Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/گیلان مدیرکل مدیریت بحران گیلان، از ۷۰ روز مبارزه بی امان ستاد مدیریت بحران استان با ملخ مراکشی در شهرستان رودبار خبر داد و عنوان کرد: مبارزه با این آفت بدون وقفه در سطح ۴۴ هزار هکتار انجام شد.

امیر مرادی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه از حدود سه دهه گذشته شهرستان رودبار با آفت ملخ مراکشی مواجه بوده است، اظهار کرد: امسال به دستور استاندار گیلان و با محوریت اداره کل مدیریت بحران استان و جهاد کشاورزی اقدام به تشکیل قرارگاه جهادی مبارزه با ملخ مراکشی کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی مبارزه با ملخ مراکشی در سه ماهه سال ۱۴۰۱ را نسبت به مدت مشابه سال گذشته مثبت ارزیابی کرد و افزود: امسال شرایط بسیار حاد بود و کمبود بارش برف در شهرستان رودبار طی زمستان گذشته و افزایش زودهنگام دمای هوا از نخستین روزهای سال زمینه را برای اوج گیری هجوم ملخ های مراکشی فراهم کرد.

مدیرکل مدیریت بحران گیلان، با اشاره به گزارش جهاد کشاورزی استان مبنی بر هجوم سنگین ملخ های مراکشی، تصریح کرد: راهی جز پای کار آوردن کلیه دستگاه ها و بسیج امکانات استانی نداشتیم، زیرا امکانات شهرستان رودبار جوابگوی این بحران نبود؛ همچنین جلسات متعددی را با استان های همجوار از جمله قزوین و زنجان برگزار کردیم تا امکانات آنان را نیز برای مبارزه بی امان با این آفت پای کار بیاوریم.

مرادی با بیان اینکه سازمان مدیریت بحران کشور و وزارت جهاد کشاورزی نیز از تشکیل قرارگاه جهادی مبارزه با ملخ مراکشی استقبال کردند، گفت: سازمان حفظ نباتات کشور از نخستین روزهای فروردین ۱۴۰۱ وضعیت رودبار را اضطراری اعلام کرد و لذا عملیات سم پاشی را آغاز کردیم.

وی از ۷۰ روز مبارزه بی امان ستاد مدیریت بحران استان با ملخ مراکشی در شهرستان رودبار خبر داد و عنوان کرد: مبارزه با این آفت بدون وقفه در سطح ۴۴ هزار هکتار انجام شد و ملخ ها را دنبال و عرصه ها را پایش کردیم؛ البته به دنبال هر بارندگی شاهد خروج ملخ های نوزاد از کپسول تخمگذاری بودیم که جمعیت ملخ ها را افزایش می داد لذا کلیه مناطق آلوده از جمله دره ها که طی سال های گذشته سم پاشی نشده بود را هم سم پاشی کردیم.

مدیرکل مدیریت بحران گیلان، با بیان اینکه در عملیات سم پاشی از دستگاه های جدید «ulv» استفاده کردیم، گفت: این سم پاش های مخصوص روزانه ۵۰۰ هکتار را سم پاشی می کند و لذا اجازه ندادیم ملخ ها به سن پرواز برسند.

وی ملخ های مراکشی را بلای جان همه محصولات کشاورزی دانست و اضافه کرد: هر چیز سبزی که سر راه ملخ ها باشد نابود می شود و خطری برای درختان زیتون است؛ گاهی نیز به سمت محورها هجوم می آورند و برای خودروها ایجاد خطر می کنند.

مرادی، با بیان اینکه از خودروهای کمک دار هلال احمر، اورژانس، راهداری، سپاه، بسیج، بهزیستی، بنادر، بانک ملی، ادارات آب، گاز و برق و... برای بردن سم پاش ها به مناطق صعب العبور استفاده کردیم، ادامه داد: علاوه بر بخش های دولتی و خصوصی، کشاورزان نیز مجهز به سم پاش رایگان شدند تا خودشان اقدام به مبارزه با ملخ ها کنند.

