Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون تعاون وزیر کارگفت: سال گذشته در مجموع 78 هزار شغل در بخش تعاون و شرکت‌های تعاونی ایجاد شده است.

به گزارش خبرنگاراقتصادی خبرگزاری برنا، تعاونی‌ها ابزاری مهم در مشارکت دادن شهروندان در امور اقتصادی و ایجاد اشتغال در زمینه های مختلف هستند که زمینه‌های مشارکت اجتماعی، رفاه اجتماعی- اقتصادی عموم مردم را در حد نسبی فراهم می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این موسسه‌ها با ایجاد سرمایه‌گذاری و به کارگیری نیروهای انسانی نه تنها در تولید و توزیع نقش مهمی دارند بلکه باعث بهبود کیفیت تولید و ایجاد رقابت پذیری در بازار می‌شوند. تعاونی‌ها با گفتمان عدالت محور و ساختاری مردم نهاد به دنبال تولید و توسعه اقتصادی در کشور هستند.

امروزه اکثر کشورها از نهضت تعاون به عنوان یکی از ابزارهای مهم و موثر در امر توسعه بویژه توسعه اقتصادی استفاده می‌کنند. به دنبال تصویب اصل ۴۳ و ۴۴ قانون اساسی که در آن نظام اقتصادی جمهوری اسلامی ایران تبیین شده است نظام اقتصادی کشور بر پایه سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی استوار شد.

مهدی مسکنی، معاون امور تعاون وزیر کار، در گفت‌وگویی در مورد اینکه چه تعداد اشتغال توسط بخش تعاون در کشور ایجاد شد، گفت: سال گذشته در قالب طرح‌های مختلف اشتغال ایجاد شده است و آنچه هدف‌گذاری شده بود در بخش تعاون 78 هزار فرصت شغلی ایجاد می‌شد که براساس سامانه‌های موجود 38 هزار فرصت شغلی به صورت مستقیم در تعاونی‌ها ایجاد شده  است.

وی افزود: هدف‌گذاری برای امسال از 38 هزار شغل به رقم 45 هزار فرصت شغلی در سال جاری می‌رسد.

78هزار فرصت شغلی ایجاد شده است

معاون امور تعاون وزیر کار گفت: سال گذشته در مجموع 78 هزار شغل در بخش تعاون و شرکت‌های تعاونی ایجاد شده است.

مسکنی در مورد نقش تعاونی‌ها در سهام عدالت نیز عنوان کرد: در حال حاضر شرکت‌های تعاونی سهام عدالت شهرستانی فعال هستند و هم‌اکنون انتخابات مجامع آنها به صورت شهرستانی برگزار می‌شود و در حال انجام است.

وی ادامه داد: از قبل از عید 1400 معاون اول رئیس جمهور در مکاتبه‌ای با وزیر کشور خواستار شد استانداری‌ها کمک کنند و تمهیداتی فراهم کنند تا انتخابات هیأت مدیره سهام عدالت به صورت شهرستانی برگزار شود و وزارت کشور نیز این شرایط را فراهم کرده است.

معاون امور تعاون وزیر کار اظهار داشت: در حال حاضر انتخابات شهرستانی شرکت‌های سهام عدالت در برخی شهرها تمام شده و در برخی شهرها نیز در حال برگزاری است.

خرداد ماه، انتخابات شرکت های سرمایه گذاری برگزار می­شود

مسکنی در مورد اینکه انتخابات مرحله استانی و ملی شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت کی برگزار می‌شود، گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان خردادماه سال جاری انتخابات شهرستانی تمام شود بعد از آن وارد مرحله اتحادیه سهام عدالت استانی می‌شویم.

