Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@03:56:29 GMT

مدیریت یک بیماری جهانی در کهگیلویه و بویراحمد

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۰۲۴۷۰

مدیریت یک بیماری جهانی در کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش ایرنا، شیوع ویروس کرونا برای نخستین بار ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد و بتدریج به سایر کشورهای دنیا سرایت کرد.

پس از آن بسیاری از کشورها را با مشکلات فراوان به خصوص در زمینه اقتصادی روبه‌رو کرد و افراد زیادی در اثر این بیماری خطرناک جان خود را از دست دادند.

در این میان ایران و شهرهایش همچون دیگر کشور ها به این ویروس منحوس درگیر شدند و مردم بحران های بسیاری را پشت سر نهادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

چالش جهانی کرونا مانند بسیاری از مناطق جهان، در این استان هم خسارات انسانی بسیاری به بارآورده و همچنان به عنوان تهدید جدی سلامت جامعه محسوب می شود.

در پیک های مختلف این بیماری، بیمارستان های کهگیلویه و بویراحمد پر از افراد کرونایی شده بود که حتی تخت خالی برای بستری شدن بیماران جدید وجود نداشت.

طاقت همه از شنیدن خبرهای بد و فوتی های جدید کرونایی به سر آمده بود و هر روز خبرهای جدیدی از انواع جهش یافته این ویروس هراس آور جهانی منتشر می شد.

بیمارستان تازه تاسیس شهید جلیل یاسوج در مرکز استان به عنوان هسته اصلی پذیرش بیماران کرونایی قرار گرفت با این حال در نقاط مختلف استان کمبود فضای بیمارستانی در استان احساس می شد.

بیمارستانهای استان به دلیل ناکافی و قدیمی بودن دستگاه های اکسیژن ساز آمادگی لازم برای مقابله با کرونا را نداشتند.

کادر درمان استان در مدت شیوع ویروس کرونا زحمات زیادی را متحمل شدند و تا پای جای برای نجات مردم تلاش کردند و سند این تلاش بی‌دریغ شهادت دکتر محمد زارعی در عرصه سلامت بوده است.

سید علی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: تلاش جهادگرانه کادر درمان در دوران شیوع کرونا قابل تقدیر است و همیشه ماندنی خواهد بود.

نیم نگاهی به وضعیت مدیریت ویروس کرونا در کهگیلویه و بویراحمد 

بیش از ۸۰۰ روز از شناسایی نخستین مورد ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در استان کهگیلویه و بویراحمد می گذرد.

تلاش های شبانه روزی کادر درمان همراهی و همکاری کم نظیر مردم، اصناف، دستگاهها، سازمانها و نهادهای اجرایی مختلف، سبب شد تا علیرغم کمبودها و محرومیتهای همیشگی، یکی از کمترین آمارهای مرگ و میر کشور در دوره کرونا، در این استان به ثبت برسد.  

هرچند شیوع این بیماری در دو سال گذشته با افت و خیزهای زیادی همراه بوده اما در هفته های اخیر، شواهد حکایت از ثبات نسبی وضعیت بیماری در استان دارد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در این باره می گوید: در حال حاضر، از مجموع ۹ شهرستان، ۶ شهرستان آبی و مابقی در وضع زرد کرونایی هستند.

محمد غلام نژاد افزود: هم اکنون هیچ شهرستانی در استان کهگیلویه و بویراحمد در وضعیت قرمز یا نارنجی کرونایی قرار ندارد.

وی تصریح کرد: در زمان حاضر شهرستان های بویراحمد،دنا و باشت در وضعیت زرد و شهرستان های بهمئی،چرام، کهگیلویه، لنده،گچساران و مارگون در وضعیت آبی قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج عنوان کرد: این وضعیت باثبات ترین شرایط از ابتدای شیوع بیماری در استان بوده است. 

غلام نژاد ابراز داشت: بی شک این دستاورد حاصل زحمات بسیاری از افراد و سازمانها و نهادهای مرتبط با موضوع در طول دوره مقابله با کرونا بوده است اما پوشش مناسب واکسیناسیون عمومی واجرای اقدامات پیشگیرانه بهداشتی و اجتماعی در سطح استان و همچنین اقدامات درمانی موثر از جمله مواردی است که نباید در این موفقیت، دست کم گرفته شود.

کهگیلویه و بویراحمد ۲۰ روز بدون مرگ کرونایی را پشت سر گذاشت

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت : کهگیلویه و بویراحمد در ۲۰ روز گذشته ، مرگ ناشی از بیماری کرونا نداشته است و شمار بیماران کرونایی در این استان روند کاهشی دارد.

 محمد غلام نژاد افزود: هم اکنون ۱۵ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد یک نفر در بخش مراقبت‌های ویژه در حال درمان است.

به گفته وی ، شمار قربانیان بیماری کرونا در کهگیلویه و بویراحمد همچنان یک هزار و ۱۳۱ نفر است.

غلام نژاد ادامه داد: از مجموع مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در کهگیلویه و بویراحمد ، تاکنون ۹۶ هزارو ۶۸۴ نفر بهبود یافته اند.

