Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-02@03:46:06 GMT

تولید برق از سنگ قبر خورشیدی

تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۲۶۵۵۰

تولید برق از سنگ قبر خورشیدی

طراح و سازنده سنگ قبر خورشیدی گفت: نخستین سنگ قبر خورشیدی دریک مزار در روستای بابا پیر تویسرکان نصب شده که عضو خانواده متوفی روشن شدن محوطه اطراف مزار به نیت خیرات و ثواب فرد فوت شده را عامل موافقت با این طرح بیان کرد.

این سنگ قبر خورشیدی شامل یک صفحه خورشیدی ۲۸۰وات، شیشه نشکن محافظ آن، سنگ مزار معمولی نشاندهنده مشخصات متوفی، قاب فلزی محافظ اجزا و نورافکن خورشیدی حساس به نور است که به صورت خودکار در شب روشن می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آقای علیرضا تیموری طراح و سازنده سنگ قبرخورشیدی گفت: قیمت تمام شده تمامی اجزا سنگ قبر خورشیدی و نورافکن آن ۴ میلیون و هفتصد هزار تومان است.

او می‌گوید: ظرفیت تولید برق در هر سنگ قبر خورشیدی ۲۰۰ واتی روزانه ۲ کیلو وات است.

براساس میانگین هر خانوار ایرانی ماهانه ۱۸۶ کیلو وات برق مصرف می‌کند و با وصل شدن برق تولیدی از سنگ قبر‌ها به شبکه برق می‌توان ۳۰ درصد  برق مورد نیاز یک خانوار را در روز را تامین کرد.

این مخترع می‌گوید: در صورتی که برای هر قبر به صورت پراکنده این سنگ قبر خورشیدی نصب شود نه تنها روشنایی بالی مزار تامین خواهد شد در حالی که برای استفاده بهینه از انرژی تولیدی  از هر سنگ قبر باید قطعه‌ای از آرامستان‌ها ویژه سنگ قبر خورشیدی در نظر گرفته شود و پنل‌های کار شده در سنگ قبر‌ها دو به دو سری شوند و با تجهیزاتی به شبکه برق متصل شوند.

تیموری معتقد است این طرح به دلیل اینکه زمین مربوط به آرامستان‌ها در نزدیکی شهر‌ها است و مردم می‌توانند در خرید پنل‌های خورشیدی به عنوان سنگ قبر مشارکت کنند از مزیت برخوردار است و هزینه‌های پنل، نگهداری و زمین مورد نظر برای ساخت نیروگاه خورشیدی در این طرح تحمیل نخواهد شد و از امکانات موجود بهره لازم برده می‌شود.

آقای مهدی سوری شهروند همدانی که مرکز فروش سنگ قبر دارد می‌گوید که میانگین قیمت سنگ قبر‌ها بستگی به طراحی، نوع جنس دارد که معمولا بین ۵ تا ۱۰ میلیون تومان است.

شرط اجرای این طرح موافقت خانواده متوفی و بستن قرارداد با متولی آرامستان‌ها در شهر‌ها و روستا‌ها است.

آقای ابراهیم محمدیان از خانواده‌های متوفیان که سنگ قبر برادرش از نوع خورشیدی است می گوید سنگ قبر خورشیدی برای روشنایی آرامستان تاثیر گذار است و ما با خرید سنگ قبر خورشیدی می‌خواهیم خیراتی باشد به نیت متوفی.

مخترع سنگ قبر خورشیدی گفت: با توجه به اعتقادی که مردم ما نسبت به اموات خود دارند و هر هفته یا هر چند هفته یک بار بر سر مزار عزیزان از دست رفته خود می‌روند و عموما آرامستان‌ها در مجاورت سازه‌های شهری ساخته می‌شود.

از سوی دیگر آرمستان‌ها در زمین‌های وسیعی ساخته می‌شوند و در وسط آن‌ها هیچ گاه ساختمان‌های چند طبقه و برج‌های تجاری وجود ندارد تا جلوی نور خورشید را بگیرند شرایط حریم دقیقاً با شرایط زمین یک نیروگاه خورشیدی برابر است.

طراح وسازنده این سنگ قبر می‌گوید که ساخت آرامگاه خورشیدی می‌تواند هزینه‌های ساخت نیروگاه را تا حد زیادی کاهش دهد این بدان معناست که ۸۵ درصد هزینه ساخت نیروگاه خورشیدی به خرید و تجهیز پنل‌ها برمی گردد، اما آرامگاه خورشیدی بدون نیاز به پنل‌های خورشیدی انرژی تولید می‌کند یعنی ایده سنگ قبر خورشیدی جایگزین پنل‌ها می‌شود، هر سنگ قبر خورشیدی ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قیمت دارد که در مقایسه با ۹۰ میلیون پنل خورشیدی مبلغ بسیار ناچیزی است.

تیموری گفت: استفاده از این پنل‌ها بسیار ساده و بدون دردسر و هزینه‌های اضافی است، بنابراین استفاده از سنگ قبر خورشیدی هزینه خرید پنل‌های بزرگ در نیروگاه خورشیدی را کاهش می‌دهد.

طراح وسازنده سنگ قبر خورشیدی گفت: نیروگاه‌های خورشیدی باید به طور مستمر شستشو و گردگیری شوند تا در درازمدت برای تولید برق قابل استفاده باشند؛ ساخت سنگ قبر خورشیدی نیز این هزینه را کاهش می‌دهد، زیرا در سنگ خورشیدی همیشه بازماندگان متوفی این تلاش را انجام می‌دهند و هر از چند گاهی روی قبر آن مرحوم آب می‌ریزند و گرد و غبار را جمع می‌کنند در واقع همان شست و شوی قبور مانند گذشته موجب حفظ سنگ خورشیدی می‌شود.

او معتقد است ساخت چنین نیروگاه‌هایی در سراسر کشور می‌تواند مزایای بسیاری داشته باشد و علاوه بر مقرون به صرفه بودن می‌تواند تا حد زیادی نیاز برق کشور را نیز جبران کند.

تیموری با تاکید بر اینکه این سنگ قبر‌ها از نظر ظاهری با سنگ قبر‌های معمولی تفاوتی ندارند، تاکید کرد و گفت: در تویسرکان که این ایده را اجرا کردیم روی آن سرما و گرما ضرری نداشت و نمونه موفقی از تحقیق بود.

طراح و سازنده سنگ قبر خورشیدی گفت:اگر آرامستان‌های کشور در نیروگاه‌های خورشیدی ادغام شوند، طرحی شکل می‌گیرد که روز به روز بر توان آن افزوده می‌شود به ویژه، تعداد مرگ و میر ناگزیر هر روز افزایش می‌یابد و هر سنگ قبر منبع تولید برق است.

تیموری گفت:روزانه بیش از ۷۰تا ۸۰ متوفی در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده می‌شوند در هیچ کجای دنیا نیروگاهی وجود ندارد که روزانه ۷۰پنل به آن اضافه شود، اما در ایران اگر مسئولان به این موضوع توجه کنند و از ظرفیت آن استفاده کنند امکان پذیر است.

طراح و سازنده سنگ قبر خورشیدی گفت:تولید برق این سنگ قبر‌ها از۱۲۰تا۲۸۰متغیر است بسته به سایز سنگ قبر دارد؛ که ظرفیت تولید برق هر سنگ قبر با توجه به اندازه سنگ متفاوت است و هر چه اندازه سنگ بزرگتر باشد انرژی بیشتری تولید می‌شود واین تولید انرژی خورشیدی برای هر یک ساعت است.

تیموری گفت:ساخت نیروگاه‌های خورشیدی بسیار هزینه بر است به طوری که نیاز اولیه این طرح‌ها زمین بزرگ و مسطح درنزدیکی مناطق مسکونی است و خرید پنل‌های خورشیدی با قیمت گزاف، هزینه ساخت سازه‌ها و تعمیر و نگهداری از این پنل‌ها است.

بیشتر بخوانید:

توسعه بهره‌گیری از انرژی‌های تجدید پذیر در اصفهان جولان سارقان در سرزمین مُردگان/ وقتی به تابلو‌های مزارشهدا هم رحم نمی‌شود! تلاش دانشمندان برای ذخیره انرژی خورشید در شب

او گفت:تمام شهر‌ها و روستا‌ها و مناطق دور افتاده در فاصله تقریبا نزدیک به محل سکونت آرامستان دارند زمین آرامستان هم وسیع است و هرگز وسط آن ساختمان‌های چند طبقه ساخته نمی‌شود تا جلوی نور خورشید را بگیرد، آرامستان شرایط زمین یک نیروگاه خورشیدی دارد.

تیموری گفت:پنل‌های خورشیدی که داخل سنگ قبر به کار رفته است بدون هزینه اضافی است و استفاده از سنگ مزار خورشیدی باعث صفر شدن هزینه خرید پنل‌های بزرگ در نیروگاه خورشیدی خواهد شد.

طراح وسازنده سنگ قبر خورشیدی گفت:هدف من از این اختراع صرفا روشنایی آرامستان نیست هدف اصلی من تبدیل تمام آرامستان‌های کشور به نیروگاه خورشیدی است که می‌تواند برق نزدیک‌ترین منطقه به خودش را چه مناطق مسکونی، اقتصادی و صنعتی را تامین کند.

این مخترع گفت:سنگ قبراز ۵ میلیون تا ده میلیون تومان عرضه می‌شود، اما کاربردی جزشناسایی متوفی ندارد پس می‌توان با قیمت ۴ میلیون و۷۰۰ هزار تومان سنگ مزار خورشیدی تهیه کرد تا علاوه بر درج نام و نام خانوادگی متوفی درتولید برق موثر باشد.

هزینه نیروگاه‌ها بالا است اختراع شأن را به جای آوردند که کمتر کسی به ذهنش می‌رود

طراح و سازنده سنگ قبر خورشیدی گفت:دلیل اینکه ما اومدیم سمت آرامستان‌ها اینکه زمین دیگه نیاز نیست برای نیروگاه خورشیدی در نظر بگیریم وپنل‌های خورشیدی ۸۵درصد هزینه احداث نیروگاه خورشیدی است که توسط خانواده متوفی انجام می‌شود برای خرید سنگ قبر خورشیدی، همین هزینه را هم خانواده متوفی برای سنگ قبر‌های معمولی پرداخت می‌کردند.

اقای احمدی شهروند تویسرکانی هم که از این سنگ قبر‌های خورشیدی خریداری کرده است گفت:وقتی مادر بزرگم فوت شدند با خانواده در مورد خرید سنگ قبر صحبت کردیم و مهندس تیموری پیشنهاد سنگ قبر خورشیدی دادند، ماهم دیدیم از لحاظ اقتصادی به صرفه است و هم اینکه آرامستان شب‌ها توسط این سنگ قبر خورشیدی روشن می‌شود برای خرید سنگ قبر خورشیدی اقدام کردیم.

یک تیر دو نشان برای طرح مخترع تویسرکانی

تیموری گفت:برای یک مگابایت انرژی خورشیدی یک ونیم هکتار زمین نیاز است و هزینه برای هر تولید هر کیلوبایت انرژی خورشیدی ۲۳میلیون تومان است، بخاطر همین این طرح به ذهنم رسید که از زمین آرامستان استفاده بکنم و پنل‌های خورشیدی در سنگ قبر‌های سنتی به کار ببرم که شخصی که برای خرید سنگ قبر اقدام می‌کند سنگ قبر خورشیدی تهیه کند.

این مخترع از موفقیت طرح خود به ما می‌گوید:طرح سنگ قبر خورشیدی اکنون در شهر‌های ایلام، آبادان، مشهد، مازندران، بروجرد کاربردی و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این ایده درصورت حمایت و نصب بیشتر علاوه برتزریق برق به سراسرکشور ده درصداز هزینه‌های تعمیر و نگهداری پنل ها‌ی خورشیدی روکم می‌کند.

این مخترع از کاربرد سنگ قبر‌های خورشیدی می‌گوید:باتوسعه نیروگاه‌های خورشیدی نیاز ما به نیروگاه‌های سوخت فسیلی کمتر می‌شود و ما می‌توانیم به پاکیزگی هوا کمک کنیم و دیگر قطعی برق نداشته باشیم، با توجه به اینکه مادر هر شهر حداقل یک آرامستان داریم می‌توان گفت در هر شهر می‌توان یک نیروگاه خورشیدی داشت که برق تولید می‌کند.

طراح و سازنده سنگ قبر خورشیدی گفت:پنج سالی است که پنل‌های خورشیدی نصب می‌کنم برای خانه باغ‌های که فاقد برق هستندکه بیش از ۳۰۰تا۴۰۰مورد بوده است، این روش قدیمی است و اکنون روش سنگ قبر خورشیدی روشی مدرن محسوب می‌شود.

