Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک وبگاه تحلیلی در گزارشی با مطرح کردن کارشناسانی در زمینه کنترل تسلیحاتی و منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای، مطرح کرد که دولت بایدن باید تلاش‌های دیپلماتیک برای به نتیجه‌ رساندن مذاکرات احیای برجام را افزایش دهد.

به گزارش ایران اکونومیست، وبگاه اوراسیا ریویو در گزارشی نوشت، کارشناسان در زمینه کنترل تسلیحات اتمی قویا از دولت بایدن می‌خواهند بدون فوت وقت تلاش‌ها برای از بین بردن وقفه در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین را چندبرابر کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اوراسیا ریویو با اشاره به اقدام جبرانی ایران در پاسخ به تصویب قطعنامه‌ای علیه ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و خاموش کردن دوربین‌های فراپادمانی آژانس در تاسیسات اتمی ایران نوشت: رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از آن که ایران در ۹ ژوئن اعلام کرد برخی دوربین‌های نظارتی در تاسیسات مهم هسته‌ای را خاموش کرد، هشدار داد که تلاش‌ها  برای احیای برجام، ظرف سه یا چهار هفته با «ضربه‌ای مهلک» مواجه خواهد شد. ایران این هفته ۲۷ دوربین را در واکنش به تصویب این قطعنامه خاموش کرد. گروسی در ۹ ژوئن هشدار داد که اگر این دوربین‌ها برای مدتی بیش از ۳ تا ۴ هفته خاموش باقی بمانند، آژانس با خطر از دست دادن تداوم اشرافش بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران مواجه خواهد شد که برای احیای برجام ضرورت دارد.

در این گزارش آمده است: داریل کیمبال، مدیر عامل انجمن کنترل تسلیحاتی در این باره می‌گوید، «رئیس جمهور بایدن از احیای پایبندی دوجانبه به برجام به عنوان بهترین راه بازگردانی پتانسیل ایران برای تولید مواد[هسته‌ای] در سطح بمب به حالت قبل و حفظ نظارت سرسختانه‌تر بر فعالیت‌های هسته‌ای حساس ایران، به وضوح حمایت می‌کند.»

اوراسیا ریویو در ادامه به بخش دیگری از دیدگاه این کارشناس پرداخته و به نقل از او آورده است: متاسفانه، دولت بایدن با این بحران شدت‌گیرنده که به خاطر خروج غیرمسئولانه دونالد ترامپ، رئیس جمهور قبلی آمریکا از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ ایجاد شد، با سطح فوریتی که می‌طلبد برخورد نکرده است. اگرچه، با به وقوع پیوستن تحولات جدید و نگران‌کننده، کاخ سفید باید فورا اقدام کند.

گزارش گروه اوراسیا ریویو همچنین مطرح می‌کند: کِلسی دِیونپورت، مدیر بخش سیاست‌های منع اشاعه تسلیحات اتمی در انجمن کنترل تسلیحاتی معتقد است، «توافقی برای رسیدن به بازگشتی دوجانبه به پایبندی به برجام روی میز است و قابلیت این را دارد که فورا اجرایی شود، البته اگر آمریکا و ایران از مواضع تند خود درباره مسائل غیر هسته‌ای که مانع توافق است، بگذرند، . او همچنین می‌گوید، زمان آن برای دو طرف فرا رسیده است که این بن‌بست را برطرف کنند و بالاخره کاری را انجام دهند که به نفع تمامی طرفین است، یعنی توافقی برای از سرگیری پایبندی به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵.

در ادامه این گزارش دوباره به دیدگاه مدیر انجمن کنترل تسلیحاتی پرداخته شده و آمده است: دولت بایدن همچنان این طور استدلال می‌کند که توافق را بپذیرد یا درباره خارج کردن نام سپاه پاسداران ایران از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی آمریکا مذاکره کند. اما این یک شکست در رهبری کاخ سفید است که اعلام نمی‌کند به زودی تلاش‌های دیپلماتیک برای شکستن بن‌بست در زمینه این مسئله را شدت می‌بخشد. هر چقدر که مقصر دانستن ایران ممکن است از نظر احساسی یا سیاسی رضایت‌بخش باشد، مانع وقوع این بحران هسته‌ای نخواهد شد و به پیش برد منافع آمریکا در زمینه امنیت ملی نمی‌انجامد.»

