Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-03@00:11:25 GMT

کاهش وابستگی به واردات تخم چشم زده‌ ماهی

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۶۳۹۴۷

کاهش وابستگی به واردات تخم چشم زده‌ ماهی

رئیس سازمان شیلات کشور گفت: از ۶۰۰ میلیون قطعه تخم چشم زده مورد نیاز در حوزه پرورش ماهیان سردابی قابلیت تولید ۳۷۰ میلیون قطعه را داریم و امیدواریم تا افق ۱۴۰۴ تا بیش از ۹۰ درصد وابستگی در این حوزه را کاهش دهیم.

به گزارش ایران اکونومیست، سید حسین حسینی در نشست خبری که امروز به مناسبت گرامیداشت هفته جهادکشاورزی برگزار شد، اظهار کرد:در حوزه صید و صیادی برای ذخایر تحت فشار، پایدار، برداشت نشده سیاست های متنوعی در دستور کار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ذخایر تحت فشار بیشتر در عمق‌های کم است و لازم است برای پایداری، بهره برداری و عبور از صید کمی به سمت صید کیفی گام‌هایی برداشته شود. در حقیقت هم باید ذخایر حفظ شود و هم از صید بی رویه جلوگیری شود.

وی ادامه داد: در حوزه تکثیر، رهاسازی و بازسازی ذخایر گام‌های خوبی برداشته‌ایم. در سال ۱۴۰۰، ۳۱۴ میلیون قطعه انواع و اقسام ماهی‌های بومی و میگو رهاسازی شده است که بایستی تا سال ۱۴۰۴ این عدد به حدود ۷۰۰ میلیون قطعه در سال برسد.

رئیس سازمان شیلات کشور اضافه کرد: کیفی سازی برداشت از ذخایر نیز موضوع مهمی است. باید در راستای صید آبزیان به صورت صحیح، دقیق و استاندارد و با استفاده از تکنولوژی صید تا توجه به زنجیره تولید گام ‌های خوبی برداشته شود. در گام اول برای ارتقای کیفیت با سازمان‌های تخصصی بین المللی در حال مذاکره هستیم.  

۷۰۰ هزارتن تولیدات صید و صیادی داریم

حسینی تصریح کرد: استفاده از ذخایر آب‌های عمیق و برداشت نشده در دستور کار است تا بتوانیم به صورت صحیح و دقیق  این ذخایر را به محصولات شیلاتی اضافه کنیم. ۷۰۰ هزار تن در حوزه صید و صیادی تولید داریم وحرکت به سمت ذخایر برداشت نشده و کمتر برداشت شده و ایجاد تکنولوژی‌های نوین در صید ماهی‌های مرکب از جمله فانوس‌ ماهی‌ها و... این عدد را در افق ۱۴۰۴ به یک میلیون و ۶۰ هزار تن خواهد رساند.

۵۸ هزار تن میگو در آب‌های شور و نیمه شور تولید می‌شود

وی در ادامه گفت: در حوزه آبزی پروری علاوه بر بهره وری و افزایش تولید در شرایط موجود، ۵۵۳ هزار تن تولید در حوزه آب‌های شیرین و ۵۸ هزار تن میگو در آب‌های شور و لب شور داریم. برای اینکه بتوانیم به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن تولید برسیم باید به سمت آبزی پروری در دریا و استفاده از ظرفیت زیستی کشور یعنی سواحل  حرکت کنیم.

کاهش وابستگی تا بیش از ۹۰ درصد در افق ۱۴۰۴

رئیس سازمان شیلات کشور در بخش دیگری از صحبت‌هایش به کاهش وابستگی در تخم چشم زده ماهی اشاره کرد و گفت:وابستگی ما در سالهای گذشته به تخم چشم زده زیاد بود که با تدابیر اندیشیده شده از ۶۰۰ میلیون قطعه مورد نیاز در حوزه پرورش ماهیان سردابی قابلیت تولید ۳۷۰ میلیون قطعه را داریم و امیدواریم در افق ۱۴۰۴  تا بیش از ۹۰ درصد وابستگی در این حوزه را کاهش دهیم.

به گفته وی ۲۹۱ میلیون قطعه ماهی زینتی در سال تولید می‌کنیم که از جایگاه خوبی برخورداریم و قابلیت ارتقا نیز داریم.

وی با اشاره به اینکه در حوزه ماهیان خاویاری با وجود اینکه از سال ۲۰۱۰ ممنوعیت صید تجاری این ماهی وضع شده و همچنان نیز ادامه دارد، گفت: اقدامات خوبی در حوزه پرورش ماهیان خاویاری انجام شده است و در سال حدود ۳۵۰۰ تن گوشت خاویاری و ۱۶تن خاویار تولید داریم که در برنامه ۱۴۰۴ امیدواریم به ۲۰ هزار تن گوشت خاویار و ۱۰۰ تن خاویار برسیم.

حسینی تصریح افزود: علاوه بر استان‌های ساحلی در ۲۲ استان دیگر هم بحث پرورش ماهیان خاویاری فعال است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه به اهمیت توجه به بازار و صنایع شیلاتی نیز اشاره کرد و گفت: اعتقاد داریم هر وقت بازار حرکت کند  برای تولید تحول ایجاد می‌شود. بنابراین توجه به بازارهای تخصصی شیلات در استان‌ها پرجمعیت در دستور کار این سازمان است.

رشد صادرات آبزیان

وی در ادامه به صادرات آبزیان اشاره کرد و گفت: سال گذشته با ۱۹ درصد رشد به ۱۶۶ هزار تن صادرات معادل ۵۵۴ میلیون دلار رسیدیم. در افق ۱۴۰۴ قصد داریم ۶۶۰ هزار تن صادرات را افزایش دهیم که حدود ۲.۴ میلیارد دلار ارزش آن‌ خواهد بود و می‌تواند در بحث ارزآوری برای کشور هم موثر واقع شود.

