Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل - زهرا میرظفرجویان: روابط ریاض و واشنگتن پس از ورود جو بایدن به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۲۱ و پس از آن که وی در جریان مبارزات انتخاباتی خود قول داد عربستان سعودی را به کشوری حاشیه‌ای و منزوی تبدیل کند، تیره شد. تیرگی روابط دو کشور پس از طرح مسائلی مثل سوابق حقوق بشر سعودی، قتل جمال خاشقجی و جنگ یمن بیشتر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی که بایدن در ابتدای دوره ریاست جمهوری خود مدعی بود که بر مسائل حقوق بشری در عربستان تمرکز کرده بود، اما حالا تحلیلگران سیاسی آمریکا انتظار دارند این وضعیت تغییر کرده و مسائل دیگری مورد توجه رئیس‌جمهور آمریکا قرار گیرد.

برخی تحلیلگران معتقدند که دیدگاه واشنگتن نسبت به ریاض تغییر کرده و رئیس‌جمهور ایالات متحده در سفر آینده‌اش به عربستان، به دنبال تقویت روابط خود با عربستان سعودی برای رسیدن به اهداف خاص خود است.

با وجود آنکه جو بایدن طی نشستی مطبوعاتی اعلام کرد که سفرش به عربستان قطعی نیست، اما رسانه‌های آمریکایی تاکید دارند که این سفر انجام خواهد شد.

در همین راستا، پروفسور «حسین عسگری» اقتصاددان و استاد تجارت بین‌الملل و امور بین‌المللی دانشگاه جورج واشنگتن آمریکا و مشاور پادشاه پیشین عربستان در گفتگویی با خبرنگار مهر به تشریح اهداف بایدن از این سفر پرداخت.

*رئیس‌جمهور آمریکا به‌رغم شعارها و ادعاهای کمپین انتخاباتی‌اش علیه ریاض، احتمالاً به منظور بهبود روابط به عربستان سعودی سفر خواهد کرد. به نظر شما چرا بایدن تصمیم گرفته است که موضع قبلی خود در قبال این کشور را کنار بگذارد؟

اوضاع اقتصادی آمریکا و وجود تورم بالا، نظرات مثبت نسبت به او را از بین برده است. او به سرعت در حال غرق شدن است و با غرق شدن، شانس دموکرات ها را در انتخابات نوامبر کاهش می‌دهد.

با این اوصاف دموکرات ها قطعا اکثریت خود را در مجلس نمایندگان و شاید حتی سنا از دست خواهند داد بنابراین او باید تورم را در کشور کاهش دهد. اما به یاد داشته باشید که از آنجایی که بانک فدرال آمریکا نرخ بهره را افزایش می دهد تا تورم را کاهش دهد، بایدن دو مشکل دیگر خواهد داشت. رکود وهمچنین سقوط بازار سهام باعث کاهش پس‌انداز و درآمد بازنشستگی مردم می‌شود. بنابراین بایدن در بن بست است.

*آیا موضع قبلی بایدن در قبال عربستان سعودی در مورد دموکراسی و حقوق بشر در این کشور فقط یک تاکتیک برای فشار و دوشیدن ریاض بود یا تحولات اخیر در اوکراین، بایدن را مجبور به انجام این کار کرده است؟

فکر می کنم منظور بایدن همان چیزی بود که قبلا گفته بود. او و اکثر آمریکایی ها از رژیم سعودی متنفرند. او صادق بود، اما با توجه به جنگ در اوکراین و محدودیت های تحریم های ناتو علیه روسیه، به عنوان یک سیاستمدار، چاره ای جز التماس ندارد.

ترامپ تلاش زیادی میکند که این موضع را القا کند که اگر او هنوز رئیس جمهور آمریکا بود پوتین به اوکراین حمله نمی کرد و محمد بن سلمان به حرف او گوش می داد و تولید نفت را به حداکثر می رساند.

*اگرعربستان تولید نفت را افزایش دهد، چه تاثیری بر سیاست آمریکا در قبال نفت ونزوئلا خواهد داشت؟

این موضوع را در نظر بگیرید که با افزایش تولید نفت کمتر از یک میلیون بشکه در روز توسط عربستان، تاثیر چندانی بر رفع مشکلات آمریکا نخواهد داشت. بایدن برای رفع مشکلاتش نیاز به افزایش تولید سه تا چهار میلیون بشکه ای در روز خواهد داشت که این مشکل فقط با عربستان حل نخواهد شد و او علاوه بر نفت تولیدی عربستان به ایران، ونزوئلا و امارات نیز نیاز خواهد داشت.

البته من فکر میکنم که همه این مسائل بستگی به این موضوع دارد که قبل از اینکه بایدن بفهمد که بایستی در خصوص ایران و ونزوئلا واقع بین تر باشد، چه اتفاقی برای تولید نفت در جاهای دیگر خواهد افتاد. اما لطفاً به یاد داشته باشید که تولیدکنندگان آمریکایی نیز مایل به افزایش تولید خود نیستند. آنها عاشق قیمت های بالاتر هستند!

