Web Analytics Made Easy - Statcounter

بهرام دارایی در یازدهمین همایش طلای سبز و دهمین همایش مکمل‌های غذایی و رژیمی، گفت: آنچه در حوزه فرآورده‌های طبیعی و سنتی تاکید داریم، سیاست‌گذاری و حمایت از تولید داخلی از تاکیدات رهبری است. از سال‌ها قبل تاکنون‌ ای کاش بیشتر به این سفارشات توجه می‌شد تا در جایگاهی باشیم که بتوانیم در زمینه گسترش فراورده‌هایمان در بازار‌های جهانی صحبت کنیم، نه اینکه بگوییم در داخل چقدر توانستیم به نیاز‌های مردم جواب دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اسناد بالادستی ما در این زمینه اعم از سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی و برنامه ششم توسعه خوب تنظیم شده‌اند.

وی افزود: ۳۰ سال قبل بحث می‌کردیم که چند درصد از دارو‌های ما برگرفته از طبیعت و گیاهان دارویی است. در آن زمان در مقایسه‌ای که انجام شد در آلمان بالای ۵۰ درصد از قفسه داروخانه‌های آلمان برگرفته از این دارو‌ها بود و در کشور ما به ندرت می‌توانستیم چنین محصولاتی را ببینیم البته در حال حاضر از دو تا سه درصد تولید سال‌های قبل به ۱۴ درصد رسیده‌ایم البته می‌توانستیم به ۵۰ درصد برسیم اما این اتفاق نیفتاد.

دارایی گفت: طی سال‌های گذشته نزدیک ۴ هزار و٣٠٠ مجوز برای فراورده‌های طبیعی و یک هزار و ٧٠٠ مجوز برای دارو‌های سنتی صادر شد، البته حفظ سلامت مردم وظیفه ما است و از آن کوتاه نمی‌آییم و تحت تاثیر هیچ فشار و توصیه‌ای توانیم بود. صادرات فرآورده‌های طبیعی و مکمل در سال گذشته ناچیز و حدود ۱۵ میلیون دلار بوده است. به نظر می‌رسد؛ طبق هدف‌گذاری که داشتیم باید به صادرات ۱۵۰ میلیون دلار می‌رسیدیم که عقب‌ماندگی زیادی داریم؛ البته دلایل مختلفی هم مانند کرونا داشت. اکنون وقت آن است که جبران کنیم و نیاز به جهش داریم.

وی گفت: نیمی از ذخایر کارخانه‌های داروسازی ما خالی است؛ حدود ۵۰ میلیارد عددی تولید می‌کنیم که می‌تواند تا ۱۰۰ میلیارد عدد برسد. نیمی از این ظرفیت که سرمایه‌گذاری سنگین و تجهیزات پیشرفته داشتند، خالی هستند و به نظر می‌رسید این ظرفیت می‌توانست تا چند سال آینده فقط ظرفیت صادرات داشته باشد. چیزی هم غیر از تراز مثبت نمی‌تواند به ما نشان دهد که مسیرمان درست است، صنعتی که نتواند بازار بیرونی داشته باشد و با استاندارد‌های بین‌المللی تایید نشود، مشکل پیدا می‌کند و می‌توانید فکر کنید که خدایی نکرده، سرنوشت خودرو حادث می‌شود؛ بنابراین بحث واردات و صادرات و تراز تجاری باید با یکدیگر همخوانی داشته باشد در غیر این صورت بازنده ما هستیم.

وی گفت: چارچوب بازار کشور و مصرف ما هم مشخص است. معمولا ۵ درصد رشد مصرف در این حوزه داریم، اما باید به بازار‌های بیرونی هم توجه داشته باشیم. مشکل دیگر در این حوزه مجوز‌های تکراری از یک محصول است. محصولی که چند تولیدکننده دارد، باز هم دوستان سراغش می‌آیند و می‌خواهند سهمی بگیرند و متاسفانه روشی برای سهم گرفتن از بازار دارند. گاهی اوقات فکر می‌کنم اگر سیستم ما می‌توانست ویزیتوری را از توزیع حذف کند، قدم رو به جلو بود.

