Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: در حالی که بیش از ۳۰ سال از اجرای طرح جمع آوری فاضلاب در شهر ماکو می‌گذرد اجرای این طرح که به کندی اجرا می‌شود، از سال ۹۴ روند اجرای آن متوقف شده است.

طرح جمع آوری و شبکه فاضلاب ماکو از طرح‌های مهم، اولویت دار و اساسی شهرستان بوده که از طرح‌های نیمه تمام این شهرستان است، این طرح در حال حاضر با صرف بیش از ۲۳۰ میلیارد ریال اعتبار تنها ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سنگی بودن طبیعت شهر ماکو و مشکل حفر چاه باعث شده است تا تمامی فاضلاب‌های خانگی این شهر به رودخانه زنگمار سرازیر کندی اجرای طرح شبکه جمع آوری فاضلاب شده و این رودخانه را آلوده کند.

در سال ۱۳۹۳ بود که برای شروع و اجرای این طرح ۱۷۰ میلیارد ریال در قالب طرح بی او تی اختصاص یافته بود که در آن سال با این اعتبار این طرح اجرا و به اتمام می‌رسید، اما متأسفانه با مخالفت برخی از اهالی و برخی از مسئولان وقت شهر اجرای آن متوقف ماند و اینک برای این طرح مهم در شهر ماکو که مطالبه عموم شهروندان است.

در حال حاضر تمامی فاضلاب‌های شهر ماکو به رودخانه زنگمار سرازیر می‌شود که به یقین منشأ آلودگی‌های زیست محیطی و سلامت مردم منطقه است.

رودخانه زنگمار با سرچشمه گرفتن از ارتفاعات ماکو و چالدران و پس از عبور از وسط شهر ماکو و طی مسیر ۱۷۰ کیلومتری بعد از تأمین آب کشاورزی ۴۰ روستا به رود مرزی ارس می‌ریزد. اما در سایه بی تدبیری‌ها اکنون زنگمار به گودالی از فاضلاب تبدیل شده است.

اما متأسفانه در حال حاضر ورود ۲۴ کانال فاضلاب شهری و افزون بر ۱۰۰۰ فاضلاب و توالت خانگی به رودخانه زنگمار ماکو این رودخانه را به کانال بزرگ فاضلاب تبدیل کرده و آن‌را به شدت آلوده ساخته است.

احداث طرح تصفیه خانه فاضلاب ماکو از سرگرفته شد

مدیر آب و فاضلاب ماکو در خصوص آخرین وضعیت این طرح نیمه تمام در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: طرح جمع آوری و احداث تصفیه خانه فاضلاب ماکو پس از هفت سال وقفه در عملیات اجرایی مجدداً از سرگرفته شد.

حسین جعفری نژاد ادامه داد: روند احداث طرح جمع آوری و تصفیه خانه فاضلاب ماکو با تخصیص ۲۰۰ میلیارد ریال محل اعتبارات ملی در حالی از سرگرفته می‌شود که از سال ۹۴ راکد مانده است.

مدیر آب و فاضلاب ماکو اضافه کرد: شبکه فاضلاب و تصفیه خانه ماکو ۸۰ کیلومتر خطوط اصلی و فرعی دارد که مقرر است با اعتبارات تخصیص یافته و ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانک صادرات اجرا شود.

جعفری نژاد گفت: با اختصاص ۵۰ میلیارد تومان از این میزان اعتبار فاز اول این تصفیه خانه تکمیل و تا دو سال آینده افتتاح می‌شود و ۳۰ درصد جمعیت شهری ماکو از آن بهره مند شوند.

وی خاطرنشان کرد: از زمان آغاز طرح تا سال ،۹۴ ۳۳ کیلومتر از شبکه‌های فرعی و اصلی این طرح اجرا شده و درصد پیشرفت طرح را به ۳۵ درصد رسانده است.

