Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-29@06:12:41 GMT

چرا ترکیه توجه ویژه‌ای به ونزوئلا دارد؟

تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۹۴۴۳۶

چرا ترکیه توجه ویژه‌ای به ونزوئلا دارد؟

دولت اردوغان تلاش می‌کند تا بازی سیاسی حفظ همزمان رابطه با شرق و غرب را به شکل هوشمندانه پیش ببرد و از مزایای رابطه با ونزوئلا بهره بگیرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روز چهارشنبه دستگاه دیپلماسی و نهاد ریاست جمهوری ترکیه، پذیرای دو مهمان بود. از سویی سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در ساختمان وزارت امور خارجه با همتای ترک خود چاووش اوغلو گفتگو می کرد و در دیگر سو در کاخ بش تپه آنکارا، رجب طیب اردوغان، پذیرای نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این سوی میدان، چاووش اوغلو در تلاش بود تا گذرگاه امن انتقال گندم از دریای سیاه به مرمره و مدیترانه را پی بگیرد و امتیازی طلایی از روسیه و لاوروف دریافت کند و در دیگر سو، اردوغان نیز با پافشاری بر ضرورت توسعه روابط ترکیه و ونزوئلا، به آمریکا و ناتو پیام معنی داری مخابره می کرد تا نشان دهد که می خواهد در چند میدان متفاوت، توپ بزند.

روزنامه صباح، از مهمترین ارگان های تبلیغاتی حزب عدالت و توسعه، چنین تیتری به کار برده است: «چک سفید مادورو برای ترکیه».

در توضیح این تیتر، آمده است: «مادورو خواهان فعالیت شرکت های ترکیه ای در ونزوئلا شده و قول داده که برای تمام اقدامات ترک ها، ضمانت دهد که همه چیز به طور مرتب پیش خواهد رفت. او از ترک ها خواهش کرده برای استحصال طلا از معادن ونزوئلا و استخراج نفت، به این کشور بروند.»

مادورو که علاقه فراوانی به کباب مشهور نصرت ترکیه دارد و یک بار، صرفاً برای خوردن کباب به ترکیه سفر کرده، باز هم خواهان بازدید از گروه ساخت سریال تاریخی عثمانی شد و نشان داد که حساسیت های ترکیه و تیم اردوغان را به خوبی می شناسد.

روزنامه دیریلیش پُستا، از روزنامه های مدافع ایده بازگرداندن نظام خلافت به ترکیه که همواره اردوغان را در قامت یک رهبر تاریخی معرفی می کند، عکس و تیتری در صفحه نخست شماره خود گنجانده که نیازی به توضیح چندانی ندارد؛ چشم دنیا به ترکیه است.

در کشوری که تا دو دهه پیش، به تمامی به غرب چسبیده بود، حالا چین، روسیه، ایران و ونزوئلا نیز از اهمیت بالایی برخوردارند و ترکیه به شکلی معنی دار، از غرب فاصله گرفته است. حالا همه می دانند که دولت اردوغان تلاش می کند تا بازی سیاسی حفظ همزمان رابطه با شرق و غرب را به شکل هوشمندانه پیش ببرد و از مزایای رابطه با ونزوئلا بهره بگیرد.

سخنان اردوغان و مادورو در برابر خبرنگاران

نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا طی نشست مشترک خبری با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه‌ در کاخ بش‌تپه آنکارا اعلام کرد:«ترکیه برای ما کشوری است که دارای پتانسیلی در حد تولد دوباره‌ است. ترکیه در اروپا و آسیا پتانسیل بزرگی دارد و در عین حال، در میان اقتصادهای برتر جهان قرار می‌گیرد. ترکیه تاثیر سیاسی و پتانسیل بالایی در جهان دارد. در جهانی که ما به آن جهان چندقطبی یا چند مرکزی می‌گوییم.»

مادورو افزود: «ما می‌خواهیم در این جهان، صلح و قوانین بین‌المللی برقرار شود. این جهان باید جهان هماهنگی، همکاری و همزیستی باشد. گفت‌وگو میان تمدن‌ها، ادیان و فرهنگ‌ها در جهان کنونی، بسیار مهم است. از این نظر ترکیه برای ما الگوی مهمی است و وقتی جهان را از نظر ژئوپولیتیک ارزیابی می‌کنیم، ترکیه نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند.»

