Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@12:45:41 GMT

لبخند رضایت بر لبان هنرمندان کم بضاعت+ عکس

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۶۲۰۹۲

لبخند رضایت بر لبان هنرمندان کم بضاعت+ عکس

خبرگزاری فارس- بوشهر، فاطمه مظفری پور: لبخند بر لب هنرمندان غرفه‌دار نقش بسته بود و همه به‌جهت فروش فراوان محصولات، ایجاد زمینه صادرات انبوه با شمارگان بالا، حذف دلالان و ارتباط مستقیم با پتروشیمی‌ها و ایجاد اشتغال روستایی توسط یک نمایشگاه خرسند بودند. 

غرفه‌ها مملو از حجم انبوهی از کالاهایی بود که روی هر کدام از آن‌ها نوشته شده بود: «فروخته شد، سفارش پذیرفته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

» صدای همهمه صنعتگران و غرفه‌داران درمیان آهنگ جنوبی که در نمایشگاه بزرگ صنایع دستی استان بوشهر پخش می‌شد گم شده بود. 

هر هنرمند در غرفه‌ای کوچک، هنر دست خود را روانه بازار کرده بود، از چرم دوزی تا حصیربافی و محصولات فراورده‌ای خرما، در این میان حضور بانوان هنرمند بیش از همه به‌چشم می‌خورد، به قول طاهره نجفی، اکثر هنرمندان این استان یا سرپرست خانواده هستند و یا دچار مشکلات معیشتی و… بنابراین بانوان این استان به‌جهت امرار معاش خود و بر اساس علاقه‌ای که داشته‌اند به هنر دست خانوادگی خود روی آورده‌اند. 

حصیربافی هنر رواج یافته استان بوشهر 

نیمی از هنرمندان حاضر در این نمایشگاه، حصیربافان بودند و آن‌هم به‌دلیل علاقه صنعتگران در حفظ هنر بومی استان بوشهر و در دسترس بودن مواد اولیه این هنر است. 

در گوشه‌ای دیگر از نمایشگاه بزرگ صنایع دستی استان بوشهر، با پخش ویدیو بر یک نمایشگر آثار باستانی و تاریخی استان بوشهر به نمایش عموم درآمده بود و هر بازدید کننده، به محض ورود با آثار تاریخی منطقه خود روبه‌رو می‌شد. 

اسماعیل سجادی منش نیز که خود از متولیان برگزاری این نمایشگاه بود پس از خوش و بش کردن با صنعتگران از ظرفیت‌های ویژگی حوزه هنر استان بوشهر گفت و دلیل پذیرش مسؤولیت به عنوان مدیرکل میراث استان را حمایت و زمینه‌سازی برای هنرمندان استان بوشهر دانست و به همین دلیل در کنار افراد خبره و همیشه حاضر در نمایشگاه‌های کشوری و بین‌المللی تعداد از صنعتگران دعوت شده نیز از کسانی بودند که تاکنون پایشان به هیچ نمایشگاهی نرسیده بود. 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از ارتباط خود با حوزه‌های مختلف جهت حمایت از صنعتگران استان خبر داد و برپایی این نمایشگاه را به دلیل همراهی شورای راهبردی و شبکه روابط‌عمومی شرکت‌های پتروشیمی منطقه پارس و شرکت عملیات غیر صنعتی بازارگاد دانست. 

سجادی‌منش هدف از برگزاری نمایشگاه بزرگ صنایع دستی استان بوشهر را کمک به محرومین و روستاییان دانست و به‌دلیل نتایج مطلوبی که این نمیشگاه برای صنعتگران داشت، مدیرکل میراث، امید اخذ تفاهم نامه مجدد جهت استمرار برگزاری این گونه نمایشگاه‌ها را داشت. 

فروش دو میلیارد از صنایع دستی استان بوشهر در چهار روز

سجادی این نمایشگاه را متشکل از ۴۵ غرفه با حضور یکصد نفر صنعتگر عنوان کرد که هرکدام از صنعتگران نماینده تعداد زیادی از هنرمندان و هنرجویان خود بودند به‌طوری که می‌توان گفت این نمایشگاه حداقل به چهار هزار نفر از صنعتگران این استان سود می‌رساند به‌گونه‌ای که فروش محصولات این صنعتگران تاکنون حداقل به دو میلیارد تومان رسیده بود که این امر بعد از رکود بازار صنایع دستی در دوسال وضعیت وخیم کرونایی، برگ برنده‌ای برای صنعتگران این منطقه به‌حساب می‌آید. 

