Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیات مدیره جامعه متخصصین نساجی گفت: صنایع نساجی مواد اولیه مورد نیاز خودرا با قیمت‌های نزدیک به قیمت‌های جهانی تامین می‌کنند که عاملی برای افزایش قیمت چادر مشکی شده است.

علیرضا حائری در گفت‌وگو با ایران اکونومیست درباره دلایل گرانی پارچه چادر مشکی، گفت: قیمت تمام شده هر کالایی از جمله  پارچه چادر مشکی  شامل قیمت مواد اولیه، حقوق و دستمزد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه نخ فیلامنت به عنوان ماده اولیه تولید پارچه چادر مشکی تولید کارخانجات ریسندگی در داخل کشور است، افزود: اما با این وجود پتروشیمی‌ها قیمت ماده اولیه تولید نخ فیلامنت پلی استر ، یعنی پلی استر را افزایش داده و به قیمت‌های جهانی نزدیک می‌کنند و از آنجا که این محصول صادراتی هم هست لذا قیمت عرضه این محصول در داخل را متناسب با  قیمتهای صادراتی  افزایش می‌دهند. همچنین  نحوه عرضه محصولات پتروشیمی  در بورس هم به گونه‌ای است که باعث ایجاد رقابت در قیمت‌ها و بین مصرف کننده ها شده  و در نتیجه شاهد افزایش  بیشتر قیمت در  مواد اولیه هستیم. 

* فروش مواد اولیه تولیدات پتروشیمی به صنایع نساجی نزدیک به قیمت‌های جهانی

عضو هیات مدیره جامعه متخصصین نساجی  با بیان اینکه قیمت بسیاری از مواد از جمله نفت، گاز و محصولات پتروشیمی در دنیا پس از جنگ اوکراین و روسیه افزایشی بوده است،  اظهار داشت: علیرغم اینکه ما صاحب نفت و گاز در دنیا هستیم و همچنین از بزرگترین  تولیدکنندگان  محصولات پتروشیمی در جهان  به شمار می‌رویم اما صنایع پایین دستی ما همانند صنایع نساجی از این مزیت نسبی در کشور بی نصیب هستند و تقریبا مواد اولیه مورد نیاز خودرا با قیمت‌های نزدیک به قیمت‌های جهانی تامین می‌کنند.

حائری با اشاره به اینکه حقوق و دستمزد در سال جاری بیش از 50 درصد افزایش داشته است، گفت: با توجه به مسائل ذکر شده و همچنین افزایش هزینه گمرکی واردات لوازم و قطعات ماشین آلات مورد نیاز خط  تولید ، قیمت تمام شده محصولات داخلی از جمله پارچه چادر مشکی تولید داخلی افزایش یافته است. 

* 85 درصد پارچه چادر مشکی  مصرف داخلی از واردات تامین می‌شود

وی با اشاره به اینکه حدود 15 درصد از بازار داخلی پارچه چادر مشکی از طریق تولیدات داخلی تامین می‌شود، اظهار داشت: بیش از 85 درصد پارچه چادر مشکی از طریق واردات از کشورهایی مختلف مانند اندونزی، کره و ژاپن تامین می‌شود. 

عضو هیات مدیره جامعه متخصصین نساجی بیان داشت: این کشورها تولید کننده محصولات پتروشیمی نیستند لذا از آنجا که قیمت جهانی تولیدات پتروشیمی  افزایش یافته است قیمت تمام شده پارچه چادر مشکی وارداتی نیز افزایش یافته است ضمن اینکه واردات متاثر از قیمت ارز است و با افزایش قیمت ارز نیز باز هم بخشی به قیمت تمام شده یک کالای وارداتی اضافه می‌شود. 

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به مسائل مطرح شده قیمت پارچه چادر مشکی داخلی ارزان‌تر است یا خارجی، گفت: این مساله بستگی به کیفیت محصول دارد، اگر کیفیت پارچه چادر مشکی تولید داخلی با وارداتی را  یکسان فرض کنیم ، قاعدتا باید قیمت تولید داخل ارزان تر باشد زیرا هزینه های تولید کالای ساخت داخل از قبیل برق، انرژی و دستمزد پایین‌تر از متوسط جهانی است ،  ضمن اینکه هزینه حمل و نقل هم ندارد. 