وی تاکید کرد: نوبت‌های سوم و یادآور واکسن کرونا باید تزریق شود تا در صورت مبتلا شدن به کرونا شاهد اوج گیری بیماری و مرگ و میر شهروندان نباشیم.

آخرین وضعیت بیماری کرونا در استان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: بررسی روندبیماری در استان در سه ماهه اخیر، نشان می دهد که علیرغم وجود نگرانی ها در خصوص کاهش محدودیتهای اجتماعی از جمله تجمعات و دورهمی های تعطیلات نوروز، بازگشایی مدارس و دانشگاهها و غیره که انتظار می‌رفت استان را با چالش جدی مواجه کند، با درایت و مدیریت مناسب و موثر،در مجموع روند بیماری به صورت نزولی و باثبات نسبی بوده است.

وی بیان کرد: مقایسه میان وضعیت فعلی( نیمه خرداد ۱۴۰۱) با ابتدای اسفند۱۴۰۰ نشان می دهد که در شاخص های مهم مدیریت بیماری از جمله میزان ابتلا، بستری و فوت ناشی از بیماری، پیشرفتهای قابل توجهی به دست آمده که در نمودارها، این وضعیت به وضوح بیان می شود. 

غلام نژاد تصریح کرد: میزان ابتلای جدید روزانه و میزان بستری به نحو معناداری کاهش یافته و فوتی ها از هفته ای ۱۳ مرگ تقریبا به صفر تغییر وضعیت داده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج عنوان کرد: همچنین تداوم روند واکسیناسیون عمومی با تزریق حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار دوز واکسن وپوشش بیش از ۴۰ درصدی دوز سوم واکسن علیرغم کاهش استقبال عمومی از جمله نکات مثبت قابل اشاره است. 

نباید از کرونا غافل شویم 

غلام‌نژاد افزود: رشد مطلوب در وضعیت پوشش واکسیناسیون عمومی کرونا، ادامه فعالیتهای مربوط به بیماریابی و قرنطینه بیماران و افراد مشکوک، تامین دارو و تجهیزات پزشکی لازم، همکاری بخش خصوصی و دولتی درمان و تداوم هماهنگی های بین بخشی در قالب جلسات ستاد استانی و دانشگاهی مقابله با کرونا از عوامل اصلی این موفقیت بوده است.

وی ادامه داد: با این همه نباید از کرونا غافل شویم. این بیماری هنوز به پایان نرسیده وهمین الان هم حدود ۵۰ کشور جهان، با موج جدید بیماری روبرو شده اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تصریح کرد: مردم واکسیناسیون به خصوص دوز سوم واکسن را جدی بگیرند وشیوه‌نامه های بهداشتی را در همه اماکن و موقعیتها از جمله درتجمعات و مسافرتها فراموش نکنند.

وی بیان کرد: البته در دانشگاه با رصد روزانه وضعیت بیماری درسطح کشور و استان، تلاش می کنیم آمادگی های لازم را برای مقابله با موج های احتمالی بعدی بیماری داشته باشیم.

برچسب‌ها ویروس کرونا کهگیلویه و بویراحمد یاسوج

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا کهگیلویه و بویراحمد یاسوج ویروس کرونا کهگیلویه و بویراحمد یاسوج رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج کهگیلویه و بویراحمد ویروس کرونا غلام نژاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۰۲۴۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کهگیلویه و بویراحمد نیازمند آمبولانس آفرود است

به گزارش خبرنگار مهر، جعفر میعاد فر ظهر شنبه در حاشیه کلنگ زنی پایگاه‌های اورژانس کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج افزود: یک دستگاه آمبولانس آفرود در سال گذشته به کهگیلویه و بویراحمد تخصیص داده شد اما با توجه به کوهستانی بودن منطقه، کافی نیست.

وی بیان داشت: روند تکمیل طرح احداث ساختمان مرکزی اورژانس کهگیلویه و بویراحمد، طبق گزارش‌های دریافت شده، پیشرفت خوبی دارد.

میعاد فر تصریح کرد: سهم استان‌ها در حوزه تأمین آمبولانس بر اساس شاخص‌ها در نظر گرفته می‌شود و تلاش می‌شود که در بین پایگاه‌های اورژانس استان‌ها توزیع مناسبی انجام شود.

کد خبر 6090112

دیگر خبرها

  • آغاز کوچ عشایر به مناطق ییلاقی کهگیلویه و بویراحمد
  • اولین دستگاه رادیو تراپی وارد کهگیلویه و بویراحمد شد
  • تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در کهگیلویه و بویراحمد
  • کوهنوردان کهگیلویه و بویراحمد بر فراز کوه خامی
  • کهگیلویه و بویراحمد نیازمند آمبولانس آفرود است
  • بهره برداری از سردرب دانشگاه یاسوج
  • آغاز ساخت پایگاه اورژانس در بویراحمد
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • اجلاسیه شهدای ارتشی کهگیلویه و بویراحمد‏