Web Analytics Made Easy - Statcounter

ستاره‌شناسان در یک تحقیق جدید با استفاده از داده‌های ارسالی از فضاپیمای «جونو» به شناخت بهتری از ترکیبات سیاره «مشتری» دست یافته اند که نشان می دهد این سیاره در دوران جوانی خود تعداد زیادی خرده سیاره را بلعیده است.

به گزارش ایران اکونومیست به نقل از پایگاه خبری «ساینس‌الِرت»، مشتری (Jupiter) تقریبا بطور کامل از هیدروژن و هلیوم تشکیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقدار هر کدام از این عناصر با کمیت‌های تئوریک در سحابی خورشیدی اولیه انطباق زیادی دارد، اما این سیاره در عین حال حاوی عناصر سنگین‌تر دیگری است که ستاره‌شناس‌ها به آنها فلزات می‌گویند. هر چند این فلزات بخش کوچکی از سیاره مشتری هستند، اما حضور و پراکندگی آنها حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

بنا بر یک تحقیق جدید، عناصر فلزی موجود در سیاره مشتری به این معنی است که این سیاره در دوران جوانی خود تعداد بسیاری از خرده سیاره ها را بلعیده است. از زمانی که فضاپیمای «جونو» (Juno) سازمان «ناسا» در ژوییه ۲۰۱۶ به سیاره مشتری رسید و شروع به جمع‌آوری داده‌های دقیق کرد، شناخت ستاره‌شناسان درباره تشکیل و تحول مشتری در حال دگرگونی بوده است.

یکی از کارهای تحقیقاتی ارسال علایم رادیویی بین فضاپیمای جونو و «شبکه فضایی عمیق» (شبکه جهانی ارتباطاتی با فضاپیماها) روی زمین بوده است. این فرایند به سنجش میدان گرانشی مشتری می‌پردازد و اطلاعاتی درباره ترکیب این سیاره فراهم می کند. کلید تشکیل و تحول سیاره مشتری در اعماق جو این سیاره که ده ها هزار کیلومتر است، مدفون است. باور رایج این است که مشتری قدیمی‌ترین سیاره منظومه شمسی است، اما دانشمندان می‌خواهند مشخص کنند که تشکیل این سیاره چه مدتی طول کشیده است.

محققان دریافته‌اند که جو مشتری به اندازه‌ای که در گذشته تصور می‌شد، همگون و یکسان نیست. فلزات بیشتری در نزدیکی مرکز این سیاره وجود دارد. این فلزات در مجموع حدود ۱۱ تا ۳۰ برابر جرم زمین را تشکیل می‌دهند. این محققان با استفاده از داده‌های جدید الگوهایی از دینامیک (پویایی) درونی سیاره مشتری طراحی کردند و به این نتیجه رسیدند که مشتری پس از تشکیل حتی زمانی که هنوز جوان و داغ بوده، از طریق «انتقال گرمایی» (convection) تشکیل نشده است.

تحقیقات این گروه از اخترشناسان همچنین به مطالعه سیاره‌های گازی خارج از منظومه شمسی و تعیین ویژگی‌های فلزی آنها تعمیم یافته است. در مورد سیاره مشتری هیچ راهی برای تعیین ویژگی‌های فلزی آن از راه دور وجود نداشت. تنها پس از آنکه فضاپیمای جونو وارد کار شد، دانشمندان توانستند خواص فلزی این سیاره را بطور غیرمستقیم مورد سنجش قرار دهند.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: اکتشافات فضایی ، فناوری فضایی ، سیاره مشتری

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: اکتشافات فضایی فناوری فضایی سیاره مشتری سیاره مشتری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۲۷۶۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش قیمت طلا در بازار جهانی فلزات گران بها

قیمت جهانی طلا در روز جمعه (۲۶ آوریل) کاهش یافت و با توجه به تمرکز سرمایه‌گذاران به داده‌های کلیدی تورم ایالات‌متحده برای نشانه‌هایی در مسیر نرخ بهره فدرال رزرو، برای کاهش هفتگی تعیین شد.

به گزارش ایسنا، هر اونس طلا با ۰.۱ درصد کاهش به ۲۳۳۱ دلار و ۱۵ سنت رسید. قیمت‌ها تقریباً ۱۰۰ دلار آمریکا نسبت به بالاترین رکورد تاریخ ۲۴۳۱ دلار و ۲۹ سنت در ۱۲ آوریل کاهش یافته است که ناشی از آشفتگی ژئوپلیتیکی است. هر اونس طلای آمریکا بدون تغییر به ۲۳۴۳ دلار و ۵۰ سنت رسید. قیمت شمش در هفته ۲.۵ درصد کاهش یافته است.

اقتصاد ایالات‌متحده در سه ماهه اول با کمترین سرعت خود در نزدیک به دو سال اخیر رشد کرد اما افزایش تورم انتظارات فدرال رزرو را برای کاهش نرخ بهره قبل از سپتامبر تقویت کرد. اظهارات اخیر مقامات فدرال رزرو حاکی از آن است که بانک مرکزی عجله‌ای برای کاهش نرخ بهره ندارد. نرخ‌های بالاتر جذابیت نگهداری طلای بدون بازده را کاهش می‌دهد.

داده‌ها نشان داد که واردات خالص طلای چین از طریق هنگ‌کنگ در ماه مارس ۴۰ درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافت. جی پی مورگان اظهار کرد که هدف اوج طلا ۲۶۰۰ دلار آمریکاست. شرکت نیومونت از برآوردهای وال‌استریت برای سود سه ماهه اول پیشی گرفت زیرا بزرگترین معدن طلای جهان از تولید قوی، قیمت‌های بالاتر و هزینه های عملیاتی پایین‌تر بهره‌مند شد.

طبق گزارش رویترز، بانک مرکزی ژاپن قرار است پیش‌بینی کند که تورم در سال‌های آینده نزدیک به هدف دو درصدی خود باقی خواهد ماند و آمادگی خود را برای افزایش نرخ‌ها از نزدیک به صفر نشان می‌دهد.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، نقره با ۰.۱ درصد کاهش به ۲۷.۴۰ دلار در هر اونس رسید، پلاتین ۰.۶ درصد افزایش یافت و به ۹۱۹ دلار و ۹۰ سنت رسید، در حالی که پالادیوم با ۱.۱ درصد افزایش به ۹۸۴ دلار و ۷۳ سنت رسید.

دیگر خبرها

  • فضاپیمای رباتیک چین در روزهای آینده به ماه می‌رود
  • «نمک دریا» ناخالصی‌های فلزی و غیرفلزی دارد/ نمک‌های صنعتی و سنگ نمک فاقد ید هستند
  • «نمک دریا» حاوی ناخالصی‌های فلزی و غیرفلزی است/ نمک‌های صنعتی و سنگ نمک فاقد ید هستند
  • (ویدئو) تصاویری دیدنی از تکامل پورشه در طول زمان
  • بخشی از تکامل در پورشه (فیلم)
  • کاهش قیمت طلا در بازار جهانی فلزات گران بها
  • سیر تکامل ب‌ ام‌ و را خیلی سریع ببینید
  • راهنمای خرید انواع بوته گرافیتی و شمش روی
  • سیاره مشتری به شکل‌گیری قمر زمین کمک کرده است
  • کاوشگر سایکی ناسا با لیزر داده فرستاد!