مدیرکل میراث، خبر ویژه خود به صنعتگران را نیز چنین عنوان کرد: در حال رایزنی برای ایجاد یک مجتمع به‌جهت تسیهل امور بازاریابی، صادرات، و بازطراحی دانش بنیان صنایع دستی هنرمندان این استان هستیم و در این راستا با ارتباطات صورت گرفته در تلاشیم تا بحث هزینه بالای آموزش هنر که حلقه مفقود شده سال‌های گذشته در امر صنعتگری است را حل کنیم. 

محصولات صنعتگران تا ۶ ماه پیش خرید شدند

نقطه عطف نمایشگاه بزرگ صنایع دستی استان بوشهر برای صنعتگران و هنرمندان بومی استان بوشهر، دریافت سفارشات با شمارگان بالا به‌ صورت ۶ ماهه توسط پتروشیمی‌ها از صنعتگران و اتصال مستقیم این هنرمندان با پتروشیمی‌ها است از سوی دیگر برداشت اولین قدم از سوی اسماعیل سجادی‌منش موجب درخواست دیگر پتروشیمی‌ها برای برگزاری این چنین برنامه‌هایی شده‌است. 

اسماعیل سجادی‌منش برگزاری این نمایشگاه را نقطه عطف مسؤولیت خود دانست چراکه بسیاری از صنعتگران این نمایشگاه افرادی بودند که مشکلات جسمی داشتند و یا خود سرپرست خانواده بوده و دچار مشکلات معیشتی بودند. 

پنجشنبه‌های خدمت میراث فرهنگی در روستاها برگزار می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در استان بوشهر از طرح پنجشنبه‌های خدمت در روستاها، ایجاد و تقویت زمینه گردشگری در نقاط مختلف استان، تاریخ‌نگاری و شروع کاوش‌های باستان‌شناسان در استان بوشهر به‌دلیل اثبات قدمت ۶ هزار ساله دوره تاریخی خلیج فارس خبر داد. 

نمایشگاه مملو از صنعتگران برتر استان بوشهر شد

نصرت سفری از شهرستان کنگان از تعاونگران برتر استان بوشهر که نیمی از عمر خود را در حوزه صنعتگری صرف کرده‌بود، نتیجه مطلوب این نمایشگاه را زمینه خرید انبوه و تضمینی دانست. 

هماتاج حیدری از شهرستان تنگستان که با الهام از هنر دست عشایر «خیرک» اشتغال آفرینی خود در بخش تولیدات گلیم، قالی، گبه و… را آغاز کرده‌ بود، تشکیل این اجتماع پس از دوره دوساله کرونایی که موجب قطع فروش دست‌سازه‌های صنعتگران شده بود را قابل تقدیر دانست. 

جوانی که از هر انگشتش یک هنر می‌چکد

علی ادریسی از صنعتگران شهر سیراف با عنوان صنایع دستی «دی سهراب» بیش از ۱۰ گونه هنر مختلف خود را به نمایش گذاشته بود اما آنچه که او را آزار میداد هزینه‌های هنگفت برای ایجاد یک کارگاه خانگی و همراهی نکردن مسؤولان شهر خود برای استقرار محصولاتش در مغازه‌ای در شهر بود که همه این‌ها او را مجبور کرده بود تا در کوچه روی هنر خود کارکند. 

آنچه که علی را از بقیه متمایز می‌کرد حفظ اصالت خانواده و میراث هنری خانواده خود و حمایت از دست‌سازه‌های نوجوانان و جوانان یتیم، بدسرپرست و محرومان منطقه خود بود. 