جعفری نژاد، با اشاره به اینکه ایده اولیه لزوم تأسیس و به‌کارگیری فاضلاب شهری در ماکو طی سال ۷۱ موردبررسی قرار گرفت، افزود: تا سال ۱۳۸۷ به میزان ۳۰۰۰ متر لوله‌گذاری در این پروژه صورت گرفت که با تصویب موافقت‌نامه ایجاد فاضلاب شهری در سال ۸۷ روند اجرای پروژه با رویکرد جدید مورد پیگیری قرار گرفت.

وی همچنین افزود: فرایند تصفیه فاضلاب ماکو به روش sbr است که در این سیستم، فاضلاب جهت تصفیه به یک راکتور منقطع واحد منتقل می‌شود. سپس اجزای نامطلوب آن حذف گشته و فاضلاب تخلیه می‌شود و این مدل هیچ‌گونه عوارض زیست‌محیطی برای محیط‌زیست نداشته و فرایند تصفیه عاری از هرگونه بوی نامطبوع خواهد بود.

جعفری نژاد اضافه کرد: در آن زمان مقرر بود پروژه به صورت BOT اجرا شود ولی متأسفانه به دلیل ممانعت عده‌ای از اهالی مانع اجرای تصفیه خانه در محل اولیه شدند و سرمایه گذار بخش خصوصی نیز از ادامه همکاری به روش bot انصراف داد.

آلودگی زیست محیطی ماکو ضرورت تکمیل تصفیه خانه ماکو را دوچندان کرده است

رحیم صمدی مدیر شبکه بهداشت و درمان ماکو نیز با هشدار نسبت به آلودگی رودخانه زنگمار معتقد است: آلودگی‌های زیست محیطی در منطقه ضرورت احداث و تکمیل این تصفیه خانه را صد چندان کرده است چرا که دفع آلاینده‌های میکروبی در محیط زیست می‌توانند در دراز مدت باعث افزایش بیماری‌های غیر واگیر مزمن و مقاوم به درمان نظیر انواع سرطان‌ها، بیماری‌های کبدی، گوارشی و حتی آلودگی‌های پوستی و چشمی شوند.

معاون محیط انسانی حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی نیز گفتگو با خبرنگار مهر آلودگی رودخانه زنگمار را به دلیل نبود تصفیه خانه در این شهرستان عنوان کرد و معتقد است، نبود تصفیه خانه فاضلاب در ماکو و مناطق اطراف این شهرستان مهمترین علت این اتفاق به شمار می‌رود و به دلیل قرار گرفتن این رودخانه در حاشیه شهر آلودگی آن در وضعیت بحرانی قرار گرفته است.

سعید موسوی با بیان اینکه سال‌هاست فاضلاب‌های خانگی منازل اطراف رودخانه زنگمار به رودخانه تخلیه می‌شود، افزود: همچنین فاضلاب‌های خانگی منازل دیگر که از طریق چاه‌های جاذب به وسیله نفوذ در آب زیرزمینی نیز موجب آلودگی رودخانه زنگمار می‌شود.

معاون محیط انسانی حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با بیان اینکه بارها تذکرات زیست محیطی در این زمینه از سوی محیط زیست استان داده شده است، گفت: تا زمانی که تصفیه خانه فاضلاب ماکو احداث نشود آلودگی زنگمار تداوم خواهد داشت.

وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی ناچیز تصفیه خانه ماکو عنوان کرد: سال‌های متمادی است سامانه فاضلاب شهر ماکو تکمیل نشده و به دلیل بستر سنگی این شهر تمام پساب و فاضلاب‌های موجود در شهر به رودخانه زنگمار سرازیر می‌شود.

موسوی با بیان اینکه شرایط و بستر سنگی ماکو نه تنها باعث عدم نفوذپذیری فاضلاب و پساب‌های این شهر شده بلکه روند کار برای احداث تصفیه خانه را نیز سخت کرده است، گفت: نیاز است شرکت آب و فاضلاب روند احداث را تسریع بخشد در ماه‌های اخیر اخطارهای متعددی از سوی محیط زیست استان در این زمینه صادر شده است.

رودخانه زنگمار ماکو از منابع مهم تأمین آب در استان آذربایجان غربی است که ورود انواع آلاینده‌ها به این رودخانه سلامتی شهروندان و اهالی ۴۰ روستای حاشیه این رودخانه را تهدید می‌کند.