اوراسیا ریویو با مطرح کردن دیدگاه دیگری از دیونپورت، به نقل از او می‌نویسد: بایدن هزینه سیاسی کمی برای لغو تحریم‌ها علیه سپاه پاسداران خواهد پرداخت که در مقایسه با تهدید ملی و بین‌المللی ناشی از ایران هسته‌ای رنگ می‌بازد. ایران در حال حاضر، می‌توند مواد هسته‌ای کافی برای تولید یک بمب را در کمتر از ۱۰ روز تولید کند، فرصتی بسیار کوتاه  که اقدامات ایران ممکن است توسط بازرسان بین‌المللی کشف نشوند. بازگردانی محدودیت‌های برجام بر برنامه هسته‌ای ایران به طرز چشم‌گیری این موعد را تا حدود شش ماه به تعویق می‌اندازد که زمان کافی را برای جامعه بین‌المللی فراهم می‌کند تا اقدام موثر را جهت مقابله با هرگونه اقدام ایران به سمت یک سلاح هسته‌ای انجام دهد.

در بخش پایانی این گزارش به ادامه اظهارات دیونپورت پرداخته شده و آمده است: اگر دولت بایدن نتواند سریعا مذاکرات با ایران را برای احیای برجام نهایی کند، باعث می‌شود استراتژی شکست‌خورده دولت ترامپ تا همیشه حفظ شود و ایران برنامه هسته‌ای‌اش را بیشتر گسترش داده و از اجرای تعهدات پادمانی‌اش در قبال آژانس سرباز بزند. بایدن با خطر افول در تاریخ به عنوان رئیس جمهوری مواجه است که به ایران اجازه داد به آستانه یک بمب هسته‌ای دست یابد. زمان آن رسیده است که آمریکا طرح‌های پیشنهادی خلاق را برای شکستن این بن بست افزایش دهد.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: برجام ، توافق هسته ای ، جو بایدن ، دونالد ترامپ ، برنامه هسته‌ای ایران ، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ، مذاکرات وین

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: برجام توافق هسته ای جو بایدن دونالد ترامپ برنامه هسته ای ایران آژانس بین المللی انرژی اتمی مذاکرات وین کنترل تسلیحاتی اوراسیا ریویو توافق هسته ای احیای برجام بین المللی دولت بایدن تلاش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۲۲۱۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش مکرون برای تبدیل اتحادیه اروپا به قدرت هسته ای مستقل

 یک نشریه غربی با استناد به اظهارات اخیر رئیس جمهور فرانسه از تلاش وی برای تبدیل کردن این اتحادیه به یک قدرت هسته‌ای مستقل خبر داد.

به گزارش تسنیم، روزنامه "فرانکفورتر روند شای" آلمان در مطلبی نوشت: "امانوئل ماکرون"، رئیس جمهور فرانسه می خواهد اتحادیه اروپا را به یک قدرت هسته ای گسترش دهد. ماکرون می خواهد درباره بازدارندگی هسته ای در اروپا بحث کند. کشور او آماده است تا در دفاع از خاک اروپا مشارکت بیشتری داشته باشد.

هفته گذشته "امانوئل ماکرون"، رئیس جمهور فرانسه، در دانشگاه سوربن پاریس، دیدگاه های خود را در مورد اینکه دفاع اروپایی چگونه باید باشد، بیان کرد. بعد از آن وی این موضوع را پیگیری کرده و در استراسبورگ در مورد سلاح های هسته ای مشترک صحبت کرد.

در جلسه ای با جوانان که توسط گروه رسانه ای EBRA فرانسه برگزار شد، از وی پرسیده شد که آیا فرانسه آماده اروپایی کردن قابلیت بازدارندگی هسته ای خود است؟ ماکرون گفت که می‌خواهد همه چیز را روی میز بگذارد تا ببیند واقعا چه چیزی از ما به شکلی معتبر محافظت می‌کند. وی تاکید کرد که کشورش آماده است تا حتی بیشتر در دفاع از خاک اروپا مشارکت کند.

