Web Analytics Made Easy - Statcounter

                                                                                         
خبرگزاری آریا-دیوان پادشاهی سعودی از سفر رئیس جمهور آمریکا به عربستان در 15 ژوئیه (24 تیرماه) برای دیدار با ملک سلمان و ولی‌عهد این کشور خبر داد.
به گزارش خبرگزاری آریا،خبرگزاری دولتی عربستان «واس» روز (سه‌شنبه) به نقل از دیوان پادشاهی این کشور اعلام کرد که «جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در تاریخ 15 ژوئیه (24 تیرماه) برای دیدار با پادشاه عربستان و ولی‌عهد سعودی به این کشور سفر می‌کند».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دفتر پادشاهی عربستان افزود: «بایدن در جریان این سفر قرار است در اجلاسی شرکت کند که ملک سلمان از رهبران شورای همکاری و کشورهای مصر، اردن و عراق برای حضور در آن دعوت کرده است».
همزمان کاخ سفید هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که «بایدن بین تاریخ 13 تا 16 ژوئیه (22 تا 26 تیرماه) به خاورمیانه سفر خواهد کرد».
در ادامه این بیانیه آمده که «بایدن به دعوت پادشاه عربستان به جده سفر خواهد کرد و وی منتظر این دیدار مهم است».
کاخ سفید تأکید کرد که «بایدن در سفرش به جده درباره حمایت از آتش بس یمن با میانجیگری سازمان ملل گفت‌وگو خواهد کرد».
کاخ سفید افزود: «بایدن در سفر خود به عربستان راه‌های گسترش همکاری‌های اقتصادی و امنیتی منطقه‌ای را مورد بحث و بررسی قرار خواهد داد».
در این بیانیه آمده که بایدن در سفر خود به عربستان درباره «زیرساخت‌های جدید و آب‌وهوا رایزنی خواهد کرد».
کاخ سفید اعلام کرد که «بایدن این سفر خود را از اسرائیل آغاز خواهد کرد، همچنین برای گفت‌وگو با تشکیلات خودگردان فلسطین و تأکید بر حمایت قاطع خود از راهکار تشکیل دو کشور، به کرانه باختری سفر خواهد کرد».

اعلام تشکیل مجمع امنیتی اسرائیلی- سعودی با حضور بایدن
رسانه‌های اسرائیلی اعلام کردند که طی سفر آتی جو بایدن به منطقه تشکیل یک مجمع امنیتی اسرائیلی- سعودی اعلام خواهد شد.
به گزارش  شبکه خبری المیادین، در دوره اخیر در رسانه‌های اسرائیلی صحبت درباره پیشرفت در روابط عربستان و اسرائیل افزایش یافته است. این رسانه‌ها از فراهم شدن زمینه برای یک حادثه دیپلماتیک میان دو طرف با ابعاد اقتصادی و امنیتی بی سابقه و "رخدادی بزرگ" بین عربستان، آمریکا و اسرائیل خبر دادند.
گیلی کوهن، تحلیلگر امور سیاسی شبکه کان رژیم صهیونیستی نیز گفت: تماس‌هایی برای تشکیل یک تشکل رسمی امنیتی میان اسرائیل و عربستان و تعدادی از کشورهای عربی وجود دارد که هدف آن بررسی مسئله دفاع در منطقه خلیج فارس در مقابله با تهدیدات مشترک است.
کوهن گفت: از مسئولان ارشد اسرائیلی شنیده‌ام که این تشکل طی سفر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به اسرائیل تشکیل خواهد شد. تشکیل این انجمن یا در اسرائیل خواهد بود یا در عربستان که قرار است طی ماه آتی میلادی بایدن با یک پرواز هوایی مستقیم به آنجا برود. منابعی در اسرائیل اعلام کردند که این اقدام فرصت جدیدی برای تعامل با تهدیدات مشترک است.
در همین رابطه، گیل تماری، خبرنگار امور خارجی شبکه 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد: قبل از هر چیز باید منتظر یک رخداد غافلگیرکننده طی سفر بایدن باشیم. دفتر نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل اشاره‌های واضحی کرده است. بنت اعلام کرد که طی سفر بایدن اقدامات برای ادغام اسرائیل در خاورمیانه اعلام خواهد شد.
روزنامه هاآرتص نوشت: عربستان با سرمایه گذاری مستقیم در شرکت‌های اسرائیلی از طریق صندوق مالی جارد کوشنر، داماد دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا و سفر ده‌ها تاجر اسرائیلی به عربستان برای امضای این معاملات موافقت کرد.
روزنامه یسرائیل هیوم نیز در گزارشی از ماهیت روابط و سفرهای محرمانه مسئولان اسرائیلی به عربستان از جمله بنی گانتس، وزیر جنگ اسرائیل و رؤسای موساد با هدف هماهنگی امنیتی خبر داد.


چالش های سفر بایدن به خاورمیانه
به گزارش یورونیوز،دیدار با محمد بن‌ سلمان، ولیعهد عربستان که اتهاماتی در خصوص دست داشتن در قتل یک رونامه‌نگار مخالف ریاض به وی وارد شده از جمله برنامه‌های سفر رئیس جمهوری آمریکا به عربستان سعودی خواهد بود.
این در حالیست که جو بایدن در بدو به دست گرفتن قدرت بارها بر لزوم تغییر رویکرد حاکمان ریاض در برخورد با مخالفان و فعالان سیاسی تاکید کرده و خواستار بهبود شرایط در این کشور از حیث احترام به حقوق بشر و آزادی‌های اجتماعی و سیاسی شده بود.
این نخستین سفر آقای بایدن به عنوان رئیس جمهوری ایالات متحده به خاورمیانه خواهد بود که طی‌ آن وی علاوه بر دیدار با رهبران اسرائیلی، فلسطینی و مقامات عربستان سعودی در نشست کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، مجمع دیپلماتیک کشورهار عرب منطقه نیز شرکت خواهد کرد.
به گمان برخی تحلیل‌گران، جو بایدن همچنین در این سفر تلاش خواهد کرد موافقت عربستان سعودی را برای افزایش تولید نفت جلب کند تا از این راه زمینه توقف سیر صعودی بهای سوخت و نیز کنترل وضعیت تورم در کشورش را در آستانه انتخابات مهم و چالش‌برانگیز ماه نوامبر برای حزب دموکرات فراهم کند.
فرانس‌پرس در گزارش خود آورده است: نتیجه هر چه که باشد، ملاقات جو بایدن با ولیعهد عربستان که از وی به عنوان حاکم واقعی کشورش نام برده می‌شود، تغییر رویکردی بحث‌برانگیز برای دیپلماسی ایالات متحده آمریکا به شمار می‌آید.
در گزارش فرانس‌پرس به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی آمده است: «می‌توانیم انتظار داشته باشیم که رئیس‌جمهوری، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان را در جریان سفرش ملاقات کند.»
به گزارش کاخ سفید، موضوع «امنیت انرژی» محور اصلی سفر رئیس جمهوری ایالات متحده به عربستان خواهد بود، این در حالیست که به اذعان برخی مقامات آمریکایی سفر وی در کل اهداف دیپلماتیک گسترده تری را شامل خواهد شد.
این سفر با ملاقات نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل در سرزمین های اشغالی آغاز خواهد شد. آقای بایدن برای نخستین بار حدود پنجاه سال پیش، به عنوان یک سناتور جوان از سرزمین های اشغالی دیدن کرده بود.
انتظار می رود که جو بایدن در این سفر و در جریان ملاقات با نفتالی بنت بر حمایت ایالات متحده از ارتش اسرائیل، به ویژه در زمینه تقویت سیستم دفاع هوایی ضد موشکی گنبد آهنین، در بحبوحه تنش‌های موجود پس از به بن رسیدن مذاکرات احیای توافقنامه هسته‌ای قدرت‌های بزرگ با تهران تاکید کند.
مقام ارشد آمریکایی که فرانس پرس اظهارات وی را منعکس کرده در ادامه می‌گوید: «رئیس جمهوری در اسرائیل، احتمالاً از منطقه‌ای بازدید خواهد کرد که در آن سامانه‌های پیشرفته دفاع هوایی ضد موشکی کار گذاشته شده است؛ وی همچنین در خصوص آخرین نوآوری‌های دفاعی بدست آمده میان دو طرف به ویژه در زمینه استفاده از فناوری‌های ضد موشکی مبتنی بر لیزر و سایر تهدیدات هوایی با مقامات اسرائیلی گفتگو خواهد کرد.»

