Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایرج فرخنده پور استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین الملل در برنامه «رو در رو» درباره قطعنامه جدید سه کشور اروپایی و آمریکا علیه ایران گفت: حدود بیست سال است که تحت تاثیر بازی‌های دولت مردان غربی به نمایندگی آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار گرفته ایم. آن‌ها سعی دارند به طرق مختلف برنامه انرژی هسته‌ای ایران متوقف و تخریب و یا جلوی پیشرفت‌های هسته‌ای نظام مقدس جمهوری ایران گرفته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته او ایران یکی از بهترین و سالم‌ترین عملکرد‌ها را در راستای ریل گذاری سازمان انرژی اتمی داشته و سخت‌ترین و وحشتناک‌ترین بازرسی‌ها را پشت سرگذاشته است. شهادت دانشمندان اتمی هم نتیجه نفوذ جاسوس‌ها در سازمان انرژی اتمی بوده است. متاسفانه آژانس نتوانست مانع ورود این جاسوس‌ها شود و ایران ضربه مهلکی از این جریان خورد. در نتیجه فشار‌های کشور‌های غربی و در راس آن‌ها دولت آمریکا باعث شد سازمان انرژی اتمی در چند ماه اخیر علیه ایران موضع بگیرد.

بنا بر اظهارات این استاد دانشگاه ایران درباره مسائل هسته‌ای هیچ تخلفی انجام نداده و اگر اقدامی هم صورت گرفته در پاسخ به عمل کشور‌های غرب و آمریکا بوده است.

فرخنده پور می‌گوید زمان دولت نهم و دهم که فشار‌ها علیه ایران زیاد شد، بنا به فرمایش رهبر انقلاب، نظارت فراپادمانی را پذیرفتیم تا حسن نیت خود را ثابت کنیم. اما کشور‌های غربی به پیروی از آمریکا هر بار بهانه‌ای جدید می‌تراشند در صورتی که خروج یکباره ترامپ از برجام نشان می‌دهد که خود کشور آمریکا هیچ تعهدی نسبت به تصمیم هایش ندارد. برجام نسخه رسوایی آمریکا و اروپایی هاست. در طول این چند سال اقدام مثبت از طرف غربی‌ها برای ایران صورت نگرفت.

وی صدور قطعنامه را زمانی موثر دانست که تخلفی از سوی کشور ثالث اتفاق افتاده باشد و بیان کرد: این قطعنامه نوعی فرافکنی و بازی با زمان است.

مصطفی صادقی روزنامه نگار و عضو شورای سردبیری روزنامه جام جم که دیگر مهمان برنامه «رو در رو» بود، گفت: با صدور قطعنامه اتفاق رسانه‌ای مهم رخ داد. قطعنامه را ایالات متحده آمریکا، آلمان و فرانسه و انگلیس نگارش کرده اند. پیش بینی این بود متن آن تندتر باشد، اما در این قطعنامه از ایران درخواست شده که امکان دست یابی فوری به مکان‌هایی که طبق گمانه زنی‌های آن‌ها ذراتی از اورانیوم دیده شده است، برایشان فراهم کند. نکته جالب این است که مدت هاست هیچ فعالیتی در این سه مکان صورت نگرفته است. از طرفی موضوع رفتن پرونده ایران به شورای امنیت در این قطعنامه ذکر نشده است.

وی با اشاره به تصورات عمومی از اینکه مذاکرات وین به بن بست خورده و یا متوقف شده است، افزود: مذاکرات در سطوح مختلف ادامه دارد و ایران در این مذاکرات حق قانونی خودش را می‌خواهد. اروپایی‌ها برجام را یک سند امنیتی مهم برای خود می‌دانند.

این کارشناس رسانه می‌گوید احتمال دارد ایران تمام دوربین‌های فراپادمانی را جمع کند، زیرا پذیرش نظارت فراپادمانی حسن نیت ایران بود وگرنه هیچ قانونی برای آن وجود ندارد. از طرفی نگرانی دیگر اروپایی‌ها نصب سانتریفیوژ‌های جدید است. پیش‌تر ایران در دو وعده از حذف سانتریفیوژ‌ها ضربه خورده و این بار دیگر این کار را نخواهد کرد. اروپایی‌ها هم متوجه می‌شوند که اگر با ایران دربیفتند ضرر می‌کنند. هر وقت ما کوتاه آمدیم آن‌ها بیشتر تاختند، اما این قطعنامه هیچ بار حقوقی ندارد و ایران هیچ گاه از آژانس خارج نمی‌شود و بهانه دست غربی‌ها نمی‌دهد، چون کار غیرقانونی نمی‌کند.

