Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-28@14:30:33 GMT

کاهش «حقوق گمرکی» در انتظار تصویب مجلس

تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۷۹۹۰۳

کاهش «حقوق گمرکی» در انتظار تصویب مجلس

معاون امور گمرکی گمرک با اشاره به کاهش سود بازرگانی طبقات مختلف کالایی، گفت: تقلیل دادن «حقوق گمرکی» مواد اولیه، واسطه‌ای، قطعات و ماشین آلات خطوط تولید نیاز به مصوبه مجلس دارد.

به گزارش ایران اکونومیست به نقل از وزارت اقتصاد، با تصویب قانون بودجه ۱۴۰۱، نرخ مبنای محاسبه حقوق ورودی گمرکی از ارز ۴۲۰۰ تومانی به نرخ سامانه مبادله الکترونیکی(ETS) تغییر کرد که روزانه توسط بانک مرکزی به گمرک ابلاغ می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تغییر مبنای محاسبه حقوق گمرکی، بر اساس جز (۲) و (۳) بند (ه) تبصره ۷ قانون بودجه ۱۴۰۱ ابلاغ شده است. نرخ سامانه مبادلات الکترونیک جهت اعمال در حقوق ورودی در تارنمای اینترنتی Fxmarketrate.cbi.ir بانک مرکزی قابل مشاهده است.

با توجه به تغییر مبنای محاسبه حقوق ورودی گمرکی از ارز ۴۲۰۰ تومانی به نرخ ETS دولت با هدف حمایت از بخش تولید و تأمین مواد اولیه و تجهیزات خطوط تولید، در حقوق ورودی گمرکی (شامل سود بازرگانی و حقوق گمرکی) اصلاحاتی را مصوب کرد و نرخ‌ها را کاهش داد.

حمایت از خطوط تولید با کاهش حقوق ورودی

در این رابطه فرود عسگری معاون امور گمرکی گمرک جمهوری اسلامی گفت: سود بازرگانی طبقات مختلف کالایی متناسب با نیاز کشور و میزان تولید داخل کاهش یافته است.

عسگری افزود: همچنین دولت جهت کاهش بیشتر حقوق ورودی، لایحه اصلاح تبصره ۷ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ به مجلس شورای اسلامی، کاهش نرخ حقوق گمرکی مواد اولیه، واسطه‌ای، اجزا و قطعات، تجهیزات و ماشین آلات خط تولید از ۴ به یک درصد برای طبقات تعرفه‌ای که حقوق ورودی آن حداکثر ۱۰ درصد است را در هفتم خرداد ماه تقدیم مجلس شورای اسلامی کرده که برای عملیاتی شدن آن، منتظر تصویب مجلس هستیم.

وی با بیان اینکه حقوق ورودی شامل دو بخش حقوق گمرکی و سود بازرگانی است، اظهار داشت: تصمیم گیری درباره سود بازرگانی از اختیارات دولت است که بر اساس طبقات مختلف تعرفه و میزان واردات آنها اقدام به کاهش تعرفه‌ها کرده است، اما تصمیم گیری درباره چهار درصد حقوق گمرکی بر عهده مجلس شورای اسلامی است.

پیشنهاد ۳ وزیر برای کاهش حقوق گمرکی

وی خاطر نشان کرد: در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ نرخ حقوق گمرکی کالاهای اساسی به یک درصد تقلیل و برای سایر کالاهای وارداتی ۴ درصد بدون تغییر ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: بر این اساس و به پیشنهاد وزرای امور اقتصاد و دارایی، صنعت، معدن و تجارت و نفت و موافقت رئیس جمهور، لایحه اصلاح تبصره ۷ قانون بودجه برای کاهش مأخذ حقوق گمرکی مواد اولیه، تجهیزات و ماشین آلات به مجلس رفت.