وی در مورد اینکه آیا اعضای انتخاب شده باید به تأیید سازمان بورس برسند، گفت: کارگروه مشترکی بین بخش تعاون و سازمان بورس وجود دارد که در این کارگروه وزارت اقتصاد نیز عضو است و بخش تعاون هم حضور دارد و آنچه در انتخابات شهرستانی و استانی برگزار می‌شود براساس مصوبات همین کارگروه سهام عدالت است. تاکنون به نکته‌ای برنخورده‌ایم و در طول مسیر هم اگر مشکلی باشد توسط کارگروه حل و فصل می‌شود.

معاون امور تعاون وزیر کار همچنین در مورد نقش تعاون در طرح ملی مسکن عنوان کرد: از هدف ساخت سالانه یک میلیون مسکن در طرح ملی 400 هزار واحد مسکونی سهم  تعاون است که از این میزان 200 هزار واحد مسکونی سهم اتاق تعاون به شرکت‌های تعاونی و 200 هزار واحد هم در قالب مسکن کارگری ساخته می‌شود.

مسکنی افزود: برای این 200 هزار واحد مسکن اساسنامه جدید شرکت‌های تعاونی مسکن تهیه می‌شود که تاکنون چندین جلسه کارشناسی برگزار شده و این اساسنامه ویرایش شده و در حال ابلاغ به استان‌ها برای اجرا به معاونت مسکن وزارت راه و بخش تعاون قرار دارد.

وی گفت: برای واگذاری زمین در طرح ملی مسکن درخواست شده است به محض اینکه واگذاری زمین انجام شود مدل اجرایی آن را تهیه می‌کنیم و طرح ساخت 400 هزار واحد مسکن در بخش تعاون را دنبال خواهیم کرد.

معاون امور تعاون وزیر کار خاطرنشان کرد:‌ البته هنوز زمین به این تعداد اختصاص نداده‌اند البته در مشهد در چند روز گذشته برای 2 هزار واحد مسکونی مصوب شد که زمین اختصاص دهند و مدیرعامل شهرهای جدید مصوب کرد که با همکاری فرمانداری گلبهار و مدیر شهر جدید گلبهار تفاهم شد.

مسکنی گفت: همچنین در اردبیل  زمین برای ساخت هزار واحد مسکن کارگری مصوب شد و استاندار تضمین کرد که زمین آن را اختصاص دهد بنابراین طرح ساخت مسکن تعاونی و کارگری خرد خرد جلو می‌رود.

وی افزود: در اتاق تعاون هم کم کم ساخت مسکن کارگری شروع شده و کار به تدریج جلو می‌رود.

در پی این گزارش،وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یکی از متولیان بخش تعاون است .این نهاد وظیفه هدایت، حمایت و نظارت بر فعالیت‌های تعاونی را بر عهده دارد و بطور اخص می‌تواند با حمایت‌های لازم زمینه توسعه، گسترش و تقویت تعاونی ها در سطح ملی و جهانی را فراهم سازد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: اقتصاد جمهوری اسلامی ایران سرمایه معاون معاون اول رئیس جمهور معاون امور تعاون وزیر کار شرکت های تعاونی هزار فرصت شغلی برگزار می شود ایجاد شده بخش تعاون سهام عدالت هزار واحد تعاونی ها سال گذشته ایجاد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۱۴۸۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امنیت شغلی در گرو رونق تولید/ بیمه کارگران ساختمانی پیگری می‌شود

ایسنا/گیلان مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان، کاهش نرخ بیکاری را موجب امنیت شغلی دانست و گفت: امنیت شغلی صرفا قرارداد دائمی نیست و رونق تولید و اشتغال به امنیت شغلی منجر می‌شود.

سیاوش آقاجانی امروز، ۸ اردیبهشت ماه در نشست کارگر، کارفرما و دولت که به مناسبت روز کارگر برگزار شد، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را پیگیر مطالبات کارگران دانست و اظهار کرد: مشکلات مربوط به بیمه تکمیلی و مزد و... جزو اصلی ترین مطالبات جامعه کارگری است.

