Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-29@06:06:02 GMT

بنیان خانواده در تیر رس فروشندگان مواد!

تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۹۳۳۷۲

بنیان خانواده در تیر رس فروشندگان مواد!

هم مرزی سیستان و بلوچستان با دو کشوری که مرکز کشت مواد مخدر هستند سبب شده تا نه تنها آمار اعتیاد در بین آقایان افزایش یابد بلکه رشد چشمگیری نیز در بین زنان داشته باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون، اعتیاد به مواد مخدر یکی از انحرافات شایع عصر حاضر است که سالانه قربانیان بی‌شماری می‎گیرد و آسیبی جدی بر پیکر خانواده و جامعه وارد می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند اعتیاد به مواد مخدر در بین مردان بیش از زنان است، اما در چند سال اخیر، نرخ اعتیاد زنان به علل مختلفی افزایش یافته است که تاثیری مستقیم و زیانبار بر نهاد خانواده  دارد و ابتلای زنان به آن، بر گسترش آسیب بر پیکره خانواده دامن می زند.


 اعتیاد خود عاملی مهم و موثر در رشد یا آفرینش بسیاری دیگر از معضلات اجتماعی است وبررسی آن همواره در صدر توجه بوده است. 

در دو دهه اخیر یکی از نگرانی ‌های جدی، رشد اعتیاد در زنان یا «زنانه ‌شدن اعتیاد» است.
اعتیاد در زنان، آنان را در معرض بیماری ها و اختلالات روانی مانند افسردگی قرار می دهد و  در برخی موارد باعث خودکشی آنها می شود. پس از اعتیاد، زنان توسط خانواده و محل کار طرد شده و معمولاً شغل خود را از دست می دهند و در برخی موارد به دلیل هزینه ی بالای اعتیاد به روابط خارج از چارچوب کشیده شده و به زنان خیابانی تبدیل می شوند.

آموزش در پیشگیری و ترک اعتیاد زنان موثر است

مریم زرگری کارشناس سلامت روان گفت: پیامدهای خانوادگی و اجتماعی اعتیاد زنان نیز به مراتب بیشتر از مردان است و آسیبی که در اثر اعتیاد زنان به مواد مخدر بر جامعه و محیط اجتماعی پیرامون وارد می‌شود، کمتر از آسیب‌های فردی نیست.

وی با بیان اینکه  خانواده هسته اصلی و نهاد بنیادی هر جامعه است و زنان نقش محوری را در خانواده ایفا می‌کنند و پرورش و تربیت فرزندان نسل بعد که آینده سازان و سرمایه‌های آتی هر جامعه‌ای محسوب می‌شوند عموما در دامان زنان صورت می‌گیرد، افزود: اعتیاد زنان به سوء مصرف مواد مخدر به طور منفی فرزندان و خانواده را تحت تأثیر قرار می‌دهد و به طور مستقیم و غیر مستقیم، بسیاری از مشکلات و انحرافات اجتماعی از این ناهنجاری ناشی می‌شود.

 مریم زرگری بیان کرد: بیشتر زنانی که اعتیاد دارند، همسران آن‌ها نیز معتاد بوده و یا اینکه اعتیاد در بین نزدیکانشان مثل پدر یا برادر و یا مادر سوء مصرف مواد وجود داشته است.

وی افزود: از جمله عواملی که زنان دچار سوء مصرف مواد مخدر می‌شوند، رفتارهای هیجانی، عوامل اجتماعی، عوامل خانوادگی، عوامل شناختی و عوامل فرهنگی که هرکدام به نحوی در اعتیاد زنان تاثیرگذار می باشد.

زرگری آموزش و آگاهی در خصوص آسیب های اجتماعی و مضرات و آسیب های اعتیاد را مهم ترین عامل کاهش اعتیاد در جامعه و به خصوص زنان عنوان کرد و گفت:  با آگاهی و آموزش لازم می توانیم به سوی جامعه ایمن از مواد مخدر پیش برویم .

وی تصریح کرد: لازم است نهاد های که در رابطه با بحث مواد مخدر و بحث اعتیاد کار می کنند ، اهتمام بیشتری به بحث آموزش داشته باشند.
 