در استراسبورگ، رئیس‌جمهور فرانسه در ابتدا ناتو را نوعی سپر حفاظت نامید که باید با ایجاد یک دفاع معتبر اروپایی از آن فراتر رفت. به گفته وی این باید شامل سپرهای دفاع موشکی، موشک های دوربردی که روسیه را بازدارند و سلاح های هسته ای باشد. مکرون در ادامه گفت که دکترین هسته ای کشورش به این کشور اجازه می دهد در صورت تهدید منافع حیاتی خود از سلاح هسته ای استفاده کند. این منافع حیاتی یک بعد اروپایی نیز دارد که وی نخواست جزئیات آن را بیان کند تا اعتبار دفاعی اروپا خدشه دار نشود.

در ادامه این مطلب آمده است: دلایلی که ماکرون اروپایی‌سازی تسلیحات هسته‌ای فرانسه را وارد بازی می‌کند، در نگرش او نسبت به ناتو به‌ویژه تردید او در مورد قابل اعتماد بودن ایالات متحده به عنوان شریک در مواجهه با انتخاب مجدد احتمالی دونالد ترامپ، نهفته است. ترامپ در ماه فوریه این سوال را مطرح کرد که آیا ماده 5 کمک ناتو و بنابراین کلاهک های هسته ای آمریکا باید از اعضای این ائتلاف دفاعی که حداقل دو درصد از تولید ناخالص داخلی را صرف دفاع نمی کنند، محافظت کند.

استفان سژورنه، وزیر امور خارجه فرانسه هم اظهارات مشابهی را به جهان ارائه کرد. او گفته است که اروپا باید دوباره خود را به عنوان یک قدرت ببیند و خود را از وابستگی ها رها کند. به گفته وی توسعه صنعت دفاعی اروپا را باید "نه به عنوان جایگزین، بلکه به عنوان یک مکمل" درک شود. سژورنه همچنین گفته است: «ما باید در کنار ناتو یک بیمه نامه عمر دوم بگیریم، زیرا هر چهار سال یک بار به تصمیم 250000 رأی دهنده آمریکایی در ایالت های این کشور وابسته هستیم».

وزیر امور خارجه این کشور توضیح داد که به منظور توسعه حاکمیت و استقلال استراتژیک اتحادیه اروپا، فرانسه همچنین متعهد به استانداردسازی سیستم های تسلیحاتی در سطح اروپا است. به گفته وی هدف باید "عملکرد متقابل" باشد، به این معنی که همه کشورها می توانند بدون هیچ مشکلی از ادوات نظامی استفاده کنند.

ماکرون همچنین می خواهد استانداردهای جدید برای آینده بازدارندگی اروپا را با دیگر اعضای اتحادیه اروپا مورد بحث قرار دهد. رئیس جمهور فرانسه در استراسبورگ گفت: "من طرفدار باز کردن این بحث هستم که باید شامل دفاع موشکی، حملات با سلاح های دوربرد و همچنین سلاح های هسته ای برای کسانی باشد که آنها را دارند یا سلاح های هسته ای آمریکا را در خاک خود دارند."

با انجام این کار، او بار دیگر درخواست مذاکره را به آلمان ارسال کرد - همانطور که برای اولین بار در سال 2020 انجام داد. سلاح های هسته ای تاکتیکی ایالات متحده در پایگاه هوایی بوشل در آلمان ذخیره می شود. مکرون همچنین این سخنان خود را خطاب به اعضای اتحادیه اروپا، بلژیک، هلند و ایتالیا که همگی چنین تسلیحات آمریکایی را در خود جای داده اند ایراد کرد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • تلاش مکرون برای تبدیل اتحادیه اروپا به قدرت هسته ای مستقل
  • تلاش ماکرون برای تبدیل اتحادیه اروپا به قدرت هسته‌ای مستقل
  • نتانیاهو و بایدن تصمیم نهایی را برای منطقه گرفتند؟
  • خبر احتمال مذاکرات هسته ای،قیمت دلار را در بازار تهران ریخت
  • کودتا در کاخ سفید/ تلاش‌های نافرجام برای برکناری سخنگوی دولت بایدن
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • فیلم| دیمه، چشمه‌ای که زاینده رود را زندگی می‌بخشد
  • هیچ بستری برای مذاکره بین اوکراین و روسیه وجود ندارد
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • پاسخ رژیم صهیونیستی را در مورد مذاکرات دریافت کردیم