وی بیمه کارگران ساختمانی را جزو اولویت‌های دولت و مجلس دانست و افزود: دولت و مجلس به دنبال حل این مشکل هستند و به زودی مشکلات و موانع ایجاد شده در این خصوص برطرف خواهد شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان بر نظارت بر تشکلات کارگری به ویژه تشکلات کارگران ساختمانی تاکید و عنوان کرد: برخی از افراد سودجو از یارانه بیمه کارگران ساختمانی سوء استفاده می کردند لذا تشکلات کارگران ساختمانی باید نظارت بر کارگاه ها و کارفرمایان را جدی بگیرند تا ضرری متوجه کارگران ساختمانی نشود.

آقاجانی با تاکید بر لزوم تداوم بیمه کارگران ساختمانی به عنوان مطالبه به حق کارگران، خاطرنشان کرد: تشکلات کارگری استان ضابطه‌مند و قانونی و درست پیگیری مطالبات کارگران و بازنشستگان را در دستور کار دارند.

وی خواستار پیگیری قانونی و مستمر مطالبات کارگران شد و خاطرنشان کرد: نحوه پیگیری تشکلات و شوراهای اسلامی کار به رشد سایر تشکلات و همکاری دستگاه های اجرایی و امنیتی کمک می کند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان با بیان اینکه برخورد با کارفرمایان متخلف را دنبال می کنیم، گفت: برخورد با کارفرمایان متخلف عملا صفر بود و هیچ پرونده معرفی به دادگاه نداشتیم، اما در دولت سیزدهم حمایت از کارگران را با جدیت دنبال می‌کنیم و سال گذشته حدود ۱۵۰ کارفرمای متخلف را به دادگاه معرفی کردیم؛ البته حوادث کارگاهی صفر نمی‌شود، اما روند را کاهشی خواهیم کرد.

آقاجانی از اجرای ۱۶ طرح طبقه بدی طی دو سال گذشته خبر داد و متذکر شد: از کارگران و کارفرمایان و بازنشسته ها حمایت می کنیم؛ پیگیری مطالبات کارگران نیز به تولید ضربه نخواهد زد.

وی با تاکید بر لزوم جلوگیری از تقابل کارگر و کارفرما، تاکید کرد: اگر متولیان حوزه کار به تکالیف قانونی خود درست عمل کنند، این تقابل ایجاد نمی شود و بدون ملتهب شدن فضای کارگاه و توقف تولید، به حق و حقوق کارگران رسیدگی خواهیم کرد.

مدیرکل تعاون گیلان با اشاره به فعالیت ۴۷ شورای اسلامی کار در استان، بیان کرد: حمایت از کارفرمایان جدی است، اما حمایت از حوزه کارفرمایی به معنی نادیده گرفتن حق کارگران نیست.

آقاجانی با اشاره به پیگیری های مدیریت درمان تامین اجتماعی استان جهت ارائه خدمت به کارگران و بازنشستگان، تاکید کرد: پیگیر افزایش درمانگاه های تامین اجتماعی هستیم.

وی کاهش نرخ بیکاری را موجب امنیت شغلی دانست و گفت: امنیت شغلی صرفا قرارداد دائمی نیست و رونق تولید و اشتغال به امنیت شغلی منجر می شود؛ در کنار تولید و اشتغال، مهارت نیز به امنیت شغلی کمک می کند و لذا تشکلات به سمت آموزش و مهارت و ایمنی بروند.

مدیرکل تعاون گیلان با بیان اینکه جذب نیروی کار در شرکت ها و کارخانجات سخت شده است، افزود: در سنوات گذشته شاهد اعتراض کارفرمایان نسبت به قانون تعیین حداقل دستمزد بودیم و لذا اکنون فرصت خوبی است تا کارفرمایان با کارگران بر سر حقوق و دستمزد به تفاهم برسند، زیرا با مشاغل بیشتر، راحت‌تر و با درآمد بالاتر مواجه هستیم.