3 مرکز ترک اعتیاد بانوان در سیستان و بلوچستان

چاری کارشناس پیشگیری و درمان بهزیستی سیستان و بلوچستان گفت: دو مرکز اقامتی ، کمپ ترک اعتیاد در زاهدان و یک مرکز در ایرانشهر مخصوص بانوان وجود دارد که زنان گرفتار اعتیاد جهت بهبودی به این مراکز ارجاع داده می شوند.

وی افزود: برخی افراد به صورت خود معرف یا توسط خانواده به این کمپ ها مراجعه و برخی هم در طرح جمع آوری که هر سه ماه یکبار با دستور دادگستری توسط بهزیستی انجام  به این مراکز ارجاع داده می شوند.

چاری بیان کرد: بعد از بهبودی برخی از بانوان به آغوش خانواده ها باز می گردند ، برخی هم چون خانواده ندارند و خود سرپرست هستند به سازمان فنی و حرفه ای جهت فرا گیری حرفه معرفی می شوند.

وی تصریح کرد: بعد از گذراندن دوره های آموزشی و کسب مهارت سازمان بهزیستی این تعهد را دارد که تسهیلات برای ایجاد اشتغال به این زنان بهبود یافته قرار می دهد.

راه اندازی واحد خبازی و کلوچه پزی توسط بانوان بهبود یافته

زهرا ابراهیمی مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری سیستان و بلوچستان راه اندازی واحد خبازی و کلوچه پزی توسط بانوان بهبود یافته و در حال بهبود را جمله برنامه های اشتغال زایی جهت بانوان بهبود یافته از اعتیاد عنوان کرد و گفت: در کنار آن برخی از مشوق ها برای بانوان بهبودیافته در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: برای بازگشت آنان به چرخه کار نیز، پیش بینی های انجام که بانوان به محض بهبود و در صورت واجد شرایط بودن به شرکت و واحد‌های تولیدی معرفی می شوند.

انتهای پیام/ 

 

 

منبع: دانا

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان بانوان بهبود اعتیاد زنان بهبود یافته مواد مخدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۹۳۳۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد

فرمانده انتظامی خراسان رضوی از کشف ۲۴۷ کیلوگرم حشیش در مشهد خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان رضوی و به نقل از روابط عمومی پلیس، سردار سرتیپ پاسدار محمدکاظم تقوی اظهار کرد: تیم‌های مرکز عملیات ویژه پلیس مبارزه با مواد مخدر استان در اقدامی اطلاعاتی، یک محموله مواد مخدر را ردزنی و پس از کنترل و مراقبت‌های پوششی در اقدامی غافلگیرانه خودرو پژو ۴۰۵ حامل مواد افیونی را در یکی از خیابان‌های شهر مشهد متوقف کردند.

وی افزود: در این عملیات مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر استان در بازرسی از خودرو موردنظر ۵۰ کیلوگرم حشیش کشف و یک متهم زن و یک متهم مرد تبعه خارجی را نیز دستگیر کردند.

این مقام ارشد انتظامی در ادامه با اشاره به بازرسی از مخفیگاه متهمان در بلوار توس، ۱۹۷ کیلوگرم حشیش را کشف کردند، تصریح کرد: در مجموع در این عملیات مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر استان ۲۴۷ کیلو گرم حشیش را کشف و دو متهم دستگیرشده به منظور سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

کد خبر 748535

دیگر خبرها

  • کشف ۴۵۵ کیلوگرم مواد مخدر در شهرستان میناب استان هرمزگان
  • لزوم اتحاد کشورهای اسلامی در برابر ظلم و جنایت رژیم صهیونیستی
  • «اسنوس» مواد مخدر جدید فوتبالیست‌های لیگ برتر
  • کشف محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد
  • دستگیری دو باند توزيع مواد مخدر در کرمانشاه
  • نگاهی به آسیب‌های نوپدید فضای مجازی
  • آموزش فنی و حرفه ای رایگان برای ترک کنندگان
  • جمع آوری و دستگیری ۲۸۶ معتاد و خرده فروش در مشهد
  • کشف حدود ۲۵ کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در تایباد
  • کشف حدود 25 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون