Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@02:36:39 GMT

کشف شکاف امنیتی در تراشه های اپل

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۱۹۴۵۷

کشف شکاف امنیتی در تراشه های اپل

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گیزموچاینا، سری تراشه های M1 که در رایانه های «مک مینی» و مک بوک ها و آی پد های اپل به کار رفته اند.

پس از آنکه اپل در کنفرانس WWDC۲۰۲۲ میلادی تراشه های M2 را معرفی کرد، اکنون یک شکاف امنیت سایبری در SoC کشف شده که احتمالا محصولات اپل را هدف حمله سایبری قرار می دهد.

دو نشریه «مک ورد» و «۹تا۵ مک» به نقل از محققان MIT نوشته اند شکاف امنیتی تازه کشف شده در تراشه مذکور را نمی توان با آپدیت های نرم افزاری ترمیم کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شکاف امنیتی نگران کننده M1 «پک من» (PACMAN) نام دارد که سیستم های PAC را هدف می گیرند. با استفاده از این شکاف امنیتی نشانگرهای احراز هویت (pointer authentication code) هدف حمله قرار می گیرند که مرحله نهایی برای متوقف کردن بسیاری از اختلالات نرم افزاری است. نشانگر احراز هویت تایید می کند که برنامه به شیوه ای مخرب تغییر نیافته و در حقیقت یک شبکه ایمن به وجود می آورد.

به نوشته مک ورد نشانگر احراز هویت یک ویژگی امنیتی است که به محافظت از CPU در مقابله مهاجمی که به حافظه دستگاه دسترسی یافته، کمک می کند. نشانگرها آدرس های حافظه را ذخیر می کنند و کد احراز هویت نشانگر هرگونه تغییرات ناگهانی که در نتیجه حمله به وجود می آید را کنترل می کند.

به گفته محققان از آنجا که حمله PACMAN شامل یک دستگاه سخت افزاری است، وصله نرم افزاری مشکل را برطرف نمی کند. مشکل وسیع تر فقط مربوط به تراشه M1 نیست و پردازشگرهای ARM را نیز در بر می گیرد که از احراز هویت نشانگر استفاده می کنند.

محققان در این باره در پژوهش خود نوشته اند: طراحی CPUهای آینده باید هنگام ساخت سیستم های ایمن آتی چنین حملاتی را نیز در نظر بگیرند. توسعه دهندگان نباید فقط روی احراز هویت نشانگر برای حفاظت از نرم افزار اتکا کنند.

طبق گزارش ها اپل از یافته های تحقیق MIT مطلع است و بیانیه ای در این زمینه نیز صادر کرده است. در بیانیه مذکور آمده است: ما از محققان برای همکاری شان تشکر می کنیم. براساس تحلیل های ما و همچنین جزئیاتی که توسط پژوهشگران در اختیارمان قرار گرفته، به این نتیجه رسیدیم که چالش مذکور یک ریسک آنی برای کاربران ما محسوب نمی شود.

کد خبر 5513039

منبع: مهر

کلیدواژه: حاکمیت سایبری اپل تراشه حمله سایبری حاکمیت سایبری نوآوری تحقیقات علمی شرکت دانش بنیان فناوری فضایی شرکت های دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تلسکوپ ماهواره فیس بوک ناسا روسیه گوگل امنیت اطلاعات شکاف امنیتی احراز هویت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۱۹۴۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنگ در اقتصاد دیجیتال دنیا ؛ تیک تاک در آمریکا می ماند؟

به گزارش همشهری آنلاین، از یک طرف تیک تاک خبر از عملیات انتحاری در بازار آمریکا می‌دهد و پیشروی برند هواوی باعت شده تا جنگ تراشه‌ها بین واشنگتن و پکن بالا بگیرد. شرکت مادر اپلیکیشن تیک‌تاک خبر داده که در در بدترین سناریو، این اپلیکیشن را در آمریکا تعطیل میکند تا اینکه آن را به یک خریدار بالقوه آمریکایی بفروشند.

مدیرعامل تیک‌تاک می‌گوید: تصمیم داریم در مبارزه حقوقی علیه قانونی که توسط رئیس جمهور آمریکا امضا شده و برنامه ویدئوی کوتاه محبوب ۱۷۰ میلیون آمریکایی را ممنوع می‌کند، پیروز شویم. از سوی دیگر تحیقیق‌ها نشان می‌دهد: جدیدترین گوشی‌های هوشمند هواوی، مجهز به مدلی از پردازنده پیشرفته ساخت چین هستند که توانایی این شرکت چینی برای حفظ تولید تراشه جنجالی را منعکس کرد. بر اساس گزارش بلومبرگ، برای هواوی، این گام دیگری به سوی بازسازی کسب و کاری است که با تحریم‌های دوران ترامپ، نابود شد.

این شرکت از نظر سهم بازار چین در سه ماهه اول امسال، با اپل برابری کرد که نشان دهنده ضعیف شدن سهم سازنده آیفون در این بازار طی ماههای اخیر بوده است. خبر دیگر اینکه بنیان‌گذار چینی برند شیائومی خبر داده که بیش از ۷۵ هزار سفارش برای خودروی SU۷ ثبت کرده و بیش از ۱۰ هزار تحویل در ژوئن را هدف قرار داده است. رویترز گزارش داده که این اقدام شیائومی به جنگ قیمت خودروهای برقی در بزرگترین بازار خودروی جهان دامن می‌زند.

اما به بازار انرژی دنیای نگاه کنید که وزارت اقتصاد روسیه اعلام کرده، صادرات گاز طبیعی مایع این کشور ممکن است در چهار سال آینده، متوقف شود. برخی گزارش‌ها هم حکایت از آن دارد که هیچ کشور غربی مهمی در میان شرکای تجاری اصلی روسیه باقی نمانده و آلمان با مبادلات تجاری 12 میلیارد دلاری، دیگر یکی از پنج کشور برتر جهان نیست و چین، هند قدرت های نوظهور هستند.

کد خبر 847318 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها تکنولوژی (فناوری) تکنولوژی (فناوری) - دیجیتال کامپیوتر - تراشه

دیگر خبرها

  • واکاوی ریشه‌های اعتراضات ضداسرائیلی در دانشگاه‌های آمریکا
  • هوش مصنوعی آرتروز زانو را ۸ سال زودتر تشخیص می‌دهد
  • شکاف ۱۵ تریلیون دلاری برای تامین زیرساخت های جهانی تا سال ۲۰۴۰
  • چین هنوز سال‌ها از ایالات متحده عقب است
  • مجلس باید در قانون شوراها نسبت به احراز صلاحیت‌ها تجدید نظر کند
  • آیا اعتراضات دانشجویی باعث تغییر سیاست آمریکا می‌شود؟
  • بر مدار تراشه؛ ریز اما قلب تکنولوژی
  • جنگ در اقتصاد دیجیتال دنیا ؛ تیک تاک در آمریکا می ماند؟
  • افزایش میزان فرونشست‌های زمین همزمان تشدید بارندگی‌ها
  • انتقال شرکت‌های مهم چینی به مالزی