Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام علی اکبر سایری روز دوشنبه در مراسم معارفه مسوول حوزه نمایندگی ولی فقیه در اداره کل امور عشایر استان گلستان گفت: باتوجه به کوچک شدن اراضی زراعی به دلائل مختلف از جمله توسعه جوامع شهری و روستایی، احداث نواحی و شهرک‌های صنعتی و ویلاسازی‌ها و تغییر شرایط اقلیمی و خشکسالی‌ها و برای تامین امنیت غذایی مورد نیاز جمعیت باید با کشاورزی دانش بنیان و تولید بذر مناسب برای اراضی دیم و آبی، میزان تولید فعلی در واحد سطح را افزایش داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: امروز کشور ما به سبب جنگ اقتصادی که دشمنان علیه ملت ما راه انداختند چاره‌ای جز عمل به منویات مقام معظم رهبری و راهبرد معظم له یعنی تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین با تکیه بر روحیه جهادی و انقلابی نداریم زیرا معتقدیم تولید دانش بنیان، ستون فقرات اقتصاد و تضمین کننده امنیت غذایی پایدار کشور است.

حجت الاسلام سایری اضافه کرد: بحمدالله روحیه جهادی و انقلابی در مجموعه نیروهای وزارت جهادکشاورزی و بهره‌برداران این بخش مولّد وجود دارد و کارنامه این نهاد از زمان تشکیل جهاد سازندگی به فرمان امام راحل بویژه در دوران هشت سال دفاع مقدس، خدمات رسانی به روستاها و مناطق محروم و کمک به حادثه دیدگان در حوادث غیرمترقبه سیل و زلزله بسیار درخشان است.

وی  با ضروری دانستن راه‌اندازی نمایندگی ولی فقیه در اداره کل امور عشایر گلستان به منظور توسعه فعالیت‌های فرهنگی در جامعه عشایری استان گفت: با پیگیری‌های چند ساله سرانجام این امر محقق شد و حجت الاسلام "سیدخلیل صفی الحسینی" به عنوان نخستین مسوول این حوزه انتخاب و معرفی شد.

امام جمعه گنبدکاووس هم دراین مراسم با اشاره به جمله بنیانگذار جمهوری اسلامی که فرمودند "عشایر دخایر انقلاب هستند"، گفت: این عبارت یک شعار نیست بلکه باید به معنای واقعی کلمه از این قشر زحمتکش و مولّد در تامین امنیت غذایی و مرزی کشور تجلیل کرد و همه مدیران بایستی درحد توان و امکانات برای رفع مسائل و مشکلات عشایر در حوزه‌های مختلف رفاهی، بهداشتی، آموزشی و فرهنگی گام برداشت.

حجت الاسلام محمود ترابی افزود: نهاد روحانیت در ادارات و نهادها نیاز به تقویت دارد و اینکه پس از چند دهه از پیروزی انقلاب اداره کل امور عشایر گلستان صاحب حوزه نمایندگی ولی فقیه شد، جای خوشحالی و تشکر از مسوولان پیگیر کننده دارد زیرا جامعه عشایری هم مانند دیگر جوامع شهری و روستایی نیاز به تشریح و تبیین مباحث دینی، شرعی و فرهنگی دارند.

مدیرکل امور عشایر گلستان در این مراسم با تبریک هفته جهادکشاورزی (۲۱ تا ۲۷ خرداد) و دهه کرامت (۱۱ تا ۲۱ خرداد) گفت: راه‌اندازی حوزه نمایندگی ولی فقیه در این اداره کل در راستای چارت سازمانی و از نیازهای جامعه عشایری است.

رضا علیپوری افزود: جامعه عشایری کشور و گلستان مشکلات زیادی در بخش‌های مختلف از جمله مسائل فرهنگی دارد که امیدواریم با آغاز رسمی فعالیت حوزه نمایندگی ولی فقیه در این اداره کل و حضور در بین جامعه عشایری استان این مشکلات به حداقل برسد.

وی اضافه کرد: به سبب گستردگی و پراکندگی جامعه عشایری گلستان در سطح ۳۵۰ هزار هکتار از مراتع سه شهرستان گنبدکاووس، کلاله و مراوه‌تپه واقع در شرق استان، از ۶ سال پیش برخی علما از حوزه علمیه قم در ماه مبارک رمضان و ماه محرم در جوامع عشایری استان حضور می‌یابند که امیدواریم با ایجاد حوزه نمایندگی ولی فقیه فعالیت‌های فرهنگی و دینی در بین افراد این جامعه زحمتکش بیشتر شود.

مسوول حوزه نمایندگی ولی فقیه در اداره کل امور عشایری گلستان در این مراسم گفت: برنامه ریزی‌های کوتاه، میان و بلندمدت برای انجام بیشتر فعالیت‌های فرهنگی و دینی در جامعه عشایری استان با تلاش و همراهی کارکنان این اداره کل تدوین و اجرایی خواهد شد.

حجت الاسلام سیدخلیل صفی الحسینی افزود: توسعه و ترویج فرهنگ ناب محمدی‌(ص) در راستای اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی و دولت مردمی آیت الله رییسی و برپایه مدیریت جهادی و انقلابی، تلاش برای تحقق اهداف و سیاست‌های ابلاغی سازمانی حوزه نمایندگی ولی فقیه در وزارت جهادکشاورزی، پیگیری تحقق بیانیه مقام معظم رهبری مشهور به گام دوم انقلاب و شکل گیری تمدن نوین اسلامی و نیز جهاد تبیین از جمله برنامه‌های حوزه نمایندگی ولی فقیه در اداره کل امور عشایر گلستان می‌باشد.