چشم‌پوشی دولت از درآمد ۲۸ هزار میلیارد تومانی

معاون امور گمرکی گمرک گفت: تصویب لایحه ارسالی دولت می‌تواند به کاهش هزینه‌های واردات کمک کند که در راستای حمایت از واحدهای تولیدی خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: با کاهش سود بازرگانی و حقوق گمرکی، حدود ۲۸ هزار میلیارد تومان از درآمدهای دولت از محل این بخش، کاسته می‌شود که قرار است به جای آن، اوراق مالی منتشر شود.

  منبع: خبرگزاری مهر برچسب ها: وزارت امور اقتصادی و دارایی ، حقوق گمرکی ، فرود عسگری

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: وزارت امور اقتصادی و دارایی حقوق گمرکی فرود عسگری سود بازرگانی قانون بودجه حقوق گمرکی مواد اولیه حقوق ورودی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۷۹۹۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ذاکر : از نظر شرعی، هیچ منع قانونی یا مذهبی برای تعطیلی شنبه وجود ندارد/ اتاق بازرگانی و بخش خصوصی از تعطیلی شنبه حمایت می‌کنند + فیلم

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اسلامی تاکید کرد: تعطیلی شنبه به نزدیکی به اقتصاد دنیا و افزایش سرانه درآمد کمک می‌کند و از نظر شرعی، هیچ منع قانونی یا مذهبی برای تعطیلی شنبه وجود ندارد.

حجت‌السلام سید سلمان ذاکرعضو کمیسیون اجتماعی مجلس اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو گفت : در جلسه ای که  با حضور کارشناسان و اتاق بازرگانی تهران، مزایا و معایب تعطیلی شنبه و جمعه به طور کامل بررسی شد.

وی افزود: هدف از این لایحه، افزایش نشاط مردم، پیشگیری از آسیب‌های خانوادگی، و رونق اقتصادی است.

ذاکر اظهارداشت : تعطیلی شنبه به نزدیکی به اقتصاد دنیا و افزایش سرانه درآمد کمک می‌کند و از نظر شرعی، هیچ منع قانونی یا مذهبی برای تعطیلی شنبه وجود ندارد.

وی افزود: کمیسیون اجتماعی  به زودی با استعلام مجدد از مراجع عظام و دفتر مقام معظم رهبری، نظر نهایی را خواهد گرفت.

ذاکر اظهارداشت : نظر نهایی پس از بررسی نظرات کارشناسی، مردم و مراجع عظام اعلام خواهد شد و نظر مردم از طریق نظرسنجی‌ها جمع‌آوری خواهد شد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اسلامی تاکید کرد : اتاق بازرگانی و بخش خصوصی از تعطیلی شنبه حمایت می‌کنند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • حیدری: کولبران در انتظار ابلاغ قانون ساماندهی اشتغال پایدار مرزنشینان هستند
  • روایت پالتیکو از اعمال نفوذ زلنسکی بر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا
  • نام‌گذاری معبر ورودی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان به‌نام «استاد فروغی»
  • پورابراهیمی: طرح مالیات بر سوداگری به کاهش التهابات بازار خودرو، ارز، طلا و مسکن کمک می‌کند
  • تداوم عقب‌نشینی نرخ ارز در بازار غیر رسمی/ قیمت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان بازمی‌گردد؟
  • ذاکر : از نظر شرعی، هیچ منع قانونی یا مذهبی برای تعطیلی شنبه وجود ندارد/ اتاق بازرگانی و بخش خصوصی از تعطیلی شنبه حمایت می‌کنند + فیلم
  • کاهش ۶.۱ درصدی ورودی پرونده‌های سرقت مستوجب تعزیر به دادگستری
  • محمودزاده: پرونده چای دبش لاپوشانی شد، در پرونده کاظم صدیقی هم کوتاهی شد /چرا تا قبل از عذرخواهی صدیقی ورودی به پرونده زمین خواری در ازگل نشد؟
  • چهار راهبرد سند تحول برای کاهش پرونده‌های ورودی به قوه قضاییه
  • تصویب بیش از ۵۰ مصوبه برای توسعه شرق شهرستان اصفهان