کد خبر 5509382

منبع: مهر

کلیدواژه: آلودگی آب فرمانداری ماکو تصفیه خانه فاضلاب بوشهر سالروز ارتحال امام خمینی قیام 15 خرداد کرمانشاه دهه کرامت امام خمینی ره خطبه های نماز جمعه آمار کرونا ویروس کرونا اجتماع سلام فرمانده ساختمان متروپل تغییر ساعت کاری مراسم ارتحال امام خمینی ره اردبیل تصفیه خانه فاضلاب ماکو رودخانه زنگمار تصفیه خانه ماکو طرح جمع آوری جعفری نژاد فاضلاب شهر زیست محیطی محیط زیست شهر ماکو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۸۱۴۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصفیه‌خانه آب بشاگرد تابستان امسال آبگیری می‌شود

ایسنا/هرمزگان معاون مهندسی و توسعه آبفای کشور ‌با اشاره به تصفیه‌خانه در حال احداث بشاگرد گفت: با توجه به اهمیت پروژه و بهره‌مندی جمعیت زیادی از مردم بشاگرد از اجرای این طرح در تلاش هستیم تا اوایل تیرماه آبگیری این تصفیه‌خانه انجام شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا در هرمزگان؛ ذوالفقار مهدی‌زاده امروز (نهم اردیبهشت ماه ) در ‌بازدید از تصفیه‌خانه در حال احداث بشاگرد که مدیر عامل آبفای هرمزگان و فرماندار بشاگرد حضور داشتند، اظهار داشت: با توجه به اهمیت پروژه و بهره‌مندی جمعیت زیادی از مردم بشاگرد از اجرای این طرح در تلاش هستیم تا اوایل تیرماه آبگیری این تصفیه خانه انجام شود.

وی میزان ظرفیت این تصفیه‌خانه را ۱۷۰ لیتر بر ثانیه عنوان کرد و افزود: پیشرفت این پروژه از لحاظ کمی و کیفی قابل قبول است و طی دو سال گذشته با تامین منابع مالی، تکمیل این پروژه سرعت گرفته است و تلاش می‌کنیم اعتبارات مورد نیاز این پروژه را تخصیص دهیم.

معاون مهندسی و توسعه آبفای کشور ادامه داد: بخشی از اعتبارات این پروژه نیز از محل مولدسازی با تلاش استاندار انجام خواهد شد که انتظار داریم با پیگیری‌ها این مهم به سرانجام برسد.

 در این بازدید همچنین عبدالحمید حمزه‌پور، پیشرفت فیزیکی تصفیه خانه بشاگرد را ۴۶ درصد عنوان کرد که ارزش فعلی آن ۴۰۰ میلیار تومان است.

وی با قدردنی از نگاه بلند و حمایت‌های وزیر نیرو، مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب و استاندار هرمزگان ادامه داد: در حال حاضر از طریق نصب پکیج اضطراری، ۳۰ لیتر بر ثانیه آب تولید و برای تامین آب یک شهر ۹ روستا پمپاژ می‌شود.

 انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تصفیه‌خانه آب بشاگرد تابستان امسال آبگیری می‌شود
  • ۴۲ درصد جمعیت شهر قم تحت پوشش شبکه فاضلاب است
  • شرنگ شیرابه در کام خزر
  • افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب کارخانه فرآوری کشمش در ملایر
  • شرنگ شیرابه در کام خزر/ میلیون‌ها مسافر به شوق شنا از راه می‌رسند
  • بهره برداری از ۲۱ تصفیه خانه در واحد‌های تولیدی استان همدان
  • افزایش چهار برابری دبی تصفیه خانه فاضلاب یزد با ورود روان آب‌ها
  • میانگین بهره مندی مازندران از فاضلاب بهداشتی ۲۱ درصد است
  • افزوده شدن ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب فارس
  • بازدید مدیر عامل شرکت آبفای استان یزد از تصفیه خانه آب شهر میبد