بایدن با سران منطقه در عربستان دیدار می کند
عربستان سعودی که ریاست فعلی شورای همکاری خلیج فارس را بر عهده دارد،  محل برگزاری این گردهمایی با حضور 9 رهبر از سراسر منطقه است.
رئیس جمهوری آمریکا همچنین در اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس با حضور مصر، عراق و اردن (موسوم به GCC+3) شرکت خواهد کرد و به گفته کاخ سفید، برای پیشبرد منافع امنیتی، اقتصادی و دیپلماتیک آمریکا با همتایان خود از سراسر منطقه دیدار خواهد کرد.
کاخ سفید می گوید بایدن مشتاقانه منتظر این سفر مهم به عربستان سعودی به عنوان کشوری که نزدیک به هشت دهه شریک راهبردی آمریکا بوده، است.
بر اساس اعلام کاخ سفید، بایدن در عربستان  در مورد طیف وسیعی از مسائل دوجانبه، منطقه ای و جهانی گفتگو خواهد کرد. این مسایل شامل حمایت از آتش بس با میانجیگری سازمان ملل در یمن است که به صلح آمیزترین دوره از زمان آغاز جنگ هفت ساله در یمن منجر شده است.
بر اساس اعلام کاخ سفید، بایدن همچنین در سفر به عربستان، راه‌های گسترش همکاری‌های اقتصادی و امنیتی منطقه‌ای از جمله ابتکارات زیرساختی و آب و هوایی جدید و امیدوارکننده و همچنین "بازدارندگی  در مقابل  تهدیدات ایران"، پیشبرد حقوق بشر و تضمین امنیت جهانی انرژی و غذا را مورد بحث و بررسی قرار خواهد داد.
کاخ سفید می گوید رئیس جمهوری آمریکا مشتاقانه در انتظار ابراز دیدگاه مثبت خود در مورد  تعامل آمریکا در منطقه طی ماه ها و سال های آینده است و این سفر اوج ماهها دیپلماسی و پس از دیدار بایدن با رهبران اتحادیه جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) در کاخ سفید، سفر به  کره جنوبی و ژاپن، اجلاس چهارگانه(آمریکا، هند استرالیا و ژاپن)، میزبانی وی از اجلاس سران قاره آمریکا در در لس آنجلس و سفر به اروپا برای  شرکت در اجلاس های سران ناتو و گروه 7 انجام می شود.
کارین ژان پی‌یر سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران گفت که دیدار بایدن از عربستان سعودی به بحث تامین انرژی بستگی ندارد.
او افزود که  ارزیابی تعامل با عربستان و امنیت انرژی به عنوان درخواست برای نفت بیشتر اشتباه است و این ارزیابی را درک نادرست از موضوع و گفتگوهای چندوجهی دولت آمریکا با رهبران سعودی خواند و گفت: گفتگوی ما با عربستان  مانند گفتگو با هر کشور تولید کننده دیگر نفت است.
این در حالی است که رسانه های بین المللی در گزارش های خود درباره این سفر اعلام کرده اند بایدن قصد دارد به عربستان سفر کند و در آنجا با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی برای تثبیت بازارهای جهانی نفت در بحبوحه افزایش سرسام‌آور قیمت‌های گاز و نفت دیدار کند.
سفر به عربستان و دیدار با محمد بن سلمان بحث برانگیز خواهد بود، زیرا قانونگذاران آمریکایی نسبت به سابقه بد حقوق بشری ولیعهد سعودی احتمالا مخالفت خود را ابراز می کنند.

استقبال بنت از سفر جو بایدن به سرزمین‌های اشغالی
نخست وزیر رژیم صهیونیستی با استقبال از اعلام موعد سفر رئیس جمهور آمریکا به اراضی اشغالی، اعلام کرد که این سفر به اسرائیل کمک خواهد کرد تا ائتلاف خود با واشنگتن را تحکیم و تقویت بخشد.
به گزارش المیادین، رسانه‌های عبری زبان اعلام کردند که دفتر نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای از سفر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به سرزمین‎‌های اشغالی و همینطور عربستان استقبال کرد.
در این بیانیه آمده است که با سفر رئیس جمهور آمریکا به سرزمین‌های اشغالی نه تنها همگرایی اسرائیل و آمریکا عمق بیشتری خواهد گرفت بلکه این دیدار تایید کننده تعهد آمریکا به امنیت و ثبات اسرائیل و منطقه خواهد بود.
بر اساس بیانیه دفتر نخست وزیر رژیم صهیونیستی؛ این سفر همچنین به اسرائیل کمک خواهد کرد تا روابط خود را در منطقه تقویت کند و اتحاد خود با واشنگتن را به سطوح جدیدی ارتقا دهد.
در همین راستا، خبرنگار روابط خارجی کانال 13 اسرائیلی نیز به نوبه خود گفت: بیش از هر چیز باید منتظر یک "غافلگیری بزرگ"در سفر بایدن باشیم، چرا که بر اساس بیانیه دفتر نخست وزیری اسرائیل در این دیدار گام‌هایی برای ادغام اسرائیل در خاورمیانه صورت می‌گیرد.










منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: عربستان آمریکا بایدن بن سلمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۴۳۶۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بایدن: آمریکا٬ مصر و قطر درباره توافق آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس غزه همکاری خواهند کرد

آفتاب‌‌نیوز :

بیانیه کاخ سفید تاکید می‌کند رهبران آمریکا، مصر و قطر درباره پیشنهاد تازه‌ای که اکنون برای تضمین آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس فوری در غزه روی میز است، گفتگو کردند.

رئیس جمهور آمریکا تأکید کرد که کشورش به همراه مصر و قطر برای تضمین اجرای کامل مفاد این توافق پیشنهاد تلاش خواهد کرد.

بایدن از عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهورمصر خواسته‌است تا تمام تلاش خود را برای آزادی گروگان‌های حماس به کار گیرد، زیرا این تنها مانع برای آتش‌بس فوری و امدادرسانی به غیرنظامیان در غزه است.

رئیس جمهور آمریکا همچنین بر اهمیت حفاظت از جان غیرنظامیان و اطمینان از اینکه فلسطینی‌ها به مصر یا هر مکان دیگری خارج از غزه آواره نمی‌شوند، تاکید کرده‌است.

رهبران این سه کشور همچنین «ابتکارات جاری» برای افزایش جریان کمک‌ها برای نجات جان مردم غزه را بررسی کردند. آن‌ها موافقت کردند که به طور مستقیم و از طریق تیم‌های خود در روز‌های آینده از نزدیک هماهنگ باشند.

دفتر ریاست جمهوری مصر نیز روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه در بیانیه‌ای اعلام کرد که عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور این کشور در تماسی تلفنی با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، درباره آخرین تحولات در مذاکرات بر سر آتش بس در غزه و خطرات تشدید تنش نظامی در رفح گفتگو کردند.

در این بیانیه با اشاره به خطر تشدید تنش نظامی در رفح تاکید شده‌است که حمله به رفح می‌تواند فاجعه کنونی را به یک بحران انسانی بدتر تبدیل کند که بر ثبات و امنیت در منطقه تاثیر می‌گذارد.

در این گفت‌وگوی تلفنی السیسی، با بررسی تلاش‌های فشرده مصر در این زمینه، بر ضرورت دسترسی کامل و کافی به کمک‌های بشردوستانه در غزه تاکید کرد.

آنتونی بلینکن وزیرخارجه آمریکا که در حال حاضر در عربستان سعودی بسر می‌برد در توییتی از دیدار خود با نمایندگان امارات متحده عربی، قطر، مصر، اردان و سازمان آزادی‌بخش فلسطین خبر داد.

بلینکن تاکید کرده‌است که در این دیدار درباره نقش آمریکا دربرقراری صلح و امنیت پایدار در منطقه و تلاش‌هایی که درباره آزادی گروگان‌ها و دستیابی به آتش بس صورت می‌گیرد، سخن گفته‌است.

بلینکن روز دوشنبه همچنین گفت که امیدوار است حماس پیشنهاد «فوق‌العاده سخاوتمندانه» برای توقف حمله اسرائیل به غزه در ازای آزادی گروگان‌ها را بپذیرد.

به گفته او، «حماس پیشنهادی از سوی اسرائیل دریافت کرده که فوق‌العاده سخاوتمندانه است. در این لحظه تنها چیزی که بین مردم غزه و آتش‌بس ایستاده است حماس است».

وزیر خارجه آمریکا افزود: «آن‌ها باید تصمیم بگیرند و باید سریع تصمیم بگیرند. امیدوارم که تصمیم درستی بگیرند.»

گزارش‌ها حاکی است که قرار بود هیئتی از حماس روز دوشنبه به مصر برود که همراه با قطر در حال میانجیگری برای دستیابی به توافقی است که باعث توقف حملات اسرائیل و آزادی گروگان‌ها شود.

منبع: سایت انتخاب

دیگر خبرها

  • افشای گفت‌وگوهای مخفیانه عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه + جزئیات
  • ادعای بایدن: حماس تنها مانع آتش بس فوری در غزه است
  • گفت‌وگوهای پنهانی عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه
  • بایدن: آمریکا، مصر و قطر درباره توافق آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس غزه همکاری خواهند کرد
  • بایدن: آمریکا٬ مصر و قطر درباره توافق آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس غزه همکاری خواهند کرد
  • گفت‌وگوی تلفنی بایدن با امیر قطر و السیسی درباره آتش‌بس در غزه
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم
  • لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد
  • تعهد دوباره بایدن به امنیت رژیم اسرائیل