آقای رضا کریم پور مدیرعامل توزیع برق شهرستان تویسرکان در این باره گفت:ده درصد شهروندان تویسرکانی از پنل‌های خورشیدی استفاده می‌کنند که این موضوع موفقیت طرح آقای تیموری محقق تویسرکانی را نشان می‌دهد.

کریم پورگفت: اگر یک لامپ ۲۰۰ وات در آرامستان در نظر بگیرید که روشن باشد، سنگ قبر‌های خورشیدی ۲۰۰ وات درصرفه جویی برق کمک می‌کند.

در همدان سنگ قبر‌های خورشیدی نصب نشده است

به گفته‌ مخترع سنگ قبر خورشیدی متاسفانه طرح سنگ قبر خورشیدی درهمدان اجرا نمی‌شود و مسئولان این طرح را به خاطر تجملاتی بودن قبول نکردند درصورتی که این طرح می‌تواند در تولید برق و صرفه جویی در انرژی تولیدی از نیروگاه‌ها موثر باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان همدان همدان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سنگ قبر خورشیدی روشنایی آرامستان نیروگاه های خورشیدی سنگ قبر های خورشیدی نیروگاه خورشیدی پنل های خورشیدی خانواده متوفی ساخت نیروگاه خرید پنل خرید سنگ قبر آرامستان ها سنگ قبر نیروگاه ها تیموری گفت سنگ قبر سنگ قبر ها تولید برق شهر ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۲۶۵۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نصب ۱۲۰ پنل خورشیدی برای مددجویان خاتم


به گزارش خبرگزاری صداو سیما مرکز یزد، هاشمی پور از بهره برداری پنل‌های خورشیدی ۵ کیلوواتی در منزل ۶۷ مددجوی روستایی تحت حمایت این نهاد از ابتدای سال۱۴۰۳ خبر داد.


هاشمی پور اظهار داشت: ۱۲۰ پنل خورشیدی درشهرستان خاتم ازابتدای سالجاری درحال نصب است که ۶۷پنل درروستای بختیاری نصب می شود .


وی ادامه داد: طرح تولید برق خورشیدی با هدف ایجاد اشتغال و خودکفایی برای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) که هیچ منبع درآمد یا توان اشتغال ندارند، اجرا می‌شود.


رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) هرات گفت: این پنل‌ها باپرداخت تسهیلات قرض الحسنه ۱۵۰میلیون تومان بابازپرداخت هفت ساله است که هر پنل خورشیدی توانایی تولید ۵ کیلو وات در ساعت برق را دارد.

وی بیان کرد: در این طرح پس از نصب پنل ورود انرژی برق تولیدی به مدار، به طور متوسط در سال اول دو میلیون تومان و بعد از ۵ سال تا پنج میلیون تومان برای هر خانوار درآمد دارد.

هاشمی افزود: اجرای این پروژه‌ها به لحاظ فیزیکی فعالیت سختی برای مددجو ندارد و تنها باید افراد در حفظ و نگهداری آن دقت کافی را داشته باشند و به تمامی افراد بهره‌مند از طرح، آموزش لازم داده شده است.

دیگر خبرها

  • بهره‌برداری از بزرگترین نیروگاه خورشیدی سقفی کشور در مشهد
  • بزرگترین نیروگاه خورشیدی انشعابی استان تهران در مارلیک افتتاح شد
  • نصب ۱۲۰ پنل خورشیدی برای مددجویان خاتم
  • نیروگاه برق خورشیدی برای مصارف سیمان دشتستان ایجاد شود
  • افتتاح بزرگ‌ترین جکوزی و نیروگاه‌های خورشیدی سقفی کشور در مشهد
  • افتتاح بزرگ‌ترین جکوزی و نیروگاه‌های خورشیدی سقفی کشور در مجموعه موج‌های آبی مشهد
  • افتتاح بزرگ ترین نیروگاه خورشیدی سقفی کشور در مشهد
  • ۵ هزار سامانه خورشیدی در فارس راه اندازی می شود
  • ۵۰۰۰ سامانه خورشیدی در فارس بهره‌برداری می‌شود
  • رتبه نخست کاشان در نصب نیروگاه خورشیدی کوچک‌مقیاس