Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-30@05:24:23 GMT

رااگرس همچنان گریان در غم البرز

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۵۰۸۶۰

رااگرس همچنان گریان در غم البرز

با فرارسیدن فصل گرم سال امکان آتش سوزی جنگل های کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد و در این راستا باید یادی شود از جانفشانی البرزی که برای جنگل های بلوط زاگرس جان داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صبح زاگرس کهگیلویه و بویراحمد بیش از یک میلیون هکتار جنگل معادل ،20درصد مساحت جنگل های منطقه زاگرس  است و هشت درصد جنگلهای کشور در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در همین رابطه حدود یک هزار گونه گیاه دارویی در کشور وجود دارد که از این تعداد بیش از 460 گونه در کهگیلویه و بویراحمد است از طرفی به دلیل تنوع آب و هوایی ویژه ای بیش از دو هزار و 300 گونه گیاهی در این استان می روید.

در سالیان اخیر جنگل های کهگیلویه و بویراحمد دست خوش مشکلات زیادی شده است از خشکیدگی درختان تا آتش سوزی جنگل ها و همچنین قطع و زغال گیری در مرحله های بعدی از جمله عواملی است که سبب تخریب درختان بلوط شده است.

در میان عوامل مهم نابودی جنگل ها در کهگیلویه و بویراحمد آتش سوزی ها بیشترین سهم را از آن خود کرده است به گوهه ای که در سالیان گذشته تا امروز بخش زیادی از جنگل های استان طعمه آتش شد و سطح زیادی از این جنگل ها در آتش سوخت در این رستا تدابیر مختلفی در سالیان گذشته تا امروز توسط مسئولان در دستور کار قرار گرفت که می توان به بذرکاری بلوط در مناطق دچار آتش سوزی، مسدود کردن راه های ورودی جنگلی قرق شده، توجه و توسعه امکانات خاموش کننده آتش ماننده دمنده از این دست اقدامات است.

در کنار آتش سوزی ها که در اثر کوچکترین جرقه ها  و سوختن اشکوب علفی و مرتعی خشک در جنگل مشاهده می شود، برخی آتش سوزی ها در سطح محدود علت های عمدی داشت که در این راستا برخی شناسایی و برخی دیگر مجازات شدند.

آن چیزی که در موضوع جنگل ها به صورت مکرر مورد تاکید قرار گرفته است حفظ و صیانت آنها برای توجه به موضوعات زیست محیطی و همچنین حفظ میراث طبیعی استان برای آیندگان است.

در میان تلاش ها و اقدامات مختلف برای حفظ جنگل های کهگیلویه و بویراحمد که هر کدام برای صیانت از جنگل های استان صورت گرفته است اما یک اقدام ماندگار برای همیشه در تاریخ استان کهگیویه و بویراحمد باقی ماند این اقدام ارزشمندبا جانفشانی برای حفظ و صیانت از آتش سوزی جنگل ها انجام شد.

این اقدام در یاد  و خاطره کهگیلویه و بویراحمدی با نام البرز زارعی به یادگار مانده است، کسی که برای خاموشی  شعله های سوزان آتش منطقه دیل در ارتفاعات گچساران به صورت داوطلبانه حضور پیدا کرد.

البرز زارعی عضو انجمن کوه‌نوردی زاگرس و از اعضای فعال تشکل زیست‌محیطی سبزگامان کهگیلویه و بویراحمد بود که به عنوان نیروی داوطلب برای مهار آتش‌سوزی رفته بود او به همراه سه نفر دیگر در حال خاموش کردن آتش جنگل‌های دیل بود که در محاصره آتش قرار می‌گیرند، البرز به صخره ای پناه می‌برند که سه نفر از صخره بالا می‌روند و نفر چهارمی که آقای زارعی بود بعلت سقوط از ناحیه کمر آسیب دیده و چون امکان فرار مجدد را نداشته وسط علف‌های در حال سوختن قرار گرفته و این مسئله منجر به سوختگی شدید این جوان می‌شود.

البرز زارعی با ۶۰ درصد سوختگی در بیمارستان شهید بهشتی یاسوج بستری و تحت درمان بود و  برای حمایت درمانی بیشتر به بیمارستان سوانح و سوختگی امام موسی کاظم در شهر اصفهان منتقل شده بود اما سوختگی شدید درگذشت و  نام و یادش در ذهن ها به یادگار باقی ماند.

 

این روزها در آستانه فصل گرم سال امکان وقوع هر گونه آتش سوزی وجود دارد و تهدیدی برای حیات جنگل های کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود و زنگ خطر و هشدار برای مسئولان و متولیان، دغدغه مندان و طبیعت دوست به صدا درآمده است تا راه و روش و هدف البرز زارعی را برای صیانت از جنگل های کهگیلویه و بویراحمد دنبال شود.

خبرنگار: بهمنیار
انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: جنگل های کهگیلویه و بویراحمد البرز زارعی آتش سوزی جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۵۰۸۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در کهگیلویه و بویراحمد

سرهنگ سلمان خواست خدایی افزود: این کتاب‌ها با موضوع نقش رزمندگان استان در دفاع مقدس و همچنین خاطرات شفاهی آنها به صورت رمان کودک و نوجوان به رشته تحریر درآمده اند.

وی اضافه کرد: تمبر نقش استان در دفاع مقدس نیز با همکاری اداره پست استان به اتمام رسیده و به زودی از آن رونمایی می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان کهگیلویه و بویراحمد یاسوج

دیگر خبرها

  • بی بهره بودن استان از ظرفیت سدها را به رهبر انقلاب گزارش می دهیم
  • برگزاری جشن روز معلم در دانشگاه فرهنگیان کهگیلویه و بویراحمد
  • آغاز کوچ عشایر به مناطق ییلاقی کهگیلویه و بویراحمد
  • اولین دستگاه رادیو تراپی وارد کهگیلویه و بویراحمد شد
  • تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در کهگیلویه و بویراحمد
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران / بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می‌دهد؟
  • کوهنوردان کهگیلویه و بویراحمد بر فراز کوه خامی
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد
  • بهره برداری از سردرب دانشگاه یاسوج
  • آغاز ساخت پایگاه اورژانس در بویراحمد