دارایی گفت: از سال ۱۳۹۶ درب‌های حوزه واردات را بستیم تا تقریبا در ۱۳۹۸ واردات قطع شد، ظاهرش این است که عرصه را برای تولید داخلی باز کرده‌ایم؛ اگر تولید داخلی بتواند افزایش پیدا کند و جایگزین شود و بعد از مدتی کیفیت مورد نظر مردم را تامین کند، خوب است؛ اما در آرایشی و بهداشتی اصلا این اتفاق رخ نداد و به ضد خودش تبدیل و منجر به ورود مواد آرایشی قاچاق، تقلبی و خطرناک به کشور شد که البته این سیاست وزارت صمت بود. امیدوارم چیزی از محصولات سلامت دست این وزارتخانه نرود. درک هم نمی‌کنم که چرا جاهای دیگر می‌خواهند که حوزه وظایف ذاتی سازمان‌های دیگر یکجوری ورود کنند. سلامت حوزه وزارت بهداشت است و سال‌ها قبل هم ثابت شده که هر گاه سلامت جابجا شده و مثلا به سازمان استاندارد رفته مردم ضرر کردند‌. در دارو هم که این خط قرمز است.

دارایی گفت: من با بستن درها و ممنوعیت مخالفم، می‌توان با وضع تعرفه و کمک‌های دیگر به تولیدکنندگان داخلی و ایجاد سطح حاشیه امنیت برایشان، بتوانند تولیدشان را ارتقاء بدهند و رقابت کنند، اما بستن درب های واردات سرنوشت خودرو را رقم می‌زند، آنچه که می‌تواند کمک کند و رئیس جمهور و وزیر بهداشت روی آن تاکید دارند، تمرکز روی کیفیت است. روز گذشته بحث دانش بنیانی کالاهای سلامت محور در هیات دولت با عنوان طرح حمایت از تولید دانش بنیان در حوزه سلامت تصویب شد. از چند ماه قبل این طرح را شروع کردیم که وارد فاز اجرایی شد. تا سقف ۲۵ درصد از هزینه تحقیق و توسعه را در قیمت محاسبه می‌کنیم. کار بزرگی است و می‌تواند تحول ایجاد کند. کیفیت بهتر و مبتنی بر دانش، قیمت بهتر هم می‌گیرد‌ البته راستی آزمایی هم انجام می‌شود و خودمان این کار را انجام می‌دهیم. بنابراین کیفیت و اصالت برایمان مهم است.

وی گفت: اصلاحاتی هم باید در این حوزه انجام دهیم و نیاز به کمک انجمن ها و سندیکاها داریم. چند سال قبل برای نظارت بر عرضه مکمل ها برنامه ای گذاشتیم که البته این کار انجام نشد؛ اما امسال این کار را انجام می‌دهیم. واگذار هم می‌کنیم کار را اما اگر درست انجام ندهند، آن را پس می‌گیریم‌. در حال حاضر در حوزه مکمل ها شرکت‌های خوب تولید مواد اولیه داریم؛ اما نیازی نیست در این زمینه روش نخ‌نمای تحت لیسانس را که هیچ یک تحت لیسانس نیستند، مطرح کنیم و با قیمت ناعادلانه باعث سرکوب محصول داخلی شویم. یکی از کارهایمان بررسی محصولاتی هستند که عنوان تحت لیسانس دارند.

دارایی گفت: در وزارت بهداشت ۸۰۰ مرکز تحقیقاتی داریم که متاسفانه چند مرکز بیشترین اعتبارات را می‌گرفتند،۳۰ سال در این حوزه کار کردم اما متوجه نشدم که حداقل در دارو این هزینه ها کجا می‌رفت و چه محصولی از آن بیرون آمد. اصالت سنجی هم فقط با شناسه گذاری و ردیابی انجام می‌شود که سیستم ردیابی ما از پیشرفته ترین سامانه های دنیاست، ابر سامانه به لحاظ طراحی قدرتمند است اما خوب اجرا نشده است. در اجرا سلیقه‌ها دخیل بوده و خوب پیاده نشده است.

دارایی گفت: دارونامه رسمی داروهای طبیعی و سنتی را با کمک متخصصان برای اولین بار چاپ کردیم که نقشه راه خوبی است همچنین داروخانه رسمی کشور را بعد از شش سال به‌روز کرده و چاپ کردیم البته با تغییرات عمده و دستورالعمل‌های بالینی و با جزئیات مورد نیاز تمان گروه‌های پزشکی که روی سایت قرار می‌گیرد. ما به دنبال تولید فراورده‌ها با کیفیت قابل قبول، تقویت شرکت‌های دانش بنیان و حمایت از صادرات با کیفیت هستیم.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مکمل غذایی داروی گیاهی دارایی گفت سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۳۲۹۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری

میثم کهربائی، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: صنعت داروهای گیاهی در کشور با چالش‌های زیادی مواجه است.