مادورو در اشاره به برتری های کشورش گفت:«ونزوئلا نیز در منطقه خود و در جغرافیای آمریکا، صدای بلند و رسایی دارد. کشور ما همچون جسمی است که تحت شکنجه قرار گرفته و در معرض تهدیدات، تحریم‌ها و انسدادها بوده، اما در حال حاضر، همه می بینید که ونزوئلا در حال رشد است. ما یک کشور فروتن و متواضع هستیم، اما یک ویژگی مهم داریم که همانا صدرنشینی ما در بازار جهانی نفت است.

رجب طیب اردوغان نیز اعلام کرد: «ونزوئلا یکی از مهم‌ترین شرکای ترکیه در منطقه آمریکای لاتین و کارائیب است. ما هرگز نمی‌توانیم همبستگی مردم ونزوئلا با ملتمان در کودتای نافرجام 15 جولای را فراموش کنیم. ما به تمام دنیا نشان دادیم که دوستی ترکیه و ونزوئلا یک دوستی واقعی است. موضع جناب مادورو در قبال مسئله فلسطین نیز قابل تحسین است. به همین مناسبت بار دیگر به ایشان تبریک می گویم.»

اردوغان در ادامه به زمینه های توسعه روابط اشاره کرده و گفت: «ظرفیت همکاری گسترده‌ای بین ونزوئلا و ترکیه در بسیاری از زمینه‌ها به ویژه تجارت، انرژی، معدن، پیمانکاری، بهداشت، کشاورزی و گردشگری وجود دارد.»

اردوغان همچنین در مورد هدفگذاری سالیان آتی در زمینه توسعه روابط اقتصادی آنکارا – کاراکاس گفت:«حجم تجارت دو کشور در سال 2019 در سطح 150 میلیون دلار بود که در سال 2020 دو برابر و در سال گذشته تقریباً سه برابر شده و به سطح 850 میلیون دلار رسیده است.»

سخنان مادورو در مورد تحریم های آمریکا

رئیس جمهور ونزوئلا در مصاحبه با خبرگزاری رسمی آناتولی ترکیه گفته است: «همکاری ما با ترکیه، همکاری در زمینه برقراری صلح، دوستی و در عین حال همکاری و هماهنگی است. کارها خوب پیش رفته و از نتایج راضی هستیم.»

مادورو درباره تحریم های آمریکا گفت:«در حال حاضر، تحولات مهمی روی داده که نشان می دهد، جهان جدیدی در حال شکل گیری است. در این جهان جدید، تک قطبی و هژمونی،‌ دیگر وجود نخواهند داشت. ما تمام اینها را پشت سر خواهیم گذاشت. تحریم‌های اعمال شده توسط ایالات متحده همیشه مانند بومرنگ باز گشته و بر اقتصاد آمریکا و اروپا تأثیر می‌گذارد. ما می دانیم که لغو تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا بسیار بعید است. امپراتوری ایالات متحده همیشه درگیر تهاجمات و درگیری های خودش است. اعمال هزاران تحریم علیه اقتصاد، کشاورزی، نفت و گاز طبیعی روسیه اثر بومرنگ داشته و به اقتصاد اروپا و آمریکا بازگشته است.»

مادورو درباره تغییرات جدیدی که به نفع ونزوئلا تمام شده، چنین گفته است:«در تاریخ 5 مارس در کاراکاس تماس مهمی با هیئتی از دولت ایالات متحده داشتیم. شرکت نفت‌وگاز آمریکایی شورون، شرکت نفت و گاز ایتالیایی (انی) و شرکت نفت و گاز اسپانیایی (رپسول) سرمایه‌گذاری‌های خود را به ونزوئلا منتقل خواهند کرد تا گاز و نفت را به بازارهای مربوطه خود عرضه کنند. باید صبور بود، امیدوارم آمریکا روزی از سیاست متجاوزانه، فشار و تحریمی خود دست بردارد. ونزوئلا از اجلاس سران قاره آمریکا که توسط سازمان کشورهای آمریکایی (OAS) برگزار شده بود، کنار گذاشته شد. اما حالا شاهد این هستیم که حذف ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا که کشورهای ضد امپریالیستی آمریکای لاتین و دریای کارائیب هستند، توسط بیش از 25 کشور رد شده است. امپراتوری ایالات متحده، کشورهای آمریکای لاتین و حوزه دریای کارائیب را حیاط خلوت خود می‌داند، ما اجازه تحقق آرزوهایشان را نخواهیم داد.»

