Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، داوود بحرینی: حادثه تلخ ساختمان متروپل در آبادان باعث هوشیاری همراه با ترس مردم و مسؤولین شده است و عملا زنگ خطر برای استفاده کنندگان و همچنین صاحبان و مسئولین صدور مجوزهای این ساختمان ها به صدا درآمده است. این زنگ خطر مسؤولین را آگاه و به تکاپو برای جلوگیری از وقوع احتمالی چنین حوادث مشابهی وادار کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احمد وحیدی وزیر کشور نیز هشتم خرداد امسال با ابلاغ بخشنامه‌ای به شهرداری‌ها در خصوص شناسایی ساختمان‌های ناایمن و پرخطر هشدار داده بود. در این بخشنامه آمده  که مطابق با بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها در خصوص‌ عدم استفاده و بهره برداری از ساختمان‌های ناایمن هشدار‌های لازم را به صورت رسمی و با تعیین مهلت مقرر برای رفع خطر به مالک ابلاغ نموده و پس از پایان مهلت تعیین شده و عدم اقدام مالک به رفع خطر، شهرداری می‌بایست با هماهنگی مراجع قضایی برای جلوگیری از فعالیت و بهره برداری از این قبیل ساختمان‌ها اقدام نماید.

استان بوشهر هم در سالیان اخیر متروپل‌های زیادی دارد که در این سازه‌ها اصول ساختمانی رعایت نشده و یا اینکه بسیار قدیمی و فرسوده هستند و نیاز به بهسازی داشته که تا به امروز کمتر مورد توجه نبوده‌اند.

شناسایی ۳۰ ساختمان در حال ریزش در بوشهر

حسین حیدری شهردار بوشهر در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: در راستای ابلاغیه وزیر کشور، بیش از ۳۰ مورد از بناها و ساختمان‌های اولویت دار فاقد استحکام و در حال ریزش سطح شهر شناسایی شد که قبل از وقوع حادثه باید تمهیدات لازم و پیشگیری‌ها صورت بگیرد.

وی افزود: همچنین مقرر شده که ستاد مدیریت بحران شهرداری ضمن ارائه آموزش های لازم به دست اندرکاران، نسبت به پیشگیری و مقابله با بحران ها و حوادث و نیز توسعه تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز برای حوادث و سوانح احتمالی و همچنین هماهنگی با مراجع قضایی جهت صدور دستورات مقتضی اقدام نمایند.

مراقب متروپل‌های بوشهر باشیم

حیدر رفاهی، عضو شورای شهر بوشهر اظهار می کند: باید در شهر بوشهر شهرداری و نظام مهندسی نظارت جدی بر ساخت و سازها داشته باشند و در کمیسیون ماده صد ساخت و سازهای غیر مجاز با حکم تخریب مواجه شوند و مراقب باشیم حادثه‌ای مثل متروپل در بوشهر پیش نیاید.

وی عنوان کرد: در جهت جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز و حل مشکل شهروندان، شهرداری و اداره راه و شهرسازی با تعامل و هم اندیشی تراکم از ۶۰ درصد به ۷۰ درصد افزایش یابد، تا شاهد کم‌تر شدن تخلفات ساختمانی باشیم.

وام نوسازی مسکن در بافت فرسوده استان بوشهر

سید محمود دستغیبی مدیرکل راه و شهرسازی بوشهر گفت: سقف وام نوسازی مسکن در بافت فرسوده استان ۳۵۰ میلیون تومان و در باقی شهرها ۳۰۰ میلیون تومان است.

وی افزود: وام بدون سپرده‌گذاری است و فقط باید ملک در بافت فرسوده باشد سپس بانک مسکن این وام را پرداخت خواهد کرد، نرخ سود وام نیز بین ۹ تا ۱۲ درصد است. افراد به صورت مستقیم به سایت شرکت بازآفرینی شهری ایران و نشانی facility.udrc.ir  مراجعه کنند و آنجا فرآیند ثبت نام دریافت تسهیلات نوسازی بافت فرسوده را پشت سر بگذارند.

به گزارش فارس، ابلاغ بخشنامه جدید وزارت کشور می‌تواند ساختمان های ناایمن زیادی را افشا کند و مردم نیز حق دارند از روند پگیری‌ها مطلع شوند؛ همچنین انتظار است مدیران شهرداری با همراهی دستگاه قضایی باید به طور ویژه برای تعیین و تکلیف این ساختمان‌ها گام بردارند.

گفتنی است تلاش خبرنگار فارس برای ارتباط و گفتگو با سازمان آتش‌نشانی بندر بوشهر بی نتیجه بوده است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: متروپل بوشهر ساختمان فرسوده شهرداری بوشهر ریزش ساختمان بافت فرسوده ساختمان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۸۱۹۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درختانی که از داخل ساختمان عبور کردند

همشهری آنلاین،فرخنده رفائی:جنجال قطع درخت یا هنر حفظ درخت؟ درحالی‌که جوسازی‌ علیه مدیریت شهری تهران در رابطه با قطع درختان پارک‌های پایتخت برای اجرای پروژه‌های عمرانی طی یک ‌ماه و نیم گذشته بی‌وقفه ادامه داشته، موارد متعددی از طرح‌های شهری اجرا شده در سال‌های اخیر را می‌توان نام برد که در آنها حفظ حتی یک اصله درخت که در نقشه طرح قرار گرفته، دغدغه شهرداری بوده و به‌گونه‌ای اجرا شده که درخت به بخشی از پروژه تبدیل شود.