وی، اهتمام به برگزاری و پاسداشت مراسم‌های ملی، مذهبی و مناسبت‌ها با همراهی و مشارکت جامعه عشایری گلستان، تقویت وحدت و همبستگی بین جوامع عشایری، ارتقای فرهنگی کارکنان و خانواده اداره کل عشایری استان و همراهی و تعامل با سایر ادارات و نهادها به منظور خدمات رسانی بهتر و بیشتر به عشایر را از دیگر برنامه‌های حوزه نمایندگی ولی فقیه در این اداره کل برشمرد.

به گزارش ایرنا، جمعیت عشایری گلستان چهار هزار و ۲۰۰ خانوار با بیش از ۲۳ هزار نفر سکنه است که هزار و ۸۷۹ خانوار آن عشایر بومی ترکمن و ۲ هزار و ۳۲۱ خانوار از عشایر استان‌های خراسان رضوی، شمالی و سمنان هستند.

عشایر گلستان اعم از بومی و کوچنده در مجموع ۷۶۰ هزار راس دام برای پرورش در اختیار دارند که در سطح ۳۵۰ هزار هکتار از مراتع سه شهرستان گنبدکاووس، مراوه تپه و کلاله در شرق این استان مشغول فعالیت هستند.

برچسب‌ها گنبدکاووس سازمان امور عشایر ایران گلستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گنبدکاووس سازمان امور عشایر ایران گلستان گنبدکاووس سازمان امور عشایر ایران گلستان حوزه نمایندگی ولی فقیه جامعه عشایری عشایری گلستان عشایری استان اداره کل حجت الاسلام امنیت غذایی دانش بنیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۲۳۸۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل کمیته تخصصی «سبز و آبی» در راستای اهمیت امنیت غذایی در کشور

رضا پسندیده دبیر زنجیره‌های بنیاد برکت در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره براینکه طی هرساله بنیاد برکت از طرح‌های اقتصادی در سراسر کشور حتی از مناطق محروم و کم توسعه یافته بسته‌های حمایتی تخصیص می‌دهد، گفت: از ابتدای سال گذشته (۱۴۰۲)، تمرکز ویژه‌ای در زمینه زنجیره‌های سبز و آبی داشتیم؛ زنجیره سبز مربوط به کشاورزی، صنایع غذایی و صنایع وابسته به این حول محوری است و زنجیره آبی مربوط به صنایع آبزی پروری و صنایع وابسته به آن محسوب می‌شود.

دبیر زنجیره‌های بنیاد برکت در ادامه تاکید کرد: برای هر زنجیره (سبز و آبی) یک کمیته مجزا و تخصصی ایجاد شده که تمام تصمیمات طرح‌های اقتصادی بنیاد برکت به صورت جزئی بررسی و اتخاذ شود و با متولیان هر ارگان مانند جهاد کشاورزی، شرکت شهرک کشاورزی، نظام مهندسی کشوری و افراد فعال این صنعت، مسؤولیت تصمیم‌گیری‌های مهم در این زمینه را عهده دار هستند. همچنین در حوزه زنجیره آبی افراد متولی از ارگان‌های شیلات، اتحادیه آبزیان، شهرک‌های کشاورزی، سازمان تحقیقات شیلات و افراد فعال حوزه آبزی پروری حضور دارند.

وی خاطرنشان کرد: دو سال گذشته در حوزه زنجیره سبز در زمینه خورد و خانگی ۲۲ هزار طرح، کسب و کار متوسط ۹۴ طرح و در زمینه زنجیره آبی ۸ هزار طرح خورد و خانگی و ۴۶ هزار طرح کسب و کار متوسط در سراسر کشور توسط بنیاد برکت تأمین مالی شد؛ همچنین در سال جاری توسعه اشتغال این زنجیره‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

پسندیده در خصوص حمایت بنیاد در زمینه صادرات این طرح‌ها، ادامه داد: علاوه بر صادرات، در زمینه توسعه بازار این طرح‌ها بسته‌های حمایتی در نظر داریم که موجب گسترش بازار و رفع شکاف‌های چالشی کشور شود.

این مسؤول در ادامه هدف اساسی بنیاد برکت را عنوان کرد و گفت: هدف اصلی شناسایی چالش و موانع کشور است که با کشف شکاف‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری مناسب برای مطلوب شدن شرایط در این زمینه خواهد کرد، ناگفته نماند، این بنیاد تنها مسؤولیت تأمین مالی را بر عهده دارد و هیچ‌گونه تصدی‌گری وجود ندارد.

کد خبر 6091387 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • امنیت غذایی پایدار و رونق صادرات محور؛ نقشه راه تولیدات کشاورزی است
  • سازمان دامپزشکی به‌دنبال بازمهندسی در فرایندهای سازمانی است
  • باید از ظرفیت‌های ارزنده جوانان عشایر بیشتر بهره‌مند شویم
  • انتقال تجارب و دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه شیلات به تاجیکستان
  • جامعه عشایری سومین جامعه استان کرمانشاه
  • کولیدر منطقه‌ای بکر برای توجه به مسئله گردشگری عشایر است
  • حضور ۱۰ شرکت تولیدی کشاورزی مازندران در نمایشگاه اکسپو
  • سرآغاز کوچ عشایر قشقایی از قشلاق به ییلاق
  • ضعف ادارات کرمانشاه در پرداخت سهم اعتباری عشایر
  • تشکیل کمیته تخصصی «سبز و آبی» در راستای اهمیت امنیت غذایی در کشور