به گفته رئیس سازمان شیلات با بیان اینکه در بخش واردات آبزیان در سال گذشته  ۴۰ درصد کاهش داشتیم.

ارائه تسهیلات به آبزی پروران

حسینی در ادامه به شیلات کارت نیز اشاره کرد و گفت: با مردمی سازی یارانه ها حمایت از تولید در حوزه آبزیان نیز اتفاق افتاد و شیلات کارت متناسب با دامدار کارت برای تولیدکنندگان در نظر گرفته شد. تسهیلات ۱۲ درصد تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان برای مزارع کوچک و تسهیلات ارزان قیمت ۱۵ درصد برای مزارع بزرگتر به عنوان حمایت از تولید اختصاص داده شد که تاکنون بیش از ۸۶۰ بهره بردار ثبت نام کرده‌اند تا از این تسهیلات استفاده کنند و این ادامه دارد.

توسعه سواحل مکران در دستور کار

وی در ادامه با بیان اینکه توسعه سواحل مکران مورد تاکید بسیار رهبری است، گفت: سازمان شیلات ایران می‌تواند در این زمینه موثر باشد. در حوزه صنعت شیلات فرصت خوبی در این سواحل وجود دارد. کمیته اختصاصی برای توسعه شیلاتی سواحل مکران تشکیل شده  که برنامه‌های خوبی در این زمینه دارد.

ادامه دارد... د.

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: شیلات

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: شیلات رئیس سازمان شیلات اشاره کرد و گفت پرورش ماهیان دستور کار میلیون قطعه تخم چشم زده افق ۱۴۰۴ هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۶۳۹۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هدف گذاری شیلات گیلان بر روی توسعه آبزی پروری با تکنولوژی‌های برتر

ایسنا/گیلان مدیرکل شیلات گیلان گفت: در سال جاری، برنامه ویژه شیلات استان در راستای توسعه آبزی پروری؛ بهره‌گیری از تکنولوژی‌های برتر و شرکت‌های دانش بنیان برای استفاده از تجهیزات و امکانات روز، جهت توسعه عمودی و استفاده از ظرفیت‌های فعلی در تولید چند برابری است.

کوروش خلیلی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به آخرین مصوبات شورای مدیران سازمان شیلات ایران در اواخر فروردین ماه سال جاری، اظهار کرد: تمام استان‌ها ملزم به هدف‌گذاری دقیق، اجرایی و عملیاتی در استفاده از تجهیزات نوین در توسعه آبزی پروری شدند و استان گیلان هم طی چند سال اخیر با استفاده از تسهیلاتی که در شبکه بانکی و بنیادهای مختلف اقتصادی داشته برای نوسازی و افزایش تجهیزات گام برداشته است.

خلیلی تصریح کرد: در همین راستا استفاده از سیستم‌های پایدارساز اکسیژن همچنین نانو حباب‌سازها برای توسعه واحدهای پرورش ماهی با ظرفیت چند برابری تولید فعلی، در حال پیگیری است از جمله مذاکراتی با چند شرکت انجام و یکی از مزارع نمونه که پیشگام در سطح کشور است و محصولات با کیفیت تولید می‌کند را وارد این قضیه کردیم.

وی با بیان اینکه در تلاشیم تا اواخر اردیبهشت ماه سال جاری بسته‌های تسهیلاتی استفاده از این تکنولوژی های نوین آماده ارائه به متقاضیان شود، افزود: پس از فراخوان، متقاضیان جهت دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی می‌ شوند.

مدیرکل شیلات استان گیلان با تاکید بر اینکه استفاده از این تجهیزات علاوه بر افزایش کمیت؛ کیفی‌سازی تولید را به همراه دارد، گفت: با استفاده از این تکنولوژی کیفیت گوشت ماهی‌ها نیز قطعاً و مطمئناً بسیار مناسب‌تر خواهد شد و این مساله به ویژه برای فعالان عرصه پرورش ماهیان خاویاری که بازار صادرات برایشان بسیار اهمیت دارد نکته بسیار حیاتی و کلیدی است.

خلیلی با بیان اینکه پیش بینی می شود با استفاده از این روش، علاوه بر تولیدات فعلی شاهد افزایش هزار تنی در تولیدات بخش های مختلف اعم از گرم‌آبی، سردابی و خاویاری باشیم که استفاده از روش های افزاینده تولید آبزیان در واحد سطح  یکی از برنامه های عملیات اجرایی افزایش تولید در سال ۱۴۰۳ حسب دستور مقام معظم رهبری خواهد بود.

وی همچنین در خصوص راهبری تجهیزات افزاینده تولید با این تجهیزات گفت: شرکت های تامین کننده تجهیزات می‌بایست خدمات پس از فروش همچنین پشتیبانی محصول را داشته باشند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ارائه تسهیلات کم بهره برای جهش تولیدات شیلاتی در استان بوشهر
  • وابستگی اقتصاد به بانک‌ها چالش‌آفرین است
  • راهکارهای رئیس کمیسیون اقتصادی برای تعدیل قیمت خودرو؛از واردات تا کاهش قیمت بهای تمام شده
  • هدف گذاری شیلات گیلان بر روی توسعه آبزی پروری با تکنولوژی‌های برتر
  • انتقال تجارب و دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه شیلات به تاجیکستان
  • لرستان؛ فرصت تولید و تجارتِ صنعت شیلات
  • ارزش ۲ هزار و ۲۱۰ میلیاردی پرورش ماهی در قفس قشم
  • استفاده از پایاب های کشاورزی در حوزه آبزی پروری
  • همراه پرخرج
  • کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد