Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-29@05:57:58 GMT

عوارض جانبی مصرف مکمل‌ها بعد از ۵۰ سالگی

تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۸۲۲۷۸

عوارض جانبی مصرف مکمل‌ها بعد از ۵۰ سالگی

با افزایش خطر بیماری‌هایی مانند زوال عقل، بیماری قلبی و دیابت بعد از ۵۰ سالگی، استفاده از مکمل‌های بدون نسخه برای کمک به پیشگیری از برخی از این بیماری‌ها می‌تواند وسوسه‌انگیز باشد.

به گزارش ایرنا، پزشکان می‌گویند، در حالی که بدن شما می‌تواند بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی اضافی را از بین ببرد، برخی از آن‌ها در بدن باقی می‌مانند و آسیب می‌رسانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاوه بر این، مکمل‌ها می‌توانند با برخی دارو‌ها تداخل پیدا کرده و حتی شما را بیمار کنند.

در این گزارش به پنج عارضه جانبی مصرف مکمل‌ها پس از ۵۰ سالگی اشاره شده است.

کلسیم

مصرف مکمل کلسیم برای تقویت توده استخوانی و کمک به پیشگیری از پوکی استخوان مهم است، اما مکمل‌های کلسیم می‌توانند خطرناک باشند: مطالعات نشان می‌دهد مصرف بیش از حد آن می‌تواند خطر حمله قلبی و سکته را افزایش دهد.

«ملیسا یانگ، متخصص طب کاربردی می‌گوید: مطالعات زیادی نشان می‌دهند که خطر حمله قلبی و سکته مغزی در مردان و زنانی که ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی‌گرم (میلی‌گرم) کلسیم در روز مصرف می‌کنند، افزایش می‌یابد. ما توصیه می‌کنیم که بیشتر کلسیم مورد نیاز خود را از طریق غذا تامین کنید.

مخمر سنت جان

مخمر سنت جان یک مکمل گیاهی رایج است که از آن برای درمان افسردگی، اضطراب و اختلالات خواب استفاده می‌شود، این درمان گیاهی بر روی مواد شیمیایی مغز از جمله: سروتونین، دوپامین و نوراپی نفرین تاثیر می‌گذارد.

اما مصرف این مخمر می‌تواند اثرات نگران کننده‌ای بر دارو‌های تجویزی داشته باشد. پزشکان «کلینیک کلیولند» هشدار می‌دهد: مخمر سنت جان با تداخلات بسیار جدی و بالقوه خطرناک با بسیاری از دارو‌های رایج مرتبط است.

مخمر سنت جان می‌تواند عملکرد سایر داروها، از جمله دارو‌های ضد افسردگی، قرص‌های ضد بارداری، سیکلوسپورین (داروی ضد دفع)، دیگوکسین (داروی قلب)، دارو‌های HIV، دارو‌های سرطان، و رقیق‌کننده‌های خون مانند کومادین را کاهش دهد.

جینکو

جینکو بیلوبا برای درمان از دست دادن حافظه مرتبط با افزایش سن استفاده می‌شود، اما این مکمل نیز می‌تواند باعث بروز مشکلات جدی با دارو‌های تجویزی شود. «رونان فاکتورا»، متخصص داخلی می‌گوید: عصاره‌های سیر، زنجبیل یا جینکومی‌توانند به طور بالقوه با رقیق‌کننده‌های خون تداخل پیدا کنند و خطر خونریزی را افزایش دهند.

آهن

«کلر کالینز» پروفسور تغذیه و رژیم غذایی دانشگاه نیوکاسل، می‌گوید: «آهن برای ساخت گلبول‌های قرمز خون که اکسیژن را در سراسر بدن حمل می‌کنند، لازم است». با این حال، مصرف آهن بیش از حد سمی است.

آهن اضافی در اندام‌های شما رسوب می‌کند و این امر سپس با عملکرد طبیعی بدن و همچنین تولید هورمون‌هایی که متابولیسم و میل جنسی را تنظیم می‌کنند تداخل ایجاد می‌کند.