وی افزود: کشورهای تولید کننده پارچه چادر مشکی از قبیل ژاپن، کره، اندونزی و تایلند ذخایر نفت و گاز ما را نداشته و وارد کننده محصولات پتروشیمی هستند بنابراین با در نظر گرفتن هزینه‌های حمل و نقل قطعا باید قیمت پارچه چادر مشکی وارداتی با کیفیت مشابه، گران‌تر از پارچه چادر مشکی تولید داخلی باشد، اما در هر صورت  تولید‌کنندگان داخلی نیز قیمت گذاری محصول خودرا متناسب با قیمت کالای  وارداتی مشابه انجام می‌دهند.

وی افزود: به عنوان مثال کشور کره به عنوان یکی از تولید کنندگان  پارچه چادر مشکی ، مواد اولیه که همان محصولات پتروشیمی باشد را از ما خریداری می‌کند، انرژی در این کشور گران‌تر و دستمزد کارگر نیز بالاتر است و برای حمل و نقل مواد اولیه به کشور  و ارسال  کالای ساخته شده به  ایران هزینه  حمل پرداخت می‌کند ،  اما با این وجود شاهد آن هستیم که پارچه چادر مشکی تولید آن کشور با قیمتهای رقابتی در داخل  کشور عرضه می‌شود و خریدار دارد.
حائری افزود : در حال حاضر چند واحد تولید پارچه چادر مشکی در داخل کشور در دست احداث است که ظرف امسال و سال آینده در مدار تولید قرار گرفته که مقدار تولید داخل را تا سقف ۵۰ میلیون متر مربع در سال افزایش خواهد داد که تا حدود زیادی می‌تواند پاسخگوی نیاز داخل کشور باشد.

 به گزارش ایران اکونومیست کاربران سامانه فارس من با ثبت پویش «چرا برای قیمت‌های میلیونی حجاب برتر فکری نمی‌شود» عنوان کردند که بسیاری از بانوان چادری از قیمت های بالای  پارچه چادری گلایه‌مند هستند و از این طریق خواستار شدند تا متولیان امر در خصوص کاهش هزینه‌های «حجاب برتر» فکری بکنند.

 

منبع: خبرگزاری فارس

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: پارچه چادر مشکی تولید محصولات پتروشیمی قیمت های جهانی قیمت تمام شده صنایع نساجی تولید داخل مواد اولیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۲۰۵۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیاز این‌گونه ۱۵۹۸ درصد گران شد/ تغییر ۱۵۴۰ درصدی قیمت گوشت در ۷ سال گذشته

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، یک گزارش درباره درصد تغییرات قیمت اقلام خوراکی منتشر شد.

طبق گزارش موسسه بامداد، براساس داده‌های مرکز آمار نسبت به فروردین ۱۳۹۶ پیاز با رشد قیمت ۱۵۹۸ درصدی بیشترین افزایش قیمت را داشته و گوشت قرمز (گوسفند و گوساله) با ۱۵۴۰ درصد افزایش در رده بعدی قرار داد.

بنا به این گزارش، انواع روغن خوراکی که در سال ۱۴۰۱ با آزادسازی قیمت‌ها بیشترین جهش قیمت را داشتند حالا با کاهش قیمت‌های جهانی، حتی کاهش قیمت نیز داشته‌اند.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899721

دیگر خبرها

  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
  • انقلاب صنعتی (قرن هجده و نوزدهم) و پیشرفت‌های فناورانه
  • قصه دو زار و ده شاهی کرایه تاکسی‌ها به تاریخ پیوست
  • اصلاح قیمت مواد اولیه برای تولید خودرو امری ضروری است/ افزایش 40 درصدی اعلام نیاز سایپا به ورق خودرو در راستای افزایش تولید خودرو در سال جاری
  • چگونه سینک آشپزخانه را بدون مواد شوینده شیمیایی تمیز و درخشان کنیم؟
  • کاهش قیمت طلا در بازار جهانی فلزات گران بها
  • پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار خودرو؛ وارداتی‌ها گران‌تر می‌شوند؟!
  • قیمت گذاری دستوری، باعث افزایش قیمت لاستیک می‌شود
  • کمبودی در توزیع لاستیک خودرو‌های سواری نداریم
  • پیاز این‌گونه ۱۵۹۸ درصد گران شد/ تغییر ۱۵۴۰ درصدی قیمت گوشت در ۷ سال گذشته