Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه تاریخ خبرگزاری فارس ـ امین رحیمی: «مری وولف شیل» همسر وزیرمختار انگلستان در اوایل دوره ناصری در خاطراتش در خردادماه سال ۱۲۲۹ شمسی چنین نوشته است: «با اینکه تهران در ارتفاع سه هزار پا از سطح دریا قرار دارد ولی تابش خورشید به‌قدری ایجاد گرما می‌کند که باید برای فرار از آن به مناطق کوهستانی پناه برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. تا ماه آینده نیز تقریبا نیمی از جمعیت تهران به‌همین‌ترتیب به ییلاق‌های دامنه کوه مهاجرت خواهد کرد تا از هوای نامطبوع تهران در امان باشند، چون پایتخت مملکت در این فصل به هیچ‌وجه قابل زندگی نیست».

جالب اینکه این ماجرای تخلیه تهران در سفرنامه‌ها و خاطرات دیگری مربوط به سراسر دوره قاجار ذکر شده است و یک‌نمونه اینکه «مادام کارلا سرنا» جهانگرد ایتالیایی در سال ۱۲۵۶ شمسی در سفرنامه‌اش نوشته است: «شهر تهران که در وسط دشتی بی‌آب و علف قرار گرفته است هیچ‌گونه سایبانی ندارد. چنارهایی که دلا واله سیاح ایتالیایی [در دوره صفویه] بدان‌ها اشاره می‌کند مدت‌هاست که از بین رفته‌اند. جمعیت فعلی تهران در تابستان تقریبا هشتاد هزار نفر و در زمستان دویست هزار نفر است. اما این تخمین قطعی نیست و مانند همه نواحی مشرق‌زمین دستیابی به اطلاعاتی دقیق در این موارد دشوار است».

البته وی زیبایی منظره و کوه‌های اطراف تهران را هم ستوده و نوشته است: «تهران از شهرهای بسیار زیبای ایران است. مساجد و حمام‌ها و میدان‌های عمومی و کاروانسراها و بازارهایی دارد. منظره اطراف تهران وسیع است. سلسله جبال البرز با قله‌هایی که دماوند بر همه آن‌ها مسلط است در اطراف شهر محدوده‌ای شکوهمند را با شعاعی بسیار وسیع به وجود آورده است». 

انتهای پیام/ ت 140

منبع: فارس

کلیدواژه: تهران تابستان گرمای هوا دوره قاجار جمعیت خواندنی های تاریخ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۸۴۲۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دوره آموزشی «حسنه ماندگار» برای ۱۵۰ نفر خادمیار مرکزی برگزار شد

به گزارش خبرگزاری مهر، دبیر شورای سیاست‌گذاری جمعیت ستاد نماز جمعه کشور، با اشاره به جهان قبل و بعد از انقلاب جنسی، گفت: استان مرکزی به واسطه آمار ۶۰ درصدی طلاق، از این حیث رتبه پنجم را در کشور دارد که باید در این راستا تدابیر ویژه ای اندیشید.

وی گفت: آسیب شناسی فردی و اجتماعی طلاق در جامعه کنونی باعث شده تا ایران به سوی سالمندی پیش رود.

حجت الاسلام شفیعی گفت: همچنین استان مرکزی رتبه چهارم جمعیت سالمند در کشور را دارد و با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری با جهاد تبیین می‌توان بر این مشکلات غلبه کرد و گام‌های موثرتری در راستای اقتدار نظام جمهوری اسلامی برداشت.

مدیر کانون‌های خدمت رضوی استان مرکزی نیز گفت: دوره ملی آموزشی «حسنه ماندگار» با هدف تشکیل شبکه ملی تسهیل‌گر جوانی جمعیت و تربیت کنشگر فعال با استفاده از فنون کاربردی با بهره گیری از اساتید مجرب در دانشگاه آزاد واحد اراک، برگزار شد.

رضا بخشی افزود: در این دوره آموزشی که با محوریت کانون خدمت رضوی و تربیت تسهیل گران جوانی جمعیت برگزار شد، ۱۵۰ نفر از خادمیاران و فعالان فرهنگی اجتماعی شهرستان‌های مرکزی حضور داشتند و آموزش‌های را فرا گرفتند.

وی گفت: انتظار است این جامعه هدف، به عنوان کنشگران فعال اجتماعی بتوانند نسبت به فرهنگ سازی در فضای عمومی حوزه جمعیت، جوانی جمعیت و افزایش سرانه جمعیت، گام‌های مؤثرتری بردارند.

کد خبر 6088836

دیگر خبرها

  • «فلسطین و توطئه صهیونیستی انگلیسی» به کتابفروشی‌ها آمد
  • «تاریخ تحلیلی پوستر انقلاب» بر اساس کتاب شهید آوینی بررسی شد
  • سفر به برزیل با تور آژانس سفرنامه در بهار و تابستان ۱۴۰۳
  • ببینید | تصاویری از ایجاد دریاچه‌ای از زباله در اطراف تهران؛ بی‌توجهی مسئولان به وعده‌ خود!
  • ۲۰ هزار جوان قمی عضو جمعیت هلال‌احمر هستند
  • برگزاری خاکریز امنیت ۸ در گیلان
  • برگزاری «خاکریز امنیت ۸» در گیلان
  • سیل به مزار امامزاده سیدعلی (ع) رسید / تخلیه آبگرفتگی صحن مزار
  • سیل به مزار امامزاده سیدعلی (ع) نهبندان رسید/ تخلیه آبگرفتگی صحن مزار
  • دوره آموزشی «حسنه ماندگار» برای ۱۵۰ نفر خادمیار مرکزی برگزار شد