Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل - آذر مهدوان: آغاز بحران سوریه از جمله عواملی بود که مسیر را برای حضور رژیم صهیونیستی در خاک این کشور با هدف تضعیف دولت دمشق هموار کرد. در سال های اخیر نیز شاهد جولان این رژیم در مرزهای داخلی سوریه هستیم. مهم ترین دلیل حضور رژیم صهیونستی در خاک سوریه شرایط ژئوپلتیکی این کشور است، زیرا سوریه به دلیل مجاورت با فلسطین اشغالی و محور اتصالی اش با عراق و لبنان از اهمیت بسیاری برای رژیم صهیونیستی برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته تنش های دولت سوریه و رژیم صهیونیستی صرفا به آغاز بحران در سال ۲۰۱۱ باز نمی‌گردد؛ در واقع اشغال بلندی‌های «جولان» توسط این رژیم و حمایت همیشگی دولت دمشق از موضوع فلسطین ریشه اصلی این مناقشات بوده است.

اما نکته قابل تأمل اینکه رژیم صهیونیستی در ماه های اخیر بر حملات خود در خاک سوریه افزوده است که از نظر کارشناسان این حملات اقدامی علیه تمامیت ارضی این کشور بوده است.

خبرنگار مهر، در همین راستا گفتگویی را با «یاشار یاکیش» وزیر اسبق امور خارجه ترکیه انجام داده است. مشروح این گفتگو از نظر می‌گذرد:

*حمایت سوریه از موضوع فلسطین و اشغال بلندی های جولان از جمله مسائلی است که در چند دهه اخیر، سوریه و رژیم صهیونیستی را مقابل هم قرار داده است. اما آغاز بحران داخلی سوریه از این نظر که شاید دولت بشار اسد در گذر زمان ضعیف شود، اتفاقی مطلوب برای رژیم صهیونیستی بوده است. لطفاً در خصوص روند اختلافات سوریه و رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر را توضیح دهید؟

روند تقابل سوریه با رژیم صهیونیستی به سال ۱۹۴۶ میلادی یعنی زمانی که اشغالگری این رژیم در خاک فلسطین آغاز شد برمی‌گردد. بعد از جنگ ۱۹۶۷ و اشغال بلندی های جولان هم این اختلافات خودنمایی کرد که در سال ۱۹۸۱ رژیم صهیونیستی اعلام کرد در بلندی های جولان قوانین تل آویو اعمال خواهد شد که این اقدام به معنای الحاق این بلندی ها به دیگر سرزمین های اشغالی بود.

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا نیز جولان اشغالی را به عنوان بخشی از اراضی حاکمیتی رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت. این مواضع ترامپ به نوعی یک قدم فراتر از موضع گیری رژیم صهیونیستی بود. زیرا این رژیم تا به امروز به طور رسمی الحاق بلندی های جولان به اراضی حاکمیتی خود را اعلام کرده است.

البته آغاز بحران سوریه خیال رژیم صهیونیستی را آسوده تر کرد، زیرا در این برهه دولت دمشق بیشتر درگیر مسائل داخلی خود بود ولی جنگ اوکراین این تصویر را کمی تغییر داد. زیرا روسیه تعدادی از نظامیان خود را از سوریه خارج و به اوکراین انتقال داد و سپس این بخش ها تحت حفاظت حزب الله قرار گرفت.

*روابط سوریه با دولت ایران و حزب الله لبنان و حمایت تهران و حزب الله از دولت دمشق به عنوان یک تهدید مهم برای رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود برای همین رژیم صهیونیستی برای از میان برداشتن این تهدیدها در تلاش است تا مسیر را برای از بین بردن تمامیت ارضی سوریه و در نتیجه تضعیف ارتش و دولت دمشق هموار کند. به همین دلیل بعد از آغاز بحران سوریه، رژیم صهیونیستی حملات هوایی و حمایت از برخی گروه‌های مخالف و تجزیه طلب را در دستور کار خود قرار داد. اهداف اصلی رژیم صهیونیستی در سوریه چیست؟

رژیم صهیونیستی برای خود خط قرمزهایی را مشخص کرده است و زمانی که سوریه را به عنوان تهدیدی علیه خطوط قرمز خود شناسایی می کند عملیات نظامی علیه مواضع این کشور انجام می‌دهد. هم اکنون مهم ترین اهداف رژیم صهیونیستی در خاک سوریه علیه حزب الله است، زیرا پذیرای حضور حزب الله در خاک سوریه نیست.

