Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-29@06:11:27 GMT

هشدار پلیس فتا درباره ارائه رمز ارز از سوی افراد مشهور

تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۲۹۱۲۲

هشدار پلیس فتا درباره ارائه رمز ارز از سوی افراد مشهور

معاون اجتماعی پلیس فتا در مورد ارائه رمز ارز از سوی برخی افراد مشهور به مردم هشدار داد و گفت: رمز ارزهایی که از سوی این افراد عرضه می شوند فاقد پشتوانه هستند.

به گزارش مشرق، طی این چند سال که ارزهای دیجیتال رونق داشته و در بازار خرید و فروش می‌شوند دولت‌ها چه ایران و چه کشورهای دیگر موضع گیری خاصی نکرده اند، هرچند که هر کدام قوانینی را برای خرید و فروش و ذخیره ارزهای دیجیتال اعلام کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حال این سوال به وجود می‌آید که قوانین چه رویکردی در رابطه با ارز دیجیتال در ایران دارند؟

طبق گفته بانک مرکزی خرید و فروش و مبادله ارزهای دیجیتال ممنوعیتی ندارد و شما به راحتی می‌توانید از طریق صرافی‌های ایرانی به خرید و فروش ارزهای دیجیتال بپردازید. با این حال در نظر داشته باشید که طبق گفته بانک مرکزی هرگونه پرداخت از طریق ارزهای دیجیتال ممنوع است و می‌تواند پیگرد قانونی داشته باشد به عنوان مثال نمی‌توانید در مقابل خرید یک محصول در اینترنت بیت کوین پرداخت کنید.

طبق گفته‌ها معاملات ارزهای دیجیتال جرم نیست ولی قوانین ارز دیجیتال روشن و مشخصی هم توسط مجلس و قوه قضائیه اعلام نشده پس بنا به ماده ۲ قانون مجازات عمومی ” هر فعل یا ترک فعل که مطابق قانون قابل مجازات یا مستلزم اقدامات تأمینی یا تربیتی باشد جرم محسوب است و هیچ امری را نمی‌توان جرم دانست مگر آنکه به موجب قانون برای آن مجازات یا اقدامات تأمینی یا تربیتی تعیین شده باشد جرم محسوب می شود” خرید و فروش و معاملات ارزهای دیجیتال هیچگونه مجازاتی در بر ندارد، با این حال شما می‌توانید در صورت کلاهبرداری و یا هک رمز ارزهایتان به ارگان‌های قضائی و انتظامی مراجعه کرده و شکایت خود را اعلام کنید.

هشدار انجمن بلاکچین درباره عرضه TNT: توکن تتلو پشتوانه علمی ندارد

اخیراً امیرحسین مقصودلو که با نام هنری «تتلو» در عرصه خوانندگی فعالیت می‌کند و طرفداران زیادی دارد، وارد بازار رمزارزها شده و توکن مخصوص خود به نام (tatal payment Network Token) TNT را راه‌اندازی کرده است. اما با توجه به عوامل مختلف، بسیاری از کارشناسان بر مخاطرات و ریسک‌های این پروژه تاکید دارند.

انجمن بلاکچین ایران با انتشار اطلاعیه‌ای به خریداران توکن TNT که با مشارکت تتلو عرضه شده هشدار داد. به گفته این انجمن، توکن مربوطه پشتوانه علمی و سپیدنامه (White Paper) مشخصی ندارد و به شدت پر ریسک است.

پلیس فتا: فریب رمز ارزهایی که از سوی برخی افراد مشهور ارائه شده اند را نخورید

در همین راستا به سراغ پلیس فتا رفتیم؛ سرهنگ رامین پاشایی معاون اجتماعی پلیس فتا گفت: همانطور که قبلاً هم از طرف پلیس فتا اعلام شده بود، کشور ما فعالیت رمزارزها فاقد قوانین و مقررات جاری و مشخص شده است. دستورالعمل‌های اجرایی آن هنوز ابلاغ نشده است. یعنی در کل باید بگویم ما قوانین و مقررات خاصی در حوزه رمزارزها نداریم.