صنعتگرانی که خانوادگی به سوی حفظ هنر خانواده خود رفتند

مرضیه و مریم بهرامی کشکولی با عنوان شرکت نگار پود جنوب از شهرستان جم، نگین دیگر نمایشگاه بزرگ صنایع دستی استان بوشهر بودند که به‌ صورت خانوادگی وارد عرصه اشتغال آفرینی شده و حتی صاحب نشان‌های مختلف ملی و بین‌المللی شده بودند. 

این دو خواهر نیز با زیورآلات سنتی و دارویی که برگرفته از هنر قشقایی‌ها بود و بافته‌های داری خود بیش از ۲۵ سال از عمرشان را صرف هنر کرده و هنر قشقایی‌ها را به این استان آورده بودند. 

به‌گزارش فارس، نمایشگاه بزرگ صنایع دستی استان بوشهر برای بسیاری از صنعتگران بهترین پله صعود شد و به همین علت خواستار استمرار چنین برنامه‌هایی در طول سال هستند اما از سوی دیگر خواسته‌های کوچک اما مهم این صنعتگران نظیر تسهیلات ویژه جهت استقرار در کارگاه شخصی، درخواست‌هایی است که حتی به دست مسؤولان محلی هر شهر نیز برخواهد آمد بنابراین امید است با حمایت و نگاه جهادی مسؤولان امر شاهد رونق حوزه هنر و صنعتگری در تمام نقاط استان بوشهر باشیم. 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: صنعتگر نمایشگاه صنعتگران مدیرکل میراث پتروشیمی ها سجادی منش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۶۲۰۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صنعتگران ذوب آهن اصفهان برای ایران قوی تلاش می کنند

کارگران رکن اقتصاد و تولید هستند و در بالا بودن مقام کار و کارگر همین بس که پیامبر بزرگوار اسلام(ص) بر دست کارگران بوسه زد . - اخبار بازار -

همزمان با گرامیداشت هفته کار و کارگر و به منظور یادآوری  و قدردانی از تلاش ها و ابتکارات کارگران زحمت کش ذوب آهن اصفهان و همچنین یادآوری رشادت ها و حماسه های  کارگران شهید ، رزمندگان و سایر ایثارگران و خانواده های کارگری در سال های دفاع مقدس و سال های سازندگی مراسم  صبحگاه فرهنگی ، رزمی کارگری در ذوب آهن اصفهان  برگزار شد . در این مراسم با شکوه که به همت شورای فرهنگی  و با محوریت حوزه مقاومت بسیج شهید تندگویان ذوب آهن اصفهان در روز یک شنبه9 اردیبهشت ماه جاری در محوطه مدیریت نت مهندسی  شرکت برگزار شد ،  سردار سرتیپ عمو مهدی جانشین فرماندهی سپاه صاحب الزمان( عج) اصفهان، سرهنگ عطایی رییس بسیج کارخانجات استان، مهدی کوهی مدیر عامل و جمعی از معاونین ، مدیران و کارکنان شرکت ، جمعی از فرماندهان نظامی و انتظامی شهرستان لنجان ، تعدادی از ائمه جمعه ،روحانیون و اعضای شورای اداری شهرستان لنجان ، بسیجیان و سایرکارکنان و مجاهدان جبهه صنعت و جمعی از خانواده های معظم شهدا حضور داشتند  

آغاز این مراسم با غبار روبی و گلباران یادمان شهدای گمنام شرکت توسط مقامات و حاضران همراه بود. ادامه این مراسم با شکوه در محوطه مدیریت مهندسی نت مکانیک انجام شد که پس از قرائت قرآن ، اجرای مارش نظامی  و سان دیدن سردار عمو مهدی و سایر مقامات نظامی  و ادای احترام به تمثال مبارک شهدا در میدان صبحگاه ، حاضران شنونده بیانات سخنرانان مراسم بودند.

در  ابتدای مراسم  گرامیداشت هفته کار و کارگر آیت ا... رهبر مسئول هماهنگی تبلیغات اسلامی ضمن تشکر از حاضران و برگزار کنندگان مراسم گفت :کارگران رکن اقتصاد و تولید هستند و در بالا بودن مقام کار و کارگر همین بس که پیامبر بزرگوار اسلام(ص) بر دست کارگران بوسه زد .

