Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک‌ کارشناس مسائل بین‌الملل در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با سفر احتمالی جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا به منطقه خاورمیانه از جمله عربستان سعودی گفت: روابط آمریکا و عربستان روابط در هم تنیده‌ای است و آمریکا به خاطر بحران اوکراین و مسائل پیش آمده در حوزه انرژی اکنون بیش از گذشته به ریاض نیاز دارد.

به گزارش قدس آنلاین، امیر علی ابوالفتح در ارتباط با اخبار منتشر شده مبنی بر سفر احتمالی بایدن به ریاض و واکنش انتقادی  برخی از رسانه‌ها و فعالان حقوق بشر آمریکا به این سفر اظهار کرد: البته هنوز به صورت رسمی اعلام نشده که این سفر انجام می‌شود گرچه سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران اعلام کرده که اگر این سفر به مصلحت آمریکا باشد انجام خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
وی با بیان اینکه روابط بین آمریکا و عربستان روابط درهم تنیده‌ای است و آمریکا همیشه به عربستان نیاز داشته و اکنون به خاطر جنگ اوکراین و بحران به وجود آمده در زمینه انرژی این نیاز بیشتر شده است، افزود: باید توجه داشت که اگر بایدن به خاورمیانه سفر کند به احتمال زیاد به عربستان که یکی از نزدیک‌ترین متحدان واشنگتن در منطقه است نیز سفر خواهد کرد و با مقامات عالی‌رتبه این کشور از جمله ملک سلمان دیدار و رایزنی خواهد داشت. این کارشناس مسائل بین الملل در مورد مخالفت برخی از فعالان حقوق بشری با انجام این سفر به خاطر نقش دولت ریاض در قتل «جمال  خاشقجی» و همچنین جنایات انجام شده از سوی عربستان در بحث یمن تصریح کرد: باید به این موضوع توجه داشت که حقوق بشر برای کشورهایی چون آمریکا فقط یک ویترین است. این دولت‌ها عموما به موضوع تجارت و بیزینس بیش از مسائلی چون حقوق بشر توجه می‌کنند. آن‌ها صحبت از نقض حقوق بشر در کشورهایی چون عربستان می‌کنند ولی به آن‌ها سلاح می‌فروشند، قراردادهای تجاری می‌بندند و دیدار و رایزنی می‌کنند. وی با بیان اینکه برخی از جریان‌ها در داخل آمریکا هستند که منتقد اقدامات ضد حقوق بشری عربستان هستند و در همین چارچوب با انجام سفر بایدن به عربستان مخالفت هستند، گفت: عموما صدای این افراد چندان تأثیرگذار نیست و کاخ سفید به آن توجهی ندارد.
 
ابوالفتح همچنین در موضوع یمن و اختلاف آمریکا و عربستان سر بحران یمن نیز گفت: اکنون شاهد آتش بس در یمن با نقش‌آفرینی کشورهایی چون ایران، عربستان، آمریکا و سازمان ملل هستیم . این موضوع پیش از این از مسائل اختلافی بین واشنگتن و ریاض بود و دموکرات‌ها مخالف عملکرد عربستان در بحث یمن بودند، ولی اکنون با توجه به آتش‌بس ایجاد شده بعید به نظر می‌رسد که چنین موضوعی بخواهد سفر بایدن به عربستان را تحت الشعاع قرار بدهد. وی خاطرنشان کرد: اگر این سفر هشت الی ۱۰ ماه پیش و پیش از وقوع آتش‌بس  صورت می‌گرفت ، ممکن بود که فشارهایی از سوی آمریکا به عربستان وارد شود تا حملات خود به یمن را کاهش بدهد ولی اکنون با توجه به آتش‌بس صورت گرفته بعید است که بخواهد این موضوع تأثیر جدی بر سفر بایدن به‌ آمریکا داشته باشد. از طرف دیگر آمریکایی‌ها نیز به این موضوع توجه دارند که اگر بخواهند دست عربستان را در یمن بسیار تنگ کنند این خطر وجود دارد که دست ایران در یمن بازتر شود و این موضوعی نیست که آمریکایی‌ها آن را بخواهند. انتهای پیام منبع: ایسنا

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: آمریکا عربستان سعودی جو بایدن آمریکا و عربستان حقوق بشر آتش بس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۹۹۴۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر معاون امیرعبداللهیان به ریاض

معاون اقتصادی وزیر امو خارجه کشورمان به منظور شرکت در نشست ویژه مجمع جهانی اقتصاد صبح امروز وارد ریاض شد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه امروز صبح در فرودگاه ریاض مورد استقبال علیرضا عنایتی، سفیر ایران در عربستان قرار گرفت.

صفری برای شرکت در نشست ویژه مجمع جهانی اقتصاد با شعار «همکاری بین‌المللی، توسعه و انرژی» با حضور سران کشورها و سیاستگذاران  اقتصادی کشورهای مختلف جهان به عربستان سفر کرده است.

هدف از این نشست یافتن راه‌حل‌هایی برای چالش‌های جهانی مرتبط با مسائل بشردوستانه، تغییرات اقلیمی و موضوع‌های اقتصادی عنوان شده است.

آمادگی اتاق بازرگانی مکه برای گسترش روابط اقتصادی با ایرانتعیین سرکنسول عربستان در مشهد و سفر مقام سعودی به تهران

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • لحظه اصابت و سرنگونی جنگنده پیشرفته آمریکا توسط انصارالله یمن+ ویدئو/ اعلام سفر رئیس موساد به عربستان/ طرح بلندپروازانه ترکیه برای ساخت ناو هواپیمابر/  حمله عناصر «پ.ک.ک» به نیروهای ارتش ترکیه
  • سفر معاون امیرعبداللهیان به ریاض
  • جزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو
  • فرود آمدن هواپیمای اسرائیلی در ریاض
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی / تلویزیون اسرائیل: احتمالا این مقامات برای گفت‌و‌گو درباره عادی‌سازی روابط رفته باشند
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی
  • غفلت ایران از سریلانکا بازار نفت آن را از ایران گرفت و به عربستان سپرد / لزوم توجه ایران به خلیج فارس در جاده نوین ابریشم
  • فریدمن: اسرائیل باید بین رفح و ریاض یکی را انتخاب کند
  • رئیس‌کل بانک مرکزی راهی عربستان شد