«خودباوری ملی در برابر ارتجاع غربی» مهمترین آموزه در مکتب امام خمینی (ره)| یادداشت مسعود رضایی
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۰۱۷۸۲
امام خمینی (ره) با آن نگاهی که بر جامعه حاکم کردند، در عمل ثابت کردند ارتجاع به هیچ وجه در اسلام واقعی نیست. اسلام واقعی، اسلام پیشرفت، مبارزه با ظلم، رفتن به سمت مرزهای دانش، تلاشگر در عرصه عدالت اجتماعی، مدافع منافع ملی ایران و ملتهای مسلمان است. - اخبار سیاسی -
گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم- رهبر معظم انقلاب در مراسم سی و سومین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) سخنان مهمی در موضوعات مختلف بیان کردند که بخش پایانی آن سخنان بیان هفت توصیه به فعالان عرصهی انقلابی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ایشان در یکی از توصیهها فرمودند: «نگذارید ردههای ارتجاع در کشور نفوذ کنند و جاگیر بشوند. «مرتجع» یعنی چه؟ ما وقتی میگوییم «مرتجع»، ذهن بعضیها میرود به کسی که یک عرقچینی بر سرش است؛ نه، مرتجع آن کسی است که در سیاست و سبک زندگی، تابع سیاست و سبک زندگی غربی است؛ این مرتجع است. این [وضع] در کشور ما بود؛ در دوران حاکمیّت فاسد و وابستهی پهلوی، سبک زندگی غربی در کشور بود، انقلاب آمد آن را پس زد؛ هر کس به آن برگردد مرتجع است. ممکن است این شخصی که مرتجع است تیشرت و شلوار لی و پاپیون و اودکلن فرانسوی هم بزند، امّا مرتجع است. هر کسی که به سمت زندگی و فرهنگ و سبک زندگی غربی برود، او مرتجع است. نگذارید کشورتان به سمت ارتجاع برود؛ نگذارید ارتجاع در بدنهی کشور جاگیر بشود و نفوذ کند.»
مسعود رضایی کارشناس سیاسی و پژوهشگر تاریخ معاصر در یادداشتی که با عنوان «خودباوری ملی در برابر ارتجاع غربی؛ مهمترین آموزه در مکتب امام خمینی (ره)» در اختیار خبرگزاری تسنیم قرار داد، در خصوص این توصیه رهبر انقلاب نوشت:
امام خمینی (ره) یک اسلامشناس برجسته بود و تمام عمر خود را صرف اسلام کرد و برای تحقق اهداف اسلامی به کار برد. شناخت واقعی از اسلام ما را به راهبردی میرساند که همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند دوگانههایی همچون حکومت و اخلاق را که دشمنان ما قابل جمع نمیدانستند، در کنار هم قرار بدهیم. دشمنان در طول چندین سال به افکار عمومی مردم مسلمان در کشورهای مختلف اینگونه القا کردند که برخی دوگانهها قابل جمع نیستند.
رهبر انقلاب: محاسبه دشمن در قرار دادن مردم مقابل نظام غلط است/ گرایش امروز مردم به انقلاب و دین از روز اول انقلاب یقیناً بیشتر است
آنها همواره در تبلیغاتشان اسلام را به عنوان دینی واپسگرا و مخالف تمدن، علم و پیشرفت معرفی کردند و متاسفانه این تبلیغات در برخی جوامع و در برخی دورهها موثر بود و کسانی که همراه با آنها بودند و در جوامع اسلامی هم زندگی میکردند، این افکار و ایدههای غلط را پذیرفتند. برخی نیز مبلغ این دیدگاهها شدند که از آنها با عنوان «غربزدهها» یاد میکنیم. آنها همگام با غربیها، اسلام را به عنوان یک دین مخالف علم معرفی کردند.
امام خمینی (ره) باتوجه به شناختی که از اسلام داشتند، تصویر واقعی و حقیقی از اسلام در عصر حاضر ارائه دادند. در عمل نیز اثبات کردند که اسلام هیچگونه مغایرتی با علم، پیشرفت و مبارزه برای ساخت یک جامعه قوی ندارد. از سال 1341 که امام خمینی(ره) قیام و نهضت خود را آغاز کردند، نمونههای بسیاری در این رابطه میتوانیم ببینم.