مدیرکل مدیریت بحران گیلان از اتمام عملیات سم پاشی و کنترل ملخ های مراکشی خبر داد و خاطرنشان کرد: خوشبختانه کشاورزان رودباری از وضعیت رضایت دارند، زیرا با همکاری دستگاه ها فرصت نفس کشیدن به ملخ ها را ندادیم و تاکنون خسارتی نداشتیم. قطعا نیازمند تخصیص اعتبارات ملی و استانی برای مبارزه جدی با این آفت طی سال های پیش رو هستیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی ملخ مراکشی سمپاشي مدیرکل مدیریت بحران گیلان ملخ مراکشی شهرستان رودبار ملخ های مراکشی مبارزه با ملخ مبارزه بی سم پاشی ملخ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۱۲۹۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی کرمانشاه به عنوان هاب مدیریت بحران غرب کشور

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور، گفت: کرمانشاه به عنوان مرکز و هاب مدیریت بحران و حوادث غرب کشور مصوب شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، بابک محمودی در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان در استانداری برگزار شد با اشاره به اینکه هر اقدامی در زمینه بحران باید در قالب پیشگیری باشد، اظهار داشت: باید نقاط پرخطر در طبیعت به مردم معرفی شوند و امدادرسانی‌ها باید به سرعت انجام شود که سبب نشویم مردم از حضور در طبیعت دلزده شوند.

وی با اشاره به استقبال مردم از کوهستان عنوان کرد: راهنمایان در کوهستان حضور دارند و در برخی مسیرها صعود افراد باید با راهنما انجام شود و این تلفات را کاهش می‌دهد.

محمودی با بیان اینکه بیستون چهارمین توده سنگی بزرگ دنیا است و برای سنگ‌نوردی و صخره‌نوردی بسیار مهم است، گفت: کوهستانی بودن را نباید یک تهدید دانست، بلکه می‌توان به آن به عنوان یک فرصت اشتغال‌زایی نگاه شود.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر کشور افزود: با تصویب کرمانشاه به عنوان مرکز پشتیبانی و حوادث غرب کشور از نظر پایگاه هوایی و تجهیزات انباری و تخصصی تجهیز می‌شود.

وی بیان کرد: این مرکز می‌تواند علاوه بر استان کرمانشاه به سایر استان‌های غرب کشور نیز خدمات‌رسانی کند، اما استان باید حداقل‌های انبارداری شامل سیستم اعلام حریق را راه‌اندازی کند و در این صورت کرمانشاه به عنوان هاب منطقه‌ای برای مدیریت بحران در نظر گرفته خواهد شد.

محمودی با اشاره به اینکه فرودگاه کرمانشاه اکنون با مشکلاتی مواجه است که به‌زودی برطرف می‌شود، گفت: چنانچه آشیانه دیگری در فرودگاه برای استقرار دائمی سه تا چهار فرزوند بالگرد ایجاد شود بسیار کمک کننده خواهد بود.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور افزود: ما انگیزه‌ای برای افزایش تعداد پایگاه‌ها نداریم، زیرا بسیار هزینه بر است و این انگیزه را باید فرمانداران و استانداران ایجاد کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فردا مدارس خوزستان تعطیل شد
  • اجرای مدیریت تلفیقی در ۳۰۰۰ هکتار زمین کشاورزی مازندران
  • وقتی ستاد مدیریت بحران خود دچار بحران می‌شود
  • ثبت تصویر گوزن قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار + فیلم
  • رخ نمایی مرال قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار
  • رفع مشکلات مدیریت بحران کرمانشاه در گرو ۴ همت اعتبار
  • ثبت ۱۶ هزار زلزله در سال گذشته
  • معرفی کرمانشاه به عنوان هاب مدیریت بحران غرب کشور
  • انتقاد مدیریت بحران استان از نبود تخصیص اعتبار بحران به استان
  • عملیات تیم مدیریت بحران تهران با هدف امدادرسانی به سیل‌زدگان