Web Analytics Made Easy - Statcounter

در شرایطی که بازارچه صنایع دستی یکی از ظرفیت های مهم برای معرفی هنر دست کهگیلویه و بویراحمدی ها محسوب می شود اما نبود آن سبب از بین رفتن فرصت های شغلی و اقتصادی برای استان می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح زاگرس زنان از گذشته تا به حال همراه با مردان مشغول فعالیت بوده اند اما این فعالیت‌ها جزو امور خانگی بشمار می‌رفت و زن در ازای فعالیت خود کارمزدی دریافت نمی‌کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با گذشت زمان و تحولات اساسی در علم و تکنولوژی، در مفهوم کار و اشتغال نیز تغییراتی ایجاد شد و فعالیت‌های اقتصادی زنان از خانه به بطن جامعه آمد و در ادامه نیز با تحصیل زنان، آنها علاوه بر ایفای نقش در فعالیت‌های تولیدی خارج از خانه، به سایر فعالیت‌های اجتماعی نیز پرداختند تا آنجا که موضوع تساوی حقوق اجتماعی زن و مرد در بسیاری از کشورها شکل قانونی به‌خود گرفت.

امروزه، یکی از مباحث مهم در حوزۀ زنان، اشتغال است، کار زنان در حالی در بسیاری مواقع باعث استقلال زنان و افزایش اعتماد به نفس آنها می شود و در کنار این موضوع امورات خانه داری

در همین رابطه صنایع دستی یکی از ظرفیت های مهم و اساسی برای توجه به اشتغال زنان است، این ظرفیت در کنار جنبه های اقتصادی آن سبب معرفی استان کهگیلویه وبویراحمد به دیگر نقاط کشور می شود.

صنایع دستی در کهگیلویه و بویر احمد شامل جاجیم‌بافی، گلیم، توبره، سفره، جُل، خورجین، گچمه بافی و دیگر هنرها را می توان نام برد.

در سالیان اخیر صنایع دستی مورد توجه مسئولان و متولیان کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته است به گونه ای که ایجاد کارگاه های صنایع دستی سبب شد تا بانوان کهگیلویه و بویراحمدی از این طریق بتوانند هنر و تولیدات  خود را در معرض فروش و نمایش قرار دهند.

آن چیزی که در حوزه صنایع دستی مهم است، ایجاد بازارچه های صنایع دستی است،  این بازارچه ها در راستای تقویت اقتصاد صنایع‌دستی و وضعیت اقتصادی هنرمندان این حوزه مورد توجه است.

 این بازارچه‌ها می تواند در قطب‌‌های گردشگری و مکان‌های تاریخی پر بازدید استان راه اندازی شود تا گردشگران و مسافران ضمن بازدید از این مکان های گردشگری، با صنای دستی استان آشنا شوند و در صدد خرید این محصولات باشند.

در شرایط حاضر با وجود همه مزایای بازارچه های صنایع دستی، اما کهگیلویه و بویراحمد تنها استان فاقد بازارچه صنایع دستی است که از فرصت های معرفی و همچنین فروش این محصولات بی نصیب مانده است.

مسئولان مربوطه هر چند دلیل عدم ایجاد بازارچه صنایع دستی را نبود زمین می دانند اما عدم پیگیری آن می تواند سبب از بین رفتن فرصت های اقتصادی و رشد و توسعه کهگیلویه وبویراحمد در حوزه صنایع دستی و همچنین کاهش فرصت های شغلی برای بانوان باشد.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: بازارچه صنایع دستی بازارچه ها فعالیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۳۱۸۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاهی از صنایع‌دستی و هنر‌های وابسته در زابل

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان و بلوچستان، دبیر برگزاری نمایشگاه صنایع‌دستی و هنر‌های وابسته شهرستان زابل گفت: این نمایشگاه به مدت شش روز در دانشگاه زابل دایر است.
مهین جاودان افزود: این نمایشگاه تا ۱۴ اردیبهشت ماه  با هدف معرفی و بازاریابی ظرفیت‌های تولیدی و کارگاهی هنرمندان فعال صنایع‌دستی در محل سایت قدیم دانشگاه زابل دایر است. 

وی ادامه داد: به مناسبت هفته کار و کارگر و کارآفرینی و هفته معلم، این نمایشگاه با همکاری دانشگاه زابل، مرکز نوآوری، بخشداری کرباسک و میراث‌فرهنگی دایر شده است.

دیگر خبرها

  • ظرفیت صندوق ملی محیط‌زیست در کهگیلویه و بویراحمد بدون استفاده مانده است
  • سقوط فرش دستباف؛ صادرات به ۴۰ میلیون دلار رسید
  • نمایشگاه صنایع دستی در شاهرود گشایش یافت
  • نمایشگاه هنرجویان رشته صنایع دستی در شاهرود
  • فرش دستباف هنر مادر است
  • صدور مجوز برای تأسیس ۵ کارگاه صنایع‌دستی در آبدانان ایلام
  • تعداد فروشگاه‌های صنایع‌ دستی استان سمنان به ۱۹باب رسید
  • بازارچه‌های مرزی پیراحمد و شیخ سلو در چالدران راه‌اندازی می‌شوند
  • نمایشگاهی از صنایع‌دستی و هنر‌های وابسته در زابل
  • جنبه‌های اقتصادی مالكیت فكری مغفول مانده است