در دوران رژیم پهلوی که یک حکومت غربی بر سر کار بود و شاه کاملاً وابسته به آمریکا و غرب بود، وابستگی رژیم پهلوی تا حدی پیش رفت که میخواستند به نظامیان آمریکایی در ایران مصونیت قضایی تحت عنوان «کاپیتولاسیون» بدهند؛ یعنی اگر یک آمریکایی، یک ایرانی را در کشورمان میکُشت، دادگاههای ایرانی حق محاکمه وی را نداشتند.
شاه چون وابسته به آمریکا و غرب بود، نظامیان آمریکایی را برخوردار از یک حقوق دیپلماتیک غیرمتعارف کرد. امام به عنوان یک مسلمان، مجتهد و مرجع تقلید در برابر این خفت ایستاد و بر مبنای تعالیم اسلامی و نفی سبیل که در قرآن آمده است، با این اقدام خلاف حقوق جامعه اسلامی ایران مخالفت کردند.
در این نگاه امام، استقلال، تاکید بر هویت ملی ایرانیان و مبارزه با ظلم و ستم وجود داشت. امام به دنبال هویتبخشی به ملت ایران بود تا مردم خود را در مقابل ملتهای دیگر به خصوص ملتهای غربی کمتر ندانند و برابر بدانند. غربیها خودشان را برتر و ملتهای دیگر را پایینتر میدانستند و از این رو برای خودشان امتیازات ویژه قائل بودند. امام قائل به برابری حقوق ملتها بود. این نگاه امام به معنای واقعی روشنفکرانه بود؛ نه آن روشنفکری که به معنای خودباختگی در برابر غربیها باشد.
در مسیر نهضت امام نمونههای بسیاری از هویتبخشی، استقلالخواهی و مبارزه با ظلم میبینیم. در آن 15 سال، اصل و اساس مقاومت حضرت امام در برابر رژیم پهلوی و آمریکا، دفاع از منافع ملی و هویت ملی و اسلامی مردم ایران و ملتهای مسلمان بود؛ این اصل یک اصل بسیار مترقی است.
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با برقراری حکومت اسلامی، دوره جدیدی آغاز شد. امام خمینی (ره) در این دوره بر پیشرفتهای علمی و صنعتی در ایران بسیار تاکید کردند. بر مبنای همین تاکیدات روح جدیدی در جوانان انقلابی دمیده شد و دست به ابتکارات و اختراعاتی زدند که برای جهانیان و دنیای غرب تعجبآور بود. آن ابتکارات و اختراعات دستاوردهای بسیاری برای مردم ایران داشت. جامعه ایران هم که تصور میکرد همه چیز را باید از غرب بگیرد، متعجب شد.
این ابتکارات از نقاط ابتدایی و ساده شروع شد و به تدریج به موضوعات پیچیدهای در دانشهای نوین و پیشرفته رسید. آن خودباوری که در جامعه و جوانان به وجود آمد، ایران را به قلههایی از پیشرفتهای علمی رساند و رشد تکاملی صنعتی و علمی ایران را رقم زد. اکنون ایران در بسیاری از حوزههای علمی، صنعتی، پزشکی و... به مرزهای دانش رسیده است.
تمام این نکات بیانگر آن بخش از سخنان رهبر معظم انقلاب است که فرمودند غربیها میخواستند ملتهای مسلمان را عقب نگه دارند و ملتهای درجه دو و وابسته بدانند و این را هم ناشی از اسلام بدانند؛ چراکه اسلام واپسگرایی را تبلیغ میکند و در اسلام عقبماندگی وجود دارد.
