Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به توقف صادرات ۴۰میلیون دلاری صنایع دستی در دوران کرونا گفت: صنایع دستی می تواند تضمین کننده اقتصاد پایدار و ایران آباد باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا ایزدی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه این هفته -بیستم خردادماه- اظهار کرد: ۲۰ خردادماه مصادف با روز جهانی صنایع دستی و روز ملی فرش است، به هر طریق اگر بخواهیم به این دو ارزش فرهنگی نگاه کنیم نام اصفهان ستاره درخشانی در عرصه فرش و صنایع دستی ایران زمین است که با ظهور اسلام معنا و مفهوم دیگر یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی صنایع دستی را هنری از آن ایران و اصفهان دانست و افزود: نزدیک به دو سوم صنایع دستی زنده ایران به بهترین شکل در اصفهان تولید می‌شود و ۶۸ هزار هنرمند با سعه صدر، تلاش و ایمان به خدا مصنوعاتی خلق می‌کنند که شایسته ستایش و همه ایران است.

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان با اشاره به پیشینه ارزشمند اصفهان در شجاعت، شهامت و شهادت، گفت: رهبر معظم انقلاب، اصفهان را با صنایع دستی به نام شهر درخشان معرفی می‌کند که با همت هنرمندان این عرصه درخشان‌تر از گذشته با بهره‌گیری از تربیت اسلامی مفهوم و رنگ بهتری پیدا کرده است.

توقف صادرات ۴۰ میلیون دلاری صنایع دستی در دوران کرونا

وی وظیفه میراث فرهنگی را حمایت از این قشر دانست و افزود: با اینکه نزدیک به سه سال سخت بر این هنر صنعت گذشت و فعالیت آنها و تجسم بهبود وضعیت صنایع دستی را دچار اخلال کرد اما با همه این سختی‌ها دولت بر آن است که با بهره‌ گیری از معنای واقعی شعار سال گام‌های بلندی برای توسعه پایدار به ویژه در اصفهان رقم بزند.

ایزدی با اشاره به اینکه توسعه پایدار در حوزه فعالیت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی اصفهان بدون در نظر گرفتن صنایع دستی اتصال دو حلقه شعار امسال ممکن نیست، خاطرنشان کرد: در سال ۹۸ مجموعه فعالیت‌های اداره کل با تلاش هنرمندان صنایع دستی ۴۰ میلیون دلار صادرات غیر نفتی را رقم زد که در طول دو سال گذشته به این رقم نرسیدیم اما امسال بر آن هستیم با همت و تلاش همکاران در عرصه تولید و ترویج صنایع دستی بتوانیم صنایع دستی را وارد خانوارهای ایرانی به عنوان ابزار قابل استفاده کنیم.

وی از تلاش برای افزایش صادرات صنایع دستی به رقم ۶۵ میلیون دلار خبر داد و گفت: رسیدن به این هدف نیازمند تلاش همه ایرانیان است و ضمن قدردانی از زحمات بی شائبه آیت الله طباطبایی نژاد، نماینده ولی فقیه، امام جمعه موقت اصفهان، استاندار و همه مدیران استانی و شهردار، دست یاری در این زمینه به سویشان دراز کنیم.

ضرورت تغییر نگاه تجملی به صنایع دستی

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان تغییر نگاه تجملاتی و غیرکاربردی به صنایع دستی را ضروری دانست و تاکید کرد: تغییر نگاه تجملات و غیرکاربردی اصلی‌ترین هدف برای افزایش تولید کمی و کیفی است و امیدوارم نمازگزاران که عصاره فرهنگ ایمان شعور و استقامت هستند دست یاری ما را بفشارند و کمک کنند تا زمینه اشتغالزایی مناسبی در حوزه صنایع دستی فراهم شود.

وی با اشاره به برخورداری شش هزار و ۷۰۰ نفر از هنرمندان صنایع دستی از پوشش بیمه، گفت: این آمار قابل قبول نیست و بر آن هستیم که با تلاش دولت بتوانیم اتفاقات بهتری را در حوزه بیمه رقم بزنیم و پرداخت تسهیلات یکی از اهداف میراث فرهنگی است.

ایزدی از امضای تفاهم‌نامه‌ای با سازمان پست در راستی تحقق اهداف دولت خیر داد و افزود: در راستای تحقق اهداف دولت با پست تفاهم نامه‌ای امضا می‌شود تا با ریشه کن کردن کاغذبازی، بتوانیم خدمات را در منزل به هنرمندان و علاقه مندان صنایع دستی ارائه دهیم.

وی نماز جمعه را یادگار رهبر کبیر انقلاب امام خمینی (ره) دانست و گفت: جانشین برخی امام یعنی رهبر معظم انقلاب سال‌هاست شعارهای سال را بر محور اقتصاد تعریف کردند و دلیل این تاکید بر مسائل اقتصادی همان حدیث شریفی است که می‌فرماید نباید اجازه دهیم فقط وارد شود زیرا ممکن است ایمان زیر سوال برود.