پس از دیدارهای دوجانبه روسای جمهور و هیئت‌های ترکیه و ونزوئلا، مراسم امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری بین دو کشور برگزار شد.

یادداشت تفاهم جهت همکاری بین انجمن آژانس های مسافرتی ترکیه (TÜRSAB) و شرکت گردشگری دولتی ونزوئلا (Venetur)، توسط وزرای فرهنگ و گردشگری دو کشور به امضا رسید. همچنین توافق‌نامه‌هایی در خصوص حفظ نباتات بین دو کشور امضا شد.

شهاب کاوجی اوغلو، رئیس بانک مرکزی ترکیه و کالیکستو اورتگا، رئیس بانک مرکزی ونزوئلا نیز تفاهم‌نامه همکاری بین بانک‌های مرکزی دو کشور را امضا کردند.

نگاهی به نوع توافق های امضا شده بین اردوغان و مادورو، گویای این واقعیت است که فعلاً، آن چه در روابط آنکارا – کاراکاس مهم است، جنبه نمادین و به نمایش گذاشتن رویکرد مستقل در سیاست خارجی است و هنوز فاصله زیادی برای رسیدن به توسعه روابط اقتصادی باقی مانده است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ترکیه ترکیه ایالات متحده توسعه روابط رئیس جمهور تحریم ها دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۹۴۴۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاخ سفید: برنامه‌ای برای سفر اردوغان به آمریکا وجود ندارد

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در نشست خبری گفت که هنوز برنامه‌ای برای سفر رئیس‌جمهور ترکیه به واشنگتن وجود ندارد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گزارش‌ رسانه‌های ترکیه درباره احتمال سفر رئیس‌جمهور «رجب طیب اردوغان» به واشنگتن و دیدار با «جو بایدن»، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا را تکذیب کرد.

کربی در نشست خبری روز پنجشنبه در پاسخ به سوال یک خبرنگار که درباره احتمال سفر اردوغان به واشنگتن طی دو هفته آینده وجود دارد در حالی که او به تازگی با میزبان یکی از سران حماس بود گفت: «هیچ چیز در برنامه در خصوص سفر رئیس‌جمهور اردوغان وجود ندارد. بنابراین، نظری درباره این مسئله ندارم.»

پیش از این برخی منابع رسانه‌ای از جمله رسانه‌های ترکیه گزارش داده بودند اردوغان روز 9 ماه می برای دیدار با جو بایدن به واشنگتن سفر خواهد کرد. پیش از این روسای جمهور دو کشور در حاشیه نشست‌های بین‌المللی با یکدیگر دیدار کرده بودند اما دو طرف در کاخ سفید دیداری با یکدیگر نکرده‌اند.

روزنامه حریت ترکیه هم امروز جمعه (7 اردیبهشت) گزارش داده که پس از سفر «اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت فلسطین، حماس به ترکیه، برخی از لابی‌های مرتبط با اسرائیل در تلاش بوده‌اند سفر رجب طیب اردوغان به واشنگتن را لغو کنند.

وزارت امور خارجه آمریکا در ماه ژانویه فروش 40 فروند جنگنده اف‌16 به ترکیه و نوسازی جنگنده‌های موجود اف‌16 آن کشور را تأیید کرده بود.  تأیید این مجوز پس از آن صورت گرفت که آنکارا برای عضویت سوئد در ائتلاف ناتو چراغ سبز نشان داد.

اردوغان: دیگر تجارت گسترده گذشته با اسرائیل را نداریماردوغان: عراق درباره آب مطالباتی از ترکیه داردکدهای سفر اردوغان به عراقرئیس‌جمهور عراق به اردوغان: تعرض به شهرهای عراق را نمی‌پذیریم

 

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • اجلاس بین المجالس قدس در استانبول ترکیه
  • چرا بایدن حاضر نشد با اردوغان دیدار کند؟
  • اردوغان: در برابر نابودی فلسطینی‌ها سکوت نخواهیم کرد
  • سفر اردوغان به آمریکا به تعویق افتاد
  • واکنش ترکیه به حمله وزیرخارجه اسرائیل به اردوغان
  • لغو دیدار اردوغان و بایدن
  • کریدور عراق-اردوغان- اروپا / چالش‌های فنی و زیرساختی
  • سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
  • اردوغان : نتانیاهو قصاب غزه است
  • کاخ سفید: برنامه‌ای برای سفر اردوغان به آمریکا وجود ندارد