امام خمینی (ره) با آن نگاهی که بر جامعه ما حاکم کردند، این تلقینها را از بین بردند و در عمل ثابت کردند ارتجاع به هیچ وجه در اسلام واقعی (نه آن اسلام آمریکایی که در کشورهایی مانند عربستان سعودی حاکم است) نیست. اسلام واقعی، اسلام پیشرفت، مبارزه با ظلم در عرصه ملی و جهانی، رفتن به سمت مرزهای دانش، تلاشگر در عرصه عدالت اجتماعی و مدافع منافع ملی ایران و ملتهای مسلمان است.
بنابراین امام خمینی (ره) را باید احیاگر تفکر اسلام ناب محمدی در دوره معاصر به حساب آورد که امام خامنهای ادامهدهنده راستین آن نوع نگاه هستند.
انتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: انقلاب اسلامی امام خمینی ره امام خامنه ای انقلاب اسلامی امام خمینی ره امام خامنه ای ملت های مسلمان مبارزه با ظلم اسلام واقعی امام خمینی سبک زندگی غربی ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۰۱۷۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
روایت سیمین دانشور از دیدار با امام خمینی(ره)
به گزارش «تابناک» به نقل از جماران، هشتم اردیبهشت ماه سال ۱۳۰۰ بود که دختری در خانوادهای از اهالی شیراز به دنیا آمد که اسمش را سیمین گذاشتند. او سالها بعد شد یک نویسنده کاردرست که رمانی به نام سووشون از زیر چکاچک قلمش بیرون آمد. رمانی که به هفده زبان زنده دنیا ترجمه شده و یکی از پرفروشترین آثار ادبیات داستانی ایران است. سیمین دانشور به همسری جلال آل احمد در آمد. او در نخستین انتخابات که در فروردین سال ۴۷ انجام شد ریاست کانون نویسندگان ایران را عهده دار شد. امروز سالروز ولادت این بانوی ادیب ایرانی ما را بر آن داشت تا به خاطرهای از او با امام خمینی (س) بپردازیم. سیمین دانشور در همان اوایل انقلاب به همراه جمعی از اعضای کانون نویسندگان ایران خدمت امام رسیدند. در این دیدار بسیار تحت تاثیر محبت و لطف امام قرار میگیرد. خودش گفته است:
«وقتی امام را دیدم، تحتتأثیر او قرار گرفتم. آنقدر که این پیرمرد باشکوه، آرام و لطیف بود نمیتوانستم در برابر اشتیاقی که پیدا کردم مقاومتی کنم. خم شدم و عبای ایشان را بوسیدم.» (۱)
مرحوم شمس آل احمد نیز در خاطره دیگری از این دیدار سیمین چنین روایت کرده است:
با اوج گیری انقلاب اسلامی آقای خمینی به ایران آمدند. من در آن ایام مریض بودم و در خانه و بیمارستان بستری. امام در مدرسه (علوی) ساکن شدند. من اخبارش را از روزنامه و رادیو و تلویزیون پیگیری میکردم. تشنگی و شوق مردم برای دیدن ایشان وصف ناپذیر بود. من هم خیلی شایق بودم. در آن زمان گروهی از اعضای کانون نویسندگان ایران - که من در اول انقلاب با دیدن مسائلی از آن استعفا کرده بودم به خدمت آقا رفتند که خبرش در مطبوعات منعکس شد. در آن جلسه امام به خانم سیمین دانشور عنایت کرده چند کلمه هم با ایشان صحبت مینمایند. در آن روزها به آنهایی که خدمت امام رفتند حسودیم میشد و خانم دانشور هم به من پز میداد که من رفتم امام را دیدم و شما ندیدید! (۲)
مرحوم شیخ مصطفی رهنما، تنها عضو روحانی کانون نویسندگان از آن دیدار تاریخی نقل میکند: «.. در این دیدار خانم سیمین دانشور در حال بالا رفتن ار پلهها به من گفت: آقای رهنما من چادر سرم نیست، امام ناراحت نشود. من گفتم: نه همین روسری را که مقداری جلو بیاوری تا موی سرتان پوشیده باشد کافی است.»
۱. پناهیفرد، سیمین دانشور در آیینهٔ آثارش.
۲. این بخش از مطلبی که پیش از این در سایت جماران منتشر شده بود، استخراج شده است.