ویتامین ایی

اگر با افزایش سن نگران سلامت قلب خود هستید مراقب مصرف ویتامین ایی باشید. دکتر «لزلی چو»، متخصص قلب و عروق، می‌گوید: بیمارانی که به دلیل مسائل مربوط به سلامت قلب تحت مراقبت‌های پزشکی قرار دارند، باید از مصرف ویتامین E اجتناب کنند.

منبع: فرارو

کلیدواژه: طرز تهیه مکمل های غذایی مکمل ها دارو ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۸۲۲۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از چند سالگی پیر محسوب می‌شویم؟

به نظر می‌رسد پاسخ این پرسش که «از چند سالگی پیر محسوب می‌شویم؟» در حال تغییر است، زیرا عمر مردم طولانی‌تر شده است، دیرتر بازنشسته می‌شوند و تا سنین بالاتری همچنان از سلامت جسمی و روحی برخوردارند.

به گزارش ایسنا، به نقل از جام جم، طبق پژوهشی که نتیجه آن در مجله انجمن سالمندی آمریکا منتشر شد، افراد در اواسط دهه۶۰سالگی معتقدند پیری از ۷۵سالگی شروع می‌شود در حالی که افراد مسن‌تر فکر می‌کنند سن پیری دیرتر از این شروع می‌شود.  افرادی که احساس جوانی می‌کنند، معتقدند پیری دیرتر شروع می‌شود. شرک

تحقیقات قبلی نیز نشان داده بود باورهای منفی درباره افزایش سن با افزایش سطح استرس مرتبط است که به نوبه خود می‌تواند خطر حمله قلبی وسکته راافزایش دهد.برعکس افرادی که به پیری نگرشی مثبت دارند، احتمالا کمتر درمعرض ابتلا به زوال عقل‌ هستند ودرمقایسه با افرادی که نگرش منفی درباره افزایش سن دارند، طولانی‌تر عمرمی‌کنند. 

تأثیر رفع بی‌نظمی در سلامت روان
بی‌نظمی‌ها در فضای زندگی در تمرکز وتصمیم‌گیری‌فرد نیز اختلال ایجاد می‌کند و خلاقیت،سطح بهره‌وری و انرژی‌فرد راکاهش می‌دهد. ازنظرکارشناسان، رابطه معکوس میان بی‌نظمی وسلامت روان وجود دارد؛ به این معنی که هرچه زندگی شما به‌هم‌ریخته‌تر باشد، سلامت روان شما نیز آسیب‌پذیرتر خواهد بود.

به همین دلیل ازبین بردن بی‌نظمی‌ها،وضعیت سلامت روان شما را بهبود می‌بخشد.  شاید مشکل درهم و برهم بودن وسایل زندگی شما درمقایسه بامشکلاتی همچون تغییرات آب وهوایی، کوویدـــ۱۹ یا تشدید خشونت‌های جهانی ناچیز به نظر برسد اما کارشناسان تاکید دارند نباید از تأثیرات منفی به‌هم ریختگی درفضای زندگی غافل بود و اصلاح این رفتار یک تخلیه صد درصدی برای سلامت روان محسوب می‌شود.

عواقب بی‌نظمی برسلامت روان، بسیار زیاد و قابل توجه است.از جمله این‌که حافظه را مختل می‌کند و منجر به تثبیت عادات غذایی نادرست می‌شود. فراموش نکنید رفع بی‌نظمی‌ها بیش از آنچه تصور کنید بر سلامت روان شما تأثیرات مثبت و قدرتمندی دارد.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • از چند سالگی پیر محسوب می‌شویم؟
  • از چند سالگی پیر محسوب می‌شویم؟
  • بلای وحشتناکی که یک قرص به ظاهر ساده بر سرتان می‌آورد
  • بلایی که با خوردن ۴ استامینوفن سرتان می‌آید
  • عوارض مصرف خودسرانه این دارو‌ها
  • هشدار مصرف خودسرانه دارو‌های بدون نسخه
  • چرا با تاریکی هوا احساس خواب آلودگی بیشتر می‌شود؟
  • افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند
  • تهدیدات مصرف خودسرانه دارو‌های بدون نسخه
  • عوارض مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه