Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، سامانه «فارس من»  هدف پیگیری مستقیم مسائل و مشکلات مردم راه‌اندازی  شده است و در سریع‌ترین زمان به پیگیری موارد اعلامی می‌پردازد.

« زنان کارتن خواب محلی برای اسکان ندارند» یکی از عناوینی بود که از طریق مخاطبان در سامانه فارس من به ثبت رسید که موضوع را پیگیری کردیم.

با توجه به وجود آمار بالای زنان بی‌خانمان در اهواز همچنین مطالبه چندین ساله ایجاد گرمخانه و یا سامان‌سرا برای زنان، سال گذشته فعالان حوزه زنان در استان با تشکیل کمپینی در فارس من خواستار ایجاد مرکزی برای نگهداری زنان بی خانمان شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رضا نجاتی معاون سیاسی و اجتماعی وقت استانداری خوزستان در واکنش به درخواست مردمی و کمپین ایجاد شده،  اظهار کرد:  همه دستگاه‌ها باید برای کاهش مشکلات اجتماعی تلاش کرده و از هر فرصتی برای خدمات رسانی به مردم استفاده کنند.

 

 

وی با انتقاد از نبود یک مرکز برای استقرار زنان بی پناه که در حوزه تعهدات شهرداری اهواز است، افزود: شورای اسلامی شهر و شهرداری اهواز برای تحقق این امر، هرچه سریعتر به ایجاد یک مکان مناسب برای استقرار این قشر از جامعه اقدام کنند.

معاون سابق سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان گفته بود: برای اشتغال افراد بهبود یافته از مواد مخدر نیز به همراهی تمامی ارگان ها نیاز است و در کنار حمایت دولت، سازمان‌های مردم نهاد و خیران نیز باید ورود کنند.

قانون احداث گرمخانه

طبق قانون در کلانشهر‌ها و شهر‌های بالای 500  هزار نفر جمعیت، مکان‌هایی برای اسکان موقت و یا طولانی مدت افراد بی‌خانمان باید ایجاد شود.

این در حالی است که هشتمین شهر پرجمعیت ایران با حدود یک‌میلیون و 800 هزار جمعیت به عنوان کلانشهر تنها یک مرکز DIC کاهش آسیب زنان دارد،  مرکزی که ساعاتی از شبانه‌روز آن‌هم از ساعت هشت تا 14  روزهای غیرتعطیل به متقاضیان خدمات می‌دهد.

بررسی فعالیت‌های مربوط به جمع‌آوری و ساماندهی زنان بی‌خانمان توسط دستگاه‌های متولی در اهواز نشان می‌دهد که پایان هر سال، شهرداری اهواز به منظور پاک کردن چهره شهر از حضور افراد بی‌خانمان و با توجه به حضور مسافران نوروزی اقدام به جمع آوری این افراد کرده و محلی را برای نگهداری آن‌ها تا پایان تعطیلات نوروزی مشخص می‌کند و پس از آن بار دیگر در خیابان‌ها رها می‌شوند.

 

 

عدم اختصاص بودجه، پاشنه آشین راه‌اندازی گرمخانه

بر اساس این گزارش، دستور راه‌اندازی سامان‌سرای زنان از آبان ماه سال 99 صادر و مقرر شد یکی از سوله‌های اردوگاه متکدیان شامل هشت اتاق و 90  تخت برای اسکان زنان بی‌خانمان مورد استفاده قرار گیرد.

اما در اسفند ماه همان سال نیره شهریسوند نماینده شهردار اهواز از یک واقعیت تلخ پرده برداشت و گفت: اهواز هیچ مکانی تحت‌عنوان گرمخانه یا سامان‌سرا برای زنان ندارد، تنها یک اردوگاه برای متکدیان زیرنظر شهرداری فعالیت می‌کند که برای زنان و مردان است.

البته وی در همان برهه از ساخت سه گرمخانه تا پایان 1401  خبر داده بود اما به این مسأله نیز اشاره کرد که بودجه سامان‌سرای زنان در بودجه امسال شهرداری پیش‌بینی نشده بود.

به گفته یکی از فعالان حوزه زنان سال 99 بودجه‌ای برای گرمخانه مشخص شد اما اینکه کجا هزینه شد، سوالی بی‌پاسخ است، و شاید بودجه بهانه اصلی شهرداری باشد برای بی‌سروسامان گذاشتن زنان بی‌پناه شهر باشد.

یکی دیگر از فعالان حوزه زنان می گوید بودجه، پاشنه‌آشیل حل مشکل ایجاد محلی برای زنان بی‌خانمان است اما به‌نظر می‌رسد مقاومت شهرداری برای به تعویق انداختن ساخت گرمخانه مربوط به بودجه باشد و پذیرش  راه‌اندازی و ساماندهی گرمخانه برای شهرداری به معنای اختصاص بودجه سالانه است.

عدم پاسخگویی شهرداری اهواز

با توجه به اینکه مطالبه گرمخانه و ساماندهی زنان بی‌خانمان علاوه بر پیگیری از سوی فعالان حوزه زنان همچنین شهروندان انجام می‌شد معاون دادستان استان نیز بارها بر راه‌اندازی محلی برای اسکان موقت بانوان تاکید کرده بود، به منظور اطلاع از آخرین اقدامات معاونت فرهنگی شهرداری اهواز در این خصوص بارها با معاونت فرهنگی شهرداری تماس گرفته شد اما حاضر به پاسخگویی و توضیح در این خصوص نبودند و هر بار مصاحبه را به زمان دیگری موکول کرد.

 

 

این در حالی است که معاونت مذکور در پاسخ به یکی از فعالان گفته بود گرمخانه راه‌اندازی  و ظرفیت نگهداری 120 نفر را دارد اما تحقیقات میدانی خبرنگار فارس نشان می‌دهد تا کنون گرمخانه‌ای راه‌اندازی نشده و صرفاً اردوگاهی که به این منظور اختصاص داده شده از قبل دایر بوده و هم اکنون نیز برای اجرای طرح جمع‌آوری معتادین متجاهر(آقایان) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اهواز نیاز به پنج گرمخانه دارد

تحقیق میدانی خبرنگار فارس نشان می‌دهد که کلانشهر اهواز با توجه به وسعت و آمار زنان بی‌خانمانی که دارد حداقل  باید پنج گرمخانه در آن احداث شوند.

دلیلی محکمی بر این ادعا  وجود افراد بی‌خانمانی است که با تاریک شدن هوای اهواز از آنجایی که سرپناهی ندارند به زیر درختچه‌ها، نیمکت پارک‌ها، بلوارها و... پناه می‌برند به وضوح قابل مشاهده است، افرادی که علاوه پناهی باید انواع و اقسام آسیب‌اجتماعی محیط را به جان بخرند.

منطقه باغ معین اهواز، چهارصد دستگاه، حاشیه رودخانه کارون، و... به دلیل نبودگرمخانه، پناه و میزبان کارتن‌خواب‌ها و زباله‌گردهای شهر اهواز شده است گاهی هم کارتن‌خواب‌ها زیر سقف‌های برزنتی و مقوایی‌شان مچاله شده و شب را صبح می‌کنند.

 انتهای پیام/

 

 

منبع: فارس

کلیدواژه: زنان بی خانمان زنان بی پناه فعالان حوزه زنان زنان بی خانمان شهرداری اهواز برای اسکان راه اندازی برای زنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۰۲۹۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی سامانه مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای خودرو در اردبیل

رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اردبیل از راه‌اندازی سامانه مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای خودرو خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اردبیل، دلاور زارعی اظهار کرد: با توجه به ارتقای خدمات شهری و بهبود وضعیت ترافیکی با همکاری سازمان‌های مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌ونقل و فاوای شهرداری اردبیل، سامانه مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای خودرو، راه‌اندازی شد.

وی افزود: همشهریان عزیز می‌توانند با مراجعه به آدرس https://ardabilman.ir و بخش حمل‌ونقل و ترافیک از خدمات پارک حاشیه‌ای استفاده کنند.

زارعی بیان کرد: با توجه به اینکه همه خدمات شهری در سامانه جامع خدمات شهروندی (اردبیل من) تجمیع شده است، شهروندان محترم با مراجعه به آدرس فوق و نصب این اپلیکیشن از قسمت صفحات، بدون نصب سایر نرم‌افزارها می‌توانند از همه خدمات شهرداری اردبیل بهره‌مند شوند.

کد خبر 748840

دیگر خبرها

  • بودجه ۱۴۰۳ شهرداری کرمانشاه در پیچ و خم شورای شهر
  • راه‌اندازی سامانه مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای خودرو در اردبیل
  • رشد ۷۰ درصدی بودجه منطقه ۷ اصفهان در ۱۴۰۳‏
  • ترمیم آسفالت خیابان بنفشه درخواست شهروندان اهوازی شد
  • چرا ‌حساب‌های شهرداری مشهد بسته شد؟
  • طرح سوال از شهردار مشهد مقدس کلید خورد
  • سلسله کارگاه راه‌اندازی کسب و کار در دانشگاه شهید چمران اهواز
  • ۵ شعبه تخصصی شورای حل اختلاف اتاق اصناف اهواز راه‌اندازی می‌شود
  • کارخانه نوآوری اصفهان هوشمند راه‌اندازی می‌شود
  • آتش‌سوزی در هتلِ محل اسکانِ بی‌خانمان‌ها در جنوب برزیل