مدیر کل میراث فرهنگی با اشاره به عزم جدی دولت برای تحقق شعار سال ادامه داد: اقتصادی که برگرفته از تعالیم اسلامی و به واسطه جان فشانی و ایثار شهدا به ویژه شهدای شهر اصفهان توسط رهبر تعیین شده است بر پایه اقتصاد فرهنگی است که باید مبتنی بر تعالیم ناب اسلامی باشد تا اسلام ناب محمدی را به بهترین شکل صادر کند.

وی افزود: همه ما بر این باوریم که صنایع دستی ایران و اصفهان می‌تواند به بهترین شکل تحقق دهد شعار امسال را و بتوانیم شعار امسال را با بهره‌گیری و آموزش مناسب در راستای تحقق اقتصاد فرهنگی و شعار سال جامع عمل بپوشانیم زیرا آنچه رهبر به نام تمدن نوین اسلامی مطرح می‌کند ابزاری به نام صنایع دستی می‌خواهد این صنایع می‌تواند تضمین کننده اقتصاد پایدار و ایران آباد برای آینده باشد تا اسلام را به همه جا صادر کند.

کد خبر 580871

منبع: ایمنا

کلیدواژه: خطبه نماز جمعه سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه نماز جمعه اصفهان مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اصفهان صنایع دستی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۹۵۴۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت برگزاری تورهای گردشگری مذهبی در آذربایجان شرقی

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام و المسلمین سید شهاب الدین حسینی در جلسه مشترک اداره اوقاف و امور خیریه استان با سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گفت: عملی کردن تفاهم نامه مشترک وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در چند بحث تعریف شده که بحث اول مرمت و بازسازی بناهای تاریخی به خصوص مساجد تاریخی، امامزاده‌ها و… می‌باشد که در سطح استان وجود دارد و بالغ بر ۳۰۰ اثر نیز در این حوزه به ثبت ملی رسیده که امید است بتوانیم به صورت مشترک این آثار را مرمت و بازسازی کرده و تحویل مردم و گردشگران دهیم.

وی ادامه داد: بحث دوم برگزاری تورهای گردشگری مذهبی و تعریف مسیرهای گردشگری مذهبی استان است که با توجه به وجود چشم اندازهای مذهبی به ویژه امامزاده‌هایی که در استان وجود دارد بتوانیم این مسیرها و این تورها را به خوبی تعریف کرده و در اختیار گردشگران ورودی استان دهیم‌.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اظهار کرد: بحث سوم راه اندازی موزه وقف، قرآن و کتابت استان آذربایجان شرقی است که برای اولین بار قرار است در سطح کشور انجام شود که با همکاری اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سازمان اوقاف و امور خیریه استان در محل مسجد کبود تا پایان تابستان سال جاری برنامه ریزی شده تا انجام شده و به پایان برسد.

حجت الاسلام حسینی همچنین پیگیر ثبت جهانی بقعه شیخ شهاب الدین اهری بعنوان اولین باغ مزار ایران شد تا با ثبت آن هم موقوفه احیا شده و هم مجموعه برای گردشگری ایجاد گردد.

حمزه زاده مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در این جلسه افزود: مولدسازی و استفاده بهینه از بناهای تاریخی موقوفه استان یکی دیگر از موضوعات اساسی است که در این راستا بسته‌های سرمایه گذاری برای پروژه تاریخی استان تعریف شده که در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت تا تبدیل به یک کاربری‌های فرهنگی گردشگری مرتبط با موضوعات فعالیت حوزه همچون هتل بوتیک، رستوران‌های سنتی و مراکز عرضه محصولات فرهنگی و صنایع دستی استان شوند در این خصوص مصوب شد تا ۵ پروژه از جمله کاروانسرای جمال آباد شهرستان میانه، کاروانسرای الخرج، حمام میلان و حمام شنب غازان به صورت مشترک تعریف بسته شود تا در اختیار سرمایه گذاران قرار بگیرد.

کد خبر 6097646

دیگر خبرها

  • تأیید بیمه تأمین اجتماعی ۱۰۹ هنرمند صنایع دستی در مشهد مقدس
  • ۱۳۰۰ هنرمند صنایع دستی مشهد بیمه شدند‌
  • ضرورت برگزاری تورهای گردشگری مذهبی در آذربایجان شرقی
  • «فهرج»، کاندیدای بهترین روستاهای جهانی گردشگری
  • دستگیری ۳ حفار غیرمجاز در قروه
  • تخصیص اعتبارات لازم برای حوزه میراث‌فرهنگی شهرستان گرمی
  • عرضه صنایع‌دستی سیستان وبلوچستان در کشور تقویت می‌شود
  • مرمت خانه‌های تاریخی اردبیل امسال تعیین تکلیف می‌شود
  • چشم انتظاری تاریخ بر بالین ریسباف پیر؛ رویای اصفهان تعبیر می‌شود
  • ٣٨٥ هنرمند واجد شرایط صنایع‌دستی کردستان بیمه شدند