*در برهه کنونی حملات رژیم صهیونیستی به مناطق مختلف سوریه بسیار تشدید شده است. چه عواملی باعث شده تا این رژیم حملات خود را افزایش دهد؟

رژیم صهیونیستی هر تغییر موازنه در سوریه را به عنوان عنصری علیه امنیت خود بررسی می کند و طبق آن پاسخ نظامی می دهد. هم طور که در بالا هم اشاره کردم خروج برخی نظامیان روسی از خاک سوریه و حضور حزب الله در بخش هایی از خاک این کشور مهم ترین دلیل تشدید حملات رژیم صهیونیستی در سوریه است.

*حملات رژیم صهیونیستی به سوریه از منظر حقوق بین الملل چگونه ارزیابی می‌شود آیا می‌توان آن را در قالب تجاوز آشکار پیگیری کرد؟

بدون شک فعالیت های نظامی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری، غزه و سوریه برخلاف قوانین بین المللی است. رژیم صهیونیستی این گونه نقض حقوق بین المللی را با حمایت دولت آمریکا انجام می دهد. به جز ایالات متحده آمریکا، کشور دیگری وجود ندارد که این اقدامات رژیم را تایید کند.

کد خبر 5511973

منبع: مهر

کلیدواژه: سوریه رژیم صهیونیستی دمشق جبهه شمال شرقی رژیم صهیونیستی اوکراین ایالات متحده امریکا روسیه ایران عراق فلسطین جنگ اوکراین سوریه حمله روسیه به اوکراین لبنان مسکو آژانس بین المللی انرژی اتمی ترکیه رژیم صهیونیستی رژیم صهیونیستی بلندی های جولان خاک سوریه آغاز بحران دولت دمشق حزب الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۰۷۴۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تل‌آویو: در صورت دستیابی به توافق تبادل اسرا، عملیات رفح را به تعویق می‌اندازیم

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی اعلام کرد در صورت دستیابی به توافق مبادل اسرا، حمله نظامی در رفح به تعویق می‌افتد.

به گزارش ایسنا، «یسرائیل کاتس» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی امروز شنبه در حساب کاربری خود در ایکس گفت اگر دستیابی به توافق تبادل اسرا صورت بگیرد، حمله نظامی اسرائیل به رفح به تعویق می افتد.

در همین زمینه، «یائیر لاپید» رئیس اپوزیسیون رژیم صهیونیستی گفت: «اگر انتخاب بین توقف جنگ در غزه و انعقاد توافق اسرا است، پس باید به سمت توافق پیش برویم.»

همچنین امروز خانواده‌های اسرای صهیونیست در غزه پس از انتشار پیام ویدئویی القسام درباره کشته شده ده‌ها نفر از اسرای صهیونیست در حملات رژیم صهیونیستی به غزه عنوان کردند: اسرائیل باید انتخاب کند، حمله به رفح یا توافق برای مبادله اسرا؟!

خانواده‌های اسرای صهیونیست تأکید کردند: «باید جنگ را متوقف کرد و بهای آن را پرداخت و حمله به رفح صرفا هزینه‌ای اضافی خواهد بود.»

القسام به تازگی در پیامی ویدئویی اعلام کرد: «فشار نظامی منجر به کشته شدن ده‌ها اسیر اسرائیلی در دستان ما شد و بقیه اسرا را هم از جشن گرفتن عید پسح همراه با عزیزانشان محروم ساخت.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مهلت ۱۰ روزه تل‌آویو به حماس برای پذیرش شروط خود
  • حملات نظامیان صهیونیست و استقامت مردم جنوب لبنان
  • تظاهرات هزاران شهرک‌نشین علیه نتانیاهو در تل‌آویو
  • تل آویو: به یک شرط حمله خود را عقب می اندازیم
  • تداوم تظاهرات صهیونیست‌ها علیه نتانیاهو
  • تل‌آویو: در صورت دستیابی به توافق تبادل اسرا، عملیات رفح را به تعویق می‌اندازیم
  • موج استعفای مقامات نظامی صهیونیست این‌بار هالیوی را گرفتار می‌کند
  • وضعیت نتانیاهو ۲۰۰ روز بعد از طوفان
  • وزرای دفاع عضو شانگهای حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق را محکوم کردند
  • هلاکت یک صهیونیست در حملات حزب الله لبنان