وی با اشاره به نقش مشاوران خائن ایرانی در دولت آمریکا در بروز این اتفاقات یادآور شد: وقتی دبیر کل آژانس بین المللی اتمی فوت کرد، آقای گروسی با فشار‌های آمریکا و صهیونیست‌ها در کمتر از دو ماه به سمت مدیریت آژانس منصوب شد و الان نهایت خوش خدمتی را به آمریکایی‌ها می‌کند. این یعنی آژانس استقلال عمل ندارد و در کشمکش بین ایران و کشور‌های غربی است.

گفتنی است «رو در رو» با اجرای سهیل احمدی، تهیه کنندگی شهریار افشاری پور و سردبیری محمود فلاح پروزی کاری از گروه سیاسی شبکه چهار سیماست که پنجشنبه‌ها ساعت ۱۹ به صورت زنده روی آنتن می‌رود.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شبکه چهار قطعنامه انرژی اتمی اروپایی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۰۹۷۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۳۰ بازرس آژانس مجاز به حضور در ایران هستند

به گزارش خبرنگار مهر، «محمد اسلامی» معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه جلسه امروز چهارشنبه (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) هیأت دولت با حضور در جمع خبرنگاران، گفت: در هفته آینده اولین کنفرانس علوم و فنون هسته ای برگزار می شود و حدود ۴۷۷ مقاله ارائه شده، ۱۸۰ ارائه خواهیم داشت که توسط شرکت کنندگان غیرایرانی ارائه خواهند کرد.

وی افزود: رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان مهمان ویژه حضور خواهد داشت و سخنرانی خواهد کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره حل مسائل پادمانی با آژانس، اظهار کرد: همواره در حال تعامل و گفت و گو درباره مسائل پادمانی هستیم، لذا تاکنون دو مکان باقی مانده و ۲ مکان حل و فصل شده که دو مکان در حال گفت و گو است.

اسلامی ادامه داد: بیانیه اسفند ۱۴۰۱ از نظر ما پابرجا است و براساس آن تعامل داریم، اما این بیانیه توسط جریان مخربی که در غرب علیه ایران اقدام می کند زیر سوال رفته است. البته ما بر این بیانیه تاکید داریم و گروسی هم این را اعلام کرده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی اذعان کرد: آقای گروسی در ایران دیدارهایی خواهد داشت و من هم با وی دیدار دارم و مطمئن هستم که ابهامات برطرف می شود و در چارچوب پادمان و ان پی تی روابط خود را با آژانس تقویت کنیم.

وی درباره همکاری با آژانسدر خصوص بازرسان آژانس، تصریح کرد: ما ورود هیچ بازرسی را ممنوع نکردیم و ۱۳۰ بازرس آژانس مجاز به حضور در ایران هستند. بازدید آنها در حال انجام است. استفاده از حقوق مسلم هر عضو آژانس طبیعی است و این مساله سیاسی نیست و ما در فرایندهای همکاری با آژانس این موضوع را مکرر اثبات کرده و آنها هم به آن اذعان دارند.

وی درباره اظهارات گروسی درباره برنامه تسلیحاتی ایران، بیان کرد: اینها موضع گیری نیست و سوال خبرنگار است و جریان مخرب و صهیونیستی در حال القای این است که برنامه ایران صلح آمیز نیست. گروسی گفته نشانه ای از برنامه تسلیحاتی ایران وجود ندارد.

کد خبر 6086757

دیگر خبرها

  • مستند «زندگی با فلسفه» در شبکه چهار سیما
  • اسلامی: گروسی به ایران می‌آید
  • ۱۳۰ بازرس آژانس مجاز به حضور در ایران هستند
  • تائید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سفر گروسی به تهران
  • آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سفر گروسی به ایران را تایید کرد
  • آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سفر «گروسی» به ایران را تأیید کرد
  • «گروسی» به ایران می‌آید
  • «رافائل گروسی» به ایران سفر می کند
  • ارتقای توانمندی ایران در مدیریت رودخانه‌ها و سیلاب‌ها
  • وزیر نیرو:ارتقای توانمندی ایران در مدیریت رودخانه‌ها و سیلاب‌ها