیف در خصوص بسترسازی ازدواج برای جوانان و همچنین جلوگیری از پیری جمعیت، اظهار کرد: آمارها و نتایج نشان می‌دهد که عملکردها در بخش ازدواج و جوانی جمعیت رضایت بخش نیست و همین موضوع به سوژه جهت دار رسانه‌های دشمن تبدیل شده و مکرر روی این موضوع مانور می‌دهند.

حجت الاسلام قاسم قاسمی با بیان اینکه برای حل مسئله پیری جمعیت باید نگاه پژوهش محور داشته باشیم، گفت: با برنامه‌های مقطعی و گذرا نمی‌توان مشکل ریشه دار پیری جمعیت را حل کرد و باید به صورت علمی و کارشناسانه به آن پرداخت.

وی، دانشگاه را یکی از متولیان اصلی جوانان برشمرد و بیان کرد: دانشگاه‌های امروز صرفاً آموزش محور هستند و استمرار این رویه نمی‌تواند جامعه‌ای بالنده و پویا بسازد.

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی گیلان با اشاره به آمار تأسف بار طلاق در استان و کشور، تصریح کرد: اجرای سیاست‌های نادرست در امر ازدواج و سبک زندگی جامعه را به سمت برخی ناهنجاری‌ها نظیر طلاق برده است و اگر این ساختار اصلاح نشود مسئله پیری جمعیت هم رفع نخواهد شد.

قاسمی با بیان اینکه از زبان هنر در بیان و ترویج محسنات ازدواج نباید غافل شد، گفت: هنر و رسانه بهترین وسیله برای تبیین برنامه‌ها، اهداف و سیاست‌ها است.

وی اضافه کرد: مسائل ازدواج آسان، فرزندآوری و همچنین ترویج سبک زندگی اسلامی باید به شیوه هنرمندانه از زبان هنر و رسانه گفته شود.

جای خالی جوانان در جلسه‌ای که برای آنها بود

دومین جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان استان گیلان در حالی با حضور معاون وزیر ورزش در استانداری گیلان برگزار شد که میانگین سنی مدیران و دست اندرکاران حاضر در جلسه به بالای ۵۰ سال می‌رسید و جای خالی جوانان در جلسه آنها کاملاً محسوس بود.

نگاه شعار محور، ارائه آمارهای پر زرق و برق و بی پایه، فراهم نبودن زیرساخت‌های اولیه ازدواج برای جوانان، دغدغه مند بودن شعاری و نه عملی و میدانی برخی مسئولان، تصمیم‌های شتاب زده و بدون برنامه و ده‌ها مسئله دیگر سبب شده تا گیلانِ جوان به پیرترین استان کشور تبدیل شود.

اما سوال مهم و اساسی اینجاست که گیلان؛ استانی که همیشه آوازه اولین‌ها و ترین های کارنامه افتخاراتش گوش همگان را کرده بود امروز به این حال روز افتاده است؟ مسئولان استانی در سنوات گذشته چه بلایی بر سر این استانِ سرشار از منابع و ثروت آورده اند که اکنون عده بی شماری از جوانان به خاطر فقر و نداری و نبود شغل مناسب، جراتی برای ازدواج ندارند؟

استانی که در دوران‌های نه چندان دور اگر خانواده‌ای چهار الی پنج فرزند کمتر داشت تازه به مادر خانواده می‌گفتند که اجاقش کور است، اما امروز در همان استان از داشتن یک الی دو فرزند، امتناع می‌کنند. متولیان امر بهتر است به جای نشست‌ها و دورهمی های دهان پر کن، تکلیف محور بی نتیجه، راه حل اساسی برای پیری جمعیت استان بیاندیشند.

کد خبر 5509049

منبع: مهر

کلیدواژه: افزایش جمعیت سالمندی استان گیلان فرزند آوری بوشهر سالروز ارتحال امام خمینی قیام 15 خرداد کرمانشاه امام خمینی ره آمار کرونا خطبه های نماز جمعه دهه کرامت ویروس کرونا اجتماع سلام فرمانده ساختمان متروپل تغییر ساعت کاری اردبیل مراسم ارتحال امام خمینی ره ترویج فرهنگ ازدواج آسان ازدواج آسان پیری جمعیت بحران جدی برنامه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۷۸۵۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عروس و داماد درچه‌ای راهی خانه بخت شدند

 در این آئین علیرضا توکل و سلیمه سادات حسینی این زوج جوان که از ناحیه هر دو پا دچار معلولیت هستند جشن ازدواج خود را ساده برگزار کردند و هدف از جشن ازدواج آسان را تبعیت از بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر ازدواج جوانان اعلام کردند.


حجت الاسلام سیدفخرالدین موسوی درچه‌ای مسئول دفتر ازدواج شهر درچه گفت: این دو توانخواه با مهریه‌ای ساده و جشنی بدور از تجملات آغاز زندگی مشترک خود را جشن گرفتند.

جواد روح الهی مسئول انجمن معلولان جسمی- حرکتی شهرستان خمینی شهر در این آئین گفت: جوانان جامعه و به خصوص افراد توانخواه باید از این زوج توانخواه درس گرفته و با غلبه بر سختی‌ها و مشکلات و داشتن امید، زندگی مشترک تشکیل بدهند و خانواده‌ها، خیران و مسئولان هم لازم است در این راه به آنان کمک کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • برپایی جشن ازدواج ۲۳ پاسدار در سردشت
  • گیاهی مفید برای مشکلات معده
  • بیش از ۱۸۷ هزار مادر همدانی مشاوره فرزندآوری دریافت کردند
  • بیش از ۱۸۷ هزار مادر همدانی مشاور فرزندآوری دریافت کردند
  • کاهش هزینه‌های ازدواج جوانان اولویت طرح وصال شیرین
  • ۱۴۹۱۵۱ نفر در صف انتظار وام ازدواج هستند
  • ۱۴۹۱۵۱ نفر در صف انتظار تسهیلات ازدواج هستند
  • عروس و داماد درچه‌ای راهی خانه بخت شدند
  • وزارت بهداشت و درمان در اصلاح فرهنگ فرزندآوری یاری‌رسان‌ باشد
  • حفظ کیان خانواده سلامت جامعه را ارتقا می‌دهد