وی با عنوان این مطلب که صنعت داروهای گیاهی در کشور نیازمند کمک و حمایت سازمان غذا و دارو است تا بتواند به صنعت ارزآور تبدیل شود، افزود: این صنعت در شرایط کنونی با معضلات و مشکلاتی مواجه است.

کهربائی با اشاره به مشکلات اقتصادی و نرخ ارز در کشور که صنعت داروهای گیاهی را متأثر ساخته است، ادامه داد: حالت انقباضی سازمان غذا و دارو، ندادن قیمت‌های درست و همچنین، ضوابط بسیار دست و پا گیر، در مسیر صنعت داروهای گیاهی؛ باعث شده این صنعت با مشکلات و چالش‌هایی در مسیر رشد و توسعه مواجه شود.

وی تاکید کرد: این قوانین دست و پا گیر باید تغییر کند، زیرا؛ صنعت داروهای گیاهی در کشور با سابقه ۲۰ ساله، همچنان نوپا است و نمی‌تواند شکوفا شود.

کهربائی از صنعت داروهای گیاهی در جهان به عنوان یک صنعت پولساز نام برد و افزود: عدم توجه مسئولان امر به این صنعت در کشور، اعم از ندادن یارانه و ارز به تولید داروهای گیاهی، باعث شده این صنعت در ایران دچار مشکل و چالش شود.

وی ادامه داد: سازمان غذا و دارو، از صنعت داروهای گیاهی حمایت نمی‌کند، ولی با قیمت گذاری دستوری، مشکلاتی را پیش پای صنعت قرار می‌دهد. متأسفانه با مکانیسمی طرف هستیم که اجازه رشد و توسعه صنعت را نمی‌دهد.

کهربائی با انتقاد از وجود سیاست‌های غلط در حوزه دارویی کشور، افزود: این سیاست‌ها باعث شده علاقمندی به تولید از بین برود.

عضو هیأت مدیره انجمن تولید کنندگان داروهای گیاهی، با اشاره به شعار سال ۱۴۰۳ که مشارکت مردم در جهش تولید نامگذاری شده است، گفت: اگر این اتفاق بیافتد و بخش خصوصی در تولید مشارکت داده شود، می‌توان به رشد و بالندگی صنعت دارویی کشور امیدوار بود.

وی افزود: صنعت داروسازی ایران، کم از هند و چین نیست که بازار دارویی منطقه را تسخیر کرده اند. در حالی که ما از وجود دانشمندان و متخصصین مجرب در این حوزه برخورداریم.

کهربائی گفت: ایران، مهد گیاهان دارویی است و می‌توان با دانش فنی کمک کرد از خیلی کشورها در این عرصه جلوتر باشیم. سازمان غذا و دارو به عنوان رگولاتور، در کنار صنعت داروهای گیاهی باشد و روحیه مچ گیرانه را کنار بگذارد.

وی افزود: متأسفانه سیاست قیمت‌گذاری دستوری باعث می‌شود صنعت نتواند به رشد و توسعه برسد و دور نیست آن روزی که محصولات بی کیفیت تولید شود.

کد خبر 6089376 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • راهنمای تشخیص کالای اصل از تقلبی | کدام کالاها بیشتر در معرض تقلب هستند؟
  • قتل مدیر عامل شرکت پخش لوازم آرایشی با ۳۷ ضربه چاقو
  • حذف موازی کاری از صنعت داروسازی/ تسهیل در صدور پروانه و تولید
  • حذف موازی کاری از مسیر صنعت داروسازی/تسهیل در صدور پروانه و تولید
  • چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از وجود سیاست‌های غلط در حوزه دارویی
  • چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری
  • سردار هداوند خبرداد: کشف ۲۵ تن مواد اولیه لوازم آرایشی قاچاق به ارزش ۲۰ میلیارد در اشتهارد
  • صادرات دام راهکاری برای ایجاد رونق صنعت دامپروری
  • گیر واردات خودروهای کارکرده کجاست؟
  • وقتی ب ام و به سرنوشت پراید و آر دی دچار بوده! (عکس)