وی افزود: متأسفانه برخی اینفلوئنسرها و افراد معروف با سوءاستفاده از نام و اعتبار خود وارد بازار رمزارزها شده و با ارائه بعضی از رمزارزها که پشتوانه علمی هم ندارند، اقدام به خالی فروشی می‌کنند.

معاون اجتماعی پلیس فتا اظهار داشت: برخی دیگر از افراد هستند که با سوءاستفاده از نام و هویت برخی سلبریتی های ایرانی اقدام به فریب مردم در حوزه رمز ارزها می‌کنند.

وی گفت: تعداد زیادی از رمزارزها و توکن هایی که این افراد ارائه می‌کنند، فاقد پشتوانه هستند و ما پرونده‌های زیادی در این زمینه در پلیس فتا داریم.

صدور اعلان قرمز برای برخی سلبریتی‌های خارج نشین

پاشایی با اشاره به اینکه در زمینه تخلفات رمزارزی برای برخی مجرمینی که خارج از ایران هستند اعلان قرمز صادر شده است، تصریح کرد: حتی در داخل کشور برخی از هنرمندان و ورزشکارانی که ندانسته وارد این حوزه شده اند و به دام کلاهبرداران افتاده و قصد فریب و کلاهبرداری از مردم را داشتند نزد پلیس فتا احضار شدند و تذکرات لازم به آنها داده شده است.

پاشایی ادامه داد: البته زمانی که این افراد را در پلیس فتا فراخواندیم و با آنها صحبت کردیم دریافتیم اکثر این افراد ندانسته وارد این بازار شده اند و اطلاعات کافی نداشتند.

وی افزود: اخیراً هم که یکی از افراد خارج از ایران که به تازگی یکی از بازیگران خانم داخل کشور هم به او پیوسته است، رمزارزی ارائه کرده که براساس اعلام متخصصین این حوزه فاقد هیچ گونه پشتوانه‌ای نیست و به نظر می‌رسد این اقدام در جهت کلاهبرداری و خالی کردن حساب افراد باشد.

معاون اجتماعی پلیس فتا تأکید کرد: اغلب افرادی که در تلاش هستند تا با شیوه رمزارز دارایی مردم را به غارت ببرند برای یکی دو بار اول به تعهدات خود عمل کرده و سودهای اعلام شده را پرداخت کرده اند اما از دور سوم به بعد اقدام به کلاهبرداری می‌کنند و به تعهدات خود پای بند نیستند.

وی با اشاره به اینکه تمامی هنرمندان و اینفلوئنسرها و افراد سرشناسی که در حوزه رمزارز فعالیت می‌کنند، زیر نظر گرفته شده اند. خاطرنشان کرد: از اینجا به تمامی این افراد هشدار می‌دهم که فعالیت‌های شما را زیر نظر گرفته ایم و اگر بخواهیم اقدامی در راستای خالی کردن جیب مردم داشته باشید، بدانید قطعاً با شما برخورد می‌شود.

منبع: مهر

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو تحولات اوکراین حادثه متروپل قیمت پلیس فتا بانک مرکزی رمز ارزها ارز دیجیتال بیت کوین پلیس اخبار حوادث حوادث خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت معاون اجتماعی پلیس فتا ارزهای دیجیتال خرید و فروش رمز ارز شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۲۹۱۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چطور یک روزه گواهینامه موتورسیکلت بگیریم؟

رییس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور فراجا اعلام کرد که طرح صدور گواهینامه رانندگی یک روزه برای افرادی که موتورسیکلت سواری می‌کنند و هنوز گواهینامه رانندگی ندارند، همچنان در حال اجرا است.

به گزارش مشرق، سرهنگ احمد کرمی اسد، به روند صدور گواهینامه موتورسیکلت در ایران اشاره کرد. او گفت: «با توجه به شرایط فعلی کشور، تصمیم گرفتیم فرایند صدور گواهینامه موتورسیکلت را سهل‌تر کنیم و در واقع تصمیم گرفتیم گواهینامه‌های موتورسیکلت را در یک روز صادر کنیم. این تصمیم بر اساس مصوبه هیئت وزیران اتخاذ شده است و فرآیند خاصی را در بر می‌گیرد. به طور مثال، فرد باید در دوره‌های آموزشی ثبت نام و شرکت کند. پس از اتمام دوره، افراد باید در آزمون شرکت کنند. بنابراین، مطابق با این تصور که بعضی افراد دارند، دریافت گواهینامه در یک روز اتفاق نمی‌افتد. بلکه افراد باید آموزش‌ها را به درستی فرا گرفته و در آزمون‌ها نیز نمره لازم را کسب کنند.»

رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور، فراجا، ادامه داد: «بررسی‌های پلیس نشان می‌دهد که بیش از شش و نیم میلیون نفر از سرنشینان موتورسیکلت در کشور ما، بدون گواهینامه رانندگی هستند و هنگام تحت پرسش قرار گرفتن از سوی پلیس، قادر به ارائه مدرک معتبر نیستند. به همین دلیل، از تیرماه سال گذشته، طرح صدور گواهینامه موتورسیکلت در یک روز به صورت آزمایشی اجرا شد و مشکلات آن به مرور زمان رفع شد و در حال حاضر نیز در حال اجرا است.»

وی با بیان اینکه این طرح فقط برای افرادی است که موتورسیکلت دارند اما گواهینامه ندارند، افزود: «سایر افراد بدون موتورسیکلت نمی‌توانند در این طرح شرکت کنند و باید در ۲۱۰ مرکز آموزشی سراسر کشور ثبت نام کنند. اما اگر موتورسیکلت به نام پدر خانواده باشد، فرزند می‌تواند در این طرح شرکت کند.»

رئیس مرکز صدور گواهینامه ادامه داد: متقاضیانی که شرایط لازم را دارند، می‌توانند به سایت «آموزشگاه موتورسیکلت ایرانیان» مراجعه کرده و به صورت آنلاین در این سامانه ثبت نام کنند. احراز هویت از طریق سیستمی انجام می‌شود. سپس افراد باید مدارک و اطلاعات مربوط به موتورسیکلت خود را وارد کنند. پس از انجام تمامی مراحل، یک پیامک برای متقاضی ارسال می‌شود که در آن به او اطلاع داده می‌شود که در طی ۲۴ ساعت آینده پلیس، شرایط صدور گواهینامه را به او اعلام خواهد کرد.

کرمی ادامه داد: همکاران ما اصالت موتورسیکلت را بررسی می‌کنند و پس از تأیید مدارک، یک پیامک دیگر به متقاضی ارسال می‌شود که در آن به او اعلام می‌شود که مراحل ثبت نام را با موفقیت پشت سر گذاشته است و حالا باید هزینه گواهینامه را پرداخت کند.

وی با اشاره به هزینه‌های دریافت گواهینامه، افزود: تا قبل از اجرای این طرح، هزینه‌های آموزش، آزمون و صدور گواهینامه نزدیک به دو میلیون تومان بود که به صورت استانی اعلام می‌شد و در هر استان با سایر استان‌ها متفاوت بود. اما در این طرح، ما تنها ۵۷۰ هزار تومان دریافت می‌کنیم و این مبلغ ثابت است و تغییر نمی‌کند.

رییس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور فراجا اعلام کرد که طرح صدور گواهینامه رانندگی یک روزه برای افرادی که موتورسیکلت سواری می‌کنند و هنوز گواهینامه رانندگی ندارند، همچنان در حال اجرا است.

دیگر خبرها

  • کمبود کلانتری در تهران/ کلانتری‌ها دیجیتال می‌شوند
  • ماجرای ضرب و شتم در اتوبوس BRT/ هشدار پلیس به مجرمان
  • آمادگی پلیس قم برای ساماندهی زباله‌ گرد‌ها
  • افزایش دوبرابری سهم اقتصاد دیجیتال در کشور با اجرای برنامه هفتم
  • دستگیری عامل ضرب و شتم در اتوبوس
  • آغاز نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور ایرانسل
  • درمانگاه تخصصی دیابت، طب کار و رادیولوژی دیجیتال همدان افتتاح شد
  • چطور یک روزه گواهینامه موتورسیکلت بگیریم؟
  • ضرب و شتم پرستار در بیمارستان این شهر
  • ضرب و شتم شدید یک پرستار در بیمارستان چالوس/ پیگیری قضایی در حال انجام است