من فکر می کنم ایران به دلیل لابی صهیونیستی و حتی لابی عربی در آمریکا مشکل سخت تری خواهد داشت. اما این ایران است که می تواند ظرف دو سال آینده تولید نفت خود را تا بیش از دو میلیون بشکه در روز افزایش دهد و با صادرات گاز طبیعی به اروپا صادرات LNG خود را به طور چشمگیری افزایش دهد. اما متاسفانه سیاستمداران آمریکایی تحت نفوذ شدید لابی ها هستند و من متاسفم که بایدن و دموکراتها شجاعت لازم را برای ایستادن جلوی آنها ندارند.

کد خبر 5512891

منبع: مهر

کلیدواژه: ایالات متحده امریکا ایران عربستان سعودی ونزوئلا جو بایدن رژیم صهیونیستی ایالات متحده امریکا اوکراین روسیه عراق فلسطین ایران جنگ اوکراین سوریه لبنان حمله روسیه به اوکراین مسکو ناتو جو بایدن عربستان سعودی رئیس جمهور تولید نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۱۷۰۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ تورم در آمریکا همچنان بازهم افزایشی شد

اداره تحلیل اقتصادی آمریکا (BEA) در گزارشی اعلام کرد که تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه اول سال جاری میلادی سریعتر از حد انتظار کاهش یافت و این در حالی بود که نرخ تورم همچنان در حال افزایش است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل فاکس بیزینس، اداره تحلیل اقتصادی آمریکا (BEA) در گزارشی اعلام کرد که تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه اول سال جاری میلادی سریعتر از حد انتظار کاهش یافت و این در حالی بود که نرخ تورم همچنان در حال افزایش است.

بر اساس برآورد پیشین اداره تحلیل اقتصادی (BEA) که روز پنجشنبه منتشر شد، تولید ناخالص داخلی واقعی آمریکا پس از افزایش 3.4 درصدی در سه ماهه چهارم سال 2023، با نرخ سالانه 1.6 درصد برای دوره ژانویه تا مارس رشد کرد که نسبت به دوره قبل کاهش نشان می‌دهد.

بر اساس گزارش رویترز، کارشناسان اقتصادی پیش بینی کرده بودند که سرعت رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا در طول ماه قبل کاهش یافته و به 2.4 درصد رسیده است.

هشدار صندوق بین المللی پول درباره بدهی دولت آمریکانرخ تورم آمریکا در دوره بایدن به 18.8 درصد رسید

در مقایسه با سه ماهه چهارم، کاهش تولید ناخالص داخلی واقعی آمریکا در سه ماهه اول 2024 عمدتاً منعکس کننده کاهش هزینه‌کردهای مصرف کننده و صادرات و کاهش هزینه‌های دولت محلی و دولت فدرال است. البته این کاهش سرعت رشد اقتصادی تا حدی با تسریع رشد سرمایه گذاری ثابت در بخش مسکن جبران شد.

رابرت فریک، اقتصاددان "اتحادیه اعتباری فدرال نیروی دریایی" در این باره می‌گوید: ما می‌دانستیم که اقتصاد خود را از حمایت دولت دور می‌کند، فقط تصور نمی‌کردیم که تولید ناخالص داخلی به این سرعت کاهش یابد.

وی افزود: با کاهش هزینه‌های دولت و تعدیل هزینه‌های مصرف‌کننده همراه با ناپدید شدن حمایت‌های دوران کرونا، تولید ناخالص داخلی کمتر از همه برآوردها بود.

بنا بر این گزارش، شاخص قیمت مخارج مصرف شخصی (PCE)، به استثنای قیمت مواد غذایی و انرژی - معیاری که فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) برای اندازه گیری نرخ تورم دنبال می‌کند - پس از افزایش و رسیدن به 2 درصد در سه ماهه چهارم، 3.7 درصد در سه ماه اول 2024 افزایش یافت.

این در حالی است که داده‌های اخیر و اظهارات مدیران بانک‌های آمریکایی، نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان آمریکایی با درآمدهای پایین برای پرداخت به موقع اقساط وام‌های خود با مشکلات روزافزون مواجه هستند که این موضوع بانک‌ها را بر آن داشته است تا در اعطای کارت‌های اعتباری و وام‌های خودرو محتاط‌تر شوند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اسرائیل درمانده است ایران قواعد بازی را تغییر داد | این جمله یک اشتباه بزرگ از سوی بایدن بود
  • اصلاح قیمت مواد اولیه برای تولید خودرو امری ضروری است/ افزایش 40 درصدی اعلام نیاز سایپا به ورق خودرو در راستای افزایش تولید خودرو در سال جاری
  • رعایت توازن تولید و مصرف انرژی به سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد
  • مراسم معارفه رایزن فرهنگی جدید ایران در ونزوئلا
  • تولید مازاد بر نیاز مرغ در استان قزوین
  • بایدن قصد خودکشی داشت!
  • نرخ تورم در آمریکا همچنان بازهم افزایشی شد
  • زندانیان ونزوئلا در تلاش برای فرار از زندان از ایستگاه پلیس سر در آوردند (فیلم)
  • جنگ جهانی نفت؛ بایدن در تنگنای تحریم‌ها، قیمت‌ها و انتخابات
  •  دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد