Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه جامعه خبرگزاری تقریب به نقل از وبدا، بهرام عین‌اللهی در دیدار صفر دُردی تُویلی اِف معاون رییس کابینه وزرای ترکمنستان در محل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: برای تقویت همکاری‌های دو کشور در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، باید موانع و محدودیت‌ها برداشته شده و نیازهای ایران و ترکمنستان با استفاده از توان داخلی دو کشور و تبادلات دارویی و تجهیزاتی با کشورهای همسایه برطرف شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در سالهای گذشته بین وزارت بهداشت ایران و ترکمنستان تفاهم نامه‌هایی امضا شده، افزود: ضرورت دارد که این تفاهم نامه‌ها، اجرایی و عملیاتی شده و برای این منظور  لازم است کارگروه مشترکی بین دو کشور در این خصوص تشکیل شود تا روش‌های اجرایی، بررسی و اتخاذ شود.

عین‌اللهی با اشاره به روابط فرهنگی عمیق بین ایران و ترکمنستان، گفت:  ضرورت دارد روابط بین دولت‌های دو کشور تقویت شود؛ چرا که دوستی ایران و ترکمنستان یک ضرورت راهبردی است.

وی بر تسهیل تردد دانشمندان ایران و ترکمنستان به ویژه در زمینه همایش‌های علمی مشترک، تاکید کرد و گفت: روان سازی فرایندهای اداری و تردد آسان دانشمندان دو کشور، باعث پیشرفت بیشتر ایران و ترکمنستان می‌شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  همچنین در حاشیه این دیدار با اشاره به لزوم تشکیل کارگروه مشترک  ایران و ترکمنستان در حوزه سلامت، گفت: دو کشور در حوزه سلامت می‌توانند همکاری‌های  فراوانی با یکدیگر داشته باشند که این موضوع باید با رویکرد اجرایی بررسی شود.

عین‌اللهی با بیان اینکه وزارت بهداشت به دنبال تقویت دیپلماسی سلامت است، افزود:  مبادلات دارویی هم جزیی از این دیپلماسی شمرده می‌شود.

وزیر بهداشت همچنین در حاشیه این دیدار و در جمع خبرنگاران با اشاره به سفرش به ژنو گفت: در این سفر با ۹ وزیر بهداشت کشورهای مختلف و در سوریه و عراق با مقامات این دو کشور، دیدار و گفت‌وگو کردیم.

وی افزود : در حوزه دیپلماسی سلامت، کشورهای همسایه برای ما در اولویت هستند تا با تبادل استاد و دانشجو، دارو و تجهیزات پزشکی و تجارب درمانی و بهداشتی و همایش های علمی مشترک به تقویت نظام سلامت کمک کنیم.

عین اللهی ادامه داد: در  سفر به سوریه مقرر شد سالانه یکبار کنفرانس علمی مشترک حوزه سلامت بین ایران و سوریه برگزار شود و  ترکمنستان  هم از برگزاری همایش ‌های مشترک علمی برای تقویت ارتباط دانشمندان دو کشور، استقبال کرده است.

ترکمنستان توجه ویژه ای به همکاری با جمهوری اسلامی ایران دارد

صفر دُردی تُویلی اُف، معاون رییس کابینه وزرای ترکمنستان نیز در دیدار با عین اللهی با اشاره به سوابق همکاری‌های دو کشور از گذشته های دور، گفت: ترکمنستان، توجه ویژه ای به همکاری با جمهوری اسلامی ایران به ویژه در حوزه سلامت دارد؛ چرا که دانشمندان بزرگی در ایران حضور دارند و مردم ترکمنستان  برای دریافت خدمات درمانی به ایران مراجعه می‌کنند.  

وی با بیان اینکه تشکیل کارگروه مشترک برای ارتقای همکاری‌های بهداشتی و درمانی بین دو کشور نتایج خوبی به همراه خواهد داشت، خاطرنشان کرد: صنایع دارویی دو کشور در وضعیت مناسبی قرار دارند. در طول یکماه گذشته سه کارخانه دارویی در ترکمنستان با حضور رییس جمهور افتتاح شده و می توان  همکاری های دارویی دو کشور را  گسترش داد.

معاون رییس کابینه وزرای ترکمنستان همچنین گفت: برگزاری همایش های علمی مشترک در دو کشور می تواند زمینه ساز پیشرفت ایران و ترکمنستان در حوزه سلامت باشد.