آقاجانی با بیان اینکه کارگاه‌های دارای مشاغل سخت یا تخصصی باید دستمزد بیشتری پرداخت کنند تا در جذب و حفظ نیروی کار مشکل نداشته باشند، عنوان کرد: کارفرمایان باید از مدیریت سنتی مبتنی بر حداقل دستمرد به سمت مدیریت مبتنی بر تناسب دستمزد و رشد تولید و توسعه کارگاه و... بروند؛ در واقع اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و پرداخت پاداش افزایش تولید و دیگر امتیازات و رفاهیات، به ایجاد انگیزه برای حفظ و جذب نیروی کار کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه نرخ بیکاری گیلان طی سه سال گذشته حدود سه درصد کاهش یافته است، اضافه کرد: شاهد کاهش دو درصدی نرخ بیکاری در کشور هستیم که نشان دهنده بهبود وضعیت بازار کار است.

مدیرکل تعاون گیلان با اشاره به بیانات رهبر انقلاب، امنیت شغلی را در گرو رونق تولید دانست و یادآور شد: رونق کارگاه و جهش تولید و بهبود اشتغال، امنیت شغلی را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: در گذشته کارفرمایان با صف طولانی متقاضیان کار مواجه بودند، اما اکنون این شرایط وجود ندارد و کارفرمایان برای جذب و حفظ نیروهای کار خود باید امتیازاتی فراتر از قانون هم در نظر بگیرند.

آقاجانی، تعادل بازار کار را دغدغه اصلی کارگران دانست و متذکر شد: کار و کارگر در نظام اسلامی دارای ارزش ذاتی بوده و با تولید ارزش رابطه مستقیم دارد؛ مقام معظم رهبری سال جاری را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری فرمودند و لذا مصداق بارز مشارکت مردم همین نیروی کاری است که در عرصه تولید حضور دارد.

وی ایجاد هر نوع ارزش افزوده در بخش های صنعتی و کشاورزی و... اعم از تولید کالا یا خدمات را به مثابه تولید دانست و تاکید کرد: تولید حلال مشکلات اقتصادی بوده و به رشد درآمد ناخالص ملی کمک می کند.

مدیرکل تعاون گیلان رونق تولید را مساوی کاهش تورم و افزایش اشتغال دانست و ادامه داد: با کاهش نرخ بیکاری، آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد و طلاق نیز کاهش می یابد و شاهد رفع مشکلات ازدواج و مسکن و فرزندآوری و... خواهیم بود.

وی با بیان اینکه تولید به بازار ارز سامان می دهد و پیامدهای تحریم را خنثی می کند، گفت: کارگران و کارفرمایان نقش محوری در تحقق شعار سال دارد و باید شاهد تولیدات کیفی‌تر باشیم؛ رهبر انقلاب از مسئولان نیز خواستند که فرایند تولید را تسهیل و موانع آن را رفع کنند تا مردم بتوانند سهم بیشتری در تولید داشته باشند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • امنیت شغلی در گرو رونق تولید/ بیمه کارگران ساختمانی پیگری می‌شود
  • تعاون راهکاری علمی، عملی و عقلی برای مشارکت مردم در تولید
  • ایجاد بیش از ۱۵۰۰ فرصت شغلی توسط تعاونی‌های استان کرمانشاه
  • تعاونی های تولیدی، محور اقدامات بخش تعاون هستند
  • تحقق ۶۹ هزار شغل در استان اصفهان
  • لایحه پیشنهادی امنیت شغلی کارگران به کجا رسید؟
  • بیش از ۲ و نیم میلیون فرصت شغلی در دولت سیزدهم ایجاد شد
  • لزوم ارائه برنامه از سمت شرکت‌های تعاونی روستایی برای تحقق شعار سال
  • خرید ۱۷ هزار تن کلزا از کشاورزان ایلامی
  • ایجاد هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی در لردگان