در ادامه برنامه گرامیداشت هفته کار و کارگر و صبحگاه ویژه کارگری در ذوب آهن اصفهان ، سردار عمو مهدی جانشین فرماندهی سپاه صاحب الزمان( عج) اصفهان در سخنانی ضمن تبریک وگرامیداشت هفته کار و کارگر و گرامی داشت یاد و نام  شهدای انقلاب ، دفاع مقدس و سایر صحنه های انقلاب اسلامی به تشریح شرایط عمومی کشور و منطقه در  روزهای اخیر و بعد از اجرای عملیات وعده صادق بر علیه صهیونیست ها پرداخت.

وی گفت: صهیونیست بعد از اجرای عملیات نفوذی فلسطینی ها در داخل فلسطین اشغالی و به زانو در آمدن در مقابل حماس در نوار غزه دست به انتقام زد و فرماندهان مقاومت و مستشاران ما از جمله سردار حاج علی زاهدی را درکنسولگری کشورمان در سوریه  به شهادت رساند. این شهادت ها باعث می شود با  جهاد و حماسه آفرینی مسلمانان و رزمندگان جبهه مقاومت اسلامی به زودی بر اسراییل غاصب غلبه کنیم.

سردار عمو مهدی با اشاره به نقش ذوب آهن اصفهان در دفاع مقدس و عرصه های تولیدی گفت: کارکنان کارخانه های بزرگی مانند ذوب آهن اصفهان عرصه تولید ، دفاع و شهادت را به هم پیوند زده  و شعار صنعتگران ذوب آهن اصفهان این است که برای ایران قوی تلاش می کنند.

مهدی کوهی مدیر عامل ذوب آهن اصفهان در ادامه طی سخنانی ضمن عرض خیر مقدم به میهمانان و حاضران مراسم به ذکر یاد و خاطره تمامی شهدای سال های دفاع مقدس  و انقلاب اسلامی و به ویژه شهدای کارگر پرداخت. وی ضمن ارائه گزارش خلاصه ای از  دیدار اخیرمدیران و کارگران کشور و ازجمله ذوب آهن اصفهان  با مقام معظم رهبری ، وضعیت تولید در ذوب آهن اصفهان را خوب توصیف کرد و ابراز امیدواری نمود که فرزندان ملت ایران و صنعتگران ذوب آهن اصفهان در سال جاری و درسال جهش تولید با تولید بیشتر و بهینه، برکت و رونق را در کارخانه حکمفرما کنند.

در پایان  مراسم هفته کار و کارگر، ضمن اجرای رژه موتوری همکاران حراست 26 کمک جهیزیه و 50 بسته کمک معیشتی تهیه شده توسط کارکنان و بسیج سازندگی شرکت جهت تحویل به نیازمندان عرضه شد.

آیین افتتاح منزل جهادی

با حضور جمعی از مقامات و شرکت کنندگان مراسم ، آیین افتتاح و تحویل یک خانه مسکونی ساخته شده به همت قرارگاه خودکفایی و جهادی بسیج کارگری شهید تندگویان ذوب‌آهن اصفهان در سده لنجان برگزار شد.

ساخت این منزل با 3720 نفر ساعت کار در تاریخ 8 شهریور 1402آغاز و 15 دی 1402 به پایان رسید.

دیگر خبرها

  • صنعتگران ذوب آهن اصفهان برای ایران قوی تلاش می کنند
  • تجلیل از هنرمندان نمونه فعال در واحدهای تولیدی فعال صنایع دستی
  • نمایشگاه گروهی عکاسان کازرون با نام «سِی کو» در حال برگزاری است
  • لزوم ایجاد خانه‌های صنایع‌دستی در فارس
  • صاحبان صنایع استان بوشهر برای جذب دانشجویان بورسیه اقدام کنند
  • هنرمندان برای حل مشکلات زیست‌محیطی پای کار آمدند
  • تاثیر هنر در حفاظت از محیط زیست
  • آمادگی دانشگاه آزاد برای همکاری با صنعت
  • جشنواره صنایع دستی از دستاوردهای هنرمندان کشور
  • نمایشگاه کتاب و آثار خط و نقاشی در هرات