انتهای پیام/

منبع: تقریب

کلیدواژه: وزیر بهداشت عین اللهی ایران و ترکمنستان حوزه سلامت وزارت بهداشت وزیر بهداشت علمی مشترک دو کشور عین اللهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۳۶۳۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشرفت ایران در تشخیص مالاریا

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران هم راستا با نهضت مبارزه جهانی با مالاریا موفق شده است طی ۴ سال از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ گزارش صفر موارد بومی مالاریا را در کشور گزارش کندکه نشان دهنده پیشرفت قابل توجه برنامه کنترل مالاریا بعد از ۶ دهه مبارزه با بیماری در کشور است.

حسین فرشیدی افزود: این پیشرفت ایران در کنترل مالاریا با توجه به تحریم‌های فلج کننده، محدودیت‌های دسترسی به اقلام مورد نیاز بهداشتی بین المللی و شیوع کووید ۱۹ به دست آمده است که بدون حمایت سازمان بهداشت جهانی و کمک‌های فنی این سازمان، دستیابی به این موفقیت میسر نبود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: در کنار کمک های سازمان بهداشت جهانی، تلاش به ویژه در دانشگاه‌های علوم پزشکی جنوب و جنوب شرقی کشور؛ استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بخش جنوبی استان کرمان یعنی محدوده تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، موجب شد که ایران در کنار کشور  آلوده‌ای مثل پاکستان با تخمین بیش از دو میلیون مورد سالیانه مالاریا، چنین دستاورد بزرگی داشته باشد.

حسین فرشیدی افزود: باید به این نکته توجه داشت که ایران کشوری پهناور و بزرگ و قابل قیاس با کشور‌هایی نظیر امارات و مراکش که در سال‌های گذشته و دو کشور آذربایجان و تاجیکستان که سال پیش گواهی حذف مالاریا را دریافت کرده اند، نیست. ایران بیش از ۸۰ میلیون جمعیت دارد و در جوار کشور‌هایی مانند پاکستان و افغانستان قرار دارد که آمار بیماری مالاریا در آن‌ها بیش از خیلی از کشور‌های منطقه است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: یکی از دستاورد‌های  ایران، گسترش نظام تشخیص آزمایشگاهی مالاریا به ویژه سطح تشخیص میکروسکوپی است در حدی که در مدیترانه شرقی به زعم همه کارشناسان بین المللی ایران در این زمینه پیشتاز است.

دکتر فرشیدی افزود: در دو سال گذشته بعد از حدود  ۱۰ سال کاهش موارد مالاریا، افزایش مواردی را شاهد بودیم که موارد وارده از مرز‌های جنوب و جنوب شرقی کشور و بیشتر از کشور پاکستان بود، این افراد همگی مسافرت‌های مرزی به مناطق سیستان بلوچستان به ویژه شهر‌های سرباز، چابهار و سراوان داشتند.

به گفته معاون بهداشت وزارت بهداشت ؛ پارسال  پرونده موارد مالاریای کشور با حدود ده هزار مورد بیماری بسته شد که همه این موارد از ملیت ایرانی، افغان یا پاکستانی وارده از خارج از کشور بودند ؛ ایرانی‌هایی که این بیماری را گرفته اند به دلیل شغل حمل سوخت قاچاق در مرز‌های جنوب شرقی یا حسب ضرورت‌های شغلی دیگر در مناطق صفر مرزی مشغول به خدمت بودند یا به آنسوی مرز‌های شرقی کشور تردد داشته اند.

دیگر خبرها

  • علاقمندی کشور‌های آفریقایی برای بهره‌مندی از توانمندی‌های حوزه سلامت ایران
  • دبیر کارگروه سلامت مدارس منصوب شد
  • ارتقای فرهنگ و سواد سلامت از اولویت‌های حوزه بهداشت است
  • پیشرفت ایران در تشخیص مالاریا
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • درخشان: سریلانکا می‌تواند شریک سیاسی خوبی برای ایران باشد
  • برنامه وزارت بهداشت برای سلامت دهان و دندان
  • وزیر صمت: حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری
  • وزیر دفاع بر همکاری با هند در مقابله با داعش در منطقه تاکید کرد
  • فراهم شدن امکان حضور دانشجویان و بیماران غیرایرانی برای تحصیل و درمان در مشهد