Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-07@06:23:45 GMT

۹۰ درصد ظرفیت معادن کشور غیرفعال است

تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۹۶۹۷۸

۹۰ درصد ظرفیت معادن کشور غیرفعال است

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا پورابراهیمی عصر جمعه در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان که با حضور اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس و با همراهی مدیرکل اقتصاد و دارایی در استان اردبیل برگزار شد، اظهار کرد: در هفته جاری با حضور در سه استان فارس، گیلان و اردبیل مشکلات و نارسایی‌های حوزه اقتصادی را مورد رصد قرار دادیم تا گزارش جامعی را در مجلس به نمایندگان ارائه کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی به حل مشکل واحدهای دریافت کننده تسهیلات ارزی و تعهدات انجام شده در این زمینه اشاره کرد و گفت: عده‌ای از تولید کنندگان و واحدهای صنعتی با دریافت ارز با نرخ پایین موظف هستند با نرخ ارز فعلی تعهدات خود را انجام دهند که برای حل مشکل آنها مقرر شد تا با رقم ارز نیمایی و لحاظ کردن ارزش پروژه‌ها محاسبه دقیق انجام شود تا صاحبان این واحدها تعهدات ارزی خود را به بانک‌های عامل یا صندوق توسعه ملی انجام دهند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به مشکلات حوزه اکتشاف معادن و سنگ اندازی در مسیر حضور سرمایه گذاران در معادن اشاره رد و افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید از حضور سرمایه گذاران در این بخش حمایت کند چرا که ۹۰ درصد طرفیت معادن کشور غیرفعال است و تنها ۱۰ درصد از این طرفیت بهره برداری می‌شود.

پور ابراهیمی ضررت نصب دستگاه ایکس ری در گمرک بیله سوار و تأمین منابع مالی بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی را یادآور شد و ادامه داد: آمادگی داریم تا پیگیری جدی این امر و آشنایی صاحبان واحدهای تولیدی در تأمین منابع مالی از طریق بازار سرمایه دوره‌های آموزشی را برای فعالان حوزه برگزار کنیم.

وی به توافقات قبل از سفر اعضای کمیسیون اقتصادی به استان اردبیل اشاره کرد و افزود: قرار شده تأمین منابع مالی پروژه‌ها به ویژه پروژه عظیم راه آهن اردبیل با پیشرفت ۹۰ درصد انجام شود چرا که منطقی نیست این پروژه با پیشرفت ۹۰ درصد تعطیل شده و یا به حالت تعلیق در آید.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی همچنین تأمین منابع مالی را از محل ماده ۵۶ از برای این پروژه یادآور شد و گفت: در کنار راه آهن اردبیل به میانه تکمیل محور اردبیل - سرچم و راه مواصلاتی خلخال نیز جزو اولویت‌ها است که قرار شد بانک سپه و سایر بانک‌های عامل در پرداخت منابع ماده ۵۶ تلاش جدی را انجام دهند تا متناسب با سقف تعیین شده و اولویت پروژه‌ها این منابع تأمین شود.

پورابراهیمی ضرورت توسعه زراعت چوب را با تأمین منابع آب مورد نیاز در سطح استان اردبیل به عنوان منطقه مستعد یادآور شد و گفت: با موافقت وزارت نفت و همراهی شرکت گاز مقرر شده تأمین گاز روستاها و واحدهای صنعتی انجام شده و محاسبه بهای مصرفی واحدهای مصرفی نیز با نرخ جدید انجام شود.

وی به وضعیت نامطلوب گمرک اردبیل و آستارا اشاره کرد و گفت: باید تسهیلگری در مسیر صادرات برای فعالان در این مسیر انجام شود چرا که ما نیازمند تقویت زیرساخت‌ها در این حوزه هستم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کرد تا مصوبات سفر اعضا کمیسیون اقتصادی مجلس به استان اردبیل به صورت هفتگی و ماهانه مورد رصد قرار بگیرد و همه دستگاه‌های اجرایی موظف به عملیاتی کردن این مصوبات باشند.

کد خبر 5510920

منبع: مهر

کلیدواژه: صندوق توسعه ملی وزارت صنعت معدن وتجارت بانک سپه وزارت صنعت معدن و تجارت کمیسیون اقتصادی مجلس کمیسیون اقتصادی محمدرضا پورابراهیمی وزارت نفت اردبیل گمرک اردبیل وزارت صنعت معدن و تجارت مجلس بوشهر کرمانشاه خروج قطار از ریل دهه کرامت خطبه های نماز جمعه سفر استانی مشهد خراسان رضوی آمار کرونا ویروس کرونا اردبیل تغییر ساعت کاری زیر سایه خورشید کمیسیون اقتصادی مجلس تأمین منابع مالی استان اردبیل انجام شود ۹۰ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۹۶۹۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه ۳۰۰ هزار هکتار اراضی؛ افزایش سه میلیون تنی محصولات کشاورزی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت اقتصاد، وزرای امور اقتصادی و دارایی و جهاد کشاورزی در نشستی، راهکارهای تأمین مالی برای توسعه سیصد هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور در استان‌های خوزستان، گیلان و مازندران را بررسی کردند.

در این نشست که با حضور سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی و محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی و جمعی از معاونان و مدیران دو وزارتخانه و در وزارت اقتصاد برگزار شد، راهکارهای تأمین مالی توسعه ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان خوزستان و ۵۰ هزار هکتار از اراضی استان‌های گیلان و مازندران مورد بررسی قرار گرفت.

تأمین مالی ریالی این پروژه‌ها و استفاده از فاینانس کشور چین از جمله راهکارهایی بود که در این نشست مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به اهمیت و ضرورت تأمین امنیت غذایی کشور و نقش این اراضی در افزایش تولید محصولات مهم کشاورزی از جمله ذرت، سویا و برنج مقرر شد در خصوص یکی از روش‌های تأمین مالی از طریق فاینانس خارجی یا استفاده از منابع ریالی بانک‌های کشور تصمیم‌گیری شود.

بر اساس این گزارش، با اجرای این طرح‌ها نزدیک به سه میلیون تن افزایش تولید در بخش محصولات کشاورزی کشور ایجاد خواهد شد و میزان منابع لازم برای اجرای این طرح‌ها نیز در حدود ۲ میلیارد دلار برآورد شده است.

کد خبر 6097062

دیگر خبرها

  • وزیر صنعت، معدن و تجارت به استان مرکزی سفر می‌کند
  • افزایش ۲۰۰ درصدی میزان سرمایه‌گذاری در معادن فعال آذربایجان شرقی
  • کمیسیون اصل ۹۰ پیگیر اجرایی شدن سامانه ستاد
  • جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان ۳۰۰ درصد رشد کرد
  • دیوان محاسبات: محیط زیست تکلیف قانونی خود را انجام نداده
  • مجلس دوازدهم باید به بهبود معیشت مردم بپردازد
  • توسعه ۳۰۰ هزار هکتار اراضی؛ افزایش سه میلیون تنی محصولات کشاورزی
  • شرکت‌های بزرگ نیاز خود را از داخل استان کرمان تهیه نمی‌کنند
  • کاهش سهم آموزش و پرورش از بودجه ۱۴۰۳ / ۶۳ درصد منابع دانشگاه فرهنگیان با کسر از حقوق دانشجومعلمان تأمین می‌‎شود
  • ۷۰ درصد ظرفیت شهرک صنعتی شورمست غیرفعال است