در موارد دیگر نیز اگر امکان کار با حفظ درخت فراهم نبوده، اصل بر جابه‌جایی درختان قرار گرفته تا فضای سبز نه چندان گسترده پایتخت از هیچ‌یک از فرزندان خود محروم نشود. در این گزارش نگاهی داریم به ۲ مورد از پروژه‌هایی که با حفظ درخت در دل آن، ادامه یافته یا به بهره‌برداری رسیده‌اند.


درخت ایستگاه مترو بهار شیراز

یکی از شاخص‌ترین پروژه‌های شهری تهران که به‌دلیل حفظ درختی در دل آن به شهرت رسید، ایستگاه مترو بهار شیراز است. این ایستگاه، که یکی از ایستگاه‌های خط ۶ متروی تهران است و در تقاطع خیابان شریعتی و بهار شیراز در منطقه ۷شهرداری قرار دارد اسفند سال گذشته به بهره‌برداری رسید، اما حتی پیش از بهره‌برداری نیز نکته‌ای در عکس‌های منتشر شده از این پروژه به چشم می‌خورد که برای دوستداران محیط‌زیست جالب توجه بود.

این عکس‌ها، درختی کهنسال و بلند را نشان می‌داد که تاج آن از سقف مجموعه سر بر آورده بود و کارگران در حریم یک متری آن مراحل پایانی پروژه را انجام می‌دادند. تنه این درخت زیبا در حال حاضر در ورودی ایستگاه بهار شیراز خودنمایی می‌کند و به یکی از جذابیت‌های بصری این ایستگاه تبدیل شده است. این اقدام شهرداری مورد استقبال زیادی از سوی مردم نیز قرار گرفت و عکس‌های آن در سایت‌های خبری و فضای مجازی به‌صورت گسترده دست به‌دست شد.

باغ فردوس و چنار ۸۰ساله

چنار کهنسال باغ فردوس در منطقه یک شهرداری، دیگر درخت کهنسال و باارزشی است که درست در وسط نقشه یک پروژه عمرانی قرار گرفته بود و با تلاش و تمهید زیبای شهرداری این منطقه نه‌تنها قطع یا جابه‌جا نشد، بلکه در دل نقشه طرح جای گرفت.

داستان این بود که محله باغ فردوس به‌عنوان یکی از محله‌های فرهنگی منطقه یک، از داشتن محلی برای اجرای فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی محروم بود و درخواست‌های اهالی موجب شد شهرداری ساختمانی را در بوستان قلمستان که محل اسکان کارگران بود برای ساخت سرا درنظر بگیرد.

قرار شد این ساختمان تخریب و سرای محله باغ فردوس به مساحت ۱.۵۵۰مترمربع در ۵ طبقه با امکاناتی شامل کتابخانه، سالن آمفی‌تئاتر، کلاس و کارگاه‌های آموزشی ساخته شود، اما ساخت این ساختمان یک حاشیه داشت و آن این بود که چنار ۸۰ساله این باغ با ۲متر پهنای بن، در وسط نقشه ا طرح جا خوش کرده بود. به نظر می‌رسید برای ساخت بنا لازم است این درخت کهن قطع یا جابه‌جا شود، اما پیمانکار مجموعه، نقشه را طوری طراحی کرد که چنار قدیمی در دل بنا حفظ شود.

به‌گفته سرپرست کارگاه اجرایی این طرح، در تمام مراحل، از گودبرداری تا ساخت، اطراف درخت به ابعاد ۴ در ۵ مترمربع فضایی درنظر گرفته شد تا صدمه‌ای به ریشه این درخت وارد نشود و امروز درحالی‌که کار فونداسیون و سقف طبقه سوم این ساختمان به پایان رسیده، جوانه‌های بهاری این درخت از سلامت آن حکایت دارد.

به‌نظر می‌رسد تاج زیبای این چنار ۲۲متری تا طبقه پنجم این بنا کشیده شود و زیبایی این ساختمان را چندبرابر کند. این درخت زیبا امروز در دل ساختمان خودنمایی می‌کند و تلفیق و همزیستی مسالمت‌آمیز معماری و محیط‌زیست را به رخ می‌کشد.

کد خبر 849516 برچسب‌ها فضای سبز شهرداری

دیگر خبرها

  • عکس‌های تکان‌دهنده از سردر یک باشگاه لیگ برتری؛ بافت فرسوده یا ساختمان باشگاه صنعت نفت آبادان؟
  • سند اقتصاد دریامحور استان بوشهر تنظیم شده است
  • درختانی که از داخل ساختمان عبور کردند
  • عملیات اورهال نیروگاه‌های خلیج فارس و طوس انجام شد/ تأمین پایدار ۱۴۰۰ مگاوات برق در آستانه فصل گرما
  • سند اقتصاد دریامحور استان بوشهر تنظیم شد
  • استان بوشهر نماد مقاومت در حوزه خلیج‌ فارس است
  • ریزش یک ساختمان مسکونی در اهواز
  • ریزش ساختمان مسکونی در اهواز در پی گودبرداری غیراصولی
  • بسته‌های تشویقی شهرداری جهت رغبت در نوسازی بافت‌های فرسوده!
  • کاهش تعداد ساختمان‌های فرسوده پایتخت